"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Year of the battallion box!

Warhammer Fantasy Battles -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
Rokottaja

Viesti Kirjoittaja Rokottaja »

Mitäh?! Muovisia korsolaisia? Pitää äkkiä mennä ostamaan kaksi tusinaa korsoja ennen, kuin ne muoviset tulevat.
Corsairit ovat tyylikkäimpiä ukkoja, mitä Dorkilta löytyy, varsinkin champat ovat tyylikkäitä. Mutta jos muovicorsojen lootassa tulee muovisia irtoseadrahhe cloukkeja, niin se on hyvä.

GW saisi muuten muuttaa kaikki raskaat ratsuväet muoveihin (chaos knights, saurus cavalry, CoK). On ikävää maksaa 50 Euroa neljästä cold one knightistä, kun kaveri ostaa kahdeksan empiren ritaria puolet halvemmalla ja saa vielä hienoja bitsejä päälle.
maxxon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maxxon »

Hmmm... minä kyllä muistan hyvin, kun kuttaperkkaukkelit oli just tasan niitä "one pose wondereita", muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.

Siirto muoviin on GW:lle järkevää monestakin syystä:
- muovi on halpa raaka-aine, eikä sen hinta heittelehdi tolkuttomasti
- muovi on kevyttä (säästää rahtikuluja)
- muovi ei ole ympäristömyrkky kuten lyijy (tämä on oikea ongelma lainsäädännön kanssa)

Oikeastaan ainoa ongelma muovin kanssa on muottikustannukset - erät pitää saada tarpeeksi suuriksi että homma kannattaa.

One pose vs. multipose taitaa kyllä enemmänkin olla kohderyhmäjuttu... Tosin minä olen kyllä sitä mieltä, että niille jotka haluaa vaan kaataa figut pöydälle ja ruveta pelaamaan pitäisi tehdä clixejä tai vastaavia.
//Mx
TietoPredator

Viesti Kirjoittaja TietoPredator »

Hmm, muovi ei ole ympäristömyrkky? Vai meinaatko että GW:n figut vuollaan suoraan kumipuun oksasta? Ja eikös lyijystä luovuttu jo puoli vuosikymmentä sitten?

Kyllä minäkin sen "muoviset on halvempia yhden asennon ihmeitä" ajan muistan, ihmettelen vain miksi siihen on taas palattu kun välillä näytti niin hyvältä.

Alas one poset, ne ovat rumia ja niistä tulee ikävä armeeeja! Ja ne käyttää varmaan kesäpipoakin!
"Katsoimme, ettei Pori enää ole pelastettavissa, joten Exterminatus jäi ainoaksi vaihtoehdoksi." - Teräratas
maxxon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maxxon »

TietoPredator kirjoitti:Hmm, muovi ei ole ympäristömyrkky?
Ei.

Näytä mulle EU-direktiivi, joka kieltää muoviesineiden myymisen ilman varoituslappuja tai vaikkapa muovin viemisen roskien mukana kaatopaikalle.

Esim. Tanskalaiset kaupat eivät kuulemma saa myydä lyijypitoisia figuja ollenkaan, koska jonkun tiukan direktiivitulkinnan mukaan harrastevälineissä ei saa olla lyijyä, piste.

GW:n nykyään käyttämistä lejeeringeistä mulla ei ole tällä haavaa hajuakaan, mutta vaikka ne olisivat siirtyneet pelkkään tinaan (ei ollenkaan mahdotonta), muut pointtini pätevät edelleen.
//Mx
Druzhina Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Druzhina Captain »

TietoPredator kirjoitti:Kyllä minäkin sen "muoviset on halvempia yhden asennon ihmeitä" ajan muistan, ihmettelen vain miksi siihen on taas palattu kun välillä näytti niin hyvältä.
Nykyään muoviset figut eivät välttämättä tarkoita, että ne ovat kaikki yhden posen ukkoja. Muovisia figuja joutuu kasaamaan eri osista: päät, vartalot ja raajat tulevat erikseen. Jolloin periaatteessa posen vaihtoehtoja saa enemmän kuin jos näitä yrittäisi saada metallisista. Parhaimpina esimerkkinä tästä on Empire Miltia ja Skaven Night Runner boksit.

En ota kantaa siihen kumpi on parempi: muovi vai metalli. Itse jos haluaisin tehdä jonkin hienonnäköisen hahmon, käyttäisin metallifigua pohjana. Mutta kun kyseessä on jokin massayksikkö (kuten skaven clanrats), silloin muovi on se edullisin ja nopein vaihtoehto. Silloin melko pienellä vaivalla saa kohtalaisen erilaiset ukot yksikköön.
TietoPredator kirjoitti:Ja eikös lyijystä luovuttu jo puoli vuosikymmentä sitten?
Kyllä. Sen tilalle tuli muovi ;)
tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

Druzhina Captain kirjoitti:Nykyään muoviset figut eivät välttämättä tarkoita, että ne ovat kaikki yhden posen ukkoja.
*krhm*Chaos warriorit*krhm*

Valitettavasti GW näyttää palaavan tuohon one pose ihme tyyliin. Ei ne beastmenitkään turhan multi-posea ollut ja ilmeisesti saurukset on myös samaa sarjaa.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Adanedhel

Viesti Kirjoittaja Adanedhel »

uudet saurukset ovat tosiaan yhta rumia, kuin vanhatkin
eli 1 pose ja pinoon kaikki
Nomen Est Omen
Stenvall

Viesti Kirjoittaja Stenvall »

Kuulostaa hyvältä.
Gorkiporki
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Viesti Kirjoittaja Gorkiporki »

TietoPredator kirjoitti: Esim. Tanskalaiset kaupat eivät kuulemma saa myydä lyijypitoisia figuja ollenkaan, koska jonkun tiukan direktiivitulkinnan mukaan harrastevälineissä ei saa olla lyijyä, piste.

GW:n nykyään käyttämistä lejeeringeistä mulla ei ole tällä haavaa hajuakaan, mutta vaikka ne olisivat siirtyneet pelkkään tinaan (ei ollenkaan mahdotonta), muut pointtini pätevät edelleen.
Kuulostaapa pelottavalta direktiiviltä.
No GW:n ukoissa ei ole tietääkseni käytetty lyijyä enää pitkään aikaan. Niissä ainakin luki ennen että figut sisältävät lyijyä ja ovat siksi vaarallisia lapsille, mutta enää ei tuota varoitusta näy.
Grom

Viesti Kirjoittaja Grom »

Minä örkkipelaajana olen huomannut, että muovifiguureista saa paljon enemmän erilaisia asentoja, kuin metallisista. Vrt. Savage Orceja Orc Warrioreihin. Savageja on muistaakseni neljä erilaista asentoa + command group, kun taas Orceista saa vaikka jokaisen eri asentoon! Siinähän tulevat erikseen kädet, pää, alavartalo, ylävartalo ja kaikki muu roina. En sitten tiedä muista armejoista, mutta örkeillä tilanne on tämä. Ei nyt kuulunut ihan aiheeseen, mutta piti mainita. Metallifiguista pahin esimerkki on mielestäni Black Orcit, jotka seisovat yhdessä asenossa jokainen (tietysti parilla erilaiset aseet! ;)).
Back in da biz and so deep in da bashin' game.
Nacharias

Viesti Kirjoittaja Nacharias »

Herrasväki, vilkuilkaapa helffien höthin miekkamestareita. Sielähän niiden miekat seisoo tiukassa järjestyksessä ku aidan seipäät! Ja ne kaikki toljottaa vaa eteenpäin (ainaki niin ne tekee army bookissa). Kyllähä ne uudet kaaos warrut iha hyvilta näytti ainaki hesan fantsussa. Bloodletterit maksaa mansikoita nyt, mutta entä muovisina? Epäilen kyllä sitä, että GWn uusi valutekniikka kohottaa hintoja (25€ regi boksista 30€), mutta kyllä se kannattaa. Tottakai kaikki herot ja loordit saa ja pitääki olla metallisia ja esimes jotku figut joita ei tarvita paljoa kuten screamerit.

olen puhunut
Kyllästyin edelliseen
Pii
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pii »

Nacharias kirjoitti:olen puhunut
Ja hyvin puhuttu! Olen asiasta aivan samaa mieltä, pidän muovifigujen lisääntymisestä, vaikka soisinkin herojen ja lordien sekä joidenkin yksittäisten rarejen jäävän metallisiksi.
Gere curam mei finis.
rekoni

Viesti Kirjoittaja rekoni »

Onhan tämä uusien figujen tulo kiva, mutta nyt kun juuri on saanut helffit kaikki kassaan ja sanotaan että uusia on tulossa ni kieltämättä hieman meinaa potuttaa.
Qhayshu

Viesti Kirjoittaja Qhayshu »

Nacharias kirjoitti:Epäilen kyllä sitä, että GWn uusi valutekniikka kohottaa hintoja (25€ regi boksista 30€), mutta kyllä se kannattaa.
Apuuva! Et kai tarkoita, että metallisten figujen valaminen muovisiksi nostaa hintoja?! Koska mitä hyötyä siitä sitten on, jos hinnat eivät edes laske yhtään? Siinä tapauksessa jättäisin nimittäin mielelläni tämän operaation väliin!
Life is only a game...
Taarne

Viesti Kirjoittaja Taarne »

Qhayshu kirjoitti:
Nacharias kirjoitti:Epäilen kyllä sitä, että GWn uusi valutekniikka kohottaa hintoja (25€ regi boksista 30€), mutta kyllä se kannattaa.
Apuuva! Et kai tarkoita, että metallisten figujen valaminen muovisiksi nostaa hintoja?! Koska mitä hyötyä siitä sitten on, jos hinnat eivät edes laske yhtään? Siinä tapauksessa jättäisin nimittäin mielelläni tämän operaation väliin!
Tuossa tapauksessa skippaisin tämän harrastuksen kokonaan. GW nimittäin kohottaa hintoja hyvin vikkelään, joskus tekosyiden kanssa, joskus ilman. Mitä nyt olen seurannut hintoja, yleensä korotukset ovat 5-10% -vuosi luokkaa. Joskus viime vuosituhannen puolella kun aloittelin, taisivat regimenttiboksit olla sadan markan kieppeillä.. Ja mitäs ne nyt ovat, 150 mk?

GW:n etuina ovat tasaiset, kohtalaisen laadukkaat figut, järkyttävän laajat valikoimat, hyvä peli ja helppo saatavuus. Näiden pohjalta pitää sitten miettiä, maksaako rajua ylihintaa figuista (verrattuna muihin valmistajiin). Olen törmännyt pariin valmistajaan (Perry-miniatures ja Thunderbolt mountain tulevat ensimmäisinä mieleen) jotka tekevät metallisia figuja, jotka ovat halvempia että hienompia kuin GW:n muoviset figut. Etsivä löytää, vain tyhmä maksaa liikaa.

Kaaoswarrut ovat muuten mielestäni ehdottoman laadukkaita figuja, mitä nyt niitä olen päässyt näkemään.. Menevät kirkkaasti ohi osasta GWn metallifiguja, tosin warrujen sopiminen r-n-f -yksiköksi voi olla vähän niin ja näin, jotkut eivät pidä lähes uniposesta.
Dru Perim

Viesti Kirjoittaja Dru Perim »

My 2 cents:

Muovi on halvempaa ja helpommin konvertoitavissa, mutta metallifigut taas kestävät paremmin ja niillä on huomattavasti parempi jälleenmyyntiarvo. Nyt on mahdollista ostaa käytettynä esim. 80-luvun metallifiguja, mutta miettikääpäs, jos ne olisivat kaikki tehty aikoinaan muovista, eikä niitä enää valettaisi GW:ssa. En siis oikein tiedä mitä ajatella asiasta, mutta onneksi asia ei ole minun päätettävissäni.

GW:n metallifigut ovat nykyisellään niin kalliita, että muovin mukanaan tuoma hinnanalennus olisi kyllä tervetullut. Näin 'vähävaraisemmatkin' pelaajat pääsisivät helpommin käsiksi ns. parempiin kalliimpiin yksiköihin.

- Dru Perim
"Now it's time to choose
Shooting here, or hanging there
And either way, I lose"

- The Buoys: "Give Up Your Guns" -
tneva82

Dru Perim kirjoitti:mutta metallifigut taas kestävät paremmin
Paitsi maalikerros. Eikä muovifigut minulla pahemmin hajoa, ainakaan niin pahasti ettei liimakerros auttaisi. Sama kuin metallifiguissakin itseasiassa.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Pegar

Viesti Kirjoittaja Pegar »

Pitänee minunkin laittaa oma näkemykseni lyhyesti.
Onhan se niin, että muovisina noiden hinta laskee tod.näk. Ja saadaan useassa asennossa olevia figuja, mikäli GW ei tee one-pose muoviukkoja. Maalikin niissä kestää lakkaamatta.
Ja sitten näihin "muovin vastaisiin" asioihin. Metallistahan tunnetusti saa maalin helpommin pois, (sekun tykkää irtoilla ihan itsekseenkin...) jolloin uudelleenmaalaus on helppoa, ja jälleenmyyntiarvo hyvä. Muilla henkilöillä on ollut hyviä selityksiä miksi ainakaan kaikkia figuja ei kannattaisi tai kannattaisi muovisiksi tehdä (ehdin nekin jo unohtaa tätä kirjoittaessa).
Mutta tämä asia minua häiritsee eniten ideassa, että KAIKKI on muovista: Mistä ihmeestä meinaamme hommata bitsejä konversioihimme, kun kaikki osat ovat kiinni sprueissa? Aiomme ostaa 25€ boksin, jotta saamme Kaaos lordillemme hienon miekan?
" Plop."
" Plop?"
" Plop."
" Plop..."
tneva82

Pegar kirjoitti: Metallistahan tunnetusti saa maalin helpommin pois, (sekun tykkää irtoilla ihan itsekseenkin...) jolloin uudelleenmaalaus on helppoa, ja jälleenmyyntiarvo hyvä.
Tosin ei se ole vaikeata poistaa muovistakaan. Itseasiassa IMO helpompaa kun ei tarvitse mistään erikoiskaupoista hankkia myrkyllisiä tököttejä :D Joten maalinpoiston helppous metallista ei vakuuta minua. Minulle kun kumpikin on yhtä helppoa.
Maedhros

Viesti Kirjoittaja Maedhros »

Jypermään! kirjoitti:Muovisia Plague Monkkeja. Mmmmm...
Turha haave sanoisin. Muoviset Tiranoc vaunut olisivat jees, mikäli saisi Helffeille Tiranoc Chariot unitteja :roll:.

Mutta näen jo silmissäni GW:n HE Battalion boksin: Pelkkiä modelista (yksi osa) ja basesta koostuvia Lothern Sea Guardeja ilman helppoa mahdollisuuttaa muokata niitä muiksi. Se olisi jotain aivan täydellistä...;)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Yleiset keskustelut”