Yksikköön liittyvän hahmon vaikutus liikkumiseen
- Gene Steeler
Yksikköön liittyvän hahmon vaikutus liikkumiseen
Lasketaanko yksikkö liikkuneeksi, jos siihen liittyy hahmo, mutta yksikkö itse seisoo paikallaan?
Yksikkö ei ole liikkunut, niin ei... Mutta liike tehdään aina vain hitaimman mukaan, joka on tässä tapauksessa hahmon jäljellä oleva liike.
"Minun hautaani vartioi tuulenhenkäys kevyt
minun hautaani vartioi pisara aamukastetta.
Minun hautaani vartioi satatuhatta tappajasatelliittia,
minun hautaani vartioi teratonni antimateriaa"
minun hautaani vartioi pisara aamukastetta.
Minun hautaani vartioi satatuhatta tappajasatelliittia,
minun hautaani vartioi teratonni antimateriaa"
- Gene Steeler
Characterista tulee osa yksikköä -> Yksikössä on modeli joka on liikkunut -> yksikkö lasketaan liikkuneeksi ?
Itse olisin tätä mieltä, mutta tämä on vain puhdas (enemmän tai vähemmän) looginen päättelyketju vailla kirjallista perustelua, jota voimme kuitenkin spekuloida kunnes joku kirjan omistava esittää oman versionsa lainausten kera.
Itse olisin tätä mieltä, mutta tämä on vain puhdas (enemmän tai vähemmän) looginen päättelyketju vailla kirjallista perustelua, jota voimme kuitenkin spekuloida kunnes joku kirjan omistava esittää oman versionsa lainausten kera.
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
Henkilökohtaisesti tulkitsisin (ja teenkin niin kunnes toisin kerrotaan) yksikön liikkuneeksi. The Kirja ei asiasta puhu halaistua sanaa, (jollei Move-or-Firen jyrkkiä ehtoja sovelleta tapaukseen niin kuin itse kohta esitän).
Characterin joinaaminen yksikköön siirtää yhden rivimiehen pois eturankista (jonne charrun on mentävä). Tämä ei vaikuta yksikön liikkumismatkaan, mutta jos tiukasti tuota move-or-fire sääntöä tulkitaan niin laskisin yksikön liikkuneeksi.
Eri mieltä saa olla. Mielellään jonkinlaisia perusteluja (muuta kuin "ihan tyhmää") mukaan, niin katsotaan millainen väittely aikaan saadaan.
Characterin joinaaminen yksikköön siirtää yhden rivimiehen pois eturankista (jonne charrun on mentävä). Tämä ei vaikuta yksikön liikkumismatkaan, mutta jos tiukasti tuota move-or-fire sääntöä tulkitaan niin laskisin yksikön liikkuneeksi.
Eri mieltä saa olla. Mielellään jonkinlaisia perusteluja (muuta kuin "ihan tyhmää") mukaan, niin katsotaan millainen väittely aikaan saadaan.
Mutta jos yksikkö onkin vain yhden rankin syvyinen, mitä hadgunnerit/x-bowit usein ovat. Tai vaikka kahden levyinen, mutta liittää characterin ekan rankin reunaan.Grond kirjoitti: Characterin joinaaminen yksikköön siirtää yhden rivimiehen pois eturankista (jonne charrun on mentävä). Tämä ei vaikuta yksikön liikkumismatkaan, mutta jos tiukasti tuota move-or-fire sääntöä tulkitaan niin laskisin yksikön liikkuneeksi.
Mutta itse tilanteen sattuessa tulen ainakin pelaamaan, ettei ole liikkunut. Se on loogisempaa.
Et voi charrulla kasvattaa yksikön eturankin leveyttä - se on tehtävä liikuttamalla (reform tai change formation) itse yksikköä. The Kirja puhuu liikkumisesta (move-or-firessä) "It doesn't matter if the model was forced to move by some compulsory action".Greewer kirjoitti:Tai vaikka kahden levyinen, mutta liittää characterin ekan rankin reunaan.
Tässä tärkeä on sana "action" - ei puhuta compulsory movesta, vaan actionista. Takariviin siirtyminenhän on action, ei move, IMO.
- The Captain
- Valvoja
No, niiltä äijiltä menee osa ampumisvuorosta siihen, kun ne tekevät kunniaa characterille, vaihtavat kohteliaisuuksia, ottavat vastaan uusia käskyjä, jne. Normaalit archerit sun muut ehtivät vielä roiskaista muutaman heittolaukauksen vihollisen suuntaan, mutta pyssyjä ja varsijousia (paitsi dwarven handguneja, joissa on ilmeisesti lipas) ei enää ehdi alkaa latailla.
Minä en ole pitänyt yksikköä liikkuneena, jos se ei joudu vaihtamaan muodostelmaa (eli siirtämään äijiä characterin takia), mutta johtuupa osin siitä, että en ole koskaan tullut ajatelleeksi tuota asiaa. Yleensä charruni pesivät yksiköissä alusta asti.
Mitenkäs, jos esim. Ingenjör liittyy tykkiin? Lasketaanko tykki liikkuneeksi, vaikka äijiä ei tarvitse liikuttaa mihinkään (riittää, että insinörtti tepastelee tuuman päähän)?
Minä en ole pitänyt yksikköä liikkuneena, jos se ei joudu vaihtamaan muodostelmaa (eli siirtämään äijiä characterin takia), mutta johtuupa osin siitä, että en ole koskaan tullut ajatelleeksi tuota asiaa. Yleensä charruni pesivät yksiköissä alusta asti.
Mitenkäs, jos esim. Ingenjör liittyy tykkiin? Lasketaanko tykki liikkuneeksi, vaikka äijiä ei tarvitse liikuttaa mihinkään (riittää, että insinörtti tepastelee tuuman päähän)?
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Heitetäämpäs mukaan hieman offtopicin luonteisena asia, jota Grond ohimennen raapaisi.
Bonuksena kahden lurkin vahvuiseen yksikköön heitetty summoaminen tekisi iloisen parijonon.
Näinhän se itseasiassa sääntöjen mukaan on. Yksikkö on yhtä leveä kuin siinä on rinnakkain figuureja. Jos mukaan tuodaan charru, on yksi rivimies siirrettävä takarankkiin, sillä yksikön muodostelmaa ei voi muuttaa kuin reformilla tai rivien lisäämisellä/vähentämisellä osana liikkumista. Erittäin epäkäytännöllistä ratsuväki yksiköillä ja tuo ongelmia deploymentissä.Grond kirjoitti:Et voi charrulla kasvattaa yksikön eturankin leveyttä - se on tehtävä liikuttamalla (reform tai change formation) itse yksikköä. The Kirja puhuu liikkumisesta (move-or-firessä) "It doesn't matter if the model was forced to move by some compulsory action".
Bonuksena kahden lurkin vahvuiseen yksikköön heitetty summoaminen tekisi iloisen parijonon.
Paitsi että eikös se kaksi lurkkia edelleen ole vaikkapa neljän levyisessä yksikössä kuitenkin, niiden muodostelmaa kun ei ole koskaan muutettu? Vai sanooko säännöt jossain, että yksikön muoto muuttuu, jos eturankki tappioiden vuoksi kapenee?Murhe kirjoitti:Bonuksena kahden lurkin vahvuiseen yksikköön heitetty summoaminen tekisi iloisen parijonon.
Ja eikös yhdessä rankissa oleva ampuja ryhmä ole juurikin sen yhden rankin levyisessä muodossa, eli siihen liittyvä charru itseasiassa syrjäyttäisi yhden ampujan yksinään toiseen riviin? Etkös Murhekin siis juuri tuota tarkoittanut?
Jos kahden lurkin yksikköön nostaa lisää porukkaa, toista riviä voi alkaa tekemään siinä vaiheessa kun ensimmäinen on vähintään 4 modelia leveä. Alkuperäisen uniitin leveydellä ei ole merkitystä. WD 283, s.77 (Gävin läpping round -artikkeli).Teräratas kirjoitti:Paitsi että eikös se kaksi lurkkia edelleen ole vaikkapa neljän levyisessä yksikössä kuitenkin, niiden muodostelmaa kun ei ole koskaan muutettu? Vai sanooko säännöt jossain, että yksikön muoto muuttuu, jos eturankki tappioiden vuoksi kapenee?Murhe kirjoitti:Bonuksena kahden lurkin vahvuiseen yksikköön heitetty summoaminen tekisi iloisen parijonon.
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
- Gene Steeler
Mahtava keskustelu syntyi ihan viattomasta kysymyksestä 
Kun nyt säännöistä ei näytä löytyvän mitään definitiivistä, niin itse antaisin luultavasti yksikön ampua, jos ukot eivät joudu liikkumaan hahmon liittymisen johdosta. Samalla myös sallisin hahmon liittymisen yhden rankin yksikön laitaan ilman yhden miehen pakollista siirtymistä taakse.
Ajatelkaapa kymmenen hengen jalkajousiryhmää, josta on yksi tai enemmän miehiä kuollut. Jos tähän liittyy hahmo, ei yksikön leveys kasva yli kymmenen, joka esim. Terärattaan tulkinnan mukaan on ryhmän "nimellinen" leveys, vaikka siitä onkin porukkaa jo kuollut, joten kenenkään ei tarvitse mennä takariviin. Eturivi ei siis ole tullut "täyteen".
Luulen että reformaussääntöjen henki ei ole tätä tulkintaani vastaan... Tietenkään asiaa ei voi tietää ennenkuin joku kysyy Gavilta...
Kun nyt säännöistä ei näytä löytyvän mitään definitiivistä, niin itse antaisin luultavasti yksikön ampua, jos ukot eivät joudu liikkumaan hahmon liittymisen johdosta. Samalla myös sallisin hahmon liittymisen yhden rankin yksikön laitaan ilman yhden miehen pakollista siirtymistä taakse.
Ajatelkaapa kymmenen hengen jalkajousiryhmää, josta on yksi tai enemmän miehiä kuollut. Jos tähän liittyy hahmo, ei yksikön leveys kasva yli kymmenen, joka esim. Terärattaan tulkinnan mukaan on ryhmän "nimellinen" leveys, vaikka siitä onkin porukkaa jo kuollut, joten kenenkään ei tarvitse mennä takariviin. Eturivi ei siis ole tullut "täyteen".
Luulen että reformaussääntöjen henki ei ole tätä tulkintaani vastaan... Tietenkään asiaa ei voi tietää ennenkuin joku kysyy Gavilta...