"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Miksi metallifiguja?

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
puolisukeltaja

Viesti Kirjoittaja puolisukeltaja »

Assasin kirjoitti:
Pancake kirjoitti:Niin, ja onhan se tietysti ihan eri asia maalata ja pitää kädessään aitoa metallista figua, kun jotain epämääräistä muovista lelua :)
Olen samaa mieltä! Kaikki figut voisivat olla metallia, jos hinta vaan ei nousisi pilviin. Rackham on tässä asiassa ykkössijalla.
Toivottavasti näin ei tule käymään, kun metallifiguilla on yleensä vain 2-3 erilaista posea, jolloin rykmentit näyttäisivät älyttömän tylsiltä. Lisäksi konvertoiminen vaikeutuisi huomattavasti.

Rackhamin peleissä armeijat ovat sen verran pieniä, että figut voivatkin olla metallisia, jos GW:n peleissä kaikki figut olisivat metallisia ja samaa hintaluokkaa kuin Rackhamilla, maksaisivat armeijat n. 400-500 euroa.
Lighthammer
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Lighthammer »

Assasin kirjoitti:Metalli figuihin on helpompi maalata, sillä minulla metallista ei maali kulu pois. ;)
Tämähän mielenkiintoista. Mahdatko ohentaa maalejasi lainkaan, minunkin ekoissa ukoissa pysyy maali vallan mainioisti, ne kun on maalattu melkein kymmenen vuotta sitten varhaisteinin innostuksella ohentamattomalla purkkimaalilla.

Mitä taas tulee muiden valmistajien maaleihin niin paha sanoa kun ei täällä susirajalla oikein muuta myydä kuin GW:tä. Suomalainen Kirjakauppa myi joskus Miniature Paintsin maaleja mutta niitä ei ole tullut käytettyä kohta viiteen vuoteen.
Gorkiporki kirjoitti:tai sitten on syytä heittää sellaiset maalit pois.
GW:n pönikkä à 2,50 juroa, omassa valikoimassa lähes neljäkymmentä väriä ja nämäkö nakkaisin mäkeen?
Jaa-a...
Set fire to the family tree.
Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

puolisukeltaja kirjoitti:Toivottavasti näin ei tule käymään, kun metallifiguilla on yleensä vain 2-3 erilaista posea, jolloin rykmentit näyttäisivät älyttömän tylsiltä.
Tämäkään ei ole missään nimessä metallin ominaisuus vaan silkkaa GW:n luupäisyyttä. Yhden muovilootan suunnitteluajassa ehtii mainiosti skulptata vaikka 20 asentoa. Näin myös tehtiin vielä tuossa 90-luvun puolella. Sitten taisi ruveta studiota laiskottamaan. Miksi panostaa turhaan kun kansa ostaa joka tapauksessa?

Tuohon aikaan muuten muovia taas oli tasan yksi asento ja sekin aika kauhea. Kommenttisi olisi voinut aiheuttaa melkoista huvitusta.

Muiden valmistajien kohdalla arvostelut tapaavat olla negatiivisia, jos linjastosta löytyy vain kymmenen posea. Sitä pidetään jonkinlaisena minimitasona rykmentin kokoamiselle. Paljon enemmänkin löytyy vakiintuneista linjoista. GW on siis lähinnä poikkeuksellinen esimerkki siitä, miten metallia EI pidä tehdä, eikä yleensä tehdäkään. Laadukas metalli maksaa alle punnan kappale, jos sen ostaa oikeasta paikasta. Kannattaa etsiä.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
behemoth
Viesti:

Viesti Kirjoittaja behemoth »

puolisukeltaja kirjoitti: ...kun metallifiguilla on yleensä vain 2-3 erilaista posea, jolloin rykmentit näyttäisivät älyttömän tylsiltä. Lisäksi konvertoiminen vaikeutuisi huomattavasti.
Ah vai niin ... mulla nyt sattuu olemaan esimerkiksi WW2 venäläisiä, saksalaisia ja jenkkejä metallisina 28mm malleina jokunen kilo enkä ole koskaan edes vaivautunut laskemaan erilaisten asentojen määrää ... huomattava se nyt on kuitenkin. Ja siis vain yhdeltä valmistajalta. Jos sattuu pitkästymään niin aina voi täydentää jonkun toisen valmistajan malleilla. Toistaiseksi ei ole tullut mieleen yhtään syytä miksi näitä WW2 malleja nyt edes tarvitsisi konvertoida mihinkään.

Tämän keskustelun selkeä ongelma on, että pelkkään GW:n tarjontaan uppoutuneet eivät todellakaan ole kiinnostuneita ja/tai eivät lainkaan käsitä figujen maailmaa GW:n tarjonnan ulkopuolella ja koko alaa koskettavat mielipiteet ladellaan tyhjentävästi yhden valmistajan (GW) ja/tai pelisysteemin (FABA/WH40K) näkökulmasta.

puolisukeltaja kirjoitti: Rackhamin peleissä armeijat ovat sen verran pieniä, että figut voivatkin olla metallisia, jos GW:n peleissä kaikki figut olisivat metallisia ja samaa hintaluokkaa kuin Rackhamilla, maksaisivat armeijat n. 400-500 euroa.
Itse aloittelin WH40K parissa sellaisena aikana, jolloin muovista tehtynä sai sen yhden perusjampan ... käytännössä koko armeija OLI metallisista malleista. Sen sijaan jos GW:n metalliset mallit todellakin olisivat Rackhamin skulptien luokkaa, en pitäisi ollenkaan mahdottomana sellaisten ostamista itselleni.
Hukka

Viesti Kirjoittaja Hukka »

Darkstar kirjoitti:Itsekin olen tähän ilmiöön törmännyt, että metallifiguissa ei vesiohenteinen maali kestä, pohjamaalista huolimatta. Kokemuksia on lähinnä GW:n tököteistä, mutta ainakin ko. firman maalit lohkeilevat figujen kaikista terävistä reunoista iloisesti jo paljain käsin koskemisen seurauksena. Pohjamaalaus vaikuttaa lähinnä siten, että maali lohkeaa pohjamaalia myöten.
Cannonfodder kirjoitti:Pohjamaali tosiaan auttaa, siis siinä tapauksessa jos sitä vetäsee 3 puolen millin kerrosta (jolloin detailit peittyvät) tai siinä tapauksessa jos käyttää tärpätti / tinneri ohenteisia tököttejä (joidenka päälle vesiohenteiset eivät tartu sen paremmin kuin metalliinkaan) Eli siis suomeksi: auttaa kunhan muistaa käyttää muovifiguja.
Teette pojat jotain väärin, ikävä kertoa. Muistakaa pestä figut ennen pohjamaalausta, joka näin harrastajaystävällisesti voi tapahtua vaikka mastonin mattamustalla/ valkoisella/ millä haluattekaan sprayllä. Pohjamaalauksen jälkeen muistakaa antaa sprayn kuivua ja tämän jälkeen huuhdella ukon kevyesti, ei kuitenkaan pestä. Tämän jälkeen maalaus voi alkaa normaalisti, perusvärien maalaaminen on sopivaa tapahtua noin 1/1 suhteella maalia ja vettä. Pitää myös muistaa, että käsien pitää olla puhtaat kun figuun kosketaan. Jos figun jalanpohja ja jalka sattuu olemaan sopiva, voi sinne pinnailla rautalankaa ja pitää pin vicellä kiinni ukosta, niin ei tarvi sormin räplätä sitä ollenkaan. Maalauksen jälkeen mattalakka on hyväksi. Talensin mattalakka ei kuuleman perusteella kiillä laisinkaan oikein käytettynä. Itse olen käyttänyt vallejon purkkilakkaa, joka levitetään pensselillä ohuen ohuina kerroksina. Ei ole kiiltänyt ja maali pysyy.

Jos maali ei tämänkään jälkeen pysy ukossa kiinni, on hankittava uudet maalit, koska nykyisissä on jotain vikana. Tietysti turneissa maalia kuluu jos figut jatkuvasti tippuvat lattialle tai jotain muuta rajua tapahtuu.

Ei se niin hankalaa ole. :D

-Hukka
Ensinäkin haltiat ovat päättöminä parempia ja toiseksi ei siitä hamekansasta kumminkaan ota selvää, kuka on nainen ja kuka ei.
-Teräratas
Cannonfodder

Viesti Kirjoittaja Cannonfodder »

Vai, että teemme väärin. Kaikki muu mainitsemasi on tuttua ja kokeiltua paitsi huuhtelu pohjamaalauksen jälkeen. Mikä on tämän idea? En oikein usko, että tuo maalin kestävyyteen auttaisi kun se lohkeaa kaikkine pohjamaaleineen. Mastonin "800 Harmaa" spray jota kokeilin ei pysynyt kiinni GW:n metallifigussa vaikka jynssäsin sen kuumassa saippuavedessä hammasharjan kanssa ja huuhtelin tärpätissä ennen maalausta. Eikä todellakaan tarvinnut sormin koskea. Kun seuraavana päivänä kävin maalailemaan figua pensselillä, pensselin kosketus riitti. Pohjamaali karisi irti hilseillen. Taitaa olla GW:n metallifigut pinnotettu teflonilla. Mitään Rackhamin figuja taas ainakin minun on turha hankkia. Ainakin kun viimeeksi tarkistin, tekevät ainoastaan fantasiaa, eivät sci-fiä. Tykkään 40k:n maailmasta.

Mattalakkoina on tullut kokeiltua muunmuassa Rayherin, Ferrarion ja FolkArtin tököttejä. Lisäksi testasimme Darkstarin kanssa Talensin mattalakkaa valmistamaani testipalaan, peittämällä puolet Catachan greenillä maalatusta pinnasta mattalakalla. Lopputulos oli kehno. Kiilsi kuin figuaddiktin silmät miniatyyrimarketissa. Mutta sitähän pitikin käyttää oikein? Ennenkuin joku paljastaa tämän salaisuuden taidan odotellessa viedä mattalakat riviin ampumaradalle ja antaa STG-58:n paukkua. Tuleepa ainakin yksi hyötykäyttö näillekin ostoksille. Auttavat purkamaan aiheuttamaansa turhautumista levitessään ratavallille komeasti pärskähtäen.
"Only the dead have seen the end of war."
hyytelöperuna

Viesti Kirjoittaja hyytelöperuna »

Cannonfodder kirjoitti:pölinää
Itse olen vain sprayannut figuni, jopa ilman pesua, ja kaikki maalit ovat pysyneet kiinnni. Ei lohkeile eikä irtoa.

Syitä tähän:

- Käsittelette figuja kovakouraisesti, silloinhan lähtee mikä tahansa maali irti
- Spray. Mastonilla voi olla erilaisia merkkejä ja puteleita, ehkä syy on näissä. Tai sitten sprayaustapanne on kehno
- Teille myydyissä figuissa on sähkökenttä joka estää maalin tarttumisen
- Ilmanpaine

Eli eli, syitä voi olla monia. En kyllä ymmärrä miten saatte maalin lohkeilemaan pois, itseltäni se ei lähe vaikka hiukan kopauttaisi pöytään. Jos kopauttaa kovemmin, tulee pieni kuluminen.

Niin ja tuosta "metalleilla on liian vähän erilaisia poseja" höpinästä. Et ole tainnut katella GW:n kataloogia pidemmälle. Monilla valmistajilla on halvempia, kivempia ja täysin Warhammereihin käypiä figuja tarjolla, ja näiltäkin löytyy erilaisia poseja. Yhdistelemällä eri valmistajia saat omalaatuisen armeijan aikaan.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Fantasiapuolella kyllä, helposti ja paremmankin näköisen, mutta scifipuolella törmätään jo esteisiin, paitsi ehkä IG:llä...
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Griefbringer

Viesti Kirjoittaja Griefbringer »

Dolmot kirjoitti:Tämäkään ei ole missään nimessä metallin ominaisuus vaan silkkaa GW:n luupäisyyttä. Yhden muovilootan suunnitteluajassa ehtii mainiosti skulptata vaikka 20 asentoa. Näin myös tehtiin vielä tuossa 90-luvun puolella. Sitten taisi ruveta studiota laiskottamaan.
Todisteeksi kannattaa katsella vaikkapa Citadelin 80-luvun lopun ja 90-luvun alun kataloogeja, vaikkapa osoitteessa

http://www.solegends.com/citadel/index.htm

Joistakin valikoimista löytyy _todella_ reippaasti vaihtoehtoja.

Griefbringer
MacKeke

Viesti Kirjoittaja MacKeke »

Miksi metallifiguja?
Jotta harrastajat kärsisivät:

1. Piina konvertata, koska kohde on yllätys yllätys metallia.
2. Maalaus on hornaa koska maali ei pysy ja irtoilee vaikka olisi vaan hyllyssä seisomassa.
3. Kasaus. Mitkään osat eivät ole yhteensopivia.
4. Osien siistiminen, yhden käden ylijäämäosista mitkä siistii irti saisi rakennettua loppufigun.
5. Maksaa. 20 euroa yhdestä ukosta ON paljon.
Hukka

Cannonfodder kirjoitti:Kun seuraavana päivänä kävin maalailemaan figua pensselillä, pensselin kosketus riitti. Pohjamaali karisi irti hilseillen. Taitaa olla GW:n metallifigut pinnotettu teflonilla.
Tää alkaa kuullostaa jo todella oudolta... Kummaa kun mulla ja suurimmalla osalla kaikista kerääjistä "maali ei karise hilseillen pois pensselin kosketuksesta". Mullekin tosin sattui yks vmc:n musta, joka ei pysynyt missään kiinni ollenkaan, mut siinä oli kai jokin valmistusvirhe. Eli en usko että teille olisi sattunut kaikkiin jotain valmistusvirheitä.

Kumma juttu ja ikävää jos sulla ei satu maalit pysyyn, enempää en kyllä osaa sanoa. Henk koht mä pidän metallifiguista maalattavina paljon enemmän.
Ensinäkin haltiat ovat päättöminä parempia ja toiseksi ei siitä hamekansasta kumminkaan ota selvää, kuka on nainen ja kuka ei.
-Teräratas
Nilarakh
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Nilarakh »

Hei Darkstar! Olen kyllä maalannut jo pari vuotta, että ei kannata siitä asiasta valittaa, ettenkö ohentaisi maaleja! Lakka on katsokaas keksitty... (Unohtui laittaa tuohon viestiin!)
behemoth
Viesti:

Cannonfodder kirjoitti: Eikä todellakaan tarvinnut sormin koskea. Kun seuraavana päivänä kävin maalailemaan figua pensselillä, pensselin kosketus riitti. Pohjamaali karisi irti hilseillen.
Tuo ei todellakaan ole normaalia.

En ole koskaan törmännyt vastaavaan omien figujeni kohdalla ja olen maalannut sentään jonkun sataa metallifigua noin 15 vuoden aikana. Maalit pysyvät kuin seinässä.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Muistakaa nyt vielä, että sen pohjamaalin tarkoituksena on pääasiallisesti luoda sellainen pinta (hieman rakeisen karhea), jossa maali pysyy kiinni. Pohjamaalisprayt ovat muutenkin koostumukseltaan erilaisia kuin lopullisen tuloksen antamiseen tarkoitetut maalit. Mastonin spraytä (mattamusta, mattavalkoinen) käyttäneenä voin todeta, että näiden kanssa voi tulla hieman ongelmia - etenkin VMC-sarjan kanssa käytettynä (jos ei muista ravistaa sitä pulloa viittä minuuttia), mutta toisaalta GW:n perinteisten pohjaspraymaalien kanssa ei mitään ongelmaa ole itselläni tähän mennessä ollut (varmaan ainoa GW:n tuote, jota nykyään suosittelen kenellekään).

Metalli (ja muovifigut) kannattaa muutenkin huuhdella saippuavedellä, jotta niiden pinnalla oleva ohut öljykerros lähtee - jotkut sprayt saattavat kiinnittyä huonosti juuri tämän marginaalisen öljykerroksen takia.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Lighthammer
Peliporukkavalvoja

Hukka kirjoitti: Teette pojat jotain väärin, ikävä kertoa.
Korjataanpa pieni "väärinkäsitys". Sekä Cannonfodder että allekirjoittanut on kumpikin vuosikertaa -82, joten "pojittelu" alkaa kuulostaa hivenen alentuvalta. Olisin kovin kiitollinen jos tämä olisi viimeinen kerta.
Hukka kirjoitti:Muistakaa pestä figut ennen pohjamaalausta, joka näin harrastajaystävällisesti voi tapahtua vaikka mastonin mattamustalla/ valkoisella/ millä haluattekaan sprayllä. Pohjamaalauksen jälkeen muistakaa antaa sprayn kuivua ja tämän jälkeen huuhdella ukon kevyesti, ei kuitenkaan pestä. Tämän jälkeen maalaus voi alkaa normaalisti, perusvärien maalaaminen on sopivaa tapahtua noin 1/1 suhteella maalia ja vettä.
Itse olen harrastanut erilaisia kuvataiteita kohta 17 vuotta, pienoismalleja 15, akryyli- ja öljyvärimaalausta 12, ruiskumaalausta 6, ja miniatyyrejä 8 vuotta. Uskoisin ettei minulle tarvitse opettaa enää perusteita. Uskon kuitenkin, ette tarkoituksesi ollut olla ylimielinen.

Maalien ohennuksessa käytän retarderin, acrylic mediumin (vähentää pintajännitystä) ja tislatun veden 1:1:1 seosta, jota annostelen pipettipullosta. Pesurutiini on suurinpiirteinvastaava, paitsi että rasvan- ja öljynpoistoa tehostaakseni pyyhin figut vielä kevyesti asetonilla ennen pohjamaalausta. Pohjamaalattuja figuja en näe aiheelliseksi enää pestä.
Hukka kirjoitti:Pitää myös muistaa, että käsien pitää olla puhtaat kun figuun kosketaan. Jos figun jalanpohja ja jalka sattuu olemaan sopiva, voi sinne pinnailla rautalankaa ja pitää pin vicellä kiinni ukosta, niin ei tarvi sormin räplätä sitä ollenkaan. Maalauksen jälkeen mattalakka on hyväksi. Talensin mattalakka ei kuuleman perusteella kiillä laisinkaan oikein käytettynä. Itse olen käyttänyt vallejon purkkilakkaa, joka levitetään pensselillä ohuen ohuina kerroksina. Ei ole kiiltänyt ja maali pysyy.
Käytän steriilejä vinyylihansikkaita maalatessa, joten tahmatassutkaan eivät ole syynä. Lisäksi figuuri on luonnollisesti kiinnitetty alustastaan erilliseen pidikkeeseen, eikä figuun näin ollen tarvitse juuri koskea. cannonfodderin työmenetelmät ovat melko pitkälti samat, koska ne ovat osaksi minun opettamiani.

Mitä tulee tähän paljon mainostettuun Talensin mattalakkaan, niin itse en ole siihen tyytyväinen. Lakkapinta on varsin himmeä, mutta ei yhtä hyvä kuin lakkaamattomassa.
Hukka kirjoitti:Jos maali ei tämänkään jälkeen pysy ukossa kiinni, on hankittava uudet maalit, koska nykyisissä on jotain vikana. Tietysti turneissa maalia kuluu jos figut jatkuvasti tippuvat lattialle tai jotain muuta rajua tapahtuu.

Ongelma on lähinnä siinä, että maalia irtoaa jo maalatessa, kun figuun tuppaa tahtomattaankin tulla koskettaneeksi. Tarkennetaan vielä sen verran, että itselläni sinisen sävyt ovat kaikkein innokaimpia irtoamaan figusta.

Muistaakseni vastaavaa maalin hilseilyä/irtoamista on esiintynyt muillakin, siinä lakkausta koskevassa tiedotteessa taito- ja taidelajien alla esiintyi posteja, jossa puhutaan samasta ongelmasta. Emme me ole täällä yksin.

Assassinille: anteeksi, jos tölväisin, tarkoitus ei ollut olla ivallinen, aihe vain näyttää kuumentavan tunteita, muidenkin kuin minun.
Viimeksi muokannut Lighthammer, To 26.05.2005 16:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Gorkiporki
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Viesti Kirjoittaja Gorkiporki »

Darkstar kirjoitti: Muistaakseni vastaavaa maalin hilseilyä/irtoamista on esiintynyt muillakin, siinä lakkausta koskevassa tiedotteessa taito- ja taidelajien alla esiintyi posteja, jossa puhutaan samasta ongelmasta. Emme me ole täällä yksin.
Niin no sitä minä tarkoitin että jos on joitakin huonolaatuisia maaleja jotka erityisesti tuntuvat irtoavan niin ehkä olisi aika kokeilla jotain toista merkkiä jos se toimisi paremmin. Sillä jos kerran maalarissa ei ole vikaa ja kokemusta löytyy, niin ehkä se vika löytyy maaleista. Miniature paintsilla on tullut vastaan joskus erittäin huonolaatuisia maaleja. Silloin oli ihan sama maalasiko muovin vai metallin päälle, koska vähän huonosti ne silti tarttuivat. Itsekin olen jo maalaillut sellaiset 10 v. (ellei ekoja tuherruksia lasketa) ja ihan sellaista ei ole tullut vastaan että maali olisi lähtenyt irti suorastaan jo siveltimen vedoilla. Metallifiguissa siihen maalipinnan kestämiseen vaikuttaa lähinnä se, että ne eivät kestä kolhuja mm. painonsa vuoksi kovin paljoa siinä missä muoviset kestävät.
Kuitenkin loppuun voisi lisätä että armeijaa rakenneltaessa muoviset rykmentit ovat ihan tervetulleita.
Modern cars - they all look like electric shavers.
Hukka

Darkstar kirjoitti:Korjataanpa pieni "väärinkäsitys". Sekä Cannonfodder että allekirjoittanut on kumpikin vuosikertaa -82, joten "pojittelu" alkaa kuulostaa hivenen alentuvalta. Olisin kovin kiitollinen jos tämä olisi viimeinen kerta.
No otitpas kirjaimellisesti. Se on sellainen sananlasku "Kuulkaas poijjaat" - tyylillä, jota käytetään yleisesti iästä riippumatta. En siis tarkoittanut olla alentava tai mitään. :)
Darkstar kirjoitti:*paljon kaikkea*
Kirjoitin noin seikkaperäisesti tehdäkseni asian selväksi kaikille, jotka eivät näihin työmenetelmiin ole tutustuneet, en vain sinulle ja Cannonfodderille. En epäillyt taitojasi tai yrittänyt olla ylimielinen, kunhan tuntui hieman kummalliselta että maali todellakin noin surkeasti pysyisi metallinapeissa.

End of OT and no hard feelings
-Hukka
-Teräratas
Lighthammer
Peliporukkavalvoja

Hukalle

Ehkäpä reaktioni oli hivenen hyökkäävä, mutta toisaalta jos täällä ilmaisee yleisesti hyväksytyistä mielipiteistä poikkeavia kokemuksia/näkemyksiä, niin saa turhan helposti aloittelijan leiman. Ei jaksaisi aina kirjoittaa jokaista työvaihetta läpi, kun ne eivät aiheeseen nähden ole oleellisia. Tosin hyväähän sinä postillasi tarkoitit. Täytyy kokeilla Vallejon maaleja seuraavaksi, vaikka se kukkarolle taitaakin käydä.

Ehkäpä tällä pauhauksella vältetään moinen nahistelu jatkossa.

No hard feelings, sielläkään toivottavasti.
behemoth
Viesti:

Darkstar kirjoitti: Täytyy kokeilla Vallejon maaleja seuraavaksi, vaikka se kukkarolle taitaakin käydä.
Jotenkin jäi mieleen, että nimenomaan tuon pohjamaalauksen kanssa oli ongelmia.

Reaktioiden pääsyy oli varmaan siinä, että nuo hilseily- ja lohkeiluonglmat ovat niin epätavallisia, että niille täytyy löytyä joku järkevä syy - oli se sitten työnkulussa, maaleissa tai missä tahansa. En minäkään maalaisi metalleja jos se olisi noin tavattoman hankalaa ... mutta kun se ei ole (siis minulla).

Ei ne kaikki Vallejon väritkään moitteetta toimi, mutta omasta mielestäni ovat kuitenkin parasta mahdollista mallien maalaukseen.
Zarathustrian
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Zarathustrian »

Aika jännää tuo pohjamaalin/maalin hilseily.
Itselläni ei tuota ongelmaa ole koskaan ollut vaikka en metallifiguja jaksakaan yleensä pestä ja näprään niitä rasvaisilla sormillani.

Tosin, hilseilevään pohjamaaliin olen törmännyt ostaessani käytettyjä figuja. Ostin jokin aika sitten käytettynä BFG aluksia jotka oli pohjamaalattu, ja niissä oleva pohjamaali hilseili pois kun niihin koski pensselillä (pohjamaali ei muutenkaan ollut mennyt syvänteisiin vaan oli muodostanut niiden päälle pienen "kalvon" joka lohkeili pois puhaltamalla).
Uskoisin siis syynä olevan huonolaatuisen pohjamaalin.
Minkä merkkistä maalia olet käyttänyt?

Itselläni ei tosiaan ole tuon "kalliin" GW:n pohjamaalin kanssa ollut mitään ongelmia.
Ja Vallejon maalit eivät ole kalliita, itseasiassa ainakin Tampereen Harrasteessa nuo ovat GW:n maaleja halvempia (2e purnukka)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”