"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Kuinka monta äijää te teette kerralla...

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
baretul

Viesti Kirjoittaja baretul »

greewer kirjoitti:Hmm..mistäköhän sitä löytäis rautalankaa...
....
Niin tosiaan mistä sitä löytäis
greewer kirjoitti: Tottakai tekee, ei toi nyt mikään suuri paljastus ollu. Hyvin maalaava maalaa hyvin, maalasi sitten showcaseksi tai armeijaan. Onneksi löytyy niitä supermaalareita jotka myös pelaa.

Mutta toi sun heitto ei liity mitenkään tähän keskusteluun. Ei varmaankaan puhuttu armeijafigujen maalauksen teknisestä puolesta, vaan siitä kuinka kauan jaksaa yhteen figuun käyttää aikaa. Luulen ettei bobbykaan verienkeleitään sarjatyönä muutamassa minuutissa maalaile.
Jep se mun "heitto" liittyy aika suoranaisesti tähän, koska tässä ruvettiin luokitelemaan armeija maalaajia erikseen, niin sanoin että nämä 2 ovat aivan samaa sarjaa. Ja yleensä vielä showcase maalajat hallitsevat paremmin pelifigujen maalaamisen.

Niin ja pelifiguksi ei luokitella sellsia mitkä on tehty nopeasti, vaan sellaset mitkä on todella tarkotettu peli napeiksi. Niin todellakin puhuimme todella siitä että kuinka kauan ja missä järjestyksessä maalataan pelifiguja, mutta jotkut halus viedä tän siihen että oon idiootti joka haukkuu aina kaikki täälä.
Teräratas
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Teräratas »

baretul kirjoitti:Jep se mun "heitto" liittyy aika suoranaisesti tähän, koska tässä ruvettiin luokitelemaan armeija maalaajia erikseen, niin sanoin että nämä 2 ovat aivan samaa sarjaa. Ja yleensä vielä showcase maalajat hallitsevat paremmin pelifigujen maalaamisen.
Lienee kuitenkin täysin eri asia maalta showcase figu tai pelifigu useimmille? Toinen yritetään tehdä mahdollisimman hienosti, kun taas toinen yritetään usein tehdä mahdollisimman helposti/tehokkaasti.

Totta hitossa hyvä maalari maalaa pelifigunsakin paremmin, eihän siinä mitään outoa ole. Ja hyvä maalari luultavasti pitää maalaamisesta varsin paljon, joten ehkä hänen motivaationsa sutia 127 guardsmania on parempi, kuin lähinnä pelaamisesta kiinnostuneen ihmisen. Eli aika selvä ero tässäkin. Mutta luultavasti pelaamisesta kiinnostunut kaveri maalaa armeijansa siedettävään pelikuntoon melko paljon nopeammin yleensä?

Kannattaa myös muistaa, että ihmiset tuppaavat innostumaan uusista loistoideoistaan, varsinkin vähän nuorempana. Ainakin itseni olisi helppo kuvitella nuori, noin yhdeksän vuotias, Baretul suu vaahdossa kuvailemassa uutta nerokasta maalaustekniikkaa, jota myös drybrushiksi (nuoren Baretulin vielä tuolloin tietämättä) maailmalla kutsutaan :) (Eikä ollut flamea, vaan leikkimielinen arvailu siitä, miten innoissasi ehkä olet lapsena uutta juuri opittuasi ollut. Ainakin minä olin.) Eli kannattaa yrittää sietää innokkaita lapsia, useimmat meistä ovat olleet kerran sellaisia itsekin.

Itse maalailen värin kerrallaan n. 3-6 ukkoon, ja kun nämä alkavat olla valmiita, aloitan seuraavan satsin. Viimeistelyt sitten yleensä teen vasta, kun kaikki alkavat olla muuten valmiita. Eli ehkä joskus 100+ pelitunnin jälkeen, kun edellinen maalikerros on jo muutenkin paikkailun tarpeessa :) Johtajia tulee sitten maalattua yksitellen, ja ne yleensä saavat kaikki yksityiskohdatkin samalla.
JarLoz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JarLoz »

Showcase, pelifigu.. Ero on oikeasti kuitenkin aika hämärä. Mihin oikeasti vedät pelifigun ja showcasen rajan? Ymmärrän kyllä että ylisuurella display basella oleva tiettyyn baseen tai muihin basella oleviin figuihin sopivasti aseteltu ja liimattu on showcasea, koskapa sitä ei voi käyttää pelaamiseen.

Otetaanpas vaikkapa Bobby Wong, ja hänen erittäin kauniit ultramariininsa. Ovatko nämä pelifiguja vai showcasea? Kyllähän noita kehtaa esitellä, mutta mikään ei estä herra Wongia viemästä figujaan kentälle ja alkaa pelaamaan. Voipi olla että Wong on tarkoittanut figut vain katsomiseen, mutta jos minä dippaan talomaaliin kääpäwarrun ja sanon että se on esittelyfigu, niin sekin on showcasea.

Ja baretul, sinun täytyy itsekkin myöntää, että olet aika hanakasti tarjoamassa omia näkökulmiasi ja mielipiteitäsi oikeina moneen paikkaan. Tuskinpa tämä on tarkoituksellista, mutta sellaisen kuvan viestisi antavat. ;)

Aiheessa pysyen, voin itse kertoa että maalaan perusjalkaväkeä muutaman kerrallaan, erikoisempia sitten yksitellen. Figuja ostelen vähän rahatilanteen mukaan, joten siinä ei suurta suunnitelmallisuutta ole.
Averren

Viesti Kirjoittaja Averren »

Maalaan n. 3 figua kerralla, joskus yksi kerrallaan. Niin se käy hitaasti, mutta tulee ihan hienoja.
I never met another man I'd rather be. And even if that's a delusion, it's a lucky one.

Ostetaan Bolt Action Jenkkien menopelejä ja kaikkea Saksaa. Tarjotkaa YV:llä
Tohtori-SyFilis
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tohtori-SyFilis »

Aina yksitellen! Viimeiset 3kk olen maalaillut pelkästään rackhamia ja niitä en massatuotannolla tee. Armeijoissani maalasin joskus 4figua samanaikaisesti, mutta siltikin yksitellen on mukavampaa.
The small boys have come to see me hang
wille

Viesti Kirjoittaja wille »

jep

[adminedit: Jep, lol, :D -huudahdukset & vastaavat voitte jättää suosiolla postaamatta. -Weekender]
greewer

Viesti Kirjoittaja greewer »

baretul kirjoitti:Jep se mun "heitto" liittyy aika suoranaisesti tähän, koska tässä ruvettiin luokitelemaan armeija maalaajia erikseen, niin sanoin että nämä 2 ovat aivan samaa sarjaa. Ja yleensä vielä showcase maalajat hallitsevat paremmin pelifigujen maalaamisen.

Niin ja pelifiguksi ei luokitella sellsia mitkä on tehty nopeasti, vaan sellaset mitkä on todella tarkotettu peli napeiksi. Niin todellakin puhuimme todella siitä että kuinka kauan ja missä järjestyksessä maalataan pelifiguja
Ei kai kukaan maalareita maalareita ollut luokittelemassa, vaan maalaustapoja tai tottumuksia, siis nimenomaan sitä kuinka kauan jaksaa nyhvätä maaleja figuihin, joiden pääasiallinen tarkoitus on toimia pelinappuloina pelipöydällä.

Eihän tommosta luokittelua ole ees mahdollista tehdäkään. Jokaisella on omat standardinsa maalaukselle. Pelifigun tekee varmaan maalaus, jossa ajan ja tason suhde on optimaalinen. Mahdollisimman hyvää jälkeä mahdollisimman lyhyessä ajassa. Aika vaikeesti määriteltävissä, minä ainakin jätän suosiolla viisaammille...

baretul kirjoitti:oon idiootti joka haukkuu aina kaikki täälä.
Anteeksi jos olen tuollaista väittänyt, ei ainakaan ollut tarkotus noin pahasti sanoa. Mutta se koira älähtää jne....;)
Oh no... Earth are doomded...
It are suckiest.
http://www.salsa.net/peace/conv/8weekconv7-4.html
VJ

Viesti Kirjoittaja VJ »

baretul kirjoitti: Niin ja kaikkien helpotukseks voin sanoa että armeijoiten ja yksitäisten figujen maalaus ei eroa juuri ollenkaan toisistaan.
Ei pidä paikkaansa. Ei sit niinku ollenkaan.

Vaikka tekniikat olisivatkin samanlaisia, niin hyvän armeijan tekemisessä on kysymys ihan eri asioista kuin hyvän yksittäisen napin. Yksittäisessä figussa keskitytään pelkästään just sen yhden nimenomaisen figun ulkonäköön. Mietitään, että miltä sen haluaa näyttävän, ja maalataan se sellaiseksi.

Armeijafigujen maalaaminen taas ei ole sama kuin yllä oleva kuvaus kertaa 100. Siihen liittyy hyvin paljon muutakin. Armeijaa on ajateltava ihan toisella tapaa kuin yksittäistä figua. Armeija on itsessään kokonaisuus (ja tää tarkoittaa paljon muutakin kuin pelkkä sama väriteema ja baset joka äijälle).
Pelkkää väriteemaa joutuu miettimään ihan toiselta kantilta kuin showcasea maalatessa.
Mitkä värit ovat yleisiä pelikentillä? Mitä näkee harvemmin? Mitkä värit ovat tehokkaita (=eli nopeita maalata, mutta näyttävät silti upeilta)? Kahdeksalla ruskean sävyllä maalattu showcase nappula on varmasti hyvin tehtynä upea ja tunnelmallinen, mutta entäpä kokonainen armeija?

Armeijamaalauksessa kannattaa käyttää kaikki mahdolliset oikotiet hyödyksi. Jos ajattelee highlightaavansa marineiden panssarit kolmessa eri vaiheessa, voi miettiä kannattaako esimerkiksi marinen perspanssaria tai selkää alkaa vetämään ihan samalla tarkkuudella. Toisaalta esimerkiksi silmissä ja boltterissä, marinen keskeisissä osissa ei missään nimessä kannata alkaa hutiloimaan. Armeijamaalauksessa aika on tavallaan valuuttaa, jonka oikea sijoittaminen figun eri alueisiin on ensiarvoisen tärkeää. Kun armeijan on pakko olla vaikka kahden kuukauden päästä valmis, on pakko osata rajoittaa maalaamistaan. Kun jokaista osa-aluetta ei voi tehdä viimeisen päälle, pitää osata valita oikein ne jutut mihin panostaa. Toisaalta jos päättää maalata kaiken täysillä viimeisen päälle, käykin helposti niin että puolivälissä maalaamista väsyy, ja sitten kaikki figut ovat kauttaaltaan keskinkertaisia.

Big up di offtopic massive :)

Itse aiheeseen liittyen nyt seuraavassa armeijaprojektissa aion tehdä niin, että maalaan kaikki samaa tyyppiä olevat figut samaan aikaan. Eli ensin kakskytjotain palomiestä jne. Kehittää istumalihaksia, mutta maalaus on paljon vähemmän uuvuttavaa kuin loputtomalta tuntuvat kolmen palomiehen sarjat.
And they wonder how he dealt with stress so well..
Averren

Viesti Kirjoittaja Averren »

baretul kirjoitti:no suosittelen katsomaan esim. arjayn confrontation lions warbandia ja bobby wongin blood angeleita (tosin en itse pidä jälkimäisistä, mutta ovat kuitenkin hyvin tunnustettuja palkinnoillaan ja tarkasti maalattuja)
Oli pakko puuttua, vaikka ei asiaan liitykkään. Nuo Bobby Wongin Blood Angelit. Luulin tietäväni ne, mutta sekoitin Scott Smithin Ravenborneihin, jotka muuten ovat sairaan hienoja figuja.
Tulikin mieleen Wongin töistä se Maximus (oliko peräti jossain WD:sä?). Se hahmo kelle Wong on tehnyt vaihtopäät! Kypärällä ja ilman.
I never met another man I'd rather be. And even if that's a delusion, it's a lucky one.

Ostetaan Bolt Action Jenkkien menopelejä ja kaikkea Saksaa. Tarjotkaa YV:llä
o.J.

Viesti Kirjoittaja o.J. »

Minä teen lähes aina seuraavalla tavalla: Jos esim. Ostaisin boksin Necron warrioreita niin ottaisin paketista kaksi figuuria maalauspöydälleni ja maalailisin niitä. Kun toisen on saanut tiettyyn vaiheeseen voi maalata sen toisen figuurin siinä vieressä samaan vaiheeseen, ilman, että tarvitsee odotella toisen figuurin kuivumista.. ja vaikka maalaisi monta figua kerralla, se ei tarkoita sitä, etteikö niistä voisi tulla hienoja.

Maalaaminen ja työn laatu riippuu täysin työn tekijästä!
mf doom

Viesti Kirjoittaja mf doom »

esim. miten nyt teen eli ostin saurus warrioir paketin, kokosin koko roskan, spreijasin ne, ja sitten samat maalit aina yksitellen kaikille, joten koko poppoo on aina samassa vaiheessa ja yhtä aikaa valmiina
Etana

Viesti Kirjoittaja Etana »

mf doom kirjoitti:esim. miten nyt teen eli ostin saurus warrioir paketin, kokosin koko roskan, spreijasin ne, ja sitten samat maalit aina yksitellen kaikille, joten koko poppoo on aina samassa vaiheessa ja yhtä aikaa valmiina
sama tyyli mullakin.
Omilla sauruksillani, kuten kaikilla muillakin joukoilla on
maalattuna pääväri vartaloon, seuraavaksi vaaleampaa jne...
Late M

Viesti Kirjoittaja Late M »

Tykkään maalata ritilällisen figuja kerrallaan, niin pääsee niistäkin eroon eikä jää minnekkään sellasia spureja joissa on 2 kroppaa... Sitten voi olla huoleti maalin kuivumisesta kun voi maalata high lightin kerralaan ja kun aloittaa toista kerrosta niin eka on jo kuivunut ajat sitten. Eihän sankareita voi yleensä maalata sarjatyönä, harvemmin niissä on mitään yhteistä. Sitten hienot figut joita jaksaa maalata suuremmalla innostuksella ovat asia erikseen, niihin menee yleensä yli 5 tuntia...
D3nniz

Viesti Kirjoittaja D3nniz »

Minä ainakin maalaan sillain että kun ostan boxin maalaan ensin kaikki tyypit pohjamaalilla ja sitten vaikka Boltgun Metallia kaikkiin samaan aikaan koska mitäs järkeä nyt siinä on vaihtaa koko ajan maalia. Pomo tyypit voin tietenkin maalata paremmin jälkeenpäin.
"There is no time for peace or nothing else. There is only time for WAR!"
Ruoska

Viesti Kirjoittaja Ruoska »

Niinkun Ukkosleka sanoi, n.5 äijää kerralla. Sauruksia ja skinkkejä siis, loput figut menee yks kerrallaan. Ensin musta pohja, sit isoimmat alueet perusvärillä, sit brushausta ja hilitejä, sitten kynnet ja hampaat ja lopuks metallit. Aseiden non-metal osat jää mustiks. Vähä reilu tunti per äijä coreihin, charruihin 3-6 tuntia.
Tapsa

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

Yleensä ostan yhden boxin/blisterin kerrallaan, kokoan ja maalaan sen sisällön miesten lukumäärästä riippumatta, ja ostan vasta sitten lisää. Hidasta? Joskus. Mutta eipähän käy samalla tavoin kuin eräälle nimeltämainitsemattomalle VC-pelaajakaverilleni, joka osti aivan rutosti figuja kerralla ja lannistui heti. Ei niitä saa koskaan maalattua jos ostaa liikaa kerralla.
Verba, non acta - sanoja, ei tekoja
Kauppias

Viesti Kirjoittaja Kauppias »

Yleensä yks kerralaan mutta lähiaikoina on tullu ostettua 100+€.
Hedelmälepakoiden pitäisi kuolla sukupuuttoon...
ameba

Viesti Kirjoittaja ameba »

mulla on tällä hetkellä menossa brettien maalausoperaatio. jokainen erikseen, mikä lienee ilmiselvää jos haluaa jokaiseen eri väriteeman... ongelmana on vaan se että maalaan aivan tolkuttoman hitaasti, yksi nihti vie about 4-6 tuntia... ja vuoroaan on odottamassa armydiilillinen porukkaa ja vähän enemmänkin... kaksi on maaleissa! onneks on kesäloma aikaa
Stenvall

Viesti Kirjoittaja Stenvall »

Tulee yleensä maalailtua 3-6 figua kerralla. Jos liikaa yrittää kerralla, maalit kuivuvat, ja jos liian vähän, kestää luonnollisesti yksikön tekemisessä kauemmin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”