"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Foamin spreijaaminen?

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Vieras

Foamin spreijaaminen?

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kun olen sprayannut foamia, olen huomannut, että se sulaa melko pahasti. Mutta jos tekee kukkuloita, tästä voi olla hyötyä, koska mokat sulavat pois. Miten sitten tehdään, jos ei halua, että foami sulaa. Koitin watered down maalia, mutta joko m3nee liikaa väriä tai sitten ei vain tunnu mukavalta. Mitä siis teen, jos haluan esim. dioraaman?
Eetu5

Viesti Kirjoittaja Eetu5 »

En ole itse onnistuneesti testannut, mutta olen kuullut erikeepperi-vesi(?) sekoituksen toimivan, jos sen antaa kuivua siihen päälle.
Kannattaa varmaan maalata ne ihan käsin niin saa tehtyä kaikki highlighitit ja muut vastaavat.
gawd

Viesti Kirjoittaja gawd »

kannattaa laittaa sen foamin / kukkula päälle vesi erikeepperi sekoitusta joka estää sulamisen ja myös tasoittaa röpöiset pinnat....
big or small,we loot it all.hmph..
Rectunator

Viesti Kirjoittaja Rectunator »

Se vesi-erikeepperikään ei aina riitä. Se saattaa jäädä liian ohueksi tai paikoin jäädä aukkoja. Itse käytän vesi-liima-kitti seosta. Varsin hyvänlaisen tuloksen saa.
"For the love of god and all that is holy, MY ANUS IS BLEEDING!!!"

Kynä-ääliö
Markkola

Viesti Kirjoittaja Markkola »

yksi vaihtoehto on peittää kukkula Das-massalla ennen sprayjaamista.
USA upotti Estonian, aiheutti Kekkosen kaljun, järjesti jäävuoren Titanicin eteen, tappoi dinosaurukset ja aiheutti myös alkuräjähdyksen.
gawd

Viesti Kirjoittaja gawd »

helpoin ja halvin tapa saattaa olla myös kukkula päällystäminen maalarin teipillä tosin siitä tulee silloin sellaine raitainen....
big or small,we loot it all.hmph..
Rectunator

Viesti Kirjoittaja Rectunator »

tuo das-massa, ja teippikikka eivät todellakaan ole hyviä. Das massaa ei kannata tuhlata ja teippi irtoaa ym.
"For the love of god and all that is holy, MY ANUS IS BLEEDING!!!"

Kynä-ääliö
Nostra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nostra »

Hmm. Sikäli kun aiheesta on keskusteltu miljoonia kertoja aiemminkin, olisi haulla voinut saada huomattavan suuren määrän informaatiota asian tiimoilta.

Enivei. Idea on siinä, että foami sulaa, koska sprayssa on aineita, jotka sulattavat sitä. äten jää kolme vaihtoehtoa:

1. Vaihtaa maali johonkin, joka ei sulata. Näitä lienee esim. maston mark-niminen spray, sekä kaikki purkeissa myytävät talomaalit yms.

2. Pinnoittaa kukkula jollain kestävämmällä seoksella. Tässä voi käyttää PVA-liimaa, jotain paperia, saumauslaastia, kittiä... mitä vain, mikä on kohtuullisen helppoa ja nopeaa levittää, eikä sula sprayn vaikutuksesta. Das-massaa en suosittelisi, sillä hinta on tarkoitukseen korkeahko, sekä työn määrä liian suuri verrattuna esim. erikeeper-litkun sutimiseen.

3. Vaihtaa materiaalia. Olen itse huomannut, että polyuretaani, siis paukkupulloissa myytävä kelptainen eristemassa kestää sprayn eri aineet. Tämän saatavuudesta levyinä en tiedä, mutta paukkupulloissa saa varmaan jokaisesta rakennusalan liikkeestä. Sitä keltaista vaahtoa, jolla tilkitää ovien ja ikkunoiden sekä seinän väliin jäävät aukot.

Tossa lyhyesti, sanokaa, jos joku erinomainen, helppo keino unohtui. Edelleenkin haulla löytyy tietoa, joten sitä voisi konsultoida käyttämällä hakusanoina "Finnfoamin maalaus, spreiaus, sulaminen, maali..." jne. Tulosta löytyy, varmasti.
NetDiver

Viesti Kirjoittaja NetDiver »

Polyuretaania on saatavilla myös valmiina levyinä, mutta hinnasta en tiedä. Joskus kirjoitin toiseen ketjuun eri teksturointimenetelmistä.
Comebackia pelaamisen eturintamaan...
Tanen

Viesti Kirjoittaja Tanen »

iha yksin kertasesti vaan beisaa sen ennen sprayaamista, jos sitä ei ole tarkoitus basettaa nii sitten pari kerrosta (jos haluu olla varma) erikeepperi vesi litkua. sitten semmosen olen kans lukenut tai kuullut että sprayaa vähän kauempaa nii ei sula, jos sprayaa läheltä nii toden luultavasti sulaa.
Shadowberry

Viesti Kirjoittaja Shadowberry »

Ite käytän akryyli maaleja jos maalaan sellaista foamilevyä minkä en halua sulavan. Kannattaa myöskin kokeilla sitä, että spreiaa monta kevyttä kerrosta niin uretaani ei sula niin paljoa/ollenkaan.
OHI ON!!!! -Reservi tj 13900
weis
Viesti:

Viesti Kirjoittaja weis »

Styroksi on alunalkaenkin huonoa tavaraa kukkulaan tekoon. Finnfoam on halvempaa,yhtä hyvin leikkautuvaa ja sprayn kestävää.
[11:24] <Dalamar> äiti ilmeisesti pitää minua seksiorjana
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

weis kirjoitti:Styroksi on alunalkaenkin huonoa tavaraa kukkulaan tekoon. Finnfoam on halvempaa,yhtä hyvin leikkautuvaa ja sprayn kestävää.

ON VAI!!!
Impaleq

Viesti Kirjoittaja Impaleq »

Jälleen kerran sanon tämän.: Biltemasta saa mustaa pohjamaalia joka ei sulata foamia.. styroksista en tiiä...
weis
Viesti:

Viesti Kirjoittaja weis »

Archibald, No minulla ainakin on kestänyt. :) Jos jaksan niin voisin ottaa jopa kuvat parista finnfoam mäestä, jotka olen maalannut spraylla.

Ps. Maalina on tominut mastonin spray.
[11:24] <Dalamar> äiti ilmeisesti pitää minua seksiorjana
fitzy

Viesti Kirjoittaja fitzy »

Onkos foamisi sellaista kerman vaaleaa...
Se eristys foami sulaa kaikesta, tippu tippa tärpättiä niin meni sihisten läpi.
Mutta osta sellaista sinistä foamia.
behemoth
Viesti:

Viesti Kirjoittaja behemoth »

Liuotteita sisältävät spray-maalit sulattavat polystyreeniä (esim. FinnFoam ja Styrofoam ovat valmistajien nimikkeitä valmistamilleen suulakepuristetuille polystyreenituotteille). Kun siis spray-maaleja hakee, niin pitää vain huomioida, että valinta osuu liuotteettomaan maalityyppiin. Kuten todettu näitäkin on, mutta pääosa maaleista on liuotteita sisältäviä.

FinnFoam on suomalaisen FinnFoam Oy:n tuotenimike suulakepuristetuille eristelevyilleen. Heidän levynsä erottaa kermankeltaisesta väristä.

Styrofoam on Dow Chemical Companyn tuotenimike suulakepuristetulle polystyyreenille. Heidän tuotteensa eristemarkkinoilla on väritykseltään sinistä ja harrastemarkkinoilla valkoista ja vihertävää.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”