"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Mitä jos miniayyreistä tulisi muoti-ilmiö?

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Rokottaja

Viesti Kirjoittaja Rokottaja »

Mitä ihmettä!!! Osahan teistä käyttäytyy kuin pahinkin snobi! Onko keräily noussut päähän?
No, oli miten oli, ala-asteella kun eräs luokkalaiseni aloitti figuilun, minä olin kolmas, joka tästä kiinnostui. Syy: Warhammerit vaativat tarkkuutta ja jokseenkin aikaa. Niitä ei ole pakko maalata (futisharkoissa on pakko käydä). Ja minulla ei ollut mitään harrastusta.
Muut luokkalaiset kiinnostuivat tästä, koska harrastuksen aloittajat olivat NS. luokan "kovia poikia". He eivät kertaakaan maininneet kovaa hintaa... eivätkä haukkuneet niitä mitenkään.... Laalaa...
Muistaakseni joululoman jälkeen alkoi suosia hiipua. Yhä useampi joko vaihtoi armeijaa tai lopetti kokonaan. Syy: ei ole aikaa, täytyy skeitata. Liian kalliita. Tylsää.
Jäljellä oli enää minä, pari muuta ja ne kaksi henkilöä, jotka olivat ensimmäisinä aloittaneet harrastuksen.
Kesäloman jälkeen yläasteella kaikki, paitsi minun lisäkseni yksi olivat lopettaneet. Kaikki, jotka olivat ala-asteella figuilua harrastaneet vihasivat sitä nyt ja pitivät nappeja lapsellisina.... Minä ostin heidän nappinsa hyvään ja suht. halpaa hintaan.
johannes
Valvoja

Viesti Kirjoittaja johannes »

Asiasta puujalkaan, kuinka helposti työ(koulu)kaveriporukassa (esim kahvilla/safkalla) kerrotte Warhammer-harrastuksestanne jos small talkki lähtee harrastuksien suuntaan. Itse oon kohdannu koulu- ja työelämässä monenlaista reaktiota, toiset on kiinnostuneita ja toiset taas ei tajua ollenkaan. Ompahan yhdeltä työpaikalta löytynyt muutama pelikaverikin.

-Johannes
Munter
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Munter »

Tämä underground-hakuisuus on hauska piirre, joka tuntuu olevan syvällä koko genressä laajemminkin. Kun 80-luvulla roolipelit tuli suomeen, katsottiin ensin perässä tulleen ilmiön, figupelien pelaajia, kieroon, sillä he olivat popularisoineet rooli- ja strategiapelit pikku-ukoilla leikkimiseksi. Muoti tarttui kuitenkin isoon osaan roolipelaajiakin ja se toi myöhemmin kaikissa paitsi puritaaneimmissa hyväksynnän harrastukselle. Kun kuitenkin Magic the Gathering tuli markkinoille 90-luvun alussa, hyppivät roolipelaajat ja figupelaajat tasajalkaa. Heidän harrastuksensa oli popularisoitu ja sen sijaan, että porukka olisi pelannut oikeita pelejä, he pelasivat keräilykorttipeliä, joka tuntui vaarantavan laajuudellaan koko genren, jonka se näytti muuttavan vain korttien lätkinnäksi. Ajallaan kortit valtasivat kuitenkin myös monen rooli- ja figupelaajan sydämen ja kaikki paitsi puritaanisimmat hyväksyivät heidät joukkoonsa. 2000-luvulla taas tuli PokéMon ja kaikki genren jäsenet, mukaan lukien innokkaimpina inkvisiittoreina MtG:n pelaajat, olivat kuohuksissa. Nuo nuoret polven korkuiset pätkäthän tulevat pelikauppoihin ja tuhoavat heidän harrastuksen...

Ei silti sama kiertokulku on ihan normaali piirre ihmiselle yleensäkin. Onhan jo antiikin ajan kirjoituksista huomattavissa, että nuorempi sukupolvi on rappiollisempaa kuin oma sukupolvi. Näin se maailma menee koko ajan päälaelleen kunnes tekee täyden ympyrän ja uudet aloittavat siitä, mihin vanhat lopettivat.
http://www.puolenkuunpelit.com - verkkokauppa ja peliportaali

Liikkeet Lahdessa, Kouvolassa ja Tampereella
baretul

Viesti Kirjoittaja baretul »

Jep Munter toi tuntuu olevan joka piireissä. Itse ajatelen aluksi samanlailla, kun esim pokemon tuli, rupes kyllä ottaa pannuun, tosin kun sitä mietin jonkin aikaa, huomasin että miksi ihmeessä vihata samaa harrastusta harrastavia, meillähän on paljon yhteistä jne. eivätkä he mitään pilaa. Sama tapahtui diablo2:ssa, kun diablo lord of destruction tuli niin diablo2 classic pelaajat haukkuivat sen täysin roskaksi, tosin pelihän oli oikeasti paljon parempi ja monipuolisempi, mutta joittenkin mielestä se vain pilasi kaiken:D.

Näin tulisi varmasti käymään jos tämä harrastus vielä yleistyisi, jonka tosin näen aika epätodennäköisenä, mutta kuiteski ne pelit mitä silloin tulisi markkinoille, todennäköisesti jotain halpa pelejä missä olisi yksinkertaset säännöt varmastikkin aiheuttaisivat jakautumisen, ja osa vanhoista parroista rupeaisi pelaamaan niillä 2 eri valmistajan figuilla, ja halveksimaan kaikkia muita. (tai no pelkkää arvailua, ei kannata ottaa hernettä nenään :D)
Cacodemoni

Viesti Kirjoittaja Cacodemoni »

Warhammerit alkavat olla jo pikku-ukkomaailman muoti-ilmiöitä. Koko ajan enemmän ja nuorempia ihmisiä aloittaa 'hammerin, ja muista peleistä alkaa muodostua 'underground' -tyylisiä tietyn ryhmän pelejä. Itsekin olen kallistumassa Warzoneen päin, kunhan se taas kohta nostaa kunnolla päätään.
Pegar

Viesti Kirjoittaja Pegar »

verLoren kirjoitti:No sen ois kyl voinu poistaa sen toisen eikä laittaa vielä kolmatta pahoitteluviestiä :wink:
Ainiin olisikin... :oops:
" Plop."
" Plop?"
" Plop."
" Plop..."
verLoren

Viesti Kirjoittaja verLoren »

Nyt miniatyyriharrastusta voitaisiin kuvata jonain maanalaisena ihmeörvelöyhdyskuntana. Annas kun selitän.
Siis jos et halua ottaa selvää, et tiedä about mitään tästä, ja kuinka paljon meitä on. Mutta sitten kun katsoo pintaa syvemmälle(vertauskuvallisesti), niin huomaa että meitähän on monta, ja että tämä maailma on kiehtova.
Ja tälläisena ulkopuolisille mysteerinä tämä saa pysyäkin. Ei siis mitään muoti-ilmiötä. Se veisi hammereista kaiken potkun.
Ajattele ajattelua ajattelemisesta.
Amazing Slug

Viesti Kirjoittaja Amazing Slug »

Ehh...verLoren... Munter kirjoitti ihan hienosti. Kai tajusit mitä se underground-hakuisuus tarkoitti? Ja mihin sävyyn se mainittiin?

-J
verLoren

Viesti Kirjoittaja verLoren »

En kyllä lukenut tuota Munterin viestiä.. tuo tuli ihan omasta päästäni.
Eli en viitannut tohon undergroundiin.
Ajattele ajattelua ajattelemisesta.
VJ

Viesti Kirjoittaja VJ »

Mä kyllä vaihtaisin kaiken figuihin liittyvän underground elitismin yleiseen tunnettavuuteen heti paikalla, jos se olisi mahdollista. Varsinaista muoti-ilmiötä tästä ei saisi tekemälläkään, mutta jos vaikka figut olisivat kaikille tuttu harrastus shakin tai keilailun tapaan, niin olisin tyytyväinen.
zakug_the_insane

Viesti Kirjoittaja zakug_the_insane »

VJ kirjoitti:Mä kyllä vaihtaisin kaiken figuihin liittyvän underground elitismin yleiseen tunnettavuuteen heti paikalla, jos se olisi mahdollista. Varsinaista muoti-ilmiötä tästä ei saisi tekemälläkään, mutta jos vaikka figut olisivat kaikille tuttu harrastus shakin tai keilailun tapaan, niin olisin tyytyväinen.
Et kai? Minä en ainakaan haluaisi olla järin populääri. Ahdistavaa. Olen yhä erittäin paljon mieluummin se sisäpiirin friikki. Ehkäpä se johtuu meidän koulustakin. Mitä olen kolmen vuoden aikana oppinut tuntemaan koulumme oppilaista, he ovat muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta ääliöitä.
Ostan Tomb Kingejä ja necroneita! Lähetä YV.
Amazing Slug

Viesti Kirjoittaja Amazing Slug »

zakug_the:insane kirjoitti: Et kai? Minä en ainakaan haluaisi olla järin populääri. Ahdistavaa. Olen yhä erittäin paljon mieluummin se sisäpiirin friikki. Ehkäpä se johtuu meidän koulustakin. Mitä olen kolmen vuoden aikana oppinut tuntemaan koulumme oppilaista, he ovat muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta ääliöitä.
Hih hih hih hih hii... jotakuta kiusataan koulussa... :)

(Kyllä minä ihan oikeasti halusin kirjoittaa tuon ylemmän. Vaikka olen yliopistossa. Missäs oli sitä puhetta henkisestä iästä...?)

-J
zakug_the_insane

Viesti Kirjoittaja zakug_the_insane »

Ei minua kiusata alkuunkaan, mutta olen vain kyllästynyt kouluumme. Se on niin laitos. Oikeasti, jos voit vain välttää tämän paikkakunnan, tee se.
Ostan Tomb Kingejä ja necroneita! Lähetä YV.
VJ

Viesti Kirjoittaja VJ »

zakug_the:insane kirjoitti: Et kai? Minä en ainakaan haluaisi olla järin populääri. Ahdistavaa. Olen yhä erittäin paljon mieluummin se sisäpiirin friikki. Ehkäpä se johtuu meidän koulustakin. Mitä olen kolmen vuoden aikana oppinut tuntemaan koulumme oppilaista, he ovat muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta ääliöitä.
Kyllä joo. En tiedä mitä tarkoitat halulla olla populaari. Erityisen suosittu en haluaisi olla, enkä myöskään millään muotoa mikään osa valtavirtaa (muodit ovat muodottomille, virtaukset niille joilla ei ole omaa virtaa!) tms.
Silti yleinen tunnistettavuus harrastukselle olisi paikallaan.
baretul

VJ kirjoitti: Kyllä joo. En tiedä mitä tarkoitat halulla olla populaari. Erityisen suosittu en haluaisi olla, enkä myöskään millään muotoa mikään osa valtavirtaa (muodit ovat muodottomille, virtaukset niille joilla ei ole omaa virtaa!) tms.
Silti yleinen tunnistettavuus harrastukselle olisi paikallaan.
Jep :D... kyllähän se on saavutus jos jotkut osotelee sormella ja sanoo, että oliko toi se joka maalas sen ja sen, vähä se o kova maalaa, ja muistatko sehän vei voitin siinä ja siinä turnauksessa. Silloin on syntynyt figuriharrastajalegenda :D. Tosin kukapa ei toivoisi olevansa tälläinen, ja monien tuntema, ainakin itse toivoisin, tosin en rupea sitä nyt mitenkään erikoisemmin tavoittelemaan.
VJ

Viesti Kirjoittaja VJ »

baretul kirjoitti: Jep :D... kyllähän se on saavutus jos jotkut osotelee sormella ja sanoo, että oliko toi se joka maalas sen ja sen, vähä se o kova maalaa, ja muistatko sehän vei voitin siinä ja siinä turnauksessa. Silloin on syntynyt figuriharrastajalegenda :D. Tosin kukapa ei toivoisi olevansa tälläinen, ja monien tuntema, ainakin itse toivoisin, tosin en rupea sitä nyt mitenkään erikoisemmin tavoittelemaan.
Nyt sulla tais mennä mun viestin pointti ohi ja paljolla. Siis tarkoitin vaan silleen että kun joku kysyy "Mitä sä harrastat?"
Ja vastaan että "Figuja"
Niin se toinen tajuaa mistä on kyse vähän samaan tyyliin kuin jos olisin vastannut että "pelaan futista". Semmoinen tunnistettavuus olisi kiva juttu.
Ei tainnut kuitenkaan olla tän threadin pointtina toi, mutta tulipahan todettua.
baretul

VJ kirjoitti: Nyt sulla tais mennä mun viestin pointti ohi ja paljolla. Siis tarkoitin vaan silleen että kun joku kysyy "Mitä sä harrastat?"
Ja vastaan että "Figuja"
Niin se toinen tajuaa mistä on kyse vähän samaan tyyliin kuin jos olisin vastannut että "pelaan futista". Semmoinen tunnistettavuus olisi kiva juttu.
Ei tainnut kuitenkaan olla tän threadin pointtina toi, mutta tulipahan todettua.
Aa ok nyt tajuan :D ... noh jooh, niin tietysti. Suurin osa ystävistäni yhdistää nämä pokemoniin, tinasotilaisiin jne kamaan :D. Olisihan se kiva, että tästäkin tulisi harrastus, jonka jokainen tuntisi.
Murhe
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Murhe »

Eksyimpä minäkin tänne sanomaan pari valittua sanaani.

Ensinnäkin siitä mitä alkupuolella puhetta oli FBn monimutkaisuudesta. Ehkäpä, mutta minun suurimpia ilojani on käydä keskustelua FBn säännöistä. Tottahan toki minä kiroilen sääntöjen päättömyyksille ja epäloogisuuksille sekä ristiriidoille. Silti jäisin kaipaamaan sitä kaikkea, jos niistä tehtäisiin helpot, sujuvat ja yksinkertaiset.

Tietysti GWn kannalta peli kannattaa pitää mahdollisimman myyvänä. Lienee sitten yksinkertaistamisen ja tasapäistämisen paikka. Onneksi parran kasvattaneena voin joinia muiden vanhojen partojen pariin pelaamaan nostalgia pelejä sitten tulevaisuudessa.

Sitten oma nostradamuksellinen näkemykseni ja lupaukseni tulevasta. Olettaen, että pelistä syntyy suurempikin villitys tämä johtaisi WH genren tai figupelaamisen jakautumista eri piireihin. Ennemmin tai myöhemmin osa kyllästyy nauttimaan tuputettua massaviihdettä ja alkaa kehittämän omia elitistisiä piirteitä peliin. Ehkä palataan johonkin vanhaan edikkaan tai samantien kehitetä omat "piraatti" säännöt, joihin vain käytetään GWn napuloita ja valikoitua fluffia.

Kuten varmasti jokainen tietää, tätäkin harrastusta voi harrastaa niin monella eri tasolla. Joku haluaa käyttää tähän kaiken aikansa. Joku pelaa maalaamattomilla figuilla. Toinen käyttää aikansa vain maalaamiseen...

Jään odottamaan milloin järjestetään ensimmäiset nostalgia turnaukset edellisestä edikasta.
Tasoittaja

Viesti Kirjoittaja Tasoittaja »

paras asia olis se että sitten kun villitys menis ohi niin porukka alkais myymään niitä maalaamattomia (eihän ne kuitenkaan jaksais maalata) figuja halvalla. ja tietenkin kaupoissakin hinta laskisi... muoti ilmiö ei kestäis yli 2 kuukautta koska figut on niin kalliita et ihmiset ei sais kasaan armeijaa ja sit ne kyllästyis
You wouldn't like me when I'm angry.
Day
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Day »

Murhe kirjoitti: Jään odottamaan milloin järjestetään ensimmäiset nostalgia turnaukset edellisestä edikasta.
Näitähän järjestetään jo? Ainakin itse n. kuusi vuotta sitten GW-figuilun lopettaneena palasin kavereideni kanssa fantasy battlen 1. laitoksen pariin pelaamaan chaos warbandeilla. Muistattehan, sen ajan, jolloin sääntökirjoista löytyi chaos attributes -taulukko, joka piti heittää d1000 (tuhat) -nopalla. Eiköhän moinen toiminta joskus laajene turnauksiksi asti. :)

Sitäpaitsi, mielestäni figupelaaminen on jossain määrin jakautunut. Historiallisissa piireissä GW-pelaajia kutsutaan yleisesti nimellä "GW-kids" - luonnollisesti heitä myös dissataan, ainakin jossain määrin.

On mahdollista, että historialliset pelit jäävät huomiotta kun figupelaaminen popularisoituu entistä enemmän; niihin saatetaan tulla viittaamaan vain jonkinlaisena myyttisenä alkulähteenä, josta nykyinen figupelaaminen on saanut alkunsa. Tämäkin on mielestäni varsin harmittavaa.

Joka tapauksessa aina maanantaisin näen uusia kasvoja figupelien saralla pitäessäni maalauskerhoa. Figut ovat lyömässä itseään ihmisten tietoisuuteen, halusitte tai ette. :)
Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point. - Blaise Pascal, Pensées, 277
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”