Warp spiders - 4 edikan suurimmat voittajat?
-
Aistiharhauttaja
5 Spideriä:
10 ampua, 7 osuu, pari 1 heittää toughneseis, 5 savea heittää. n. 1 - 2 marinee kuolee.
10 guardiania + starcannon
20 ampua, 10 osuu, 3 toughnesista läpi 1 kuollut marine.
starcannon osuu 2, 2 läpi toughnes, yht 3 kuollutta marinea.
5 fire dragonia:
5 ampuu, 4 osuu, 3 toughnesista, 3 kuollutta marinea.
Jotain vain kelailin..
10 ampua, 7 osuu, pari 1 heittää toughneseis, 5 savea heittää. n. 1 - 2 marinee kuolee.
5 fire dragonia:
Jotain vain kelailin..
Kuitenkin uskon, että spiderit ovat nousseet huonojen joukkojen listalta keskitasoisten joukkojen listalle. Ovat nuo ihan verrattavia muihin aspektisotureihin.Aistiharhauttaja kirjoitti:5 Spideriä:
Niin. Starcannon tappaa mariineita kotona ja puutarhassa. Monen pelaajan mielestä liiankin tehokkaasti.Aistiharhauttaja kirjoitti: 10 guardiania + starcannon
Fire dradonit ovat kovia, mutta 4+ save voi aiheuttaa ongelmia varsinkin kun skimmerit eivät enää blokkaa LoSia.Aistiharhauttaja kirjoitti: 5 fire dragonia:
Oulun Höyryliiga Ropeconissa (taas). Katso raportti ja kuvat!
-
Aistiharhauttaja
Ja sitten kun sitä Falconia ammutaan...? Jollei se räjähdä, se kärsii vähintäänkin crew shakenin, jolloin ne Firedragonit eivät ammu yhtäkään mariinia.Aistiharhauttaja kirjoitti:Pistetään ne firedragonit sinne falconiin
-A
"Eikö ole aika hyvä muodostaa mielipiteensä sillä tavalla, että katsoo mitä mieltä joku urpo on, ja on itse eri mieltä."
Fire Dragoneiden ongelma tulee minusta siinä vaiheessa esiin kun heavy boltter/autocannnon/assault cannon sarja osuu ko. ryhmään.
Oulun Höyryliiga Ropeconissa (taas). Katso raportti ja kuvat!
Ja? Kaikki muut kuin Spiderit ovat kuolleita 12" päässä vihollisesta jos mitään jää henkiin. 6" tuuman liikkellä Guardianeilla ei edes kannata yrittää lähteä bolterin kantamalle (24" vihollisesta), rapid firestä puhumattakaan. Fire Dragonit tekevät pahaa jälkeä, mutta tarvitsevat käytännössä transportin jonka tuhoutuminen tai shaketus tekee hallaa, ja jo pari Marinea vetää niitä dunkkuun klosiksessa.Aistiharhauttaja kirjoitti:5 Spideriä:
5 fire dragonia:
Jotain vain kelailin..
Spiderit taas pääsevät 12+2d6 liikkeellä yleensä suojassa lähelle ja 2d6" takaisinhyppyytyksellä niitä ei ainakaan jalkamiehet chargaa. En minä nyt niitä miksikään Eldarien parhaaksi yksiköksi väitä, mutta ehkä parhaaksi Eliteksi kun muut huononi niin paljon.
Oberon kirjoitti:On ne RF-tiimin pojat kovia kyllä
- Henri Ketonen
Ja kyllähän Warp Spiderit eg Dark Eldarien leijoja tai Speed Freakien autoja ihanan tehokkaasti ampuisivat taivaalta (ja maasta). Ja kolmosen pelastus tuo myös kestävyyttä. Ovat kyllä varmasti parantuneet uusien sääntöjen myötä. Nyt niitä voisi todella vakavasti harkita käyttävänsä, kun ovatkin niin hienoja modellejakin.
Paljon huonontuneet? Nythän aspect warriorit vasta pääsevät assaultissa vielä enemmän oikeuksiinsa hyvän initiativensa takia. Voivat jopa saada merkittävää tuhoa aikaan juostessaan pidemmälle kuin pakenevat vastustajansa.Ishmael kirjoitti:En minä nyt niitä miksikään Eldarien parhaaksi yksiköksi väitä, mutta ehkä parhaaksi Eliteksi kun muut huononi niin paljon.
Ezekiel 25:17
- The Captain
- Valvoja
Niin, mutta millä ne sinne assaulttiin pääsevät? Serpent on vähän turhan epävarma tapaus nykyisillä ajoneuvosäännöillä. Striking scorpionit pääsevät infiltratella entistä lähemmäs vihollista, mutta eivät silti 1. vuoron assaultiin. Ei taida 3+ savekaan pitää poikia kauaa pystyssä, kun puoli vihollisarmeijaa ampuu kohti.Nightwalker kirjoitti: Paljon huonontuneet? Nythän aspect warriorit vasta pääsevät assaultissa vielä enemmän oikeuksiinsa hyvän initiativensa takia. Voivat jopa saada merkittävää tuhoa aikaan juostessaan pidemmälle kuin pakenevat vastustajansa.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Itse olen ainakin onnistuneesti käyttänyt seuraavia aspekteja: Striking Scorpions, Howling Banshees, Fire Dragons ja Dire Avengers. Tämä siis uudessa edikassa. Vastuksena on ollut IG ja Kaaos Space Mariinot.
Mutta mielestäni Eldar armeijan pitäisi koostua enemmänkin, niin että on yksiköitä, jotka tekevät tiettyä hommaa ja niiden tehtävän helpottamiseksi on jokin toinen elementti, joka avustaa esimerkiksi häsyyn pääsyssä. Esimerkiksi Falcon Chrystal Targeting Matrixilla ja Bright Lancella(ehkä Star Cannon olisi parempi vaihtoehto, mutta päätin varustaa Falconin puhtaasti Anti-Tank-hommiin.) tuhoaa vastustajan Leman Russit ja muut ilkeitä Ap 3- lättyjä ampuvat vehkeet Bright Lance Wraithlordin avustuksella. Näin saadaan Aspect Warrioreille aikaa juosta hiukan enemmän turvassa vaikka aukealla kohti vihollisen linjoja. Maastoa pitää myös Eldar pelaajan saada käytettyä hyväksi, sillä sen suojassa on hyvä pitää omat heikommat soturinsa, kuten vaikka Howling Bansheet, Dire Avengerit ja Fire Dragonit, kunnes ne pääsevät tarpeeksi lähelle, jotta voivat iskeä tai kun suurin osa pahemmista uhista on poistettu. Eldareiden CTM ja muutenkin melko hyvä mobiili tulivoima takaa aika hyvin sen, että voidaan itse ampua tulematta itse ammutuiksi(ainakin näin minulla ja kun maastoa on tarpeeksi).
Mutta uutta Codexia odotellessa...
Mutta mielestäni Eldar armeijan pitäisi koostua enemmänkin, niin että on yksiköitä, jotka tekevät tiettyä hommaa ja niiden tehtävän helpottamiseksi on jokin toinen elementti, joka avustaa esimerkiksi häsyyn pääsyssä. Esimerkiksi Falcon Chrystal Targeting Matrixilla ja Bright Lancella(ehkä Star Cannon olisi parempi vaihtoehto, mutta päätin varustaa Falconin puhtaasti Anti-Tank-hommiin.) tuhoaa vastustajan Leman Russit ja muut ilkeitä Ap 3- lättyjä ampuvat vehkeet Bright Lance Wraithlordin avustuksella. Näin saadaan Aspect Warrioreille aikaa juosta hiukan enemmän turvassa vaikka aukealla kohti vihollisen linjoja. Maastoa pitää myös Eldar pelaajan saada käytettyä hyväksi, sillä sen suojassa on hyvä pitää omat heikommat soturinsa, kuten vaikka Howling Bansheet, Dire Avengerit ja Fire Dragonit, kunnes ne pääsevät tarpeeksi lähelle, jotta voivat iskeä tai kun suurin osa pahemmista uhista on poistettu. Eldareiden CTM ja muutenkin melko hyvä mobiili tulivoima takaa aika hyvin sen, että voidaan itse ampua tulematta itse ammutuiksi(ainakin näin minulla ja kun maastoa on tarpeeksi).
Mutta uutta Codexia odotellessa...
Tätä viestiä ei ole testattu kasviksilla eikä siinä mahdollisesti näkyviä perunoita ole vahingoitettu.
Óngelmana on lähinnä se, että yksiköiden on alettava ottaa pisteitään takaisin mahdollisimman nopeasti. Tietenkin taktiikka "ammutaan vihollisen ampujat ja edetään rauhassa"kuulostaa hyvältä, mutta mitä kun vihollinen ampuukin takaisin? Ei sen puoleen, CTMmät ja Wraithlordit ovat hyviä, mutta pelkästään ampumiseen keskittyvät Eldarit muutamalla vastapallo-yksiköllä pärjäävät varmaan paremmin kun ampumista voi toimittaa omassa tahdissa, eikä tarvitse huoletia lähitaistelu-yksiköiden suojelemisesta. Paljon CTM-Falconeita ja Vypereitä, muutama Strom Guardian-ja FD ryhmä, ehkä "Seer Councill", CTM Wave Serpenteissä olisi todennäköisesti painajainen kaikille paitsi Indirect-IGlle ja IWlle, nyt kun uusien sääntöjen myötä pelikentillä on enemmän maastoa*.
*Höpsis siellä mitään maastoa ole. Ei kukaan GWtä usko.
*Höpsis siellä mitään maastoa ole. Ei kukaan GWtä usko.
Hyvän analogian löytäminen on yhtä hankalaa kuin...yhtä hankalaa kuin...
Hyvä kysymys, johon en ole oikein pystynyt vastaamaan. Strike Forcen 'gatesta ilmaantuvilla sotilailla lienee ehkä ainoat paremmat mahdollisuudet päästä lähitaisteluetäisyydelle. Tai kyllähän etäisyydelle pääsee, mutta kun ei transportista tosiaan saa chargaa...The Captain kirjoitti:Niin, mutta millä ne sinne assaulttiin pääsevät?
Ezekiel 25:17
-
Windreaper
Voiko nykysäännöillä muuten assaulttia, jos hyppää transportista ulos, ennen kuin se liikkuu. Tällöinhän yksikköä ei katsota liikkuneeksi. Omaa nelospainoksen kirjaa minulla ei vielä ole, joten en voi tarkistaa.
EDIT: Tarkoitukseni ei ollut todellakaan kysyä kyseistä sääntöä, koska sen satun tietämään. Joten uusi yritys: Olen hieman nelosta nyt ehtinyt pelata ja en näe syytä yhtyä kantaan, että kaikki lähisaspectit olisivat yht'äkkiä turhia. Transportit joutuvat nyt ottamaan vuoron verran enempi tulta ja squadit voivat peruuttaa pois assault-etäisyydeltä, jos pystyvät. Tämä tekee lähisjoukkojen käytöstä vain hieman enempi ajatusta vaativaa, mikä on sinänsä hyvä. Enää ei nähdä hirveitä Rhino/Wave Serpent Rusheja.
EDIT: Tarkoitukseni ei ollut todellakaan kysyä kyseistä sääntöä, koska sen satun tietämään. Joten uusi yritys: Olen hieman nelosta nyt ehtinyt pelata ja en näe syytä yhtyä kantaan, että kaikki lähisaspectit olisivat yht'äkkiä turhia. Transportit joutuvat nyt ottamaan vuoron verran enempi tulta ja squadit voivat peruuttaa pois assault-etäisyydeltä, jos pystyvät. Tämä tekee lähisjoukkojen käytöstä vain hieman enempi ajatusta vaativaa, mikä on sinänsä hyvä. Enää ei nähdä hirveitä Rhino/Wave Serpent Rusheja.
Viimeksi muokannut Windreaper, To 16.12.2004 20:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- The Captain
- Valvoja
Hienosti sijoitettu topikkiin, joka ei millään lailla liittynyt kysymykseesi ja joka oli painunut jo melko syvälle. Ei näin. Kaiken lisäksi joudun jälleen kerran lainaamaan tätä suurta ja klassista viisautta, jota en toivonut enää koskaan joutuvani sanomaan:Windreaper kirjoitti:Voiko nykysäännöillä muuten assaulttia, jos hyppää transportista ulos, ennen kuin se liikkuu. Tällöinhän yksikköä ei katsota liikkuneeksi. Omaa nelospainoksen kirjaa minulla ei vielä ole, joten en voi tarkistaa.
Sotavasara ei ole sääntökirjan korvike!
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-
Windreaper
Jos olisit lukenut ketjua tarkemmin, niin olisit huomannut, että puhetta oli transporteista assaulttaamisesta, ja kuinka mahdotonta se oli. Täten "kysymykseni" liittyi ainakin välillisesti ketjussa käytävään keskusteluun. Olen lukenut nelosen sääntökirjan kyllä läpi (ja tämänkin säännön sieltä muistin), mutta en viitsi pokkana mennä väittämään jotain, kun ei ole kirjaa vieressä, siksi tällainen sanamuoto. Kenelläkään ei ole myöskään mitään velvoitetta vastata näihin "sääntökyselyihin" - olen kyllä lukenut foorumin säännöt. Jos kommenttini kieliasu aiheutti jotain väärinkäsityksiä, pahoittelen syvästi.Hienosti sijoitettu topikkiin, joka ei millään lailla liittynyt kysymykseesi ja joka oli painunut jo melko syvälle. Ei näin. Kaiken lisäksi joudun jälleen kerran lainaamaan tätä suurta ja klassista viisautta, jota en toivonut enää koskaan joutuvani sanomaan:
Valitettavasti meillä nuo säännöt ovat tällä hetkellä hieman levällään ympäri foorumia. Pääsääntöisesti vanhoja topikkeja ei nostella ylös, etenkään jos ei ole itse aiheeseen olennaisesti liittyvää uutta sanottavaa. Kysymyksessäsi mielestäni ei ollut mitään vikaa, se vain sattui eksymään väärään paikkaan. Tuollaiset kysymykset pääsääntöisesti kysymys-palstan moderaattoreille privalla.Windreaper kirjoitti:olen kyllä lukenut foorumin säännöt.
Yleensäkään, herneen nenään vetäminen jonkun moderaattorin huomautuksesta on hieman turhaa. Emme me täällä käyttäjiä kiusataksemme ole, yritämme vain pitää hommaa foorumin omistajan (=Weekender) sanelemissa raameissa.
Aamen. Hyyyyyvin erikoistunut yksikkö. Parhaimmillaan örkkejä vastaan. Siellä tuo AP ei haittaa eikä vastatulivoima ole riittävä että helpolla noista eroon pääsee.The Captain kirjoitti:Ilman AP:tä warppihämppyjen aseet ovat kuitenkin lähes yhtä tyhjän kanssa - ampuvathan ne toki useampia laukauksia kierroksessa, mutta silti ovat tehoonsa nähden liian kalliita. Assaultiinkaan ei päästä, jos ammutaan muilla kuin exarchin upgrade-pyssyllä.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
-
Windreaper
Itse ehdin noita käyttää kolmosessa pieninä ryhminä - ne olivat jo silloin ihan ok. Niiden käyttö oli juuri luokkaa "blokkaa exitit, posauta transport ja karkuun". Nykyään, kun laukauksia on tuplamäärä, niin tuo glancing hits only ei pääse kauheasti haitaamaan. 10 spidua (ilman exarchia) tekee 20 laakilla 10 panssariin keskimäärin 6 2/3 glancea, 11 panssariin 4 1/3 ja vielä 12 panssariin 2 1/8 tms. Sitten, kun o ttaa huomioon vielä smoket sun muut niin ero vanhoihin sääntöihin kaventuu huomattavasti. Kyllä noilla glancemäärillä vielä transportteja tuhotaan, varsinkin kun nykyään siirrytään aina taulukossa eteenpäin, jos joku osa on jo hajotettu.
En ymmärrä, mikä fiksaatio ihmisillä on käyttää noita assault-joukkoina. Kyllähän sieltä tulee S3-hittiä ihan mukavasti ja seuraavalla vuorolla pääsee karkuun, mutta tämä vaatii x +- n pisteen exarchin ostoa jo muutenkin kalliiseen ryhmään. Tämänkään jälkeen niillä ei kehtaisi assaultata kuin Imppejä ja Taukkeja. Mietittiin jo kolmosessa, että 2 kutia olisi noille death spinnereille hyvä parannus - ja nythän se saatiin. Ainakin osittain. Ja jos teho tankkeja vastaan onkin hieman kaventunut, niin nykyään noilla kehtaa oikeasti ampua tava perttejä. Mariineja 20 laakilla kaatuu keskimäärin 3 2/3, örkkejä 9 1/5 ja imppejä 7 1/4. Aika paljonhan noita perusmosureita saa ampua, että tulee pisteet takaisin, mutta on tuo noinkin liikkuvalta yksiköltä aika mukavaa tulivoimaa. Kyllä hämyhäkit alkavat ainakin omassa armeijassani saada nyt nelospainoksen myötä enemmän tilaa.
En ymmärrä, mikä fiksaatio ihmisillä on käyttää noita assault-joukkoina. Kyllähän sieltä tulee S3-hittiä ihan mukavasti ja seuraavalla vuorolla pääsee karkuun, mutta tämä vaatii x +- n pisteen exarchin ostoa jo muutenkin kalliiseen ryhmään. Tämänkään jälkeen niillä ei kehtaisi assaultata kuin Imppejä ja Taukkeja. Mietittiin jo kolmosessa, että 2 kutia olisi noille death spinnereille hyvä parannus - ja nythän se saatiin. Ainakin osittain. Ja jos teho tankkeja vastaan onkin hieman kaventunut, niin nykyään noilla kehtaa oikeasti ampua tava perttejä. Mariineja 20 laakilla kaatuu keskimäärin 3 2/3, örkkejä 9 1/5 ja imppejä 7 1/4. Aika paljonhan noita perusmosureita saa ampua, että tulee pisteet takaisin, mutta on tuo noinkin liikkuvalta yksiköltä aika mukavaa tulivoimaa. Kyllä hämyhäkit alkavat ainakin omassa armeijassani saada nyt nelospainoksen myötä enemmän tilaa.
Ihan pakko kysyä, miten ihmeessä pääsit tarpeeksi lähelle vihollisen transporttia tehdäksesi tämän ilman että sen sisältö assaultoi sinua?Windreaper kirjoitti:Itse ehdin noita käyttää kolmosessa pieninä ryhminä - ne olivat jo silloin ihan ok. Niiden käyttö oli juuri luokkaa "blokkaa exitit, posauta transport ja karkuun".
Omat kokemukset Warppiksista ovat olleet erinomaisia, (mitä nyt niillä on armeijani kirotuin Ld-tuuri - aina ne lähtee karkuun) ja ne ovat paljon monikäyttöisempiä kuin mitä ensi vilkaisulta luulisi. Niillä on ase, joka puree sekä tankkeihin että jalkaväkeen. En oikein ymmärrä valitusta siitä, että niillä ei saa penejä - eihän kolmannessa edikassa muuta ollutkaan kuin hull downia ja clancing hittejä, ja kyllä ne tankit silloinkin saatiin rikki. AP:n puutetta kompensoi se, että muun Eldar-armeijan tulivoiman ollessa lähinnä AP2 luokkaa, kovan savenkin omaavat viholliset istuvat yleensä jonkun sortin coverissa jolloin niillä olisi save vaikka AP olisi parempikin.
Ja se 2d6 hyppyytys on niin loistava juttu, että se on nähtävä käytännössä. Pois vihollisen assault/rapid fire rangelta pääsemisen lisäksi sillä voi edetä, jos vihollisia ei ole lähellä, ja pelin lopussa vallata pöydänneljänneksiä yms. 3+ save tarkoittaa sitä, että nämä kestävä heavy bolteria rutkasti paremmin kuin Eldar-jalkaväki yleensä. Niinpä ne voivat yleensä lähteä hippasille Land Speederien kanssa ja selvitä voittajana.
Itse ottaisin 5-8 yksikön, ja ehdottomasti ilman eksarkkia. Eksarkilla ei ole yksikölle mitään annettvaa, se vain johtaa pois niistä hommista mitä Spiderit tekevät parhaiten. Lisäksi ukko maksaa kuin hunaja.
Oberon kirjoitti:On ne RF-tiimin pojat kovia kyllä