Miikkar kirjoitti:Mitä tässä muuten tarkoitetaan vanhalla apoc-formaatiolla? Sellaista formaatiota, jota ei enää ole apocin uusimmassa laitoksessa? Minusta vanhan käytön voisi katsoa olevan ristiriidassa "on käytettävä uusimpia sääntöjä" -linjauksen kanssa, mutta toisinkin voisi tulkita :)
Lähinnä se sääntö viittaa sellaisiin yksiköihin, joiden säännöt on kirjoitettu edellisiä edikoita ajatellen ja jotka voivat olla ristiriidassa nykyisen edikan kanssa. Säännöllä pyritään myös estämään porukkaa ottamasta esim. Revenanttia tai Stompaa vanhasta materiaalista, missä ne voivat olla halvempia ja parempia kuin uudemmassa materiaalissa.
Kaikkia samoja formaatioita ei ole uudemmassa ja vanhemmassa Apoc-kirjassa, ja kun ajatus oli pelata avoin liiga niin tuntui hassulta vaan suoraan kieltää porukkaa käyttämästä vanhemman apoc-kirjan materiaalia. Siksi niitä nyt saa käyttää sillä oletuksella, ettei uudemmissa kirjoissa ole samaa yksikköä/formaatiota päivitetyillä säännöillä.
Mitään Apocin tai muiden kuin virallisten materiaalin muita kuin yksiköihin liittyviä sääntöjä ei käytetä (esim. Apocin Assetit eivät ole käytössä). Liigasäännöt hyväksyvät epävirallisemman materiaalin käytön vain yksikkövalinnoissa.
Jos porukka niin haluaa, niin toki Apoc-kirjat tai ainakin se vanhempi voidaan kieltää. Eihän niissä olevia juttuja ole suunniteltu tämän kokoluokan peleihin. Henkilökohtaisesti pidän niiden sallimista hauskana ja mielenkiintoisena lisänä, mutta minä en pelaakaan voitosta. :)
Miikkar kirjoitti:Minä kannattaisin myös warlord-traittien heittämistä joka pelin alussa erikseen (valitsemisen sijaan siis), ensisijaisesti siksi, että liigassa on kai tarkoitus olla mahdollisimman vähän komppeja? Tietenkin vaikuttaa myös special charactereihin (esim. DA:lla useammalla on fiksattu JA huono wl-traitti :). Entä tuleeko valittavalla wl-traitilla jotain varmuudessaan liian vahvoja yhdistelmiä?
Aiemmissa liigoissa pelaajat heittivät kourallisen noppia ensimmäisen pelin alussa ja valkkasivat niistä traittinsä, mikä sitten pysyi liigan loppuun asti ja minkä sai halutessaan heittää uudestaan ja pitää heitetyn traitin. Feedbäckin mukaan porukka on digannut tästä. Itse taas olen pitänyt sitä vähän tyhmänä, koska käytännössähän siinä heitetään noppaa siihen asti kunnes saadaan se yksi ainut haluttu traitti joka pidetään koko liigan ajan. Todennäköisesti saat sen heti alussa tai alkupelien aikana, tai jos et saa niin sucks to be you. Siksi ajattelin, että on paljon rationaalisempaa yksinkertaisesti vaan antaa se haluttu traitti suoraan niin se pieni todennäköisyys ettei noppa pyöri halutulla tavalla häviää.
Syy miksi se on rajoitettu vain ns. peruskomentajille on se, että fiksatuilla traiteilla varustetuilla ja nimetyillä ns. special character komentajilla on jo omat erikoissääntönsä. Ne erikoissäännöt voivat osalla olla skeidaa, mutta en ole erityisen motivoitunut antamaan erinäisille voimakkaille nimetyille komentajille buffia. Mieluummin palkitsen; ja aika marginaalisesti; niitä jotka tulevat liigaan peruskomentajilla.
Tämänkin säännön voi tietty poistaa. Alunperin sitä ei edes ollut säännöissä. Lisäsin sen porukan kaipailtua vanhaa traittijärjestelmää, mutta en ole lämmennyt sille niinkään itse.