Kysymys wanhoista tinasotilaista
Kysymys wanhoista tinasotilaista
Arvoisa sotavasaran väki. Tiedustelen että onko kenelläkään tietoa vanhoista kunnon tinasotilaista? Muotteja ja tinaa löytyy vapailta markkinoilta, joten on varsin mahdollista tuottaa omia figuureja. Mutta, onko kukaan kokeillut tai kuullut kenenkään kokeilleen niiden tekoa?
Itse suunnittelen tällä hetkellä omien figuurien tekoa, joten oikea tieto olisi tarpeen.
Itse suunnittelen tällä hetkellä omien figuurien tekoa, joten oikea tieto olisi tarpeen.
Minä olen ainakin tehny Prince Augustin muoteilla haltijoita ja zombieita.
Zombeja tuli tehtyä oikein urakalla ja niistä osa on oikein käytössäkin (maastopaloissa tms).
Käytin ihan tavallista uudenvuoden tinaakin ... ja jossakin vaiheessa tarkoitukseen tehtyä tinalejeerinkiä, jota ostin jostakin askarteluliikkeestä. Puuha on ihan hauskaa ja opettaa äkkiä (lue: ensimmäinen satsi kuumaa tinaa paljaille varpaille opetti käyttämään asiaan soveltuvia varusteita.
Valaminen sinällään oli aika helppoa - kun en mitään sentrifugia käyttänyt.
Zombeja tuli tehtyä oikein urakalla ja niistä osa on oikein käytössäkin (maastopaloissa tms).
Käytin ihan tavallista uudenvuoden tinaakin ... ja jossakin vaiheessa tarkoitukseen tehtyä tinalejeerinkiä, jota ostin jostakin askarteluliikkeestä. Puuha on ihan hauskaa ja opettaa äkkiä (lue: ensimmäinen satsi kuumaa tinaa paljaille varpaille opetti käyttämään asiaan soveltuvia varusteita.
Valaminen sinällään oli aika helppoa - kun en mitään sentrifugia käyttänyt.
-
zakug_the_insane
Re: Kysymys wanhoista tinasotilaista
Itse asiassa joo. Tarkoitat varmaan wanhoilla kunnon tinasotilailla niitä littania, n. viisisenttisiä sankareita? Toverini Joensuussa on tehnyt moisia enemmänkin, tarkoituksenaan käyttää niitä suuren pohjan sodan pelaamiseen. Jos aihe kiinnostaa, voin antaa sähköpostiosoitteen.Rsihvo kirjoitti:Arvoisa sotavasaran väki. Tiedustelen että onko kenelläkään tietoa vanhoista kunnon tinasotilaista? Muotteja ja tinaa löytyy vapailta markkinoilta, joten on varsin mahdollista tuottaa omia figuureja. Mutta, onko kukaan kokeillut tai kuullut kenenkään kokeilleen niiden tekoa?
Lyhyesti sanottuna hän on käyttänyt kaikenlaista materiaalia: uudenvuodentinaa (helposti särkyvää), autojen jarrupaloja (paljon lyijyä, myrkyllistä, kannattaa varoa) sekä varta vasten valamiseen tarkoitettua metallia (kallista).
Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point. - Blaise Pascal, Pensées, 277
- Rectunator
Jos ikinä käytte Saksassa Goslar-nimisessä paikassa, vierailkaa ihmeessä paikallisessa tinasotilasmuseossa. Lasien takana on suuria dioraamoja taisteluista ja ihan tavallisesta elämästä. Historiallista tietenkin.
Paikassa myytiin tinasotamiehiä, turistihinnoilla toki.
Ja vaikka ette pääsisikään koskaan tuohon paikkaan, niin älkää luopuko toivosta; se on tuskin ainoa tinasotilasmuseo Saksassa(/maailmassa).
Paikassa myytiin tinasotamiehiä, turistihinnoilla toki.
Ja vaikka ette pääsisikään koskaan tuohon paikkaan, niin älkää luopuko toivosta; se on tuskin ainoa tinasotilasmuseo Saksassa(/maailmassa).
No, jos ottaa huomioon että esimerkiksi GW:n ja Vallejon maalit ovat vesiohenteisia ja niillä maalataan mm. valkometallista (joka on 90% tinaa) valettuja vigui, niin en usko että tinasotilaiden kanssakaan tulee ongelmia. Kunnon pohjamaalaus (sprayllä tai pohjamaalaukseen tarkoitetulla purkkimaalilla) parantaa lopputulosta, samoin maalattavan heppulin pesu rasvasta ynnämuusta mahdollisesta liasta.Rsihvo kirjoitti:Sellainen kysymys tuli vielä mieleen että miten vesipohjainen maali tarttuu tina/valumetalli/lyijyukkoihin?? Pitääkö turvatua lennokkimaaleihin?
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
- Rectunator
Tiettävästi tinasotilaita myydään paikoitellen suomessa. Ainakin joku vanha ukko myy niitä Tampereen seudulla. Muotteja saa tilattua ja itse ainakin aion kokeilla seuraavia:
(valikosta: Metallit-Valu)
http://www.slojd-detaljer.com/Butik/default.asp
(valikosta: Metallit-Valu)
http://www.slojd-detaljer.com/Butik/default.asp