"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Lakan lisääminen hilemaaleihin

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Gorkiporki
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Lakan lisääminen hilemaaleihin

Viesti Kirjoittaja Gorkiporki »

Mitä hyötyä tuosta siis oikeastaan on. Jotkut kehoittavat laittamaan kiiltävää lakkaa hilemaalien joukkoon, mutta olisinkin kiinnostunut tietämään että miksi? Ja jos lakkaa lisää, niin tekeekö se samalla maalipinnasta jotenkin kestävämmän?
Modern cars - they all look like electric shavers.
weis
Viesti:

Viesti Kirjoittaja weis »

Mitä olen kuullut ihmesten puhuvan, niin sen pitäisi poistaa metallin kiilto. Itselläni ainakin gw:n lakan lisääminen metalliin, nimenomaan lisää kiiltoa, ei vähennä sitä.
[11:24] <Dalamar> äiti ilmeisesti pitää minua seksiorjana
yrska
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja yrska »

Itse käytän tuota gw:n lakkaa välillä apuna metallimaalia laimentaessa, koska pelkällä vedellä laimentaessa maalista tulee niin ohutta, että sitä on jo vaikea maalata millekkään tasaiselle pinnalle. Möys näissä laimeissa seoksissa metalli hiukkasilla on tapana laskeutua seoksen "pohjalle" ja lakalla saa hileet pidettyä suhteellisen tasapaksusti seoksessa. Ja kyllä tu tummia metalleja maalatessa hieman (siis todellakin vain hitusen] leikkaa kiiltoa jos pohjamaalina käytetään mattamaalia...

Yrska
Taitojaan ei saa hukata => Silloin kun inspiraatio iskee, niin muu maailma saa odottaa.
hyytelöperuna

Viesti Kirjoittaja hyytelöperuna »

Itse käytän GW:n gloss varnishia kun maalailen metalleilla.

Pelkästään vedellä laimennettuna hileet helposti "erottuvat" siitä sidosaineesta tjsp. Eli saat huonoa ja laimeaa hilemaalia. Lakka sitoo hyvin niitä hileitä ja tulee IMHO tasasempi lopputulos. Lisäksi kiilto vähenee, ainakin joissain määrin. Kannattaa itse kokeilla, hileet on aika tuntematon juttu vielä, kaikkia temppuja ei vielä teidetä :) Lisäksi olen kuullut että lisäämällä puuliimaa (erikeepperiä ja co.) saa aikaan erikoisia tuloksia.
weis
Viesti:

Viesti Kirjoittaja weis »

hyytelöperuna kirjoitti: Lisäksi olen kuullut että lisäämällä puuliimaa (erikeepperiä ja co.) saa aikaan erikoisia tuloksia.
Jep, niin varmasti saakin. Nimittäin elämääkin paksumpaa maalia. ;)
[11:24] <Dalamar> äiti ilmeisesti pitää minua seksiorjana
Gorkiporki
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Viesti Kirjoittaja Gorkiporki »

Ahaa, vai että sellaista se lakka tekee. No hyvä tietää. Mitään erikeepereitä mä en kyllä ihan heti rupeais mihinkään maaleihin sekoittamaan. Voihan se toimia, mut enpä tiedä.
Modern cars - they all look like electric shavers.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”