"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Lapping around & remowing casualtyes??

Warhammer FB -pelin säännöt ovat yleensä hieman tulkinnanvaraiset. Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
Grey
Viesti:

Lapping around & remowing casualtyes??

Viesti Kirjoittaja Grey »

elikkäs yksikkö A on lapannut yksikkö B kokonaan, yksikkö B tappaa 5 soturia yksikkö A:sta poistetaanko lapanneita miniatyyreja vai yksikössä jäljellä olevia? siis rankeissa.....

ESIM:

AAAAAA
ABBBBA
ABBBBA
ABBBBA
AAAAAA
AAAAAA
AAAAAA

Toivottavasti tajusitte jotain? :D

-Grey
jullevi
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jullevi »

Casualtyt otetaan takarivistä, ei läppääjistä. Jos vaadit perusteluja, tämä on hyvin selkeästi sanottu Gävin läppäysartikkelissa, olikohan WD283 s.77 alkaen. Hyvä kysymys silti, kaikki nimittäin eivät ole tutustuneet kyseiseen artikkeliin.
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
Grey
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grey »

jullevi kirjoitti:Casualtyt otetaan takarivistä, ei läppääjistä. Jos vaadit perusteluja, tämä on hyvin selkeästi sanottu Gävin läppäysartikkelissa, olikohan WD283 s.77 alkaen. Hyvä kysymys silti, kaikki nimittäin eivät ole tutustuneet kyseiseen artikkeliin.
Kiitos jullevi, itse en ole tuota artikkelia nähnyt.
Vielä kerran: Kiitos! =)

-Grey
rampale

Viesti Kirjoittaja rampale »

Noita läppääviä modeleita ei varmaankaan lasketa rankkeihin mukaan?
Eli jos A:sta kuolee vaikkapa kolme sälliä, niin silloin ne saavat rankki bonuksia vain 2 kappaletta?
Mitään rear ja flank attact bonuksia ei varmaankaan tule?
Spears shall be shaken, shields shall be splintered. It is a sword-day; a red day, ere the sun rises.
jullevi
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jullevi »

rampale kirjoitti:Noita läppääviä modeleita ei varmaankaan lasketa rankkeihin mukaan?
Eli jos A:sta kuolee vaikkapa kolme sälliä, niin silloin ne saavat rankki bonuksia vain 2 kappaletta?
Mitään rear ja flank attact bonuksia ei varmaankaan tule?
Modeleita, jotka eivät ole riveissä ei lasketa myöskään rivibonuksiin. Läppäyksellä ei voi myöskään viedä vastustajan rivejä, mutta +1 bonuksen kylkihyökkäyksestä ja +2 bonuksen takaahyökkäyksestä saa, jos läppäävällä yksiköllä on US5 tai enemmän. Ja tämähän lukee selvästi jo rulebookissa.
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
Eltharrion

Viesti Kirjoittaja Eltharrion »

mutta mitäs sitte läppäykses tapahtuu jos kaveri on piiritetty kokonaa ja se epäonnistuu break testis? pakeneeks se läpi vai tuhoutuuks se siihe? ja muute jos oon sääntökirjaa oikein lukenu nii toi läppäys tapahtuu vaa 2 modelii sivuille ja 2 modelii taakse eli sil ei saa flank ja rear bonuksii jollei niide tyyppi unit strena oo 3 molemmil..
"if a plan does not plan for problems outside the plan, then it isn't a plan at all"
- Prince Ansom
Pörrö

Viesti Kirjoittaja Pörrö »

Eltharrion kirjoitti:mutta mitäs sitte läppäykses tapahtuu jos kaveri on piiritetty kokonaa ja se epäonnistuu break testis? pakeneeks se läpi vai tuhoutuuks se siihe? ja muute jos oon sääntökirjaa oikein lukenu nii toi läppäys tapahtuu vaa 2 modelii sivuille ja 2 modelii taakse eli sil ei saa flank ja rear bonuksii jollei niide tyyppi unit strena oo 3 molemmil..
Pakenee läpi.

Joka kerta kun voitat Combatin eikä vastustaja breikkaa voit laittaa 2 modellia yksiköstä vastustajan molemmille puolille jos sinun yksikkösi on yhtä leveä tai leveämpi kuin vastustajan muuten joudut tekemään Expand Frontagen tai jättää tekemättä.
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Eltharrion kirjoitti: ja muute jos oon sääntökirjaa oikein lukenu nii toi läppäys tapahtuu vaa 2 modelii sivuille ja 2 modelii taakse eli sil ei saa flank ja rear bonuksii jollei niide tyyppi unit strena oo 3 molemmil..
Olet lukenut sääntökirjaa väärin. Flank ja rear bonukset lasketaan yksikön unit strengthistä, ei lappaavien modelien.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Gorkiporki
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Viesti Kirjoittaja Gorkiporki »

Pörrö kirjoitti:
Joka kerta kun voitat Combatin eikä vastustaja breikkaa voit laittaa 2 modellia yksiköstä vastustajan molemmille puolille jos sinun yksikkösi on yhtä leveä tai leveämpi kuin vastustajan muuten joudut tekemään Expand Frontagen tai jättää tekemättä.
Siis oletko varma että saat laittaa kaksi ukkoa joka kerta kun voitat closiksen? Itse olen käsittänyt että se on max kaksi ukkoa per flank. S. 77 rulebook: "You may move up to two models around each flank..."
Siis että syntyy joku sivun 77 kuvan kaltainen muodostelma.
Modern cars - they all look like electric shavers.
Antrax

Viesti Kirjoittaja Antrax »

Itse asiassa se on neljä ukkoa jokaisen voiton jälkeen. Kaksi molemmille puolille.
"Cover my lovejunk in catnip and teabag a horny lion"
Spoonyone
Pörrö

Gorkiporki kirjoitti:
Pörrö kirjoitti:
Itse olen käsittänyt että se on max kaksi ukkoa per flank. S. 77 rulebook: "You may move up to two models around each flank..."
Siis että syntyy joku sivun 77 kuvan kaltainen muodostelma.
Tuota minäkin tarkoitin. En vain kirjoittanut asiaa niin selvästi.

Edit:En tarkoittanutkaan. Luin viestin jotenkin ohi
Viimeksi muokannut Pörrö, Pe 01.04.2005 22:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Gorkiporki

Antrax kirjoitti:Itse asiassa se on neljä ukkoa jokaisen voiton jälkeen. Kaksi molemmille puolille.
Sääntökirja ei kylläkään mainitse että joka vuoro voisit laittaa yhteensä neljä ukkoa sivuille, vaan siinä yksinkertaisesti todetaan tuo ekassa viestissäni lainattu juttu. Ei missää esimerkeissäkään ole koskaa enempää kuin kaksi ukkoa per flank. Luin läpi myös tuon wd:n artikkelin.
ja...
1 up to = asti
2 up to = saakka
jne...

edit:
Tuota minäkin tarkoitin. En vain kirjoittanut asiaa niin selvästi.
ahaa...ok
Amazing Slug

Viesti Kirjoittaja Amazing Slug »

Mitä? Väitättekö nyt, että läpätä saa vain kerran, ja jos ei sillä pääse reariin niin kyynel?

En usko. Läppäys toistuu joka kerta, kun voittaa kierroksen taistelua. Ei missään rajoiteta sitä vain yhteen kertaan. Johan tuossa sivun 77 kuvassa on läpätty kaksi kertaa.

EDIT: Heh, huomasin juuri jotain todella hassua. Te puhutte wd:n sivusta 77, mutta minä puhun sääntökirjan sivusta 77. Molemmista löytyy kuvaa ja tekstiä läppäämisestä. Aikamoinen sattuma :)
Pörrö

Gorkiporki kirjoitti:
Antrax kirjoitti:Itse asiassa se on neljä ukkoa jokaisen voiton jälkeen. Kaksi molemmille puolille.
Sääntökirja ei kylläkään mainitse että joka vuoro voisit laittaa yhteensä neljä ukkoa sivuille, vaan siinä yksinkertaisesti todetaan tuo ekassa viestissäni lainattu juttu. Ei missää esimerkeissäkään ole koskaa enempää kuin kaksi ukkoa per flank. Luin läpi myös tuon wd:n artikkelin.
ja...
1 up to = asti
2 up to = saakka
jne...
"If unit wins a round of combat and its formation already extends to the enemy's flanks then models may be moved from rear ranks round the sides of the enemy unit." Minusta tässä ei lue, että tätä voisi käyttää vain kerran. Se "you may move up to two models around each flank" tarkoittaa, että voi laittaa kaksi(2) modellia kummallekin flankille vuorossa. Ja kirjan esimerkeissä ei koskaan ole yli kahta modellia läpätty, koska silloin se toistaisi itseään joten jokaisessa läppäys-esimerkissä flankkeihin mahtuu vain kaksi(2) modellia. Sen jälkeen ne läppäykset laitetaan reariin.
Gorkiporki

Amazing Slug kirjoitti:Mitä? Väitättekö nyt, että läpätä saa vain kerran, ja jos ei sillä pääse reariin niin kyynel?

En usko. Läppäys toistuu joka kerta, kun voittaa kierroksen taistelua. Ei missään rajoiteta sitä vain yhteen kertaan. Johan tuossa sivun 77 kuvassa on läpätty kaksi kertaa.
Aivan mutta siinähän onkin menty tokalla kerralla taakse. Siinä sivullahan lukee että jos ne ukot on jo siinä sivulla niin sitten seuraavat neljä voi siirtää taakse. Tuolla periaatteellahan yksikön leveyttäkin voisi kasvattaa vaikka kuinka. Mutta samalla sivulla säännöissä on sanottu että "The formations width can be increased by up to two models on either on both flanks."
Ei tossakaan sanota että näin voi tehdä joka vuoro. Sama juttu Lapping roundin kanssa.
"If a unit wins the combat and its formation already extends to the enemy's flanks then models may be moved from rear ranks around the sides of the enemy unit. These extra models are described as lapping round. You may move up to two models around each flank."

Tossahan se teksti pääasiassa on. Voin toki olla väärässä mutta miten tuosta voi päätellä että näin käy joka vuoro jos voittaa.

Esim. kolmos laitoksen säännöissä on selvästi sanottu että: " During subsequent rounds of combat, more models may be wrapped round (lapping round) to extend the initial wrap if the player wishes..."
Tuo on minusta ihan selvä juttu jota on myös esimerkki kuvilla selkeytetty. Eikös sitten tossa kutos laitoksenkin säännöissä pitäis lukea jotain vastaavaa jotta lappaamista voisi jatkaa sivuille joka vuoro kun voittaa?
Kun eikös säännöissä piäs silloin olla jotenkin että: "Each time a unit wins a round of combat it may move up to two models around each flank..."
Pörrö

Gorkiporki kirjoitti:
"If a unit wins the combat and its formation already extends to the enemy's flanks then models may be moved from rear ranks around the sides of the enemy unit. These extra models are described as lapping round. You may move up to two models around each flank."

Tossahan se teksti pääasiassa on. Voin toki olla väärässä mutta miten tuosta voi päätellä että näin käy joka vuoro jos voittaa.
Siten, että combatin voi voittaa monta kertaa peräkkäin.
Rulebook s. 77 kirjoitti:Once models have covered the enemy's flanks, further models may be lapped around the rear
Ja tässä sanotaan, että saadakseen äijiä taakse täytyy reunat olla peitetty minkä minä uskoisin tarkoittavan kokonaan peitettyä.

Voiko muuten vastustajan flankistä läpätä kun rulessa sanotaan, että äijät menisivät flänkkeihin, mutta yksikkö olisi alunperinkin flänkissä.
Amazing Slug

Gorkiporki kirjoitti: Eikös sitten tossa kutos laitoksenkin säännöissä pitäis lukea jotain vastaavaa jotta lappaamista voisi jatkaa sivuille joka vuoro kun voittaa?
Niin, säännöt on kirjoitettu erilailla kuin aikaisemmissa edikoissa, mutta ei kannata vielä sen perusteella johtaa sääntöjä.
Gorkiporki kirjoitti:"The formations width can be increased by up to two models on either on both flanks."
En näe mitään rajoittavaa tekijää vieläkään. Tuossa sanotaan, että "leveyden lisäyksen maksimi on 2", ei "leveyden maksimiarvo on 2".

Miksi ihmeessä se läppääminen yhtäkkiä pysähtyisi noin vain seinään, ilman mitään selittelyä sääntökirjasta? Mikä järki olisi antaa optio läpätä reariin, jos sen voisi tehdä ainoastaan kahdessa rankissa oleville vihollisille? Ei, kyllä läppäystä on pakko voida jatkaa tulevillakin kierroksilla, kunhan voittaa kierroksia.

Pörrö: Lakkaa kirjoittelemasta kännissä. Ensin sanot, että olet Gorkiporkin kanssa samaa mieltä, mutta sitten kun minä kommentoin, oletkin häntä vastaan. En minä niin karismaattinen ole, että minun takiani kannattaa takkiansa kääntää ;) .
Gorkiporki

Amazing Slug kirjoitti: En näe mitään rajoittavaa tekijää vieläkään. Tuossa sanotaan, että "leveyden lisäyksen maksimi on 2", ei "leveyden maksimiarvo on 2".
Mä olen ilmeisesti aina käsittänyt sen juuri tolleen että leveyden maksimiarvo olisi kaksi, en siten että juuri se lisäyksen arvo on kaksi. Eli aina voitettaessa saa lappailla. No hyvähän se tässä vaiheessa on tietää. Tosin hämäsi se näköjään muitakin meidän peliporukan ihmisiä.
Amazing Slug

Gorkiporki kirjoitti: Mä olen ilmeisesti aina käsittänyt sen juuri tolleen että leveyden maksimiarvo olisi kaksi, en siten että juuri se lisäyksen arvo on kaksi. Eli aina voitettaessa saa lappailla. No hyvähän se tässä vaiheessa on tietää. Tosin hämäsi se näköjään muitakin meidän peliporukan ihmisiä.
Peliporukassa ei koskaan hämäänny yksin ;) .
Gorkiporki

Pörrö kirjoitti:
Voiko muuten vastustajan flankistä läpätä kun rulessa sanotaan, että äijät menisivät flänkkeihin, mutta yksikkö olisi alunperinkin flänkissä.
Voi lapata, kunhan oma yksikkö on vaan tarpeeksi leveä. Kirjassahan on oikeastaan sanottu että ne lappaavat ukot viedään vihollisyksikön sivuille. Se WD 283 tarjoaisi lisää esimerkkejä ja selvityksiä asiasta, ja se kannattaa lukea jos vain saa lehden käsiinsä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Säännöt”