9th edition melee

Warhammer 40.000 -pelin säännöt ovat yleensä enemmän tai vähemmän tulkinnanvaraiset. Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
Gollum
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 26.05.2020 19:02
Paikkakunta: Salo

9th edition melee

Viesti Kirjoittaja Gollum »

Lähinnä varmistuksia kokeneemmilta pelaajilta olisi tarpeen liittyen ysiedikan lähitaisteluun. Seuraavanlainen skenaario olisi kyseessä:

- Yksikkö A ja B ovat molemmat tehneet chargen vastustajan yksikköä C kohti. Yksikkö A aktivoituu ensin ja tekee pile-inin sekä taistelee perään. Samalla se sattuu tuhomaan vastustajia niin, että yksikkö B ei ole enää yhdenkään vastustajan modelin engagement rangella. Kun yksikön B vuoro tulee niin voiko yksiköllä tehdä silti pile-inin ja mahdollisesti päätyä tarpeeksi lähelle yksikön C muita modelelita ja siten taistella. Minun oma oletus/tulkinta on, että tuo pile-in on mahdollista. Varmasti aika selvä juttu, mutta pakko varmistaa.

Entä yllä mainittu, jos vihollinen tuhotaan kokonaan niin on varmaan selvä juttu, että consolidationin voi tehdä kyseisellä B-yksiköllä.
Avatar
tneva82
Viestit: 8733
Liittynyt: To 15.08.2002 11:51
Paikkakunta: Salo

Re: 9th edition melee

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

Gollum kirjoitti: Ti 25.05.2021 12:59 Lähinnä varmistuksia kokeneemmilta pelaajilta olisi tarpeen liittyen ysiedikan lähitaisteluun. Seuraavanlainen skenaario olisi kyseessä:

- Yksikkö A ja B ovat molemmat tehneet chargen vastustajan yksikköä C kohti. Yksikkö A aktivoituu ensin ja tekee pile-inin sekä taistelee perään. Samalla se sattuu tuhomaan vastustajia niin, että yksikkö B ei ole enää yhdenkään vastustajan modelin engagement rangella. Kun yksikön B vuoro tulee niin voiko yksiköllä tehdä silti pile-inin ja mahdollisesti päätyä tarpeeksi lähelle yksikön C muita modelelita ja siten taistella. Minun oma oletus/tulkinta on, että tuo pile-in on mahdollista. Varmasti aika selvä juttu, mutta pakko varmistaa.

Entä yllä mainittu, jos vihollinen tuhotaan kokonaan niin on varmaan selvä juttu, että consolidationin voi tehdä kyseisellä B-yksiköllä.
Yksikkö on oikeutettu taistelemaan jos on tehnyt charge liikkeen tai aloittanut engagement range kun olisi aika aktivoida. Koska yksikkö B chargesi on hän oikeutettu taistelemaan jolloin käy läpi pile in/fight/consolidiate liikkeen.

Ergo koska yksikkö B chargetti hän voisi lyödä.

Mutta oletetaanpa että yksikkö B ei ollut chargettanut vaan oli jo valmiina taistelussa johon yksikkö A chargettaa. Yksikkö A:n tapoista vihu poistaa niin että yksikkö B:stä ei ole kukaan engagement rangessa kun olisi aika lyödä ei yksikkö B saa enää lyödä. Vastaavasti jos yksikkö A:n toimet(esmes pile in/consolidiate) vie yksikön engagement rangelle saa yksikkö joka ei aloittanut kyllin lähellä lyödä kun tulee tilaisuus.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Gollum
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 26.05.2020 19:02
Paikkakunta: Salo

Re: 9th edition melee

Viesti Kirjoittaja Gollum »

tneva82 kirjoitti: Ti 25.05.2021 14:20 Ergo koska yksikkö B chargetti hän voisi lyödä.

Mutta oletetaanpa että yksikkö B ei ollut chargettanut vaan oli jo valmiina taistelussa johon yksikkö A chargettaa. Yksikkö A:n tapoista vihu poistaa niin että yksikkö B:stä ei ole kukaan engagement rangessa kun olisi aika lyödä ei yksikkö B saa enää lyödä. Vastaavasti jos yksikkö A:n toimet(esmes pile in/consolidiate) vie yksikön engagement rangelle saa yksikkö joka ei aloittanut kyllin lähellä lyödä kun tulee tilaisuus.
Selvennätkö mitä tarkoitit tuolla ylemmällä? Eli voiko chargennut tehdä consolidationin oman vuoron tullessa vaikka vihua ei enää olemassa?

Ahaa, kiitos. Eli fight phasen alkaessa jo valmiina taistelussa olevan osalta ei voi tehdä pile-in, jos vihua ei enää ole engagement rangessa? Eli tuon osalta, kun vuoro tulee se ei ole enää meleessä eikä siten läpi käy fight phasea.
Avatar
tneva82
Viestit: 8733
Liittynyt: To 15.08.2002 11:51
Paikkakunta: Salo

Re: 9th edition melee

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

Eli vaikka yksikko tuhoutuisi jos taytat ehdot(chargetit vuorol tai olet engagement rangessa. Tama toki vaikeata jos yksikko kuoli vieresta) saat aktivoida jolloin teet pile in, lyot jos joku kantamalla ja consolidiate. Toki liikkeet tehdaan normi saantojen mukaan eli lahemmas lahinta vihua modellikohtaisesti
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Säännöt”