"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Fabahuhuista ja uutisista keskustelu

Warhammer Fantasy Battles -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
Dolmot
Valvoja

Re: Fabahuhuja & uutisia

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

warhamer116 kirjoitti:Epäilisimpä että WM'n suosioon turnauspelinä vaikuttaa se että se on suuniteltu alusta alken turnauspeliksi. Hammerit taas on suuniteltu kaveriporukan kesken pelattaviksi läppäasenteella ja tämä näkyy mm. säännöissä, balanssissa jne), ja pelaajat ovat itse laittaneet sen ympäristöön mihin se ei kuulu (turnauksiin).
Se on kyllä ihan totta, ettei hammeria suunniteltu turnauspeliksi. 80-luvun puolella moinen ajatus olisi ollut kaikin puolin absurdi. Toisaalta GW itse lanseerasi grand tournamentit vuonna 1995. (Mielenkiintoisena yksityiskohtana jo tuolla ekalla kerralla oli käytössä erityiset turnaus-kompit pahimman överöinnin estämiseksi.) Pitkään se niitä pyörittikin. Erityisesti UKGT oli se tapahtuma, jota varten treenattiin vuoden ympäri naudanruhojen kanssa nyrkkeillen. Muiden tapahtumien formaatti kopioitiin lähtökohtaisesti UKGT:stä. Ihmekös tuo. Virallinen on aina virallista.

Kutos-seiskaedikan GT:t pelattiin muistaakseni tällä puolen rapakkoa melko järjestään ilman komppeja tai urheilupisteitä, eli raakana pelinä. Balanssin kanssa oli vähän niin ja näin, eikä sääntöjen oikeasta tulkinnastakaan aina ollut täyttä varmuutta. Melko vakavasti ne kisat silti otettiin ja loppuun ne myytiin joka vuosi. Tulijoita oli ympäri Eurooppaa.

Eli kyllä GW ihan itse tunki WH:n turnauksiin. Vuosituhannen alussa se myös tuki jonkinlaisella aktiivisuudella muiden järjestämiä turneita. Sekin on puolestaan totta, ettei hammeria koskaan myyty turnauspelinä, eikä sitä kovin aktiivisesti siihen suuntaan kehitetty. Välillä ihan perustavan laadun erratoiden saamisessakin kesti monta vuotta.

Jännää muuten, miten koko GT-huuma katosi jonnekin. Myönnän, etten ole seurannut sitä skeneä kovin aktiivisesti, mutta viime vuosina en ole kuullut kenenkään puhuvan GW:n turnauksista mitään. Homma ilmeisesti lässähti jossain 2009-2010 -kauden tienoilla, kun GT:n tilalle lanseerattiin joku Throne of Skulls -häröformaatti. Ei siitä enää mitään Euroopan laajuista kansanjuhlaa tullut. Sen sijaan tuon taitteen jälkeen kaikki ovat puhuneet vain ETC:stä ja käyttäneet sitä oletusformaattina muihin tapahtumiin. Turnausskenen vetovastuu on kaikessa hiljaisuudessa ulkoistettu.

Muttajoo, PP tuntuu huomioivan formaattimuotoisen pelaamisen paljon aktiivisemmin. GW:lle se oli aina lähinnä sivutuote. En ennustaisi tässä asiassa ainakaan muutosta parempaan. Tuoreissa katsauksissa pikemminkin yritetään entistä enemmän vältellä peliteknistä vastuuta kertomalla kuinka firma tekee figuja keräilijöille ja pelit ovat vain sellainen pikkujuttu jossain marginaalissa. Pitäisiköhän uskoa ja uskovatko itsekään. Masterminis-Zaphod - mies joka aikoinaan keräsi melko kirjaimellisesti kaiken mitä GW julkaisi - julisti ettei kukaan kerää ainakaan finecastia. Mitenhän muovia. "Keräileekö" joku 50 figun yksiköitä neljään euroon per nappula, vai ostetaanko ne sittenkin voittopisteiden vuoksi?

Jotta nyt johonkin päästäisiin niin totean että jos jotain pitää PP:ltä apinoida, voisivat aloittaa vaikka oikealla kädellä tehtävästä sääntökehityksestä ja -tuesta.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Snowtrooper

Viesti Kirjoittaja Snowtrooper »

Eiköhän se GW itse pitkälti taputellut Faban nykytilan kun pisti resurssit vuosituhannen vaihteessa väärälle hevoselle, eli LOTRille. Hillitön tilapäisfanien tunku leffojen nosteessa, ja sitten totaalinen romahdus - ja samalla se toinen fantasiasysteemi jäi riutumaan, 40K:n jatkaessa kehitystään. Kytäkoohon tuotiin kokonaisia uusia armeijoita samalla kun Faban armeijat jäivät hunningolle. Juu, onhan 40K:ssakin vaikkapa Siskoilla suurin osa armeij... siis varaston jämät 90-luvun metallia, mutta tällä välin tuli sentään muutaman metallifigun lisäksi yksi oikea deksi, yksi WD-deksi ja yksi digideksi, mitäs Bretonniaan on tullut tällä välin? Niinpä. Hieman aiemmin 40K:n systeemi oli virtaviivaistunut kakkosesta kolmoseen siirryttäessä. Osatekijöistä muodostui "perfect storm" joka mahdollisti sen että alunperin huumormielellä luotu spin-off söi lopulta emopelinsä.

Nyt sitten kupattiin fantasiapuolta vielä vähän lisää Höpötin muodossa, joka ei noussut edes suosioon, söipä vain resursseja sekin (edes GW ei taida enää pahemmin teeskennellä että heillä olisi kolme "core gamea"?).

Bonuspisteitä GW saa myös autistisesta LOTR-lisenssisopimuksesta joka kielsi ja kieltää minkäänlaisen crossoverin muiden linjojen välillä GW:n tiloissa ja julkaisuissa. Miettii vaan, millainen yhdistämispotentiaali figulinjoilla olisi ollut, jos LOTR olisi ollut myös heroic 28mm eikä pikemminkin 25mm truescale, mutta kun ei, tämäkin nimenomaan kiellettiin... (tosin Smaug on yhtä päheä kuin muutkin Forgeworldin monsut - ja yhtä järjettömän kiskurihintainen jos mielisi käyttää sitä Faba-lohharina) Kielsikö sopimus muuten myös sääntösetin hyödyntämisen Faban puolella? Sitä sopii miettiä, koska näidenkin ketjujen yleisin sanoma on, että LOTR on säännöiltään asian ytimessä.

Lisenssisopimuksiin ei siis kannata suin päin hirttäytyä eikä toisiaan syöviin kaksiin fantasialinjastoihin, mutta eipä GW hyödyntänyt mitenkään vaikkapa Game of Thronesin nostattamaa hypeä esim. Bretonnian kruununperimystä setvivällä megakampanjalla tms. jolla olisi myyty edes olemassaolevia figuja.

---

Tekijänoikeussuojatusta designistä tulee mieleen, että itseparodinen määrä kalloja taitaa olla enää ainoa millä voidaan enää erottua. Kas kun (äärimmäisenä esimerkkinä) tirsukin on uusimmassakin inkarnaatiossaan sen verran 1:1 Vanhan Vihtahousun geneerinen kuva (niitä kalloja lukuunottamatta), että kopioinnin estämiseksi pitäisi haastaa kaikki ne keskiaikaiset taiteilijatkin oikeuteen.

--

Mitä tulee GW:n menestykseen yhtiönä, niin vaikka aiemmin olenkin puolustanut GW:n tapaa pitää omia kauppojaan etenkin maissa joissa ei ole figupelaamisella pitkää perinnettä "tienraivaamisella", niin alkaa tuntua siltä, että tuskin ovat löytäneet viisasten kiveä kun kukaan muu ei näin ole pitänyt järkevänä tehdä - ja vielä harvempi valmistaja on ruvennut myymään omia maalejaan, työkalujaan, jne. (ja kun näitä ei tehdä itse ja pitää kuitenkin saada sama kate kaikesta, niin joudutaan myymään ylihintaan jolloin kilpailijoista kuulevat asiakkaat menetetään näiden suhteen). Uuskielinen puhe "GW hobbystä" toimi korkeintaan maailmassa, jossa ei ollut internettiä. Somestrategiasta (joka kuuluu: "lakkautetaan FB-sivut") en edes ala, toteanpahan vain, että potkustartit ja niiden synnyttämä ilmainen mainonta sijoittajien toimesta ovat suora potku GW:n arkaan paikkaan.

GW:n ainoa kilpailuetu alkaa olla merkkiuskollisuus. Figut eivät ole niin paljon teknisesti parempia (tai edes esteettisesti), ettäkö moninkertainen hinta olisi enää sillä perusteltu, etenkin kun kilpailijoilta alkaa tulla tinan lisäksi jos ei styreenisinä, niin sitten PVC-muovisina tai hartsista jopa paremman näköistä tavaraa, ja valinnanvara on aina vain laajempi, siinä missä GW karsii rönsyjä. Erona Appleen vaan on se, että matkapuhelimet ja muu kulutuselektroniikka ovat lähtökohtaisesti valtavan paljon isompi bisnes ja asiakaskuntana "kaikki", jos vertaa tinasotilaitten (muovisotilaitten) keräämiseen ja siirtelyyn.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Snowtrooper kirjoitti:GW:n ainoa kilpailuetu alkaa olla merkkiuskollisuus. Figut eivät ole niin paljon teknisesti parempia (tai edes esteettisesti), ettäkö moninkertainen hinta olisi enää sillä perusteltu, etenkin kun kilpailijoilta alkaa tulla tinan lisäksi jos ei styreenisinä, niin sitten PVC-muovisina tai hartsista jopa paremman näköistä tavaraa, ja valinnanvara on aina vain laajempi, siinä missä GW karsii rönsyjä. Erona Appleen vaan on se, että matkapuhelimet ja muu kulutuselektroniikka ovat lähtökohtaisesti valtavan paljon isompi bisnes ja asiakaskuntana "kaikki", jos vertaa tinasotilaitten (muovisotilaitten) keräämiseen ja siirtelyyn.
GW tosiaan tykkää verrata itseään Appleen. Näin Applekäyttäjänä (ja sitä ennen piiiiitkän linjan Windows -> Linux -käyttäjänä) kuitenkin teen sen eron, että Apple pitää huolta siitä, että heidän tuotteensa on teknisesti hyvin toimivia ja laadukkaita, joskaan eivät aina edusta sitä teknologian kuuminta kärkeä ja hinta on melkoisen vahvasti ylihinnoiteltu, jos katsotaan puhtaasti speksejä. Apple kuitenkin kuuntelee asiakkaitaan, tekee aktiivisesti kuluttajatutkimusta ja tuotekehittelyä, ei yritä kiistää kilpailijoittensa olemassaoloa ja käsittääkseni palkkaa osaamisen, eikä fiiliksen perusteella väkeä sisälle. Ymmärrän kuitenkin hyvin miksi monet Applea dissaavat. GW:n itsensä tekemä Applevertailu on kuitenkin naurettavaa pelleilyä.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Purging Flame

Viesti Kirjoittaja Purging Flame »

Fabahuhuja & uutisia näyttäisikin olevan itkuvirsi gw:stä...

Naavaparrat natisee siitä miten kaikki muu on kiiltävämpää, vihreämpää, halvempaa ja parempaa aidan toisella puolella. Ja kaikki oli paremmin ennen.
Olisikohan tässä syy miksi gw tavoittelee uusia pelaajia vanhojen miellyttämisen sijaan.

Gw tekee sekä ylihintaisia että järkevän hintaisia figuja. Aika moni muukin firma tekee niin. Lisäksi mielestäni vaihtoehtovalmistajilta ei juuri löydy hyvän näköisiä figuja halvalla. Jos joitain hyvän näköisiä löytyy, on hinta sama tai jopa kalliimpi kuin gw:n vastaava. Jos löytyy hyviä figuja halvalla, osta pois. Se on sitä vapaata kilpailua.

Se, että uusi tirsu maksaa 90€ ja skinkit 30€/24kpl luo aikamoisen vaihtelun figujen välillä hintoihin. Jotkut figut on kalliita siihen nähden mitä sillä saa, mutta ei minun mielestä kaikki ole kalliimpaa ja huonompaa kuin muilla niinkuin täällä rakastetaan väittää.

Mitä itse fabaan pelinä tulee, tulevaisuus näyttää mihin sen kanssa mennään. Itse todennäköisesti jätän palaamatta faban parin jos se menee skirmish peliksi. Niitä on jo tarpeeksi tarjolla.
Sääntöjen puolesta sama asia vaivaa kuin kytkootakin, niitä ei suunnitella kunnolla, eikä päivitetä riittävän ripeästi.

Mutta, kuten itse sääntökirjakin toteaa, jää pelaajan vastuulle paljon liittyen pelin tasapainoon ja hauskuuteen. Tämä tuntuu isolta osalta jäävän huomioimatta. Omassa kytkoo lähipiirissä on jätetty juustojen kilpajuoksu pois ja keskitytään siihen että pelit olisivat tasaväkisiä ja hauskoja ennen kaikkea. Samalla ei ole tarvetta ostella niitä ylihintaisia uutuus-supermöllejä kilpaa. Rivimiehilläkin on sijansa ja niitäkin näkyy pöydällä. Vaikutus on ollut erittäin positiivinen pelin ja harrastuksen mielekkyyteen. Miksei sama voisi toimia fabassakin.

Turnaushommat on tietty sitten oma lukunsa.
Silveri

Purging Flame kirjoitti:Naavaparrat natisee siitä miten kaikki muu on kiiltävämpää, vihreämpää, halvempaa ja parempaa aidan toisella puolella. Ja kaikki oli paremmin ennen.
Mutta kun niin olikin... *natisnatisnatis*... paitsi nykyään GW tekee hienompia sculpteja kuin silloin aikaisemmin... ja skirmishpelien yksilöfiguhinnat eivät niin hirveästi poikkea GW:n herojen hinnoista - osa voi olla jopa kalliimpia (vaikka yleinen trendi taitaa silti olla -15% GW:n heroihin nähden). Isoin hintaero tulee siitä, että nappeja tarvitaan niin paljon vähemmän. Skirmishpelejä ei kuitenkaan voi verrata fabaan, eikä niiden figujen yksilöhinnan pieni hintaero ole "se pointti". Säännötkin on ennen kaikkea makuasia, eikä pelkästään sääntöjen takia yleensä vaihdeta laidunta toiseen.

Ongelma tosiaan on pikemminkin siinä, että GW ei tunnu olevan hirveästi kiinnostunut pitkäkestoisesta pelaajakunnan ruokkimisesta. Siinä, missä Ville 15-v ostaa ehkä korkeintaan sen 1 armeijan parin vuoden sisään, voi Kalle 25-v ostaa 10 vuoden aikana 4-6 eri armeijaa, useat niistä vielä isompiin pistemääriin, joka vastaa käytännössä 2-3 Villeä - sen lisäksi Kalla pitää muutkin kaverinsa pelissä mukana, kun taas aloittaneista pelaajahävikki on enemmän kuin 1/3.

Lisäksi, kun aloitushinnat pidetään korkeina, lisää se kynnystä pelin aloittamiseen, joka vähentää aloittaneiden kynnystä entisestään.
Olisikohan tässä syy miksi gw tavoittelee uusia pelaajia vanhojen miellyttämisen sijaan.
GW taitaa vain elää siinä harhaluulossa, että vanhat pelaajat eivät enää osta uusia figuja.
Gw tekee sekä ylihintaisia että järkevän hintaisia figuja. Aika moni muukin firma tekee niin. Lisäksi mielestäni vaihtoehtovalmistajilta ei juuri löydy hyvän näköisiä figuja halvalla. Jos joitain hyvän näköisiä löytyy, on hinta sama tai jopa kalliimpi kuin gw:n vastaava.
Herojen osalta tilanne on toki näin. Itse viittaan kuitenkin enemmän muovifiguihin, joita GW voisi ihan hyvin pistää kaksinkertaisen määrän samaan laatikkoon ilman merkittävää hinnannousua.
Sääntöjen puolesta sama asia vaivaa kuin kytkootakin, niitä ei suunnitella kunnolla, eikä päivitetä riittävän ripeästi.
Tähän oikeasti hyvä ratkaisu olisi julkaista fluffittomat säännöt ilmaiseksi netissä living rulebookeina. En usko, että ihan hirveästi vaikuttaisi kirjamyyntiin.
Mutta, kuten itse sääntökirjakin toteaa, jää pelaajan vastuulle paljon liittyen pelin tasapainoon ja hauskuuteen. Tämä tuntuu isolta osalta jäävän huomioimatta. Omassa kytkoo lähipiirissä on jätetty juustojen kilpajuoksu pois ja keskitytään siihen että pelit olisivat tasaväkisiä ja hauskoja ennen kaikkea. Samalla ei ole tarvetta ostella niitä ylihintaisia uutuus-supermöllejä kilpaa. Rivimiehilläkin on sijansa ja niitäkin näkyy pöydällä. Vaikutus on ollut erittäin positiivinen pelin ja harrastuksen mielekkyyteen. Miksei sama voisi toimia fabassakin.
Lähes peli kuin peli on loistava, jos sitä pelaa hyvässä porukassa. Itsekin tykkäsin Fabasta aikanaan paljon ja pieni syke sitä kohtaan on vieläkin, vaikken sitä ole yli 10 vuoteen pelannutkaan.
smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Joo huhut ja uutiset on aika vähissä tässä ketjussa viimeaikoina, mutta hyvä että on edes keskustelua :)

Uutispuolellahan jotain isoa odotellaan toukokuun loppupuolella. Tuskin se kuitenkaan ysiedikka vielä on, vaan kenpä tietäisi. Seuraava veikkaus on sitten kesän puolelle.

Pelien ja figujen laadun suhteen olen perustellusti tätä mieltä :
- Faba on pelinä erittäin hyvä nykyisellään. Parhaat pelikokemukset viimeiseltä 6kk mulla on fabasta. Vaatii tosin vähän komppaamista tai sopimista, mut niin vaatii useimmat muutkin pelit mitä olen kokeillut.
- Muoviset fabakitit ja figut ovat teknisesti aivan loistavia, parempia kuin mitkään muut mitä olen koonnut & maalannut
- Visuaalisesti ne GW:n figut mitkä olen ostanut ovat aivan loistavia enimmäkseen. Epäkiinnostavathan jätän ostamatta... Todella paljon on todella hyvän näköistä kamaa
- Hinnat on jäätävät, ja varmasti rajoittavat jo faban suosiota + ohjaavat ostamaan vaihtoehtofiguja. Ei niin kalliita että sillä olisi omiin hankintoihin suurta merkitystä.

Muitakin pelejä on tullut pelattua tai vähintään kokeiltua tässä vuoden sisään, ainakin : Deus Vult, Saga, Bolt Action, Flames of War, Warhammer Ancient, Black Powder, Hail Caesar, Infinity, War of the Ring, X-Wing, ja erilaisia demojakin on tullut katteltua.

Noista teemana kiinnostaa eniten WWII ja Ancient. Scifikärpästä ei juuri nyt ole, siksi en ole tohon Infinityyn lähtenyt, se olisi pelinä ja figuiltaan ehdottomasti scifi -valinta. Sormusten Herra -kirja on oman fantasiainnostuksen taustalla, joten voisi kuvitella että War of the Ring / LotR olisi oiva valinta, mutta jotenkin se leffoista figuiksi siirretty visuaalinen ilme ei sitten kuitenkaan ole niin siisti kuin faban näkemys vähän samaan aiheeseen. Warmachinen Steampunk -ilme ei oikein nappaa, joten sen olen jättänyt. Flames of Waria olisi kiva pelata paljon enemmän, se on ehkä pelinä kiinnostavimmasta päästä. Bolt Actionia tykkään pelata ennen kaikkea figujen takia, lisäksi säännöt ovat riittävän suoraviivaiset, joten se ei rasita päänuppia turhalla muistettavalla.

Figujen hinnasta vielä : tänä vuonna olen saanut maaleihin asti vasta 125 figua. Hintaa niille tulee suunnilleen :
- Bolttia ~50 ukkoa, ~50€
- Muslimi + Mongoliratsastajia 40, muovia ja metallia, noin 3.5€ keskihinta : 140€
- Fabaa : 10 ukkoa, mitähän se boksi maksoi, ~30€
- Muslimijalkaväkeä varmaan loput, ~1€ kipale : 25€

Eli total kolme kuukautta ja 125 ukkoa maaleihin : 245€. Jos noi kaikki olisi GW:n ukkoja, hintaa olisi mennyt ~450€ (paitsi että niitä maalaa hitaammin, joten olisi vähemmän maaleissa...).
Mulla menee Kirkkonummen Prismaan 120 - 180€ aina siellä käydessä, ja käydään useammin kuin kerran viikossa.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Hammerheart

Viesti Kirjoittaja Hammerheart »

Silveri kirjoitti:Mutta kun niin olikin... *natisnatisnatis*... paitsi nykyään GW tekee hienompia sculpteja kuin silloin aikaisemmin... ja skirmishpelien yksilöfiguhinnat eivät niin hirveästi poikkea GW:n herojen hinnoista - osa voi olla jopa kalliimpia (vaikka yleinen trendi taitaa silti olla -15% GW:n heroihin nähden).
Enempi-vähempi samaa mieltä, mutta nuo GW:n 20 euron yksittäiset ihmiskokoiset herot on kyllä jotenkin ihan totaalisen utopistisia, joiden lähelle ei ymmärtääkseni yksikään kilpailija edes haaveissaan kurottele. Toki oletan, että pelaajakunta joka noita ostaa on hyvin, hyvin pieni.
Ongelma tosiaan on pikemminkin siinä, että GW ei tunnu olevan hirveästi kiinnostunut pitkäkestoisesta pelaajakunnan ruokkimisesta. Siinä, missä Ville 15-v ostaa ehkä korkeintaan sen 1 armeijan parin vuoden sisään, voi Kalle 25-v ostaa 10 vuoden aikana 4-6 eri armeijaa, useat niistä vielä isompiin pistemääriin, joka vastaa käytännössä 2-3 Villeä - sen lisäksi Kalla pitää muutkin kaverinsa pelissä mukana, kun taas aloittaneista pelaajahävikki on enemmän kuin 1/3.
Toki 10 vuotta kestäneitä figupelejä ei montaa ole ;)

Mutta siis komppaan kyllä.

Lisäksi minusta kyllä GW:n nykymuovit on hemmetin hienoja tekniseltä tasoltaan. Estetiikan osalta ihan kaikki ei niin nappaa, mutta se on makuasia (ja on siellä paljon joukossa semmoisiakin, jotka nappaa). Harva kilpailija tekee oikeasti yhtä hyvää jälkeä. Ja lisäksi GW:n muovikittejä on eri tavalla kiva rakennella, kun sinne voi tosi helposti lisäillä muista seteistä ja kustomoida juttuja pienesti. Esmes Malifauxin muovi, joka joiltain osin on yksityiskohtaisempaa ja tavallaan hienompaa, on koottavissa tyypillisesti tasan yhdellä tavalla kun taas GW:n kitit usein tursuavat vaihtoehtoja (vaikka on niillä toki rajatumpiakin).
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

Hammerheart kirjoitti:Enempi-vähempi samaa mieltä, mutta nuo GW:n 20 euron yksittäiset ihmiskokoiset herot on kyllä jotenkin ihan totaalisen utopistisia, joiden lähelle ei ymmärtääkseni yksikään kilpailija edes haaveissaan kurottele. Toki oletan, että pelaajakunta joka noita ostaa on hyvin, hyvin pieni.
Ikävä sivuilmiö GW:n fiksaatiosta saada kaikki muoviin. Figut joita ei luonteensa takia sitten edes odoteta myyvän paljoa menee pakostakin kalliimmaksi :-/ siihen viellä GW lisä ja awot.

Olisi edes vastineeksi kunnon konversiopotentiaalia. Hintaa enemmän ketuttaa se että on yleensä hyvä jos pistooli vaihdettavissa. Posetkin yleensä melkolailla fixed. Montako samanlaista painboyta haluaa? Kunnon poseability ja vaihtoehtoja niin hinta ei sentään tuntuisi niin pahalta.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
jamovoima
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

Yksi kritiikki GW:n muoviin minulla kyllä on. Monissa orgaanisemmissa jutuissa näkyy ikävästi CAD-suunnittelun vaikutus ja lopputulos on aika lelumainen (toisaalta eism. Treeman on ihan jäätävän hieno). Samaan suuntaan mennään kyllä kilpailijoillakin, ettei siinä suhteessa eroa ole.
ile

Viesti Kirjoittaja ile »

Pitkälti samaa mieltä kaikkien kanssa. Tosin mä en osta mitään figuja uusina, ilman rötkälealeja, koska vanhaa ja "vähän käytettyä" saa aina.
jamovoima kirjoitti:Yksi kritiikki GW:n muoviin minulla kyllä on. Monissa orgaanisemmissa jutuissa näkyy ikävästi CAD-suunnittelun vaikutus ja lopputulos on aika lelumainen (toisaalta eism. Treeman on ihan jäätävän hieno). Samaan suuntaan mennään kyllä kilpailijoillakin, ettei siinä suhteessa eroa ole.
Tää muakin harmittaa. Esim. GW:n Empiren skulpteista (Greatswords) on kadonnut puhvihihojen rakojen koristelu, ne ovat vain CADilla vedettyjä suoria pintoja/lovia. Vanhassa metallissa ja vielä 6. edikan muovissa erottui ulomman ja sisemmän kankaan laskoksia. Ja niihin laskoksiin nappaa myös pensseli kivasti, eli highlight on helpompaa ja tuottaa komeampaa jälkeä.

GW:n figujen leludetaljitaso (esim. panssarin kohokuviot) on parantunut samalla kun esittävä detaljitaso (laskokset) on vähentynyt. Paitsi pääkallojen ja suolien osalta nykymuovi alkaa jo päihittää viimeisimmät metallieditiot. Eli kyllä toi sisäelinten orgaanisuuden kuvaaminen on jopa parantunut. :)

-ile
smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Pitää paikkansa. Mutta silti maalaan mieluummin muovia kuin metallia :) Metallin paras puoli on se, ettei tartte koota niitä ukkoja. Toiseksi paras puoli on se käsin skulptaamisen fiilis mikä niissä näkyy, onhan ne joskus symppiksiä. Niin kauan kun puhutaan ihmisen kokoisista figuista tai kopukoista... Musta muoviset isomiekat pieksee ne metalliset niinkuin niillä olisi always strikes first, strena 7 ja vielä rerollat ykkösen woundauksiin, ne on vaan paremman näköisiä.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Purging Flame

Tuo aloittamisen kalleus minua hieman askarruttaa kyllä.
Miksi se koetaan niin kalliiksi? Siksikö, että aloittaakseen pitäisi olla 2400pts valmiiksi maalattuja figuja? Koska aloittaakseen pitää olla se juustoinen turnauslista?
Missä lukee kuinka paljon pitää mitäkin olla aloittaakseen? Kyllä minulla ainakin on molemmat gw:n pääpelit alkaneet hyvinkin pienellä määrällä. Paljonkos se aloitussetti maksoikaan jossa oli kaksi porukkaa ja säännöt joilla voi harrastuksen aloittaa?
Ja nuorillahan on ihan kai tutkimusten ja tilastojen mukaan enemmän rahaa käytettävissä kuin koskaan. Ainakin markkinointia suunnataan voimakkaasti muissa asioissa nuorille.

Ei noilla nykyisillä viikkorahoilla kovin kauaa tarvitse säästellä jos pelaamisen haluaa aloittaa. Käytettynäkin tavaraa löytyy.
Luulen että oikeasti yksi suurimmista aloituskynnyksistä on ennemminkin se, että figuilua ei näy juuri missään ja että se vaatii keskittymiskykyä ja pitkäjänteisyyttä. Onko tämä pelin vika vai yleisen kehityssuunnan vika? Kun kaikki pitää saada nyt ja heti, niin eihän se välttämättä kiinnosta kasailla ja maalailla pikku-ukkoja.
Kaikenkaikkiaan harrastus on niche-touhua ja tulee sellaisena kai pysymäänkin.
jamovoima
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

Warhammeri(e)n säännöt eivät vain kauhean hyvin skaalaudu pistemäärien mukaan. Kyllä sitä itsekin tuli aikoinaan (5. edikassa) pelattua muutamalla hassulla kymmenen kääpiön yksiköllä + 50% pisteistä sankareissa ja hauskaa oli, mutta ei siinä näin taaksepäin katsoen kauheasti järkeä ollut. Pienissä pistekooissa tarvitaan erityisesti pelaajien välisiä herrasmiessopimuksia armeijanrakennukseen ja ne nyt ei ouolestaan sovi kauhean hyvin siihen kuvaan, että pelaajat on juuri aloittaneet ja opettelevat peliä. Silloin otetaan se X pistettä armeijalistassa maksava kaupassa hienolta näyttänyt juttu kentälle oli sen oikea pelillinen arvo ihan mitä tahansa.

Edit: Eikä kannata aina välttämättä lähteä siitä olettamuksesta, että se aloittelija olisi lapsi/nuori. Kyllä sitä vanhemmatkin ihmiset voivat harrastuksen aloittaa ja siinä tapauksessa pelin mielekkyydelläkin voi olla enemmän merkitystä. Itsekin olen viimevuosina aloittanut monta eri figupeliä enemmän tai vähemmän kivikkoisella oppimmiskäyrällä.
Oskari

Viesti Kirjoittaja Oskari »

Nyt on niin hyvää settii, et pakko osallistua.

Onko se vähän jo ajan henki nykyään että pelissä kuin pelissä kuuluu pelata sitä kovaa juttua. Kukaan ei haluu hävitä, oli kyse warcraftista, lolista, whatever *insert game*. On se varmaan aina ollut näin, nyt se on vaan paremmin esillä kun kaikki pääsee nettiin.

Harva haluu ostaa monella sadalla eurolla figuja hävitäkseen. Yleensä fabaa jo valmiiks pelaava jengi omaa aika hyvin viritetyt armeijat, joten pitää aloittajankin ottaa saman tasoisia juttuja mukaan. Joskus on varmaan suurimman osan mielestä kiva hassutella jotain bloodlettereitä työntämällä, mutta kyllä se hauskuus katoo kun ne letterit kerta toisensa jälkeen vaan delaa.

Fabassa varsinkin monessa kirjassa 90% uniteista on käyttökelvottomia, koska loppu 10% tekee saman jutun ja vähän muutakin, miksi hankkia mitään muuta? Miksi pelata clan ratteja kun on skaven slaveja? Miksi pelata spearmaneja kun on tarjolla witch elfejä? Miksi pelata luurankoja kun on zombeja? You got the idea.

Pidempään pelanneet haluu yleensä pelata jotain 2000-2400 kokoisia pelejä tai jopa isompia. Kuinka montaa ihan oikeesti rehellisesti kiinnostaa pelata jotain tonnin matsia jonkun n00bin kanssa, kun voisi pelata 2000-2400 peliä?

Aloitussetti on halpa joo, sit kun sen figuilla menee joku just alottanut pelaan, niin tulee pataan ihan sata nolla. come on, siin on joku elf griffon, oikeesti elf hero griffonilla! Onneks nykyään on tää netti, niin jengi voi ottaa selvää mikä on kovaa. Mää alotin just kytkoon uudestaan. Totta kai otin selvää mikä dempoilla on siinä kovaa ja miten sitä pelataan.

Voi jäädä faban aloitus moneltä väliin, kun tajuaa että oikeesti kompetentti armeija maksaa aika hitosti. Kyllä siinä aika äkkiä katoo motivaatio harrastukseen, jos omat kalliit figut saa turpaan 100-0 90% peleistä, varsinkin jos ei ees tajuu mikä meni väärin.

Ei se aloittaminen kiinni rahasta ole vaan siitä, että nykyisellään fabaan on myös ajan ja vaivan puolesta vaikee päästä sisään. Mutta jos on kova huoli siitä, että jengi tippuu ja uusii pelaajia ei tule, niin jokainen voi ihan itse alkaa järkkään semmosia aloittelija ystävällisiä juttuja.
First law: You can't win
Secod law: You can only lose
Third Law: You can't get out of the game
Hammerheart

Viesti Kirjoittaja Hammerheart »

Oskari kirjoitti:Onko se vähän jo ajan henki nykyään että pelissä kuin pelissä kuuluu pelata sitä kovaa juttua. Kukaan ei haluu hävitä, oli kyse warcraftista, lolista, whatever *insert game*. On se varmaan aina ollut näin, nyt se on vaan paremmin esillä kun kaikki pääsee nettiin.
Ihan suorat vertaukset videopelimaailmaan (Sirlinin artikkeli esiin!) hieman ontuvat figupelien saralla, kun kuitenkin se nysvääminen siveltimen kanssa vie niin suuren osan ajasta ja on (toivottavasti) niin suuri osa viehätystä. Jos tykkää hautakunkuista, niin sitten lähtee ostamaan hautakunkkuja ja toteaa sitten vasta pelikentällä, että näillähän on hirveä ylämäki kivuttavanaan.
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
Purging Flame

Kyllä joitain ihan oikeasti kiinnostaa pelata joskus niitä tonnin noob pelejäkin.
Ja isompiakin pelejä välillä ihan fluffihengessä. Jotkut jopa aloittavat pelaamalla muiden noobien kanssa niitä tonnin matseja. Joillekin voi tosin olla vaikea käsittää kun ei näe kuin oman mielipiteensä ja näkemyksensä.

Ja hyvä että jotkut pelaavat, niin jatkuu ne muutkin pelit kun tulee uusia pelaajia mukaan lopettaneiden tilalle.

Jotkut ovat kuulemma myös sitä mieltä että harrastus on muutakin kuin pelkät turnauskahinat.

On ne jotkut kovia.
Meganiikko

Viesti Kirjoittaja Meganiikko »

Oskari kirjoitti:Nyt on niin hyvää settii, et pakko osallistua.

Harva haluu ostaa monella sadalla eurolla figuja hävitäkseen. Yleensä fabaa jo valmiiks pelaava jengi omaa aika hyvin viritetyt armeijat, joten pitää aloittajankin ottaa saman tasoisia juttuja mukaan. Joskus on varmaan suurimman osan mielestä kiva hassutella jotain bloodlettereitä työntämällä, mutta kyllä se hauskuus katoo kun ne letterit kerta toisensa jälkeen vaan delaa.
ot/
Tämä.

Osittain veikaan että peliporukastakin johtuvaa, mutta epäilen että ei nuorta tai vanhaa kiinnosta peli tuon investoinnin jälkeen ottaa turpiinsa 100/0 peli pelin jälkeen, varsinkin kun on siinä vaiheessa että vasta opettelee ekoja liikejippoja.
Nimin. joku joka aloittelee WM/H'ta ja vastaan lappaa pelkkiä terävimpiä turnausjyrälistoja ja pelaajia.
/ot

Mutta joo, nykyajan (heiluttaa kävelykeppiä) trendi on se "nyt-kaikki-heti".
Ja se että pitää (/saa/haluaa, motivaatio jne) istua siveltimen varressa ja käyttää rahaa aika paljon ennen kuin voi edes aloittaa pelailun kääntää porukkaa pois.
Ennen oli WH'ssakin Mordheim (jota kautta siis itsekkin lajiin tutustuin) johon pääsi yhdellä militia-boksilla mukaan, mutta ei enää (ainakaan virallisesti).
Huhhuh, tulipa paljon sulkuja.
"Ferrus, your beard needs a shave." -Fulgrim
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
niblebitzer
Chaosboyz Crew

Viesti Kirjoittaja niblebitzer »

Oskari kirjoitti: Fabassa varsinkin monessa kirjassa 90% uniteista on käyttökelvottomia, koska loppu 10% tekee saman jutun ja vähän muutakin, miksi hankkia mitään muuta? Miksi pelata clan ratteja kun on skaven slaveja? Miksi pelata spearmaneja kun on tarjolla witch elfejä? Miksi pelata luurankoja kun on zombeja? You got the idea.

Pidempään pelanneet haluu yleensä pelata jotain 2000-2400 kokoisia pelejä tai jopa isompia. Kuinka montaa ihan oikeesti rehellisesti kiinnostaa pelata jotain tonnin matsia jonkun n00bin kanssa, kun voisi pelata 2000-2400 peliä?
Border Patrol on oikeesti hauskaa ja kuulema Pörröturnauksetkin ovat olleet hyvää viihdettä. En ymmärrä sitä, miksi vain maksimiin viritetyt turnausarmeijat ja niillä hitsaaminen saa olla se ainoa oikea lähde "hauskanpitoon". Sekin on alue jossa pelataan helposti kps-peliä. Kps ainakin käy nopeasti tylsäksi.

Niin, miksi pelata muuta kuin tehokkaina yksikköä? Fluffi, ulkonäkö, hinta, maalaustilanne, listan monipuolisuus, ... You got the idea.
- The number of people watching you is directly proportional to the stupidity of your action.

http://lunatix.epixx.org/
tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

warhamer116 kirjoitti:Osittain veikaan että peliporukastakin johtuvaa, mutta epäilen että ei nuorta tai vanhaa kiinnosta peli tuon investoinnin jälkeen ottaa turpiinsa 100/0 peli pelin jälkeen, varsinkin kun on siinä vaiheessa että vasta opettelee ekoja liikejippoja.
Nimin. joku joka aloittelee WM/H'ta ja vastaan lappaa pelkkiä terävimpiä turnausjyrälistoja ja pelaajia.
Tuolla logiikalla WM/H:n nimenomaan pitäisi olla painajainen aloittaa. Siinä kun aloittelija just ottaa pataa alkuun ja urakalla kun ei tiedä kaikkia mahdollisia komboja mitä oma armeija voi tehdä(=oma armeijalista ei todennäköisesti ole kovinkaan tehokas) tai vastustajan(=alkuun pelit on "ai perkele mitä nyt tapahtui?" ihmettelyä kun vastus vetää jonkun hassun kombon ja autohäviät instana kun et osannut ottaa tuota huomioon.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Silveri

Niblebitzer kirjoitti:Niin, miksi pelata muuta kuin tehokkaina yksikköä? Fluffi, ulkonäkö, hinta, maalaustilanne, listan monipuolisuus, ... You got the idea.
Otetaan vielä historiallinen puoli kontrastina mukaan, jossa todennäköisesti naurettaisiin pihalle, jos armeija ei olisi rakennettu fluffi edellä... ja nillitetään siitä, jos 15 mm figun takissa on yksi nappipari liian vähän, koska se ei ole historian mukaista.

Ei ainakaan itselläni ole tärkeätä vain se voitto, vaan lelusotilaitten siirtely pöydällä ja jännitys nopanheittelyssä. Toki fabaakin pelaa ihan sillä mentaliteetilla mitä kaveriporukassakin pelataan ja ainakin itse olen jäänyt siihen käsitykseen, että VALTAOSA fabapelaajista ei pelaa ikenet veressä voiton takia (voin toki olla väärässäkin - tilanne on voinut muuttua 10+ vuoden aikana pajon). Ei-GW-peleistä osa on tehty turnauskylki edellä (esim. Warmahordes ja Malifaux), kun taas osa on tasapainoltaan niin rikki (esim. Carnevale), että turnaus ajatuksenakin tuntuu jo naurettavalta, vaikka pelit toimivatkin hienosti kampanjapeleinä, mihin ne on suunniteltukin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Yleiset keskustelut”