Tilanteet, joita kannattaa varoa figuja kootessa.

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
rekoni

Tilanteet, joita kannattaa varoa figuja kootessa.

Viesti Kirjoittaja rekoni »

Eli aiheena figujen kokous. Ajattelin kertoa omia kämmejä/ajattelemattomuuksia tänne varoittavana esimerkkinä muille.
Jatkakaa listaa erilaisista figuista ja kokoamistilanteista, joissa joku tietty asia kannattaa ottaa huomioon ennenkuin liimaat kädet tähän tai pään tuohon asentoon.

-Kääpiöiden kilpikäsiä ei kannata liimata, ellei päätä ole jo liimattu. Iltselläni on edessä kaikkien käsien irroittaminen päiden(partojen) tieltä.

-Basiliskin pyörivän rattaan onnistuin joskus liimaamaan väärään asentoon kokeilematta ensin, kuinka tämä PITÄISI liimata. Tuloksena koko akselin uusiksiteko jostain, en muista mistä, ratasta varten.

Kokeiltaa kuivaharjoitteluna kaikki osat läpi ennen liimausta. Kannattaa. ;)
weis
Viesti:

Viesti Kirjoittaja weis »

Kannattaa aina , ensimmäistä figua kootessa, kokeilla miten osat menevät paikalleen sinitarran avulla. Esim. Jos sinulla on 12 chaos warrioria, niin kokoat niistä sinitarran avulla vain yhden. Näin tuollaisia virheitä ei pääse tapahtumaan.
[11:24] <Dalamar> äiti ilmeisesti pitää minua seksiorjana
Day
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Day »

Ihan ok aihe. Ohjeita, jotta aihe säilyisi paremmin hengissä:

- älkää postatko vinkkejä, kuinka jokin tietty figu pitäisi koota tai kuinka sen kohdalla tulisi menetellä (esim. basiliskin jokin tietty osa, FB-pelaajia varmaan kiinnostaa). Pysykää yleisissä asioissa, esim. ei välttämättä kannata liimata kilpiä ennenkuin on maalannut muun figun (vaikka olenkin itse eri mieltä). jne.

Jatkakaa. :)
Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point. - Blaise Pascal, Pensées, 277
Riio-Kola

Viesti Kirjoittaja Riio-Kola »

Yleisenä nyrkkisääntönä olen jotain viilaillessa/veistäessä pitänyt että, mieluummin liian vähän, kuin liian paljon, oikeastaan tämä pätee myös maalin ohentamiseen yms.
Gorbag
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gorbag »

Ei kannata leikelllä mattoveitsellä paksuja kohtia metallifiguista. Saattaa vahingossa tulla terä sormeen eikä sitten oo kivaa, eli käytä mielummin sahaa. nimim. Kokemusta on.... :D
Demension

Viesti Kirjoittaja Demension »

Kannattaa varoa sen GW:n pikaliimapullon avaamista viikon jälkeen. Jos et varo niin voi käydä kuten minulle. Väänsin pulloa auki ja nokka meni rikki -> liimat kaatu vaatteille. Ja sitä kun ei vaatteista pois saa.. :roll:
pokka

Viesti Kirjoittaja pokka »

Demension kirjoitti:Kannattaa varoa sen GW:n pikaliimapullon avaamista viikon jälkeen. Jos et varo niin voi käydä kuten minulle. Väänsin pulloa auki ja nokka meni rikki -> liimat kaatu vaatteille. Ja sitä kun ei vaatteista pois saa.. :roll:
Minulle kävi kanssa hauskat kun ensimmäisen kerran avasin sitä pulloa. Sitä liimaa vaan tursui sieltä, kädet ja joka paikka täynnä sitä liimaa. Pistin korkin tietty niin nopeasti kiinni kuin suinkin, but the damage was done.
Demension

Viesti Kirjoittaja Demension »

pokka kirjoitti:
Demension kirjoitti:Kannattaa varoa sen GW:n pikaliimapullon avaamista viikon jälkeen. Jos et varo niin voi käydä kuten minulle. Väänsin pulloa auki ja nokka meni rikki -> liimat kaatu vaatteille. Ja sitä kun ei vaatteista pois saa.. :roll:
Minulle kävi kanssa hauskat kun ensimmäisen kerran avasin sitä pulloa. Sitä liimaa vaan tursui sieltä, kädet ja joka paikka täynnä sitä liimaa. Pistin korkin tietty niin nopeasti kiinni kuin suinkin, but the damage was done.
Jep. Minulla kun oli vielä suht uudet vaatteet päällä niin v*tutus saatiin maksimoitua 110:een prosenttiin.
hipiukko

Viesti Kirjoittaja hipiukko »

Valumuotinsauman jälkiä pois viilaillessa/höyläillessä kannattaa katsoa tarkkaan kaikki hahmon kainalot ja nivuset. Turhauttaa suunnattomasti, kun pohjamaalauksen jälkeen (tai myöhemminkin) huomaa, että sankarillahan on siivenalut kainaloissa, milläs värillä ne maalaan?
Karu

Viesti Kirjoittaja Karu »

Kootessa 40k:n tankkeja (ja miksei myös faban warmachineita, ainakin steam tankkia) kannattaa ensin tehdä "harjoituskokoaminen" sinitarralla. Siitäkös riemu repeää kun huomaat liimanneesi rhinon aivan päin [insert ruma sana here], ja pitäisi ruveta osia irrottelemaan ja aloittamaan aivan alusta (tositarina).
Machiavelli
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Machiavelli »

Ei välttämättä liity kokoamiseen, mutta valmistelu vaiheeseen kuitenkin.
Kun leikkaa veitsellä tai viilaa figusta valujälkiä pois, niin kannattaa olla kans varma et se osa on valujälki eikä itse osa figua.
Nimim. Figulta polven irti leikannut.
Sincerely yours, Machiavelli.

Warning: the above note may contain sarcasm, please read with care.
Tom_Gore

Viesti Kirjoittaja Tom_Gore »

Tämä voi olla aika itsestäänselvyys, mutta itse olen tämän joutunut kokemaan kantapään kautta.

Tee RAUHASSA ja MIETI, ennen kuin teet mitään. Katsele figua ja/tai sen palasia, pidä vaikka tauko ja katso uudestaan. Näin osuu silmään usein esim. noita "kainalosiipiä" tmv. jotka ekalla kerralla menivät ohi että humahti.

Sen lisäksi ei käy niin kuin minulle; huomaa

a) pohjaväriä sutiessa että helvatto tästähän ei ole noita saumoja viilattu pois lainkaan tai

b) pohjamaalin suihkutettuaan että nää figut olis varmaan kannattanut jossain vaiheessa pestäkin.

Turha kiire kostautuu aina ja varmasti.
This world is not so vast that it could conceal the bones of my enemies. Instead I will pile them so high even their gods weep at the sight.
- Lord Assassin Morghoul
figunarkki

Viesti Kirjoittaja figunarkki »

Olkaa varovaisia askartelu veitsien kanssa. Veistin erästä metallifigua halvalla askarteluveitsellä, ja sitten yhtäkkie se pamahti rikki ja yks palanen juuttu mun silmälasin linssiin kiinni ku se lensi siihen niin lujaa.
Iceman
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Iceman »

Pyritään pitämään ketju puhtaana päivittelyistä ja muista ylimääräisistä kommenteista, niin joku vinkkejä etsivä löytää niitä eikä tukkua muita juttuja. Vilkaiskaa myös mitä muut ovat jo kertoneet ettei n+1 ihmistä kerro ettei maalipurkkia kannata kaataa päälleen.
"I reject your reality and substitute my own!"
Adam Savage
hyytelöperuna

Viesti Kirjoittaja hyytelöperuna »

Noh, pidä ensinnäkin osaset hyvässä tallessa, olisi ikävä istua kaaosfigun päälle.
Liian voiman käyttö on turhaa, kaikki vaan hajoaa helpommin.
Liimapurkit kiinni sen jälkeen kun niitä on käyttänyt, kuivuminen tapahtuu joskus yllättävän nopeasti.
Pinnatessa kannattaa aina välillä tyhjentää kolo/poranterä puruista, tukkivat porattavan reiän tehokkaasti.

No juu, tuossa pari. Ja älkää hosuko terävien juttujen kanssa.
Akseli

Viesti Kirjoittaja Akseli »

Muistakaa figujen valujälkiä veistellessä käyttää asiaan tarkoitettuja välineitä.Ei esim: Sveitsin armeijan linkkaria (Kokemusta on linkkari kahesta sormesta läpi sivulta päin.)
Se sinitarralla kiinnittäminen toimii hyvin.
Nostra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nostra »

Aww, dämn. VJ totesikin asian aivan mahtavan mullistavilla sanoilla: Tuntuu että jengi ostaa osia jotain konversiota varten jollain 50 eurolla, ja sitten yrittää leikellä niitä jollain voiveitsellä.

Siis itse aiheeseen. Kannattaa panostaa kunnon välineisiin. Hyvä scalpeli ei maksa Harrasteessakaan kuin 2,50, tai vastaavasti Löytötexin 15-teräinen scalpelisetti noin 6€. Ei liikaa lähes ikuisesti kestävistä ja tarpeellisista työkaluista. Samoin 0,75mm poranterä maksaa 1,40, ja sopii vaikka scalpelin varteen, jolla sitten voi pinnata figujansa. Kannattaa unohtaa kaikki "Näin säästät 1,50€, kun teet tällasta ja tällasta". Eli kunnon vehkeet on POP.

Sitten toinen vitsi onkin pikaliima - ei ole ihan pari kertaa, kun nakkisormi on iskenyt ja kilpi onkin liimattu nätisti etusormen päähän. Näyttää suhteellisen veikeältä.
Rectunator

Viesti Kirjoittaja Rectunator »

Greenstuffi kanssa leikkiessä kannattaa varmistaa että on muokannut joka paikan figusta ennen kuin antaa sen kuivua. Se on nimittäin veikeä tunne huomata seuraavana päivänä että demoniprinssin vyötäröllä on ylimääräinen, oudon vihreä makkara.
"For the love of god and all that is holy, MY ANUS IS BLEEDING!!!"

Kynä-ääliö
Ico
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ico »

Rectunator kirjoitti:Greenstuffi kanssa leikkiessä kannattaa varmistaa että on muokannut joka paikan figusta ennen kuin antaa sen kuivua. Se on nimittäin veikeä tunne huomata seuraavana päivänä että demoniprinssin vyötäröllä on ylimääräinen, oudon vihreä makkara.
Eikö toi kävis the great unclean onelle kuin mätäpaise otsaan... :)

No, kannattaa aina olettaa että ne tehdyt liimaukset eivät ole ihan vielä kuivia... Monesti on tullut pilattua konversiot liian äkkipikaisella sormien tökkimisellä. ja tosiaan maltetaan odottaa sen greenstuffin kuivumista yön yli.
"Fucked up eyes, stupid grin
Perfect people won't let me in
Who's who list, where's my name
They won't let me join their game"
shiwan8

Viesti Kirjoittaja shiwan8 »

Jos ruvetaan puhumaan välineistä, niiden hinnoista ja laadusta niin unohtakaa kaikki mahdolliset "teippaa poranterä lyijykynään"-visiot ja ostakaa se sähkökayttöinen käsipora. Samaan rahaan todettakoon että jos mahdollista ostakaa johdolla varustettu malli. Akut leviää kuitenkin nopeasti ja syö misetä kun virta loppuu kesken hommien. Täysin riittävän setin saa alle 50e. Jos haluaa elvistellä voi venyttää hintaa 200e saakka. Mut joo, ei mitään käsivääntöisiä poria...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”