Vaikea sanoa, kun en oikein itsekään tiedä miten faba pitäisi määritellä?
Hirveen tylsä vastaus. Tai poliittinen. Tai muuten vain jonkunlainen.
Se olisi hienoa, jos fikupelit olisivat niinkuin elokuvat, tv-sarjat ja videopelit. Että meistä jokainen olisi tietoinen tuhannesta erilaisesta ja siten keskustelu olisi kaikin puolin mukavempaa, koska voimme verrata asioita keskenään paljon tehokkaammin toisiinsa nähden. Siitäkin huolimatta, että itse kenenkäkin kokemus ja tietämys naapureiden nurmikosta on vähintäänkin puutteellinen, kyllä minusta Fabassa on selkeä fiiliksensä ja mekaniikkansa, joka ei ole muualta kovinkaan tuttu.
Fabassa minua ärsytti todella moni juttu ja pelitekninen asia. Kun 8th viimeinkin päättyi ja peli heitettiin roskiin, olin todella tyytyväinen, että nyt viimeinkin olisi mahdollisuus pelata jotakin oikeasti hyvää peliä. Suurin osa vaihtoehdoista kuitenkin näytti olevan Faban johdannaisia, joissa on ne samat ärsyttävät hommelinsa.
Nopeasti kuitenkin vedän ranskalaisina viivoina karikatyyristi millainen muistikuva minulla on Faba-fiiliksestä, lähinnä 8th. Jotta peli olisi _minun_ mieleeni ja pelaamisen arvoinen, sen tulisi mahdollisimman tehokkaasti pyrkiä pois asioista, jotka loivat taisteluarpensa selkänahkaan:
- Armeija koostuu munakoreista. Yksikkö sankareineen >1000p.
- Yksiköitä ei ole paljoa kentällä ja ne kaikki ovat sumpussa kenraalin+Bsb:n ympärillä.
- Lord-Hero-Core-Special-Rare -jaottelu
- "Onko toi muka armeija?" ihmettelyjä.
- Vähintään 24" chargeja.
- Combat reson laskemista.
- Lorekadehdintaa ja castaamista/dispellaamista.
- (Yli/Ali)Voimakkaita sankareita.
- Kankeaa liikkumista (Wheelaukset, M3 kääpiöt, marssiblokki yms.).
- Tilastollisia mahdottomuuksia (Ld10 re-roll paniikit ja pöydältä ulos).
- Chargereaktioita. Näitä minulla on perjaatteessa ikävä.
- +4h pelit
Kun vielä 8th pelattiin, minä joskus aloin pohtimaan kavereiden kanssa, että miksi kaikki pelit ovat melkein poikkeuksetta päättyneet massacreihin? Vaikka pelikoot olivat pysyneet siinä 2000p:ssä, armeijan rakenne oli kokenut suuria muutoksia. Siinä missä aikaisemmin saatettiin pelata 20 Dwarf Warrior = 205p ilman sankareita, nyt se sama blokki oli vähintään 40 Dwarf Warrior = 430p + vähintään 2 sankaria. Aina kun pöydältä jokin kosahti, vastustaja nappasi todella paljon pisteitä haltuunsa. Tuhoaminenkin oli hyvin kummallista, koska ensipeleistäni alkaen 6th:n ajoilta viimeiseen 8th:n peliin saakka en koskaan saanut sellaista tunnetta, että olisin oikeasti tappanut toiselta lyönnein porukkaa. Vastustajan yksiköt nitistettiin yleensä epäonnistunutta break testiä seuranneella overrunilla. Peleissä aina jalan alle saatiin paljon enemmän raatoja aikaiseksi kuin miekan kärkeen. Tai ainakin siellä, missä minä pelasin. Pelit kuten Viking Age: Saga, Kings of War, Confrontation ja Warma/Horde, joita olen mm. pelannut, pelko lähitaistelussa perustui aina vastustajan lyöntivoimaan eikä siihen, kumpi heittää 2d6:sta paremmin.
Samaisissa peleissä myös sankarien aikaansaannokset ovat hyvin maltillisia kun muistelen mihin kaikkeen mm. Lv4 velhot kykenivät parhaimmillaan 6:n nopan loitsuillaan. Tulihan niistä irkkuja, joo, mutta vaaka oli aina onnistuneen Purple Sunin puolella kuin taikavuoro loppu nyt -efektiin. Korkeintaan Kings of Warissa voisin sanoa, että sankarilla on mahdollisuus olla yhtä suuri soturi kuin mitä ne olivat Fabassa. Kings of Warissakin tämä tarkoittaa sitä, että sankari toimii roadblokkina yhdelle vastustajan yksikölle ja estää tätä etenemästä johonkin kohtaan pelikenttää, jonne sen ei halua pääsevän. Tuhoa saadaan aikaan ainoastaan siinä tapauksessa, jos pistehintaa on x3 hyökkäyksen kohteena olevaa yksikköä kohtaan. Kaikkea muuta vastaan yksinäinen sankari lohikäärmeenkin kanssa varmaan kuolee vastustajan vuorolla vastapalloon. Fabassa jopa Assassiinin kanssa henggaavat Shadet saivat urotöitä tehtyä ties mitä armeijaa vastaan.
40k kun ekan kerran toi vastaan... mikä sen nimi oli? Unbound-armeijat. Joo, maailman typerin sääntö. Mutta sinänsä jännää miten se kuitenkin tavallaan toimii käytännössä niin monessa muussa pelissä. WMH nyt ei ole täysin Unbound, mutta ei se kaukana siitä ole. Confro ja Viking Age: Saga puolestaan ovat Unbound sillä erotuksella, että sinulla voi olla vain yksi pääjehu.
Faba-fiilikseeni sisältyy kuitenkin vahvasti valinnanvapauteni rajoittaminen, joka aina ärsytti minua. ETC-aikoina aina puhuin siitä, että miksi minulta rajoitetaan 2x Giant/Pump Wagon? Maailman typerin rajoitus, jonka olen koskaan kuullut, koska tuon yhdistelmän ei tulisi olla missään kontekstissa ylivoimainen ja peliä rikkova asia, joka tulisi kompata. Prosentit "auttoivat" tilanteeseen, mutta muistan edelleen pettymykseni suuruuden kun lopetin angstaavani joskus huhuna olleeseen "Lord+Hero max 25%, Core min 25%, Special max 25% ja Rare max 25%". Mie kilahdin tuosta niin paljon joskus teininäkö, mutta sitten kun lähdin tekemään listoja, ne näyttivätkin paljon paremmilta kuin mitä alunperin olin osannut kuvitella. Se, minkä lopulta sain, ja mikä ilmeisesti on myös T9A:ssa kalpenee ylläolevan mahtavuudelle. Valitettavaa kuitenkin on, että prosentit ovat minun itseni mielestäni näiden vaihtoehtoisten pelien kokemuksien perusteella juuri sitä rikkinäisen lampun puhdistamista. Ehdottomasti parempi kuin esim. suorat slotit mitä aikaisemmat Fabat ovat käyttäneet, mutta tämän asian suhteen on pakko hehkuttaa Kings of Waria ja sen ratkaisua tähän asiaan liittyen.
Taikominen on aina ollut hyvin uniikkia Fabassa. Siinä missä kaikki muut joko vievät sen vaihtoehtoiseksi ammuskeluksi tai resurssin hallinnaksi, Faban castaaminen/dispellaus-systeemi luo vuorovaikutusta pelaajien välille. Onko tämä hyvä asia vai, niin siitä voidaan keskustella pitkään ja tuskin kukaan muuttaa mielipidettään silmänsä avautuneina näkemättömälleen totuudelle.
Fabassa on itseasiassa todella paljon vuorovaikutusta vastustajankin vuorolla. Kykenen vaikuttamaan hänen pelaamiseen, pelimenestykseen, itsetuntoon ja ennen kaikkea harrastuksen jatkuvuuteen kokonaisuudessaan tai kyseisellä armeijalla pelaamiseen tulevaisuudessa liikkumisvuorolla (chargereaktio), magiavuorolla (dispellaus + miscastien feedbackit) ja lähitaisteluvuoroilla (tapot, break, overrun, lällällää). Näillä kaikilla on peliä pidentäviä vaikutuksia, jonka kohdalla voimme alkaa keskustelemaan, onko niissä mitään järkeä ja hienoa. Niinkin simppeli asia kuin chargereaktio on kohtaamissani peleissä harvinainen ja kukaan ei ole koskaan sanonut kuulleni, että kumpa tässäkin pelissä voisin tehrä niinkuin Fabassa. Yleensähän sitä kuulee noin puhuttavan toisin päin.
Toi muuten kiteyttää tosi hyvin minun Faba... tai oikeastaan GW-muistoni. Muistan joskus kaverini demottaneen minulle Infinityä ja tyyliin aina uuden säännön tullessa vastaan tokaisin: "Paremmin toteutettu kuin 40k:ssa.". Miksi te immeiset rakennatte pelit GW:n pelien pohjalle kun parempiakin lähtöasetelmia on olemassa. Nih.
Yksi asia, mistä olen aina ollut todella kateellinen mm. historiallisille peleille, on heidän pelipöytänsä. Minne päänsä työntää, aina näkee pelipöydän, joka on ääriänsä myöten täynnä erilaisia yksiköitä. Fabassa samaa oli nähtävissä, mutta lähinnä vain markkinointikuvissa tai 10 pelaajan Apokkipeleissä, joita kerran kokeiltuaan ainakaan itsellä ei tullut hinku lähteä uudestaan kokemaan. Voidaan sopia, että kärsivällisyys ei ollut/ole hyveeni, mutta jossain kohtaa Mikki Hiiren kädet ovat siinä asennossa lasin takana, että jotakin muuta tekemistä, kiitos.
Mutta mutta, minä muistan monia pelejä pelanneeni, joissa "armeijat" koostuivat kahdesta munakorista, 1+ hirviöstä ja sotakoneista. Tänä päivänä tykkään keskustella ihmisten kanssa todella paljon siitä, missä kohtaa voidaan kutsua omistavansa armeijan. Jotkut täkäläiset ovat sitä mieltä, että 2x start collecting boksia tarkoittavat tietyn faktion omistamista ja tämä huvittaa minua todella paljon. Mikähän se kaaoksen surullisen kuuluisa 2000p:n "armeija" oli, jossa oli lohikäärme, 2x kärryheroa ja 3 kärryä? Tämähän on ääripään ääripää, mutta peliä pilkkaavaan sävyyn sanottuna minun muistikuvani Fabasta on se, että vastaan ei tullut kovinkaan kummoista hyökyaaltoa. Sieltä tuli ne kaksi munakoria ja keskellä kenttää katsottiin, kummalla on noppaonni myötä.
Voisin kirjoittaa joskus ensi viikon aikana ylistyspuheen Kings of Warista ja miten se onnistui olemaan ei-Faba-johdannainen. Silloin joskus kun katsoin T9A:n örkkikirjaa ja nyt kun tsiigasin liskojen omaa, näen yhä edelleen sen saman vanhan tyhmän armeijanrakennustani rajoittavan yksikkörosterin, jonka tahtoisin jäävän historiaan vanhentuneena kapistuksena. Jossain vaiheessa kun katsoin huvikseni T9A-listoja, niin niissä näkyi se sama mentaliteetti armeijan suhteen, että core täytetään tasan tarkalleen 2x10 Elf Archers ja sitten mietitään lopuilla pisteillä niitä sankareita ja niiden munakoreja + hirviöitä.
Ehkä munakorin sanominen on virheellistä, koska T9A ainakin jossain kohtaa tuntui olevan "M"SU-vetoinen, jossa saurusyksikkö ei paljoa ylitse 14(?) vahvuiseksi kasvanut. Väitettäni saa kutsua virheelliseksi, sitä se voi ollakin, mutta toivon mukaan se, mitä yritän sanoa, ei ole virheellinen. Samaan tapaan kuin Fabassa yksi armeija ei kohdannut toista, ei kohtaa myöskään T9A:ssa. Oikein/väärin/salainen vaihtoehto #3?
Kuten juuri äsken huomasit, minä en ole skenessä mukana, koska keskustelu vietiin luotani pois. En minä tiedä mistä minä puhun. Tiedän vain sen, että minä en nauttinut Faban mekaniikoista, jonka vuoksi välissä ihmetyttää, miksi kaikki muut pitävät siitä niin. Onko se castaus/dispellaus niin hyvä mekaniikka, että sitä haluaa pelissään kattella? Skirmish-pelit antavat aina ihanan vapauden tunteen liikkumisensa suhteen, jonka jälkeen paluu takaisin siihen betonista valettuun tankkiin on oma ihana kokemuksensa. Miten tässä iässä on kenelläkään mahdollisuus/jaksaminen pelata 4h pelejä? Kestäähän T9A-pelit kauan aikaa?
Soturin ei tarvitse vuodattaa verta voittaakseen taistelun.
- Sinitähti