Hukka kirjoitti:
Teette pojat jotain väärin, ikävä kertoa.
Korjataanpa pieni "väärinkäsitys". Sekä Cannonfodder että allekirjoittanut on kumpikin vuosikertaa -82, joten "pojittelu" alkaa kuulostaa hivenen alentuvalta. Olisin kovin kiitollinen jos tämä olisi viimeinen kerta.
Hukka kirjoitti:Muistakaa pestä figut ennen pohjamaalausta, joka näin harrastajaystävällisesti voi tapahtua vaikka mastonin mattamustalla/ valkoisella/ millä haluattekaan sprayllä. Pohjamaalauksen jälkeen muistakaa antaa sprayn kuivua ja tämän jälkeen huuhdella ukon kevyesti, ei kuitenkaan pestä. Tämän jälkeen maalaus voi alkaa normaalisti, perusvärien maalaaminen on sopivaa tapahtua noin 1/1 suhteella maalia ja vettä.
Itse olen harrastanut erilaisia kuvataiteita kohta 17 vuotta, pienoismalleja 15, akryyli- ja öljyvärimaalausta 12, ruiskumaalausta 6, ja miniatyyrejä 8 vuotta. Uskoisin ettei minulle tarvitse opettaa enää perusteita. Uskon kuitenkin, ette tarkoituksesi ollut olla ylimielinen.
Maalien ohennuksessa käytän retarderin, acrylic mediumin (vähentää pintajännitystä) ja tislatun veden 1:1:1 seosta, jota annostelen pipettipullosta. Pesurutiini on suurinpiirteinvastaava, paitsi että rasvan- ja öljynpoistoa tehostaakseni pyyhin figut vielä kevyesti asetonilla ennen pohjamaalausta. Pohjamaalattuja figuja en näe aiheelliseksi enää pestä.
Hukka kirjoitti:Pitää myös muistaa, että käsien pitää olla puhtaat kun figuun kosketaan. Jos figun jalanpohja ja jalka sattuu olemaan sopiva, voi sinne pinnailla rautalankaa ja pitää pin vicellä kiinni ukosta, niin ei tarvi sormin räplätä sitä ollenkaan. Maalauksen jälkeen mattalakka on hyväksi. Talensin mattalakka ei kuuleman perusteella kiillä laisinkaan oikein käytettynä. Itse olen käyttänyt vallejon purkkilakkaa, joka levitetään pensselillä ohuen ohuina kerroksina. Ei ole kiiltänyt ja maali pysyy.
Käytän steriilejä vinyylihansikkaita maalatessa, joten tahmatassutkaan eivät ole syynä. Lisäksi figuuri on luonnollisesti kiinnitetty alustastaan erilliseen pidikkeeseen, eikä figuun näin ollen tarvitse juuri koskea. cannonfodderin työmenetelmät ovat melko pitkälti samat, koska ne ovat osaksi minun opettamiani.
Mitä tulee tähän paljon mainostettuun Talensin mattalakkaan, niin itse en ole siihen tyytyväinen. Lakkapinta on varsin himmeä, mutta ei yhtä hyvä kuin lakkaamattomassa.
Hukka kirjoitti:Jos maali ei tämänkään jälkeen pysy ukossa kiinni, on hankittava uudet maalit, koska nykyisissä on jotain vikana. Tietysti turneissa maalia kuluu jos figut jatkuvasti tippuvat lattialle tai jotain muuta rajua tapahtuu.
Ongelma on lähinnä siinä, että maalia irtoaa jo maalatessa, kun figuun tuppaa tahtomattaankin tulla koskettaneeksi. Tarkennetaan vielä sen verran, että itselläni sinisen sävyt ovat kaikkein innokaimpia irtoamaan figusta.
Muistaakseni vastaavaa maalin hilseilyä/irtoamista on esiintynyt muillakin, siinä lakkausta koskevassa tiedotteessa taito- ja taidelajien alla esiintyi posteja, jossa puhutaan samasta ongelmasta. Emme me ole täällä yksin.
Assassinille: anteeksi, jos tölväisin, tarkoitus ei ollut olla ivallinen, aihe vain näyttää kuumentavan tunteita, muidenkin kuin minun.