"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Spray & pensseli

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Tapsa

Spray & pensseli

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

Tunnustan häpeissäni, että en käytä spraymaalia kuten kaikki asiantuntevat maalarit, vaan sivelen figuihini chaos blackia tavallisella pensselillä. Tiedän kyllä, että näin ei saisi tehdä, sillä maalikerroksesta tulee paksu ja se peittää detaljit. Hämmästyksekseni näin kuitenkaan ei ole käynyt, vaan figujeni yksityiskohdat erottuvat suunnilleen yhtä selvästi kuin muillakin. (No, ehkä en osaa maalata yksityiskohtia niin hyvin, mutta ovat ne kuitenkin näkösällä.)

Olen harkinnut sprayn käyttämistä, mutta en ole milloinkaan tullut ostaneeksi sitä. Olenko laiska, kun en jaksa nähdä sen vertaa vaivaa että veisin figut autotalliin ja opettelisin käyttämään spraytä? Ansaitsenko mielestäni moitteita? Jos ansaitsen, moittikaa ihmeessä. Kenties ostan sen kirotun sprayn jos minua moititaan tarpeeksi.

PS. Kerään Bretonniaa, ja olen aika varma että sinne hevosten vatsaan ei saa suihkutettua maalia millään ilveellä, kun ne kangasjutut roikkuvat siinä tiellä. Miten toimin? Pitäisikö minun ensin sprayätä hevosten puolikkaat ja vasta sitten liimata ne kiinni toisiinsa?
Verba, non acta - sanoja, ei tekoja
Goblinisti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Goblinisti »

Itse teen samoin. Vähän ohennettuna Chaos Black ei hävitä yksityiskohtia ja toimii oikein hyvin. Spray on vielä kallistakin ja hankalaa käyttää juuri tuon autotallisäädön takia.
AVVV
Chaosboyz Crew
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AVVV »

Spray on halpaa ja älyttömästi nopeampaa maalata kuin käsipeli. Spray on laiskurin valinta.
behemoth
Viesti:

Viesti Kirjoittaja behemoth »

Ei jokaista kohtaa edes tarvitse spreijata. Laikkupaikat voi sitten sutia käsin.
Maelis

Viesti Kirjoittaja Maelis »

kyllä penselillä tulee ihan yhtä hyvä undercoatti kun spraylla, paitsi ehkä kestävyyden puolesta.
Pensseli on vaan niin aikaa vievä ja vaivalloinen. Mielluummin sitä maksaa muutaman euron spraypurkista ja suihkauttaa figut maaleihin.
Tom_Gore

Viesti Kirjoittaja Tom_Gore »

kunnon pohjamaali-spray on vain yleensä parempi valinta kuin tuo citadelin chaos black, koska se a) tarttuu figuuriin lujasti ja b) siihen tarttuu maali hyvin
This world is not so vast that it could conceal the bones of my enemies. Instead I will pile them so high even their gods weep at the sight.
- Lord Assassin Morghoul
Icecube

Viesti Kirjoittaja Icecube »

Kyllä spray säästää ainakin aikaa, ja sillä 10e chaos black sprayllä suihkii todella monta figua, varsinkin jos osaa käyttää säästeliäästi eikä väkisin yritä vaikeisiin paikkoihin suihkia vaan vetää pensselillä vaikeimmat kohdat.
Kurimus

Viesti Kirjoittaja Kurimus »

Icecube kirjoitti:10e chaos black sprayllä suihkii todella monta figua
Tai jos ostaa sillä kympillä vaihtoehtoisesti 4 purkkia yhtä hyvää mastonia, suihkii niillä vielä aika monta figua enemmän.
Edit: Ai jostain saa kuusikin purkkia, jee :D
Viimeksi muokannut Kurimus, Ti 09.11.2004 14:17. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
"Silmitön väkivalta on vilpittömin ja läheisin ihmiskontaktin muoto."
-Sörkan Sika-Harri-
I.C. Wiener
Viesti:

Viesti Kirjoittaja I.C. Wiener »

Tolla GW purkin hinnalla saa parhaimmillaan 6kpl Maston purkkeja.

ed:hiidaaas...
edv1.2 Joskus on Robin Hoodissa ollut 3kpl 5€
Silver Warrior

Viesti Kirjoittaja Silver Warrior »

En oikein käsitä tämän topicin ideaa, mikset vaan tee niinkuin itteäs huvittaa? Ei figumaalauksessa oo mitään sääntöjä jos sun mielestä tasanen pohjamaali jonka saa nopeammin ja helpommin ei kelpaa niin sitte oot varmaanki ilman sitä niin kauan kunnes jaksat ostaa sellasta.

Niin joo akryli maali ei todellakaan kuivu yhtätasaseks ku joku emali pohjanen spray, eli se ei ole yhtä hyvää kuin sudittava maali (ei kuivu läheskään yhtä tasaseks), jos nyt on pakko sutia sitä maalia niin ostakaa jotain revellin tai hubrollin maaleja ja sekottakaa siihen tärpättiä.
skarsnak
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja skarsnak »

Silver Warrior kirjoitti:sekottakaa siihen tärpättiä.
Pakko puuttua, sry. Nope, älkää missään nimessä sekoittako tärpättiä. Tinneriä (thinner=ohenne) tai vartavasten tarkotukseen tehtyjä ohenteita. Tärpätillä vaan pilaatte maalinne.

Ja kyllä, välillä kun ei ole figuja pohjamaalattavana tarpeeksi sarjatuotanto sprayaamiseen, sivelen pohjmaalini. Riittävän tasaisen kerroksen saa kyllä niinkin. Molempi parempi, riippuu tapauksesta. Rykmentit spraylla, yksittäiset figut siveltimellä.
Amerikassa köyhyys on värillistä --Ray Loriga
Yski

Viesti Kirjoittaja Yski »

Minä kyätän BlackInkkiä se on hyvä menee kaikkiin mahdollisiin koloihin saataa kyllä kestää jonkin aikaa että se kuivuu.
The important thing is not to stop questioning.
- Albert Einstein-
Maverick3651

Viesti Kirjoittaja Maverick3651 »

Goblinisti kirjoitti:Itse teen samoin. Vähän ohennettuna Chaos Black ei hävitä yksityiskohtia ja toimii oikein hyvin. Spray on vielä kallistakin ja hankalaa käyttää juuri tuon autotallisäädön takia.
Kyllähän spray tulee huomattavasti halvemmaksi
...and Australia is still like; WTF^^
mae

Viesti Kirjoittaja mae »

Fireball kirjoitti:Minä kyätän BlackInkkiä se on hyvä menee kaikkiin mahdollisiin koloihin saataa kyllä kestää jonkin aikaa että se kuivuu.
Ja mahtaa peittää pinnat aika pirun hyvin vai?
Eiköhän undercoatin nimikin jo kerro miksi sitä tehdään?
behemoth
Viesti:

Viesti Kirjoittaja behemoth »

Spray kallista? ... okei ... whatever...
Jc42

Viesti Kirjoittaja Jc42 »

No itse käytän sprayta ja maalia... Jotkut on inhottava maalata siveltimellä kuten esim. Skaven grey seer tai käpsäkkä loordi ku niis o niit pienii koiloi. (älkää vetäkö hernepurkkia poikittain nenään jos sanoin jotain väärää... Tarkotin tuolla grey seerillä[kun en ole varma nimistä]sitä sarvi päätä...)
Silver Warrior

Viesti Kirjoittaja Silver Warrior »

Skarsnak the Mass kirjoitti:
Silver Warrior kirjoitti:sekottakaa siihen tärpättiä.
Pakko puuttua, sry. Nope, älkää missään nimessä sekoittako tärpättiä. Tinneriä (thinner=ohenne) tai vartavasten tarkotukseen tehtyjä ohenteita. Tärpätillä vaan pilaatte maalinne.

Ja kyllä, välillä kun ei ole figuja pohjamaalattavana tarpeeksi sarjatuotanto sprayaamiseen, sivelen pohjmaalini. Riittävän tasaisen kerroksen saa kyllä niinkin. Molempi parempi, riippuu tapauksesta. Rykmentit spraylla, yksittäiset figut siveltimellä.
Tuota joo emaleihin voi sekottaa tärpättiä ja nihin kuuluukin sekottaa tärpättiä? Myöskin normaleihin akrylimaaleihin voi sekottaa tärpättiä, ainakaan vallejon model colorit ei menny siitä mikskään ja kuivu tasasiks.

Koritstossujaan kustomoivat ihmiset käyttää tollasta perus akrylipohjasta nahkamaalia johon ne sekottaa tärpättiä tai asetonia sillä saa ohuet ja tasaset kerrokset.

Itse luulin ennen ettei akryleihin voi sekottaa tärpättiä, mutta kokeilin tossa pari kuukautta sitten sekottaa vallejo modeleihin hieman minerali tärpättiä ja hyvin onnistu, eikä maali menny mikskään ja kerrokset kuivu tasasiks.
Blacklion

Viesti Kirjoittaja Blacklion »

Halvoissa spray-maaleissa ainut huono puoli on se, että figut jäävät joskus tahmeiksi, ainakin metalliset.
Pelastakaa Tähtiportti

"joskin ei kyllä"
-kynä-ääliö.
yrska
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja yrska »

Huomautuksena spray-maaleista annettakoon, että jos ostat jonkun katso, että se on pohjamaalia ja suihkuta tarpeeksi kaukaa. Näin estät figun sulamisen (olen onnistunut tässäkin :) ) ja saat oikean etäisyyden käytöllä säästettyä maalia (ainakin näin oman kokemuksen perusteella, kun maali peittää figun paljon nopeammin kuin läheltä suihkutettuna).

Yrska
Taitojaan ei saa hukata => Silloin kun inspiraatio iskee, niin muu maailma saa odottaa.
Tafel

Viesti Kirjoittaja Tafel »

Normaalipurkissa on 12ml maalia ja spraypurkissa 400ml. Spraysta menee kyllä aika iso osa hukkaan. Itse aina sprayaan ja sitten ohennetulla chaosblackilla vielä harmaat kohdat.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”