Metalli vai Muovi?
*ehem* muoviakin pystyy taivuttamaan jos osaa pari niksiä, tosin tina taipuu pienemmällä vaivalla. Ja tina muotti on sama kuin muoville käytettävät muotit (pakko lisätä kun opiskellutkin oheisesta asiastaDeetwo kirjoitti:Kai metallimuottiin saa helpommin tuota detailia, sitäpaitsi metallia pystyy tunnetusti taivuttamaan ja vääntelemään kun taas muovia ei
Siinä vaiheessa kun the Captain lopettaa asian puhumisen, tiedän lähteväni varhaiseläkkeelle.
Samanlainen joo, tiedän... kuumennetut kumilevyt johon painetaan mastermodelista muotti.Aasimar kirjoitti:*ehem* muoviakin pystyy taivuttamaan jos osaa pari niksiä, tosin tina taipuu pienemmällä vaivalla. Ja tina muotti on sama kuin muoville käytettävät muotit (pakko lisätä kun opiskellutkin oheisesta asiastaDeetwo kirjoitti:Kai metallimuottiin saa helpommin tuota detailia, sitäpaitsi metallia pystyy tunnetusti taivuttamaan ja vääntelemään kun taas muovia ei) Tina tosin "liikkuu" sulana paremmin kuin muovi.
Mutta itse mastermodelin muotti ei tosiaankaan ole sama, nimenomaan tämän detailin kestävyyden takia. Sitä tarkoitin
Ei sitä muovia mitenkään kovin kamalasti kehtää vääntää
-
Rider Of The Storm
-
baretul
Jeps tota häh ? :d, siis muoteja ei tehä tinasta jos sitä meinasit, vaan rtv sinikonista. Muoville ei käytetä rtv muoteja vaan teräs muoteja, siinä sulle faktaa. Noi ei ole tinaa, van tinaa sinkkiä ja jotain kamaa, siis ei enää tina hahmoja eikä lyijjy. Muotit ovat isoja levyjä muovilla (en tiedä spin castataanko noita muoveja, luulsin että kyllä, silloin nämä on todennäkösesti pyöreän muotosia). Metalli levyt on pienempiä sama metodi tod näkösesti, eli pyöritetään jolloin saadaan aine pakkautumaan tasesti siihen muottiin. Sula muovi ei valu noihin koloihin yhtä helposti, kuin white metal, ja sitä paitsi muovi ei kestä yhtä paljoa kuin metalli, siis muovinen keihäs menee aika nopeasti loppujen lopuksi katkiAasimar kirjoitti:*ehem* muoviakin pystyy taivuttamaan jos osaa pari niksiä, tosin tina taipuu pienemmällä vaivalla. Ja tina muotti on sama kuin muoville käytettävät muotit (pakko lisätä kun opiskellutkin oheisesta asiastaDeetwo kirjoitti:Kai metallimuottiin saa helpommin tuota detailia, sitäpaitsi metallia pystyy tunnetusti taivuttamaan ja vääntelemään kun taas muovia ei) Tina tosin "liikkuu" sulana paremmin kuin muovi.
Eli siis tuossa vähän faktaa, luettu varmasta 1listsculpting lähteestä
Viimeksi muokannut baretul, Ma 15.12.2003 15:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Systeemi on valehdellu sulle.Aasimar kirjoitti:
*ehem* muoviakin pystyy taivuttamaan jos osaa pari niksiä, tosin tina taipuu pienemmällä vaivalla. Ja tina muotti on sama kuin muoville käytettävät muotit (pakko lisätä kun opiskellutkin oheisesta asiasta) Tina tosin "liikkuu" sulana paremmin kuin muovi.
Ei, metalli ja muovifiguissa ei käytetä samanlaisia muotteja. Muovifigut valetaan metallisiin muotteihin, jotka on tehty mekaanisella värkillä, joka pienentää kolme kertaa suuremman mallin muodot muottiin. Muovifigut tehdään tarkalleen ja viimeisen päälle useiden henkilöiden toimesta.
Metallifiguissa taas muotit ovat vulkanisoitua kumia (ei muuten ole RTV:tä isoilla firmoilla). Kumi mahdollistaa tarkemmat yksityiskohdat figuissa, koska muotti antaa jonkin verran periksi, eli pienet undercutit esimerkiksi tekstuureissa toimivat vielä (tosin isompia undercutteja ei metallifiguissakaan voida toteuttaa yksittäisissä osissa).
Itse olen henkeen ja vereen metallin kannalla. Muovifigut on lelumaisia, kaatuilevia ja jotenkin halvan oloisia. Kunnon metallinen figu on mukavan painava ja jämäkkä kokonaisuus, jossa näkyy veistäjän kädenjälki. Ei mitään halpoja rihkama addon purseita, joista voi "yksilöidä" päättämällä että laittaako figulle jonku puritysealin otsaan.
Ja mitä tulee konversioihin (siis "muovikonversioihin"), itse en arvosta yhtään tätä helppojen konversioiden ideaa. Eli että napataan joku örkki ja laitetaan sille catachanin pää, valellaan se liimalla, heitetään varaosalaatikkoon ja ravistetaan - ilmiselvä mutantti.
- Mut hei, sen kuuluukin olla ruma.
Mutta ruma figuna vai ruma mutanttina?
Okei, kyllä muovistakin voi tehdä hienoja juttuja, mutta tuntuu että konversioista on tullut joku itseisarvo. Hieno on hieno ja ruma on ruma, konvertoinnista ei tohon saa mitään bonareita.
Tästä viestistä tuli vähän vihaisen kuuloinen. Ei ollut tarkoitus
Edit: Tuli vaan sellainen olo kun vähän mietin, että joku saattaa suuttua kun dissasin noita mutanttikonversioita. Eli ettei elitistikusipään maineeni tästä kasvaisi, täytyy vaan todeta että kyllä ne muoviset palapelikonversiot on ihan kivoja lisiä armeijoissa, vaikka eivät olisikaan hienoja.
And they wonder how he dealt with stress so well..
-
Beastroars
Muovifigut ovat hauskempia konvata (Uusi sana! Liity joukkoon!) koska metallifigujen työstäminen on tuskaa. Mutta metallissa on sitä jotain. On se vähän eri asia liikuttaa 20 metallista Ironbreakeria kuin jotain köykäisiä warruja. Ja on totta että metallifiguissa on enemmän detailija. Tosin eivät ne muovifigutkaan ihan mitään muodottomia möykkyjä ole, ja aivan omien projektien toteuttaminen on helpompaa muovipalasilla.
Metalli on mukavan painoista. Metallifigu on mukavan tuntuinen kun sitä liikuttaa pöydällä. Muovifigut kaatuilevat ja ovat kummallisen tuntuisia.
Mutta on olemassa yksi asia mitä vihaan. Multi-part metalli-figut. Ne osaset kun pitää käytännössä aina pinnata, kun muuten eivät pysy. Ymmärrän että on käytännössä mahdotonta valaa näitä figuja muulla tavalla, mutta on se silti ärsyttävää.
Nimim. 20 Ironbreakerin kilvet pinnattu. (Ja ne jotka tietävät kuinka ohuita ne ovat, ymmärtävät minua)
Tulos: Sopiva combo metallia ja muovia.
Metalli on mukavan painoista. Metallifigu on mukavan tuntuinen kun sitä liikuttaa pöydällä. Muovifigut kaatuilevat ja ovat kummallisen tuntuisia.
Mutta on olemassa yksi asia mitä vihaan. Multi-part metalli-figut. Ne osaset kun pitää käytännössä aina pinnata, kun muuten eivät pysy. Ymmärrän että on käytännössä mahdotonta valaa näitä figuja muulla tavalla, mutta on se silti ärsyttävää.
Nimim. 20 Ironbreakerin kilvet pinnattu. (Ja ne jotka tietävät kuinka ohuita ne ovat, ymmärtävät minua)
Tulos: Sopiva combo metallia ja muovia.
-
bonesripper
Ne Gw:n figut mitä oon lähiaikoina oon ostanu on sisältäny aika pahoja valuvirheitä. Sellasta röpelöisyyttä mikä varmaan tulee siitä, että samaa muottia käytetään liian pitkään jolloin se kuluu. Vaikka metalli on paljon makeempaa, pidän muovia silti parempana aineena miniatyyreissä. Muoviakin on tietysti huonoa laatua, mutta markkinoiden sotaukkoja ei lasketa.
-
baretul
Niin joo ite olen kuullut että olis ainakin rackhamilla rtv 58 nimistä ainetta, muista en tiedä :d, tiedän että se kunnon tavara, ei siis tuo mitä saa ostettua jostain harrastelia kaupoista tilaamalla maksaa aivan järkytävästi, joku large monsterin muotit voi maksaa kuulemma 7000E.VJ kirjoitti:Metallifiguissa taas muotit ovat vulkanisoitua kumia (ei muuten ole RTV:tä isoilla firmoilla). Kumi mahdollistaa tarkemmat yksityiskohdat figuissa, koska muotti antaa jonkin verran periksi, eli pienet undercutit esimerkiksi tekstuureissa toimivat vielä (tosin isompia undercutteja ei metallifiguissakaan voida toteuttaa yksittäisissä osissa).
Ja vielä noista muovi konversioista että vaihdetaan joku örkin käsi marinelle. En itsekkään puolla niitä tippaakaan, en ole vielä käsitänyt että mitä heinoa ihmiset näkee siinä, kun siitä hahmosta tulee ylensä lopuksi vielä tosi epädynaaminen ja tyhmän näköinen. Olen täysin samaa mieltä kansasi näistä muovi konversioista
- I.C. Wiener
- Viesti:
Tehdään nyt pieni summary:
Metalli:
-Sitä miehekästä arvokkuutta, minkä paino tuo.
-Näissä todellakin on enemmän detaileja, kuin muovissa. Ja ne ovat myös
näkyvämpiä. Esim. muovisien ukkojen silmät eivä toikein näy.
-Metalli taipuu ja sitä voi takoa vaikkapa vasaralla (liian paksut aseen terät voi takoa ja hioa).
-Maali poistuu helpommin.
-Olen huomannut, että toisinaan spray hättää muoviin kummallisen pinnan, mitä metallissa ei näy.
Muovi:
-Sikahalpaa verrattuna metalliin.
-Helpompi leikellä
-Liimaukset pitävät paremmin eikä rakojakaan pahemmi tule, jos osaset on tarkoitettu toisiinsa kiinni. Metalliin tarvitsee oikeastaan aina Green stuffia, jos aikoo liimata isompia paloja yhteen.
-Muoviboxeissa tulee mukana mukavia pikkubitzejä (kuten dwarffien irtokirveet, kannut ja varsijouset jne.)
-Enemmän valinnanvaraa ukkojen luukkia katsoen (pahimmillaan joitakin metallinappeja on vain kolmea erilaista plus command).
-Mainitsinko jo, että muovi on halvempaa.
-Muovibokseja saa muaaltakin, kuin Fantsun ja GWeen tyylisistä kaupoista. Olen nähnyt muovibokseja ihan normaaleissa lelukaupoissa, blistereitä taikka rauta-ukkoja sisältäviä pakkauksia ei ole näkynyt.
-Muovia on helpompi kuljettaa, koska liimaukset pitävät ja pienen painon takia maalikaan ei hankaudu pois.
-Muovi kelluu.
Joka tapauksessa, minä äänestin muovia, koska tuo sana "hinta" on niin painava. Elikkä muovi on halvempaa. Muovi soveltuu paremmin pelifiguihin, koska kesken pelin harvemmin ryhdytään tarkastelemaan napin detailija ja niin edelleen.
Metalli soveltuu mielestäni niille, jotka maalaavat figuja pelkästään maalaamisen ilosta.
Ja jos sillä painolla on niin väliä, niin poraa napin sisään reikiä, ja pistää sinne ohuita lyijyputkia. Empiren muovihepastakin saa mukavan painoisen, kun sen täyttää tinalla/lyijyllä.
Metalli:
-Sitä miehekästä arvokkuutta, minkä paino tuo.
-Näissä todellakin on enemmän detaileja, kuin muovissa. Ja ne ovat myös
näkyvämpiä. Esim. muovisien ukkojen silmät eivä toikein näy.
-Metalli taipuu ja sitä voi takoa vaikkapa vasaralla (liian paksut aseen terät voi takoa ja hioa).
-Maali poistuu helpommin.
-Olen huomannut, että toisinaan spray hättää muoviin kummallisen pinnan, mitä metallissa ei näy.
Muovi:
-Sikahalpaa verrattuna metalliin.
-Helpompi leikellä
-Liimaukset pitävät paremmin eikä rakojakaan pahemmi tule, jos osaset on tarkoitettu toisiinsa kiinni. Metalliin tarvitsee oikeastaan aina Green stuffia, jos aikoo liimata isompia paloja yhteen.
-Muoviboxeissa tulee mukana mukavia pikkubitzejä (kuten dwarffien irtokirveet, kannut ja varsijouset jne.)
-Enemmän valinnanvaraa ukkojen luukkia katsoen (pahimmillaan joitakin metallinappeja on vain kolmea erilaista plus command).
-Mainitsinko jo, että muovi on halvempaa.
-Muovibokseja saa muaaltakin, kuin Fantsun ja GWeen tyylisistä kaupoista. Olen nähnyt muovibokseja ihan normaaleissa lelukaupoissa, blistereitä taikka rauta-ukkoja sisältäviä pakkauksia ei ole näkynyt.
-Muovia on helpompi kuljettaa, koska liimaukset pitävät ja pienen painon takia maalikaan ei hankaudu pois.
-Muovi kelluu.
Joka tapauksessa, minä äänestin muovia, koska tuo sana "hinta" on niin painava. Elikkä muovi on halvempaa. Muovi soveltuu paremmin pelifiguihin, koska kesken pelin harvemmin ryhdytään tarkastelemaan napin detailija ja niin edelleen.
Metalli soveltuu mielestäni niille, jotka maalaavat figuja pelkästään maalaamisen ilosta.
Ja jos sillä painolla on niin väliä, niin poraa napin sisään reikiä, ja pistää sinne ohuita lyijyputkia. Empiren muovihepastakin saa mukavan painoisen, kun sen täyttää tinalla/lyijyllä.
-
Jake da evil