Kysymys wanhoista tinasotilaista

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Rsihvo

Kysymys wanhoista tinasotilaista

Viesti Kirjoittaja Rsihvo »

Arvoisa sotavasaran väki. Tiedustelen että onko kenelläkään tietoa vanhoista kunnon tinasotilaista? Muotteja ja tinaa löytyy vapailta markkinoilta, joten on varsin mahdollista tuottaa omia figuureja. Mutta, onko kukaan kokeillut tai kuullut kenenkään kokeilleen niiden tekoa?

Itse suunnittelen tällä hetkellä omien figuurien tekoa, joten oikea tieto olisi tarpeen.
Nithadran
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nithadran »

Kokeilimme joskus koulussa kauan kauan sitten ja ei oikein onnistunut tuo itse tekeminen. Ainakaan minun käsityötaidoilla.
Meaning of war is not to die for your country. But make the other bastard die for his.
- Patton
behemoth
Viesti:

Viesti Kirjoittaja behemoth »

Minä olen ainakin tehny Prince Augustin muoteilla haltijoita ja zombieita.
Zombeja tuli tehtyä oikein urakalla ja niistä osa on oikein käytössäkin (maastopaloissa tms).

Käytin ihan tavallista uudenvuoden tinaakin ... ja jossakin vaiheessa tarkoitukseen tehtyä tinalejeerinkiä, jota ostin jostakin askarteluliikkeestä. Puuha on ihan hauskaa ja opettaa äkkiä (lue: ensimmäinen satsi kuumaa tinaa paljaille varpaille opetti käyttämään asiaan soveltuvia varusteita.

Valaminen sinällään oli aika helppoa - kun en mitään sentrifugia käyttänyt.
zakug_the_insane

Viesti Kirjoittaja zakug_the_insane »

Meidän koulussamme oli jonkinlaisia muotteja ja tuli kokeiltua. Ei kauhean hääviä tullut, mutta harjoittelun jälkeen ihan siedettävää voisi saada aikaan. Paikkailee mokia vaikka greenstuffilla.
Ostan Tomb Kingejä ja necroneita! Lähetä YV.
jezee

Viesti Kirjoittaja jezee »

Minä tein viime vuonna koulussa tinasotilaan ja kyllä siitä melkein niin hyvä tuli kun voi tulla. Jaksoin maalata sen vasta pari viikkoa sitten.
"Jäitä hattuun aku" sanoi: iines ankka
Day
Valvoja
Viesti:

Re: Kysymys wanhoista tinasotilaista

Viesti Kirjoittaja Day »

Rsihvo kirjoitti:Arvoisa sotavasaran väki. Tiedustelen että onko kenelläkään tietoa vanhoista kunnon tinasotilaista? Muotteja ja tinaa löytyy vapailta markkinoilta, joten on varsin mahdollista tuottaa omia figuureja. Mutta, onko kukaan kokeillut tai kuullut kenenkään kokeilleen niiden tekoa?

Itse suunnittelen tällä hetkellä omien figuurien tekoa, joten oikea tieto olisi tarpeen.
Itse asiassa joo. Tarkoitat varmaan wanhoilla kunnon tinasotilailla niitä littania, n. viisisenttisiä sankareita? Toverini Joensuussa on tehnyt moisia enemmänkin, tarkoituksenaan käyttää niitä suuren pohjan sodan pelaamiseen. Jos aihe kiinnostaa, voin antaa sähköpostiosoitteen.

Lyhyesti sanottuna hän on käyttänyt kaikenlaista materiaalia: uudenvuodentinaa (helposti särkyvää), autojen jarrupaloja (paljon lyijyä, myrkyllistä, kannattaa varoa) sekä varta vasten valamiseen tarkoitettua metallia (kallista).
Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point. - Blaise Pascal, Pensées, 277
Rectunator

Viesti Kirjoittaja Rectunator »

Onko kellään kuvia omista tuotoksista?
"For the love of god and all that is holy, MY ANUS IS BLEEDING!!!"

Kynä-ääliö
Rsihvo

Day: email olisi kiva.
Miten olette sulattaneet tinan/valumetallin ja minkälainen iskunkestävyys on? Kestääkö tiputtelua/käyttöä jne...???
Hamara

Viesti Kirjoittaja Hamara »

Jos ikinä käytte Saksassa Goslar-nimisessä paikassa, vierailkaa ihmeessä paikallisessa tinasotilasmuseossa. Lasien takana on suuria dioraamoja taisteluista ja ihan tavallisesta elämästä. Historiallista tietenkin.
Paikassa myytiin tinasotamiehiä, turistihinnoilla toki.

Ja vaikka ette pääsisikään koskaan tuohon paikkaan, niin älkää luopuko toivosta; se on tuskin ainoa tinasotilasmuseo Saksassa(/maailmassa).
Rsihvo

Sellainen kysymys tuli vielä mieleen että miten vesipohjainen maali tarttuu tina/valumetalli/lyijyukkoihin?? Pitääkö turvatua lennokkimaaleihin?
jullevi
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jullevi »

Rsihvo kirjoitti:Sellainen kysymys tuli vielä mieleen että miten vesipohjainen maali tarttuu tina/valumetalli/lyijyukkoihin?? Pitääkö turvatua lennokkimaaleihin?
No, jos ottaa huomioon että esimerkiksi GW:n ja Vallejon maalit ovat vesiohenteisia ja niillä maalataan mm. valkometallista (joka on 90% tinaa) valettuja vigui, niin en usko että tinasotilaiden kanssakaan tulee ongelmia. Kunnon pohjamaalaus (sprayllä tai pohjamaalaukseen tarkoitetulla purkkimaalilla) parantaa lopputulosta, samoin maalattavan heppulin pesu rasvasta ynnämuusta mahdollisesta liasta.
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
Rectunator

Viesti Kirjoittaja Rectunator »

Onko kellään kuvia omista tuotoksista? Mistäköhän näitä tinasotilaita saisi suomesta ja paljonkohan tulisi hintaa.
"For the love of god and all that is holy, MY ANUS IS BLEEDING!!!"

Kynä-ääliö
behemoth
Viesti:

Viesti Kirjoittaja behemoth »

Rsihvo kirjoitti:Sellainen kysymys tuli vielä mieleen että miten vesipohjainen maali tarttuu tina/valumetalli/lyijyukkoihin?? Pitääkö turvatua lennokkimaaleihin?
En ainakaan itse huomannut mitään ongelmia maalaamisessa. Edes niissä, jotka valoin suoraan uudenvuodentinasta.
Rsihvo

Tiettävästi tinasotilaita myydään paikoitellen suomessa. Ainakin joku vanha ukko myy niitä Tampereen seudulla. Muotteja saa tilattua ja itse ainakin aion kokeilla seuraavia:

(valikosta: Metallit-Valu)
http://www.slojd-detaljer.com/Butik/default.asp
Riio-Kola

Viesti Kirjoittaja Riio-Kola »

Hobby Pointissa helsingissä myydään paljon tinasotilaiden muotteja, itseäni on monesti himottanut ostaa, mutta en ole vielä kehdannut. ;) Hinnatkaan eivät tainneet kovin korkeita olla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”