Eli kun leikkaan solimatea tietyssä suunnassa. Se pistää vastaan ja tulee kauheata jälkeä. Se siis helposti sanottun menee ''rullalle''.
Eli oliskos tietoa miten tältä vältytään? vai voiko välttää....
Kiitos
Solimaten leikkaamisesta
-
Hodarimies
Jos ja kun et omista kuumalankaleikkuria, niin voit käyttää myös rautasahaa/vst, jolloin tulee pientä purua, tai vastaavasti kannattanee kokeilla "sahata" pitkällä terällä, eli liikuttaa veistä edestakaisin, jolloin ei pitäisi rullautua. Eli älä paina paljoa ja liikuta veistä, niin kyllä sen pitäisi mennä.
Ja vielä ehkä enemmän merkitystä on veitsen terävyydellä. Itse olen mattoveitsellä onnistuneesti leikannut 50mm vahvaa solimatea ilman mitään ongelmia tai sotkua. Itse en kyllä minkäänlaista sahaa lähtisi käyttämään, sitä moskaa oli se sitten isoa tai pientä on varmasti kalsareissakin vielä kuukaudenkin päästä.
Kaikkia mainittuja vaihtoehtoja kokeilleena voin pitkälti vahvistaa lausunnot.
- Mattopuukko tai x-acto tekevät viivasuoraa jälkeä, jos terä on uusi ja ote sopivan "viiltävä". Useimmissa leikkuuhommissa pääsee parhaaseen tulokseen, kun kuvittelee (ja pelkästään kuvittelee) puukottavansa itseään sormeen ja miettii, miten tulisi kaikkein syvimmät haavat. Pelkästään painamalla ei tule tulosta. Osa voimasta pitää kohdistaa etenevään liikkeeseen. Foam syö teriä todella nopeasti. Kannattaa käyttää veistä, jonka terät ovat helposti ja halvalla uusittavissa tai sitten teroitettavaa mallia.
- Sahalla jälki on suoraa, mutta pinnaltaan karkeaa ja kauttaaltaan staattisesti varautuneen purun peitossa. Tämä ei haittaa lainkaan, jos tarkoituksena on esimerkiksi peittää mäkiä ruohomatolla tai sulattaa pintaa spraylla. Jos tahtoo tasaista jälkeä, kannattaa varata mahdollisimman pienihampainen saha ja parin karkeuden hiekkapaperia aivan hienoimpaan malliin asti.
- Kuumalankaleikkuri tekee tasaista jälkeä. Etenkin muuntajallinen malli on käytössä jotakuinkin ilmainen ja ikuinen. Miinukseksi pitää mainita se, että täysin suoran viivan tekeminen vapaalla kädellä tai apuvälineelläkin on hankalaa. Muotoja voi joutua siistimään hiekkapaperilla.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.