Jatkokertomus-Idea
Jatkokertomus-Idea
Sotussahan on ollut jatkokertomuksia, jotka ovat menneet enemmän tai vähemmän p***** jauhamiseksi, koska jokaisella kirjoittajalla on erilainen näkemys tapahtumien etenemisestä. On vaikeaa jatkaa vakavamielisesti tarinaa, jossa ollaan seikkailtu Saipan matsissa syömässä saakuli (henkilö, ei kirosana) kanssa mustaamakkaraa (eikö?). Soturipappi Matthiasta kirjoittaessani huomasin miettiväni monia eri mahdollisuuksia jatkaa tarinaa, joista sitten valitsin parhaan. Sitten sain idean, joka voisi jopa toimia, eli:
Jos joku sotavasaralaisista ottaisi asiakseen kirjoittaa säännöllisin väliajoin pätkän tarinaa, johon lisäisi loppuun vaikka 3 järkevää jatkomahdollisuutta, joista sotulaiset äänestäisivät sen, jonka mukaan tarina jatkuu.
Voisiko tästä syntyä mitään järkevää? Mielipiteitä otetaan vastaan (Etenkin moderaattoreilta) Olen kyllä kuullut, että jatkotarinoihin tarvitaan Weekenderin lupa, mutta jos saadaan innostunut kirjoittaja ja tarina pysyy aisoissa, en näkisi mitään syytä, miksi se ei voisi olla esillä sotun tarinaosastolla.
Jos joku sotavasaralaisista ottaisi asiakseen kirjoittaa säännöllisin väliajoin pätkän tarinaa, johon lisäisi loppuun vaikka 3 järkevää jatkomahdollisuutta, joista sotulaiset äänestäisivät sen, jonka mukaan tarina jatkuu.
Voisiko tästä syntyä mitään järkevää? Mielipiteitä otetaan vastaan (Etenkin moderaattoreilta) Olen kyllä kuullut, että jatkotarinoihin tarvitaan Weekenderin lupa, mutta jos saadaan innostunut kirjoittaja ja tarina pysyy aisoissa, en näkisi mitään syytä, miksi se ei voisi olla esillä sotun tarinaosastolla.
"Se joka sanoi että rahalla ei saa onnea, ei osaa ostaa oikeasta paikasta"
Tällainen saattaisi toimiakin. Oikeastaan niin, että kirjoittaja ja sopiva moderaattori (eli tällä puolella joko minä tai The Captain) tekisivät yhteistyötä - mahdolliset jatkot laitettaisiin äänestysvaihtoehdoiksi, mutta ketju olisi muuten lukossa - jatko aina kyseiselle moderaattorille privalla uusien äänestysvaihtoehtojen kanssa.
Ainoa, mistä en tiedä, on se onnistuuko äänestys jos ketju on lukossa. Mutta Weekenderiltä tuskin tuollaisen säätämiseen ei menisi hirvittävästi aikaa, luulisin. Pistänpä tämän keskustelun osoitteen privana Weekkikselle, jospa itse ylipäällikkö kävisi meille asiasta kertomassa
.
Ainoa, mistä en tiedä, on se onnistuuko äänestys jos ketju on lukossa. Mutta Weekenderiltä tuskin tuollaisen säätämiseen ei menisi hirvittävästi aikaa, luulisin. Pistänpä tämän keskustelun osoitteen privana Weekkikselle, jospa itse ylipäällikkö kävisi meille asiasta kertomassa
Eli siis kuitenkin jokaisella on mahdollisuus kirjoittaa tarinaa, vai että joku kirjoittaa ja muut äänestävät jatkosta? Ja kuka päättää jatkomahdollisuudet? Idea on todella hyvä, toteutus vaatii hieman suunnittelua. Minulle ei ainakaan ihan vielä auennut täysin, että mitenkä tämän saisi kaikkein parhaiten toimimaan. Mutta kyllä sen saa varmasti järkättyä, ainakin toivottavasti. Tähän otan mielelläni osaa. 
Viimeksi muokannut Rune, La 24.04.2004 19:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[quote="Rune"]Eli siis kuitenkin jokaisella on mahdollisuus kirjoittaa tarinaa, vai että joku kirjoittaa ja muut äänestävät jatkosta? Ja kuka päättää jatkomahdollisuudet?
Eli tätä voisi ruveta järkkäämään näin: Kun sopiva kirjoittaja on löytynyt, hän kirjoittaisi tarinaa ensimmäisen pätkän ja jatkovaihtoehdot, jonka lähettäisi projektista vastavalle modelle, mode toimittaisi tarinan tänne (mahdollisesti siihen lukittuun ketjuu, johon voisi kuitenkin äänestää) Tietyn ajan kuluttua katsottaisiin mikä vaihtoehto on saanut eniten ääniä ja sen mukaan tarinaa jatkettaisiin tarinaa eteenpäin ja äänestys hoidettaisiin samalla kaavalla.
Eli nyt vain pitäisi etsiä sopiva kirjoittaja. Mitä mieltä olisitte pitäisikö tarinan aihepiirin olla jotenkin ennalta sovittu vai säilytetäänkö taiteilijan vapaus?
Kiitokset vielä Grondille ja Weekenderille idealle lämpenemisestä.
Eli tätä voisi ruveta järkkäämään näin: Kun sopiva kirjoittaja on löytynyt, hän kirjoittaisi tarinaa ensimmäisen pätkän ja jatkovaihtoehdot, jonka lähettäisi projektista vastavalle modelle, mode toimittaisi tarinan tänne (mahdollisesti siihen lukittuun ketjuu, johon voisi kuitenkin äänestää) Tietyn ajan kuluttua katsottaisiin mikä vaihtoehto on saanut eniten ääniä ja sen mukaan tarinaa jatkettaisiin tarinaa eteenpäin ja äänestys hoidettaisiin samalla kaavalla.
Eli nyt vain pitäisi etsiä sopiva kirjoittaja. Mitä mieltä olisitte pitäisikö tarinan aihepiirin olla jotenkin ennalta sovittu vai säilytetäänkö taiteilijan vapaus?
Kiitokset vielä Grondille ja Weekenderille idealle lämpenemisestä.
Minä ainakin voin lupautua toimimaan "vastuumodena".
Yksi idea minulla olisi muuten hieman toisenlainen - ideoitaisiin tietty tarinan tausta, ja sopiva määrä halukkaita ilmoittautuisi mukaan. Arvottaisiin (ideoidun tarinan pohjalta) joku mukanaolijoista kirjoittamaan aloitus, jonka jälkeen jäljelläolijoista arvottaisiin tarinan jatkaja, ja tätä jatkettaisiin niin pitkään kunnes viimeisen vastuulle jäisi tarinan lopetus. Tietysti mukaan vain jonkinverran kirjoittamis-"veteraaniutta" omaavia henkilöitä, jotta tarina ei tosiaankaan karkaisi mihinkään Tapolan makkaroihin.
Mutta nämä ideat ei ole tosiaankaan mitenkään toisiaan poissulkevia, Valhallan ehdotus on mielestäni todella hyvä ja toteuttamiskelpoinen. Omasta ehdotuksestani saataisiin taas tuollainen "useampi pääsee osallistumaan" -viritelmä, jossa lopputulos voi olla jotakin todella hilpeää.
Eli keskustelu vapaa.
Yksi idea minulla olisi muuten hieman toisenlainen - ideoitaisiin tietty tarinan tausta, ja sopiva määrä halukkaita ilmoittautuisi mukaan. Arvottaisiin (ideoidun tarinan pohjalta) joku mukanaolijoista kirjoittamaan aloitus, jonka jälkeen jäljelläolijoista arvottaisiin tarinan jatkaja, ja tätä jatkettaisiin niin pitkään kunnes viimeisen vastuulle jäisi tarinan lopetus. Tietysti mukaan vain jonkinverran kirjoittamis-"veteraaniutta" omaavia henkilöitä, jotta tarina ei tosiaankaan karkaisi mihinkään Tapolan makkaroihin.
Mutta nämä ideat ei ole tosiaankaan mitenkään toisiaan poissulkevia, Valhallan ehdotus on mielestäni todella hyvä ja toteuttamiskelpoinen. Omasta ehdotuksestani saataisiin taas tuollainen "useampi pääsee osallistumaan" -viritelmä, jossa lopputulos voi olla jotakin todella hilpeää.
Eli keskustelu vapaa.
Totta tosiaan, tuokin olisi hyvä idea. Jos sotun "nimekkäimmät" kirjoittajat (Rune, Jesh, Grom hardhammer, Tapsa...jne) saataisiin mukaan ja tarina ei lähtisi käsistä. Eli ensin sovittaisiin aihepiiri, sitten joku aloittaisi tarinan, äänestys ja sitten edellinen tarina ja äänestyksen tulos toimitettaisiin seuraavalle kirjoittajalle, joka jatkaisi tarinaa, kunnes viimeinen kirjoittaisi tarinan lopun.Grond kirjoitti:
Yksi idea minulla olisi muuten hieman toisenlainen - ideoitaisiin tietty tarinan tausta, ja sopiva määrä halukkaita ilmoittautuisi mukaan. Arvottaisiin (ideoidun tarinan pohjalta) joku mukanaolijoista kirjoittamaan aloitus, jonka jälkeen jäljelläolijoista arvottaisiin tarinan jatkaja, ja tätä jatkettaisiin niin pitkään kunnes viimeisen vastuulle jäisi tarinan lopetus. Tietysti mukaan vain jonkinverran kirjoittamis-"veteraaniutta" omaavia henkilöitä, jotta tarina ei tosiaankaan karkaisi mihinkään Tapolan makkaroihin
(monen kirjoittajan vaihtoehto edellyttäisi kuitenkin, että kaikki tarinat menisivät ensin yksityisillä viesteillä Grondin kautta)
Grond kirjoitti:Omasta ehdotuksestani saataisiin taas tuollainen "useampi pääsee osallistumaan" -viritelmä, jossa lopputulos voi olla jotakin todella hilpeää.
Eli keskustelu vapaa.
Minä pitäisin tästä todella paljon. *Levittää kätensä innostunut pilke silmissään* Näen sen jo! Kun Grom, Rune, huussi, Andromedus ja muut tarinagurut kirjoittavat jatkokertomusta vuoron perään, niin lopputuloksen täytyy olla kiinnostava! Olisi hauska nähdä miten he selviäsivät siitä. Tällä kertaa he eivät itse saisi päättää omaa aihetta, vaan joutuisivat jatkamaan jo olemassa olevaa tarinaa. A true challenge for them!
Voisin itsekkin yrittää osallistua, jos minut huolitaan.
Pieni ylimääräinen homma ei minua ainakaan haittaa, lähinnä se, että toteutus saataisiin hiottua jouhevaksi. Tuollaiseen monen kirjoittajan jatkotarinaan voisin itsekin osallistua (työn alla kolme tarinaa, jotka eivät etene kun kirjoitan aina itseni umpikujaan, tuossa pääsisi lyhyemmälläkin pätkällä eteenpäin).
Mutta palatakseni Valhallan alkuperäiseen ideaan, asian toimivuutta voisi tietysti testata niin että allekirjoittanut lähtee ensimmäisenä yrittämään. Jos homma toimii (miksei toimisi?), niin voisi tehdä tästä Sotavasaran pysyvän perinteen, eli vuorotellen eri kirjoittajat olisivat vastuussa, ja jatkuvasti olisi tuollainen "äänestä jatko" -tarinakehitelmä menossa. Luovutan kyllä ensimmäisen vuoron suosiolla kenelle tahansa halukkaalle, mutta jos testikirjoittajia ei muuten ole, niin voin uhrautua - etenkin kun Inkvisiittori Holmasen osa 2 on hieman alkutekijöissään jumissa enkä itse tiedä millä idealla jatkaa
.
EDIT: Jesh ehtikin väliin kommentoimaan. Eli halukkuutta ja innostusta tuntuisi olevan. Ja molemmat ideat tuntuvat toteuttamiskelpoisilta. Aletaanko suunnitella
?
Mutta palatakseni Valhallan alkuperäiseen ideaan, asian toimivuutta voisi tietysti testata niin että allekirjoittanut lähtee ensimmäisenä yrittämään. Jos homma toimii (miksei toimisi?), niin voisi tehdä tästä Sotavasaran pysyvän perinteen, eli vuorotellen eri kirjoittajat olisivat vastuussa, ja jatkuvasti olisi tuollainen "äänestä jatko" -tarinakehitelmä menossa. Luovutan kyllä ensimmäisen vuoron suosiolla kenelle tahansa halukkaalle, mutta jos testikirjoittajia ei muuten ole, niin voin uhrautua - etenkin kun Inkvisiittori Holmasen osa 2 on hieman alkutekijöissään jumissa enkä itse tiedä millä idealla jatkaa
EDIT: Jesh ehtikin väliin kommentoimaan. Eli halukkuutta ja innostusta tuntuisi olevan. Ja molemmat ideat tuntuvat toteuttamiskelpoisilta. Aletaanko suunnitella
Minusta ainakin olisi parempi säätää ensin joku alkuperäinen aihepiiri. Päähenkilöstä tai tapahtumasta en sitten tiedä. Pitäisikö tästäkin äänestää tai keskustella? Kun siis jos joku ensimmäinen aloittaa vain kirjoittamaan jostain omasta mielenkiinnostaan, niin muut saattavat olla aivan pihalla siitä mitä toinen on yrittänyt saada aikaiseksi tarinanalullaan. Se valmis aihe pitäisi sitten vain päättää. Kirjoitetaanko 40k vai faba? Fabasta on enemmän ehkä kokemusta.
edit\\ Ja grond ennättikin jo editoimaan kirjoittamisen aloittamisen jälkeen... Noh, jos tämä on nyt sitä keskustelua, ne?
edit\\ Ja grond ennättikin jo editoimaan kirjoittamisen aloittamisen jälkeen... Noh, jos tämä on nyt sitä keskustelua, ne?
Kuulostaa aika hienolta, kyllä minäkin mahdollisesti voisin osallistua. Jos laatuuni luotetaan 
Tai siis, voin olla mukana kirjoituksessa.
Ja minusta faba voisi olla mielenkiintoinen aihe, ja ehkä kun se on kuluttu puhki ja tarina on lopuillaan, niin voitaisiin vaihtaa 40k:n. Tällä tavalla kaikki olisivat iloisia
Mutta minusta keskustelu jatkosta voisi olla suotavaa. Tai siis, miten se nyt parhaiten järjestyy.
Tai siis, voin olla mukana kirjoituksessa.
Ja minusta faba voisi olla mielenkiintoinen aihe, ja ehkä kun se on kuluttu puhki ja tarina on lopuillaan, niin voitaisiin vaihtaa 40k:n. Tällä tavalla kaikki olisivat iloisia
Mutta minusta keskustelu jatkosta voisi olla suotavaa. Tai siis, miten se nyt parhaiten järjestyy.
Jos joku muistaa viimekesäisen Helsingin Sanomien (hmm, vai oliko Savon Sanomissa) kesädekkarin, niin siinä oiva esimerkki. Oli muistaakseni seitsenosainen, mukana Suomen huippudekkaristit (ainakin Nykäsen Harri = Raidin kirjoittaja ym). Muistaakseni Nykänen juuri kirjoitti avauksen, ja muilla ei ollut hajuakaan miten Harri olisi halunnut tarinan jatkuvan - se oli vain kirjoitettu sen verran auki että seuraava pystyi jatkamaan ja tuomaan omaa näkemystään tarinaan. Lähinnä tuollaista itse mietin.
Mutta ei nyt samalla unohdeta tuota Valhallan ideaa, joka antoi mukavasti uusia ajatuksia mukaan. Minusta tuo Valhallan ehdottama on todella mainio, koska usein tulee mieleen juuri se, että "jatkanko tästä näin vai näin". Kun miettiminen siirrettäisiin muualle, juuri ne kohdat tarinassa joissa juonenkäänteissä joutuu miettimään annettaisiinkin lukijan päätettäväksi, ja itse voisi jatkaa kirjoittamista sitten lukijoiden ohjeiden mukaan. Jumiin jäädessään auttaisi paljon.
Mutta ei nyt samalla unohdeta tuota Valhallan ideaa, joka antoi mukavasti uusia ajatuksia mukaan. Minusta tuo Valhallan ehdottama on todella mainio, koska usein tulee mieleen juuri se, että "jatkanko tästä näin vai näin". Kun miettiminen siirrettäisiin muualle, juuri ne kohdat tarinassa joissa juonenkäänteissä joutuu miettimään annettaisiinkin lukijan päätettäväksi, ja itse voisi jatkaa kirjoittamista sitten lukijoiden ohjeiden mukaan. Jumiin jäädessään auttaisi paljon.
Eli jos jatketaan näin:
Jokainen heittäisi pari Tarinan alku/aihepiiri ehdotusta, kun sopiva alkutilanne löytyy Grond kirjoittaisi alun, sovittaisiin tietty äänestysaika (kuukausi?, 2 viikoa?) kun jatkovaihtoehto on äänestetty demokraattisesti Grond kierrättäisi tarinan jatkon vaikkapa Runen kirjoitettavaksi, tarinan valmistuttua Rune pistäisi sen privana Grondille (jatkovaihtoehdot mukana) kun äänestys on taas ratkennut siirtyisi seuraava tarinoitsija kehiin. Näin jatkettaisiin kunnes tulisi sopiva aika lopettaa tarina. (Tuli mieleen, että Grond voisi lopettaa tarinan, näin ympyrä sulkeutuisi.) Jos homma toimisi tälläisen jatkotarinan voisi uusia.
Eli tässä oma tarinaehdotukseni:
Imperial Guardin vastavallatulla linjalla ovat linnoitustyöt pahasti kesken. Örkkien hyökkäys etenee pysäyttömättömällä vauhdilla kohti, niinpä kenraali saa päähänsä lähettää chimerallisen miehiä (mukana ainakin yksi komissaari) suoraan päin vihollisen etenevää hyökkäystä. miehet (ainakin päähenkilö) selviäisivät ensimmäisestä lähitaistelusta örkkien kanssa, mutta huomaisi jääneensä tovereidensa kanssa loukkuun vihollisen linjojen taakse. Siellä he päättäisivät yrittää lähes itsemurhanhakuista sankarityötä, örkkien tykistön hiljentämistä...Keisarin nimeen!
Lisää tarinaehdotuksia kaivataan!
Jokainen heittäisi pari Tarinan alku/aihepiiri ehdotusta, kun sopiva alkutilanne löytyy Grond kirjoittaisi alun, sovittaisiin tietty äänestysaika (kuukausi?, 2 viikoa?) kun jatkovaihtoehto on äänestetty demokraattisesti Grond kierrättäisi tarinan jatkon vaikkapa Runen kirjoitettavaksi, tarinan valmistuttua Rune pistäisi sen privana Grondille (jatkovaihtoehdot mukana) kun äänestys on taas ratkennut siirtyisi seuraava tarinoitsija kehiin. Näin jatkettaisiin kunnes tulisi sopiva aika lopettaa tarina. (Tuli mieleen, että Grond voisi lopettaa tarinan, näin ympyrä sulkeutuisi.) Jos homma toimisi tälläisen jatkotarinan voisi uusia.
Eli tässä oma tarinaehdotukseni:
Imperial Guardin vastavallatulla linjalla ovat linnoitustyöt pahasti kesken. Örkkien hyökkäys etenee pysäyttömättömällä vauhdilla kohti, niinpä kenraali saa päähänsä lähettää chimerallisen miehiä (mukana ainakin yksi komissaari) suoraan päin vihollisen etenevää hyökkäystä. miehet (ainakin päähenkilö) selviäisivät ensimmäisestä lähitaistelusta örkkien kanssa, mutta huomaisi jääneensä tovereidensa kanssa loukkuun vihollisen linjojen taakse. Siellä he päättäisivät yrittää lähes itsemurhanhakuista sankarityötä, örkkien tykistön hiljentämistä...Keisarin nimeen!
Lisää tarinaehdotuksia kaivataan!
Olen ehdottomasti "kirjallisen lahjakkuuteni" kanssa mukana kirjailija porukassa. Jos kuitenkin tarina toteutetaan monen kirjailijan voimin, olisi hyvä sopia suositeltava määrämitta ihan vain antamaan osviittaa (ei mitään tarkkaa 452-sanaa piste). Kuka päättää aihepiirin? Ensimmäinen/ainoa kirjoittaja päättää/lähetetäänkö Grondille ideoita, joista äänestetään paras? Jos päädytään monikirjailija-formaattiin, kuka päättää kirjoittajan seuraavaan pätkään? Todella positiivisella mielellä kuitenkin voisin tähän osallistua. Tosin edellisethän ovat pitkälti sopimuskysymyksiä.
edit: anteeksi, off-line myöhästelyä
edit: anteeksi, off-line myöhästelyä
Amerikassa köyhyys on värillistä --Ray Loriga
Minusta se olisi aika hyvä sama aloittaja ja sama lopettaja. Se joka on antanut tarinalle elämän myös lopettaa senGrond kirjoitti:Mitenkäs niin, että tarinan aloittaja myös lopettaisi sen? Eli tavallaan oma alkuidea kiertäisi aikansa, ja palaisi lopetettavaksi aloittajalle? Siinä olisikin ihmettelemistä miten tarina on matkalla kehittynyt.
Ensimmäiseen tarinaan voitaisiin sopia alkuidea ja 3-5 kirjoittajaa. Sitten seurattaisiin millaisen vastaanoton se saisi, jos palaute olisi myönteistä, voitaisiin aloittaa uusi ja useampia kirjoittajia käsittävä tarina. Tarinaan ei mielestäni tarvitse laittaa mitään pituusrajaa, kunhan ei kirjoita vain paria lausetta tai omi koko tarinaa itselleen.
Toivottavasti tässä asiassa ei päde sananlasku "Mitä useampi kokki, sen huonompi soppa"
Tuo voisi olla kyllä ihan kätevä idea, ainakin aloittaja saa nähdä kuinka muut ovat tulkinneet hänen ideansa. Ja tuollainen lyhyempi aloitus voisi olla hyväkin mitta siitä kannattaako sitä jatkaa.
Minustakaan pituus rajaa ei tarvitsisi olla, kunhan ei mitään kymmentä sivua heitä tekstiä.
Ja minä olen ainakin heti mukana, saataisiin tälläinen pieni yllättäjä kaikkien noiden "legendojen" sekaan
Minustakaan pituus rajaa ei tarvitsisi olla, kunhan ei mitään kymmentä sivua heitä tekstiä.
Ja minä olen ainakin heti mukana, saataisiin tälläinen pieni yllättäjä kaikkien noiden "legendojen" sekaan
*Hurahtaa vanhalla mopolla paikalle*
Tere, täällä taas.
Sopiva pituus olisi n. 5-7 sivua wordissa. Ei ole liian lyhyt, mutta ei kuitenkaan liian pitkäkään. Siihen saisi hyvin asioita.
Jos päästetään mukaan, niin mielelläni ainakin kirjoittaisin FaBasta. En tunne 40k:oota ja sen tunnelma on niin erillainen. Toisaalta se olisi jonkinmoinen haaste kirjoittaa tuosta viimeksi mainitusta... Aaargh! *Heittää kypäränsä maahan ja repii hiuksiaan* Päätöksiä, päätöksiä... Noh tehän sen päätätte.
*Asettaa tyylikkäät aurinkolasit kasvoilleen*
Olen mukana, jos se sallitaan
See ya!
*Potkaisee vahnaa masiinaa ja ajelee savupilvien saattelemana pois*
Tere, täällä taas.
Sopiva pituus olisi n. 5-7 sivua wordissa. Ei ole liian lyhyt, mutta ei kuitenkaan liian pitkäkään. Siihen saisi hyvin asioita.
Jos päästetään mukaan, niin mielelläni ainakin kirjoittaisin FaBasta. En tunne 40k:oota ja sen tunnelma on niin erillainen. Toisaalta se olisi jonkinmoinen haaste kirjoittaa tuosta viimeksi mainitusta... Aaargh! *Heittää kypäränsä maahan ja repii hiuksiaan* Päätöksiä, päätöksiä... Noh tehän sen päätätte.
*Asettaa tyylikkäät aurinkolasit kasvoilleen*
Olen mukana, jos se sallitaan
See ya!
*Potkaisee vahnaa masiinaa ja ajelee savupilvien saattelemana pois*