Drilled
Millon kyseistä sääntöä saa oikeasti käyttää? RAW tulkinta on aika selkeä, että ennen kuin unittia liikuttaa. Iso paha puoli RAW tulkinnassa on se, että RAW antaa tilaisuden käyttää sitä vaikka Flee, Pursuit, Rally, "close the door" jos joutu tekemään sen vihollista vastan, jne. Tästä on aika kovaa keskustelua, pitäisikö sallia Chargetessa vai ei. Itse en välttämättä näe pahaksi, että voisi käyttää normi liikkeen lisäksi Chargessa, koska se on kumminkin ensimmäine liike mitä tulet tekemään, mutta muuten on vähän liikaa. Sillähän täten saisi levitettyä Chargavaa joukkoa +5 leveemmäksi, mutta pitää tietenkin mahtua tekemeään se ennen liikettä, mikä poistaa "conga line" muodostelmasta kahden yksikön välistä normaaliksi ja on siinä vielä liikkeellekkin rajotuksia. Drilled täten myös antaisi mahdollisuuden käyttää Marching Column ja sitten ennen Chargea muuttaa se Combat Orderiksi. RAW sanoo, että ei saa tehdä Charge Move, mutta ei kiellä Declare Chargea ja Drilled tehdään käytänössä ennen Charge Move, joten RAW tulkinta on, että Drilled saisi käyttää. RAI ei sit yhtään tiedä, mitä tällä säännöllä oikeasti halutaan, kun siitä joutuu maksamaankin.
-----------------------------------------------------------------------------------
Formed Units Charging Skirmishers
Tämä sääntö menee varmana monilta ohi, että mitenkä kuuluu oikeasti hoitaa. Itse mietin eka Fig 186.3 kuvan perusteella, että pitäisi saada täysin tasanen kontakti vihollis Skirmish ukkoon, mutta nyt kun lukenut ajatuksella, niin vaikuttaisi siltä, että pitää tehdä Wheel, niin että yksikön keskikohta on "directly towards" Skirmish unitin lähintä ukkoa. Tämä tulee aiheuttamaan varmana aivan naurettavia tilanteita, jos lähin tyyppi olisi suht lähellä, mutta seisoo erittäin sivussa, niin potentiaalisesti käsittääkseni saa halutessaan ~90 asteen Wheelejä Formed Unitille Chargessa.
Jos vaatisi vain mahdollisimman tasasta kontaktia johkin Faceista Chargessa, mitä Fig 186.3 aluksi meinaa vaikuttaa näyttävän, mutta ei sitä ole, niin sillä saisi tälläset rajoitettua edes 45 asteen maksimiin, mutta sit kaikki pitäisi Skirmaajia kulmat edellä vihollisiin.
Järkevämminhän olisi se, että Formed Units Charging Skirmishers menisi vain lyhintä mahdollista reittiä ja saisi tehdä Wheel halutessaan, mutta RAW ja RAI näyttäisi olevan aika älytön, kun mahdollistaa ihme kikkailut. Laitat vain lähimmän Skirmish modelin line of sightiin mahdollisimman sivuun ja 90 asteen redirectorit ovat siinä, jos haluat chargea Skirmishereitä. Tämä syystä että Formed Unit joutuu tekeen Wheel, että niitten keskusta on suoraan kohti lähintä Skirmish modelia ja sit saa vasta liikkua kontaktiin.
Directly Towards & Directly Away
A unit may be required to move directly towards, or directly away from, another unit or object. To do so, draw an imaginary line between the centre of the moving unit and the centre of the unit or object it is moving towards or away from. As the unit moves, its centre moves along this line.
-----------------------------------------------------------------------------------Formed Units Charging Skirmishers
When a formed unit of any type (be it Close Order, Open Order and so on) charges a unit of Skirmishers, it must endeavour to move as directly as possible into contact with the closest visible model in the target unit. As usual, the charging unit may wheel once, at any point, during its move, as shown in Fig 186.3.
Once the charging unit has made contact with the target unit, it does not wheel to align. Instead, the Skirmishers must form up against the fighting rank of the charging unit, as shown in Fig 186.4 and Fig 186.5. However, no model in the charged unit can move further than its Movement characteristic. Any Skirmishers that cannot make base contact must instead form up behind the fighting rank.
Summaryssä on bugi, joka voi hämmentää pelaajia.
Summary sanoo Dispelliin, että equal riittää, muuten sanotaan, että exceed. Eiköhän se ole, että pitää heittää isompi kuin Cast.
-----------------------------------------------------------------------------------
Vampire Counts: Hellish Vigour
Tähän pitäisi saada GW:ltä vastaus onko se nyt 7+/10+ vai 9+/12+. Taiassa mainitaan molemmat. Varmistin yhdeltä striimaajalta, että niitten aikasissa pdf versioissa kyseinen taika oli 7+/10+, mutta nyt sinne on sitten ilmestynyt 9+/12+. Vaikuttaisi siltä, että haluttu muuttaa se 9+/12+ muotoon, mutta unohdettu muuttaa tekstiä.
Tässä on vaan tasapainon puolesta sitten toinen, että Tomb Kingsien Desert Wind on täysin sama taika 6+/10+. Eli jos se olisikin 9+/12+, niin aika iso ero olisi kahden saman taian välillä eri armeijoilla. Eikä perusversio taiasta nyt välttämättä ole minkään 9+ arvoinen. Tätä GW ei ole vieläkään päivittänyt ja saa nähdä koska päivittää...