miksi warhammereiden hinnat alatin nousee, ja piruttaako sua
*hups*...Kävipäs pikku moka, näköjään.
Pancake, en edelleenkään halua vetää keskustelua henkilökohtaisuuksiin, vaikka tyrmäänkin muutamia väitteitäsi.
Ensimmäisenä tuo GW:n pelien "vanhuus". GW ei kuitenkaan ole kovin vanha - ennen GW:n pelejä oli jo olemassa raskaita, wanhojen herrojen tinasotilaspelejä. Nämä olivat kuitenkin kankeita ja raskaita sääntömekaniikaltaan (haettu todentuntuisuutta), joten warhammer-pelin ilmestyttyä tämä räjähdysmäisesti levisi hittipeliksi. Ensin englantiin - sieltä sitten muualle. Vaikka GW:n peli onkin nyt vanhimpia tällä hetken pelattavista (miniatyyripeleistä, älkää viilatko tätä lausetta), ei se tarkoita edelleenkään sen olevan ylivertaisesti parhaita. Voipa olla niinkin, että se ajan mittaan unohtuu ja tilalle tulee uusia pelejä. Kenties, kuka tietää.
Sotataidosta saa tilattua myös postiennakolla, muutoin tarvitsee sen tilin + solo-tunnuksen, tarkennan vain.
Mielipiteitä saa, ja pitääkin sanoa, niiden avulla rakennetaan keskustelua ja saadaan aikaan jotain tiedontapaista. Mielipiteet pitää vain olla valmis perustelemaan. MuTu-pohjalta on menty metsään liian monta kertaa, joten kannattaa myös jonkinlaista pohjaa hankkia sanomiensa alle. Jos oma mielipide on jyrkästi muita vastaan, voi keskusteluun tulla sitä flamen alkua ja henkilökohtaisuudentuntua, valitettavasti.
Vaihtoehtopeleistä vielä - ainakaan mun mielestä niitä ei tod. oo suunnattu wanhoille parroille, päin vastoin. Ehkä vaihtoehtopeleillä saattaa pelaajakunta olla keski-iältään hieman vanhempi, mutta mitäs se haittaisi. Conffin & Warmachinen säännöt on ainakin mun mielestä aivan yhtä selkeän - oikeastaan Confrontationin juuri ilmestyneen kirjan kohdalla jopa selkeämmät, kuin FaBan säännöt ikinä. Mainitaan nyt vaikka tuo Conffin 3. laitoksen sääntökirja - sivuja on 209, joista fluffia 10, taikoja, korttierratoja & appendixia 80, esimerkkejä 30 ja sääntöjä loput. Jos englanninkielentaito on edes välttävä, niin siitä kirjasta, jos jostain, saa säännöt kiinni nuorempi/tyhmempi/laiskempikin. Ehkä kyse on vain itse nuorista pelaajista; On helpompi pelata tuttua ja turvallista, kun kokeilla jotain uutta?
Pancake, en edelleenkään halua vetää keskustelua henkilökohtaisuuksiin, vaikka tyrmäänkin muutamia väitteitäsi.
Ensimmäisenä tuo GW:n pelien "vanhuus". GW ei kuitenkaan ole kovin vanha - ennen GW:n pelejä oli jo olemassa raskaita, wanhojen herrojen tinasotilaspelejä. Nämä olivat kuitenkin kankeita ja raskaita sääntömekaniikaltaan (haettu todentuntuisuutta), joten warhammer-pelin ilmestyttyä tämä räjähdysmäisesti levisi hittipeliksi. Ensin englantiin - sieltä sitten muualle. Vaikka GW:n peli onkin nyt vanhimpia tällä hetken pelattavista (miniatyyripeleistä, älkää viilatko tätä lausetta), ei se tarkoita edelleenkään sen olevan ylivertaisesti parhaita. Voipa olla niinkin, että se ajan mittaan unohtuu ja tilalle tulee uusia pelejä. Kenties, kuka tietää.
Sotataidosta saa tilattua myös postiennakolla, muutoin tarvitsee sen tilin + solo-tunnuksen, tarkennan vain.
Mielipiteitä saa, ja pitääkin sanoa, niiden avulla rakennetaan keskustelua ja saadaan aikaan jotain tiedontapaista. Mielipiteet pitää vain olla valmis perustelemaan. MuTu-pohjalta on menty metsään liian monta kertaa, joten kannattaa myös jonkinlaista pohjaa hankkia sanomiensa alle. Jos oma mielipide on jyrkästi muita vastaan, voi keskusteluun tulla sitä flamen alkua ja henkilökohtaisuudentuntua, valitettavasti.
Vaihtoehtopeleistä vielä - ainakaan mun mielestä niitä ei tod. oo suunnattu wanhoille parroille, päin vastoin. Ehkä vaihtoehtopeleillä saattaa pelaajakunta olla keski-iältään hieman vanhempi, mutta mitäs se haittaisi. Conffin & Warmachinen säännöt on ainakin mun mielestä aivan yhtä selkeän - oikeastaan Confrontationin juuri ilmestyneen kirjan kohdalla jopa selkeämmät, kuin FaBan säännöt ikinä. Mainitaan nyt vaikka tuo Conffin 3. laitoksen sääntökirja - sivuja on 209, joista fluffia 10, taikoja, korttierratoja & appendixia 80, esimerkkejä 30 ja sääntöjä loput. Jos englanninkielentaito on edes välttävä, niin siitä kirjasta, jos jostain, saa säännöt kiinni nuorempi/tyhmempi/laiskempikin. Ehkä kyse on vain itse nuorista pelaajista; On helpompi pelata tuttua ja turvallista, kun kokeilla jotain uutta?
Täytyypä tässä vielä mainita että DBM:n sääntökirjassa on 40 (A5) sivua..Nostra kirjoitti:Conffin & Warmachinen säännöt on ainakin mun mielestä aivan yhtä selkeän - oikeastaan Confrontationin juuri ilmestyneen kirjan kohdalla jopa selkeämmät, kuin FaBan säännöt ikinä. Mainitaan nyt vaikka tuo Conffin 3. laitoksen sääntökirja - sivuja on 209, joista fluffia 10, taikoja, korttierratoja & appendixia 80, esimerkkejä 30 ja sääntöjä loput.
8 sivua alustusta ja joukkotyyppien esittely
17 sivua sääntöjä
2 sivua liittyen turnauksiin ja taktisia neuvoja
12 sivua sääntöihin liittyviä kuvioita (manööverejä yms.)
ja 1 sivun aihehakemisto
Erittäin helposti löytyy tarvittava sääntökohta eikä säännöissä ole n. 5 vuoden aikana ilmennyt yhtäkään aukkoa. Yksinkertaisimmat (ja silti monimutkaisimmat), mutta parhaat säännöt joilla olen pelannut.
“The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid.”
― Terry Pratchett, Monstrous Regiment
Säännöthän saa tosiaan vaikka kaupasta. Eli DBM on aivan hyllykamaa Helsingin Fantasiapeleissä, säännöt ja karvan alle sata armeijalistaa (eli yksi armeijakirja) kustantaa noin 20 euroa. Tinasotilaat joutuu kylläkin tilaamaan ulkomailta.Pancake kirjoitti: Tuppaa vain olemaan vaikeaa kun en ole muita pelejä kokeillut, joten vertaaminen on vaikeaa, ja kokeilla en voi koska saatavuus on olematonta ilman luottokorttia.
Ei kyllä tosiaan ole mitään luokkaa "vaihtoehtopelit" jolla olisi sama kohderyhmä ja samanlaiset säännöt, tai että lapsille suunnatuissa peleissä olisi jotenkin selkeämmät säännöt. Onhan esimerkiksi WHFB:n säännöt jaettu uskomattoman moneen kirjaan ja nettipäivitykseen joka on kokonaisuutena paitsi sekava myös kallis.Nostra kirjoitti:Vaihtoehtopeleistä vielä - ainakaan mun mielestä niitä ei tod. oo suunnattu wanhoille parroille, päin vastoin.
WRG:n 1st edition muuten taisi ilmestyä vuonna 1969(tjms) mikä on aavistuksen aijemmin kuin GW:n pelit.
Kaikkea Hyvää Kaikille.
-Ylppy
Pontu, mu koer, on leidnud elu mõtte,
ta leidis selle kõrgest rohust.
Aga sulle ütlen - vaata parem ette,
su ELU on ohus. -JMKE
su ELU on ohus. -JMKE
Olen miettinyt ja harkinnut muitakin pelejä kuin gw:n valmistamat,joka kerta olen tullut siihen lopputulokseen että en pidä niistä,tai ne eivät jaksa kiinnostaa.Turha ostaa jotain superhyvähienoa peliä joka olisi loistava mutta kukaan ei sitä kerää/harrasta.
Gw:n tuotteiden saatavuus on ehdoton valttikortti,kaikkea saa toki tilattua netistä yms mutta olen jotenkin sairas luonne ja haluan tuotteen heti käteeni.Ja luulen etten ole ainoa.
Kaiken lisäksi gw:n pelit ja niiden maailma ovat minulle sopivia ja pidän niistä.
Tietysti hintojen nousut harmittavat aina,mielellään harrastuksensa pitäisi halpana,varsinkin kun wh ei ole ainoa harrastus minullakaan.Mutta sitä mistä pitää kannattaa maksaa,en ajattele jäähallille mennessä että lippu maksaa 10 euroa,samoin en murehdi rykmentti laatikon hintaa vaan mietin miten maalaan ja millaisia konversioita saan tehtyä.
Gw:n tuotteiden saatavuus on ehdoton valttikortti,kaikkea saa toki tilattua netistä yms mutta olen jotenkin sairas luonne ja haluan tuotteen heti käteeni.Ja luulen etten ole ainoa.
Kaiken lisäksi gw:n pelit ja niiden maailma ovat minulle sopivia ja pidän niistä.
Tietysti hintojen nousut harmittavat aina,mielellään harrastuksensa pitäisi halpana,varsinkin kun wh ei ole ainoa harrastus minullakaan.Mutta sitä mistä pitää kannattaa maksaa,en ajattele jäähallille mennessä että lippu maksaa 10 euroa,samoin en murehdi rykmentti laatikon hintaa vaan mietin miten maalaan ja millaisia konversioita saan tehtyä.
Minua ei Gw:n hintojen nousu harmita. Mutta toisaalta pitääkö pikkupojilta niistää viimeisetkin massit. Ite en pelaile hirveästi, maalailen vain (yritän kasata confrontation teamia). Mutta sitten ku alotan maalailun ni väkisinkin tapahtuu sellainen ilmiö että figusta on pakko tulla hienompi kuin edellisestä
Olen nytkin maalannut yhtä figua jo kuukauden (korkeintaan 2h/d). Mutta tosiaan koska olen niin hidas maalaamaan, pysyvät kustannuksenikin alhaalla. Niin alhaalla ettei pari lisä euroa tunnu paljonkaan.
2 figua vuodessa - ei ehdi taito ruostua
Olet kyllä ensimmäinen tapaamani henkilö, joka on kehunut Phil Barkerin tekstiä selkeäksi...petskules kirjoitti:Erittäin helposti löytyy tarvittava sääntökohta eikä säännöissä ole n. 5 vuoden aikana ilmennyt yhtäkään aukkoa. Yksinkertaisimmat (ja silti monimutkaisimmat), mutta parhaat säännöt joilla olen pelannut.
DBM:stä voi olla montaa mieltä, mutta niin pelin fanit kuin vastustajatkin ovat jokseenkin samaa mieltä, että se pitää oppia joltain toiselta pelaajalta, ei sääntökirjaa tavaamalla.
//Mx
Jonkinlaisena confron puhujapönttönä voisin tuosta pelikaverien löytämisestä kertoa, että se ei oikeasti ole kovinkaan vaikeata, mikäli asut suuremmissa kaupungeissa.
Helsingissä ja PK-seudulla lienee suurin kannatuskunta tällä hetkellä, turnauksia järjestetään aktiivisesti (kuukausittain) ja paikan päälle voi tulla ihan seuraamaan ja tutustumaan peliin.
Tampereella on myös aktiivinen peliporukka, samoin Joensuussa
Turussa on peliporukka kehitteillä.
Varoituksen sanana tosin totean, että Confropelaajat ovat ehkä hieman rauhallisempaa ja vanhempaa väkeä kuin GW:n puolella. Tiedän kyllä muutamia 13-15 vuotiaitakin pelaajia, mutta he ovat ehkä ikäisiään kypsempiä ja tulevat toimeen hyvin hieman aikuisemman pelaajakatraan kanssa.
Helsingissä ja PK-seudulla lienee suurin kannatuskunta tällä hetkellä, turnauksia järjestetään aktiivisesti (kuukausittain) ja paikan päälle voi tulla ihan seuraamaan ja tutustumaan peliin.
Tampereella on myös aktiivinen peliporukka, samoin Joensuussa
Turussa on peliporukka kehitteillä.
Varoituksen sanana tosin totean, että Confropelaajat ovat ehkä hieman rauhallisempaa ja vanhempaa väkeä kuin GW:n puolella. Tiedän kyllä muutamia 13-15 vuotiaitakin pelaajia, mutta he ovat ehkä ikäisiään kypsempiä ja tulevat toimeen hyvin hieman aikuisemman pelaajakatraan kanssa.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
-
Pikku-Oskari
Nämä regiment boxit lähtivät hinnasta 100 mk jos joku sattuu muistamaan, eli noussut n. 70 %... Aika hyvin.Ja nyt vasta minulle kerrottiin, että hinnat on noussut. vastahan ne nousi siihen 27,50€ hintaan. Perhana kohta ne nostaa hintaa kerran viikossa. No pitää ostaa enemmän käytettyinä.
Tähän nyt pitää vielä tarkentaa etten sanonut tekstiä selkeäksi. Tarkalleen ottaen sanoin:Olet kyllä ensimmäinen tapaamani henkilö, joka on kehunut Phil Barkerin tekstiä selkeäksi...
1. Erittäin helposti löytyy tarvittava sääntökohta (Totta, esim. aihehakemistolla)
2. eikä säännöissä ole ilmennyt yhtäkään aukkoa (Kerropa minulle pelissä vastaantuleva asia mitä säännöt eivät kata)
3. Yksinkertaisimmat säännöt (kts. kohta 1)
Eipä siitä muuta, mutta sääntökirjaapa tavaamalla olen juurikin säännöt oppinut, en kokeneemman avustuksella...DBM:stä voi olla montaa mieltä, mutta niin pelin fanit kuin vastustajatkin ovat jokseenkin samaa mieltä, että se pitää oppia joltain toiselta pelaajalta, ei sääntökirjaa tavaamalla.
“The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid.”
Vastauksena avaukseen:
Ei, minua ei juurikaan haittaa GW:n hinnan korotukset, koska ostelen nykyisellään figuja suht vähän ja uutta armeijaa aloittaessani ostan kerralla suurimman osan armeijaan tarvittavista figuista ja saan näin alennusta. Lisäksi olen pikkuhiljaa siirtynyt Forgeworld figujen suuntaan ja niiden kohdalla hinta tosiaan jo rupeaa mietityttämään. Perustelu vaimolle alkaa ontumaan, kun vaimon kajakki maksoi saman verran kuin oma Bloodthristerini. Ei ole onneksi huomannut samansuuruista hintaa.
Harrastuksena en pidä miniatyyripelejä mitenkään kalliina. Armeijan hankkiminen kerralla on viikkorahoilla elävälle nuorelle kallis paukku, mutta pelejä voi pelata muillakin pisteillä kuin 1500/2000. Näin kertaostos pienenee. Figujen maalaukseen menee kuitenkin sen verran aikaa, että useimmille ihmisille armeijan osto kerralla on aika urakka maalausajan suhteen ellei palkkamaalauta tai maalaa sieltä-tännepäin. Poikkeuksiakin tietysti on ja varsinkin ensimmäisen armeijan kohdalla se into pelaamaan menee helposti maalausinnon yli.
Olen kuluttanut tuoreimpaan armeijaan eli FB-kääpiöihin noin 250 euroa rahaa ja tällä hetkellä maalannut 43 kääpiötä 118:sta. Tähän on aikaa mennyt reilun sata tuntia eli koko armeijan maalaamiseen tulee aikaa menemään tällä tahdilla noin kolme sataa tuntia. Näin pelkän maalaamisen jälkeen jälkeen kustannus per tunti on vajaan euron. Kustannus vain tippuu kun pelailen, tosin silloin tulee matkakulut kaverin Pelihuoneelle ja turnauksiin, mutta nämä ovat samalla sosiaalisia tapahtumia.
Koska vertailu urheilullisiin harrastuksiin ei ole reilua otetaan vertailun vuoksi vaikka jääkiekko-ottelu. HIFK:n lippuhinnat liikkuvat hyviin katsomoihin 23-28 euroa per peli ja paikallis/TPS/Kärpät peleihin tulee 3,50 euron lisämaksu. Ottelu taukoineen kestää noin 2-2,5 tuntia eli kustannus per tunti on 10-15 euroa paikasta ja kestosta riippuen.
DVD-elokuviakin voi toki keräillä kuten moni meistä varmaan tekeekin. 10 eurolla saa tarjousleffoja ja jopa halvemmallakin pääsee, mutta uutuusleffat pyörivät siellä kahdenkympin paremmalla puolella. 1,5-2 tuntia leffaa saa muutaman kerran veivata, jotta pääsee tuntikustannuksissa miniatyyripelien tasolle ja alkuinvestointeihin pitäisi toki laskea DVD-soittimen hinta.
Muitakin pelejä toki on kuten GW:n pelit, mutta vertailemalla esim. Rackhamin hintoja miniatyyritasolla voi huomata etteivät ne hinnat juurikaan eroa GW:n hinnoista. Confrontation toki vaatii huomattavasti vähemmän figuja kuin WHFB, mutta samalla Rackhamilta puuttuu erinäisiä palveluita mitä GW:llä on. On sitten ihmisestä itsestään kiinni miten näitä palveluita arvostaa. Samoin voi pohtia onko oikein verrata WHFB:tä ja Confoa, pitäisikö vertailu tehdä WHFB-Rag'narok ja Mordheim-Confo linjalla, jolloin figutarpeetkin ovat lähempänä toisiaan?
Eri pelien säännöistä voidaan olla tasan yhtä mieltä kuin on pelaajia ja aina ei tarvitse olla edes peliä pelannut/sääntöjä lukenut, jotta voi siitä olla jotain mieltä. Kuka tykkää mistäkin on jokaisen oma juttu.
Harrastukset maksavat, osa vähemmän ja osa enemmän. On ihmisestä pitkälti itsestään kiinni miten rahansa käyttää ja kokeeko sen kannattavaksi. Harva harrastus tuottaa rahaa, joten kannattavuus pitää hakea muilla mittareilla. Itse olen tutustunut moniin erittäin mukaviin ihmisiiin miniatyyripelien kautta, figujen maalaus on mukavan rauhoittavaa puuhaa työelämän unohtuessa jonnekin kauas ja olen kokenut monia hauskoja hetkiä turnauksissa, joten omalta osaltani katson miniatyyripelien aloittamisen 7-8 vuotta sitten olleen kannattava päätös. Olisin montaa kokemusta sekä ystävää köyhempi ja jonnekin nekin rahat olisi kuitenkin menneet, ehkä parempaan, ehkä huonompaan. Tätä en koskaan saa tietää ellei Dickins-tyylinen ghost of christmas past etc. tule ja minulle vastausta kerro.
Ei, minua ei juurikaan haittaa GW:n hinnan korotukset, koska ostelen nykyisellään figuja suht vähän ja uutta armeijaa aloittaessani ostan kerralla suurimman osan armeijaan tarvittavista figuista ja saan näin alennusta. Lisäksi olen pikkuhiljaa siirtynyt Forgeworld figujen suuntaan ja niiden kohdalla hinta tosiaan jo rupeaa mietityttämään. Perustelu vaimolle alkaa ontumaan, kun vaimon kajakki maksoi saman verran kuin oma Bloodthristerini. Ei ole onneksi huomannut samansuuruista hintaa.
Harrastuksena en pidä miniatyyripelejä mitenkään kalliina. Armeijan hankkiminen kerralla on viikkorahoilla elävälle nuorelle kallis paukku, mutta pelejä voi pelata muillakin pisteillä kuin 1500/2000. Näin kertaostos pienenee. Figujen maalaukseen menee kuitenkin sen verran aikaa, että useimmille ihmisille armeijan osto kerralla on aika urakka maalausajan suhteen ellei palkkamaalauta tai maalaa sieltä-tännepäin. Poikkeuksiakin tietysti on ja varsinkin ensimmäisen armeijan kohdalla se into pelaamaan menee helposti maalausinnon yli.
Olen kuluttanut tuoreimpaan armeijaan eli FB-kääpiöihin noin 250 euroa rahaa ja tällä hetkellä maalannut 43 kääpiötä 118:sta. Tähän on aikaa mennyt reilun sata tuntia eli koko armeijan maalaamiseen tulee aikaa menemään tällä tahdilla noin kolme sataa tuntia. Näin pelkän maalaamisen jälkeen jälkeen kustannus per tunti on vajaan euron. Kustannus vain tippuu kun pelailen, tosin silloin tulee matkakulut kaverin Pelihuoneelle ja turnauksiin, mutta nämä ovat samalla sosiaalisia tapahtumia.
Koska vertailu urheilullisiin harrastuksiin ei ole reilua otetaan vertailun vuoksi vaikka jääkiekko-ottelu. HIFK:n lippuhinnat liikkuvat hyviin katsomoihin 23-28 euroa per peli ja paikallis/TPS/Kärpät peleihin tulee 3,50 euron lisämaksu. Ottelu taukoineen kestää noin 2-2,5 tuntia eli kustannus per tunti on 10-15 euroa paikasta ja kestosta riippuen.
DVD-elokuviakin voi toki keräillä kuten moni meistä varmaan tekeekin. 10 eurolla saa tarjousleffoja ja jopa halvemmallakin pääsee, mutta uutuusleffat pyörivät siellä kahdenkympin paremmalla puolella. 1,5-2 tuntia leffaa saa muutaman kerran veivata, jotta pääsee tuntikustannuksissa miniatyyripelien tasolle ja alkuinvestointeihin pitäisi toki laskea DVD-soittimen hinta.
Muitakin pelejä toki on kuten GW:n pelit, mutta vertailemalla esim. Rackhamin hintoja miniatyyritasolla voi huomata etteivät ne hinnat juurikaan eroa GW:n hinnoista. Confrontation toki vaatii huomattavasti vähemmän figuja kuin WHFB, mutta samalla Rackhamilta puuttuu erinäisiä palveluita mitä GW:llä on. On sitten ihmisestä itsestään kiinni miten näitä palveluita arvostaa. Samoin voi pohtia onko oikein verrata WHFB:tä ja Confoa, pitäisikö vertailu tehdä WHFB-Rag'narok ja Mordheim-Confo linjalla, jolloin figutarpeetkin ovat lähempänä toisiaan?
Eri pelien säännöistä voidaan olla tasan yhtä mieltä kuin on pelaajia ja aina ei tarvitse olla edes peliä pelannut/sääntöjä lukenut, jotta voi siitä olla jotain mieltä. Kuka tykkää mistäkin on jokaisen oma juttu.
Harrastukset maksavat, osa vähemmän ja osa enemmän. On ihmisestä pitkälti itsestään kiinni miten rahansa käyttää ja kokeeko sen kannattavaksi. Harva harrastus tuottaa rahaa, joten kannattavuus pitää hakea muilla mittareilla. Itse olen tutustunut moniin erittäin mukaviin ihmisiiin miniatyyripelien kautta, figujen maalaus on mukavan rauhoittavaa puuhaa työelämän unohtuessa jonnekin kauas ja olen kokenut monia hauskoja hetkiä turnauksissa, joten omalta osaltani katson miniatyyripelien aloittamisen 7-8 vuotta sitten olleen kannattava päätös. Olisin montaa kokemusta sekä ystävää köyhempi ja jonnekin nekin rahat olisi kuitenkin menneet, ehkä parempaan, ehkä huonompaan. Tätä en koskaan saa tietää ellei Dickins-tyylinen ghost of christmas past etc. tule ja minulle vastausta kerro.
Mainittakoon Rackhamista vielä sen verran, että Cry Havocit, vaikka kalliita ovatkin, ovat ihan eri tasolla verrattuna WD:ihin. Ensinnäkin maalausohjeista on oikeasti jotain hyötyä ja maastonteko-ohjeet ovat ihan omaa luokkaansa (eivät todellakaan toista samaa mitä on lukenut jo noin kymmenestä eri lähteestä). Battle-reportit ovat yksityiskohtaisia ja fluffi on mielenkiintoista. Kirjanen on laadittu myös hyvälle paperille ja taitto on hillityn taidokasta.
Rackhamilla on myös kohtalaisen kova fanikunta, joka on aktiivinen nettipuolella ja uusia pelaajia kahmitaan ahneesti mukaan jo toimiviin pelipiireihin (jotenkin ihmetyttää nähdä täällä näitä "Pelaako kukaan WHFB:tä tai 40K:ta Helsingissä?!!?!11?!oneoneone"-ilmoituksia). Kansainvälinen yhteistyö on myös suurta ja englanninkielisillä foorumeilla merkittävä osa aktiiveista on... suomalaisia.
Confro ei kuitenkaan välttämättä sovellu niin hyvin ensimmäiseksi figupeliksi, sillä figujen kokoaminen ja maalaaminen vaatii hieman enemmän kuin GW:n puolella. Pelisysteemi on kuitenkin parhaimpia mitä tiedän ja rahallinen sijoitus todellakin jää pieneksi, kun 400:n pisteen armeijassa (turnauskoko ja muutenkin yleinen pelikoko) figuja saa olla maksimissaan 20 kappaletta.
Rag'Narok onkin sitten eri asia. Figuja tarvitaan jo paljon, ja pelaajia on olematon määrä (jos omaatte ragiarmeijan ja haluatte pelata, niin ottakaa yhteyttä). Säännöt ovat tosin liki parhaat mihin figupeleissä olen törmännyt - painivat loistavuudessaan samassa sarjassa Epic: Armageddonin kanssa. Jos Rackham kiinnostaa, niin Confrosta kannattaa aloittaa ja vilkuilla sivusilmällä Ragia.
Rackhamilla on myös kohtalaisen kova fanikunta, joka on aktiivinen nettipuolella ja uusia pelaajia kahmitaan ahneesti mukaan jo toimiviin pelipiireihin (jotenkin ihmetyttää nähdä täällä näitä "Pelaako kukaan WHFB:tä tai 40K:ta Helsingissä?!!?!11?!oneoneone"-ilmoituksia). Kansainvälinen yhteistyö on myös suurta ja englanninkielisillä foorumeilla merkittävä osa aktiiveista on... suomalaisia.
Confro ei kuitenkaan välttämättä sovellu niin hyvin ensimmäiseksi figupeliksi, sillä figujen kokoaminen ja maalaaminen vaatii hieman enemmän kuin GW:n puolella. Pelisysteemi on kuitenkin parhaimpia mitä tiedän ja rahallinen sijoitus todellakin jää pieneksi, kun 400:n pisteen armeijassa (turnauskoko ja muutenkin yleinen pelikoko) figuja saa olla maksimissaan 20 kappaletta.
Rag'Narok onkin sitten eri asia. Figuja tarvitaan jo paljon, ja pelaajia on olematon määrä (jos omaatte ragiarmeijan ja haluatte pelata, niin ottakaa yhteyttä). Säännöt ovat tosin liki parhaat mihin figupeleissä olen törmännyt - painivat loistavuudessaan samassa sarjassa Epic: Armageddonin kanssa. Jos Rackham kiinnostaa, niin Confrosta kannattaa aloittaa ja vilkuilla sivusilmällä Ragia.
- armored walker
- Sotavasaran Maalaajamestari 2008
Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni ainakin joissain boxeissa myös sisältö on muuttunut, esim. mariinien assault- ja tactical-lootissa on mukana uusi upgreidaus-sprue, josta saa mm rynnäkkökessulle powerfistin tai taktiselle meltagunin. Nämä olisi ennen pitänyt ostaa erikseen blisterinä. Ainakin marsupelaajalle uusi boxi on itse asiassa vanhaa halvempi vaihtoehto.
Harrastuksena 'hammerointi on tuskin kalleimmasta päästä. 200 - 300 € armeijasta, jolla voi pelata lopun ikäänsä ei ole paljon.
Keräily on sitten asia erikseen, siihenhän saa upotettua rahaa aivan niin paljon kuin löytyy ( jos ei nyt kiviä keräile, ja ehkä siihenkin).
Harrastuksena 'hammerointi on tuskin kalleimmasta päästä. 200 - 300 € armeijasta, jolla voi pelata lopun ikäänsä ei ole paljon.
Keräily on sitten asia erikseen, siihenhän saa upotettua rahaa aivan niin paljon kuin löytyy ( jos ei nyt kiviä keräile, ja ehkä siihenkin).
-
Ar-Senator
Siis mikä muka tekee Rackhamin napeista vaikeampia kuin GW:n? Kokoamisessa en itse ainakaan ole huomannut eroa GW:n ja Rackhamin välillä, maalauksessa olen kyllä käyttänyt Rackhamin valmistamiin keskimäärin enemmän aikaa kuin GW:n, mutta se ei tarkoita etteikö Rackhamin figuja voisi maalata myös nopeasti.Silveri kirjoitti:Confro ei kuitenkaan välttämättä sovellu niin hyvin ensimmäiseksi figupeliksi, sillä figujen kokoaminen ja maalaaminen vaatii hieman enemmän kuin GW:n puolella.
Me ei olla kotipoikia
Kysykää vaikka meidän äideiltä
Kysykää vaikka meidän äideiltä
No ottaen huomioon että GW:n muovit saa nopeasti ja helposti koottua ilman pinnimistä ja maalauspintaa ja yksityiskohtia on huomattavan paljon vähemmän kuin Rackhamin metalleissa, niin kyllä Rackham vaatii pikkaisen enemmän.
Ja en ole niin lyhytnäköinen, että väittäisin GW:n olleen aina muovipohjainen (herran jestas, omistin jossain vaiheessa täysimetallisen WE armeijankin), mutta nykyään muovifiguja on jo niissä määrin, että armeijan saa periaatteessa kasaan 90%:sesti niistä.
Rackhamin metalli on haurasta ja vaatii oikeasti jo hieman kokemusta pinnimisestä - en lähtisi kovinkaan helposti niitten modulaarisia ihmisiä (esim. kloonit) pinnimättä kokoamaan ja ne yhteen liitettävät osat eivät aina ole juurikaan itse pinniä paksumpia.
Ja en ole niin lyhytnäköinen, että väittäisin GW:n olleen aina muovipohjainen (herran jestas, omistin jossain vaiheessa täysimetallisen WE armeijankin), mutta nykyään muovifiguja on jo niissä määrin, että armeijan saa periaatteessa kasaan 90%:sesti niistä.
Rackhamin metalli on haurasta ja vaatii oikeasti jo hieman kokemusta pinnimisestä - en lähtisi kovinkaan helposti niitten modulaarisia ihmisiä (esim. kloonit) pinnimättä kokoamaan ja ne yhteen liitettävät osat eivät aina ole juurikaan itse pinniä paksumpia.
-
Viljanderi
Heh, en ole koskaan pinnausvälineisiin koskenutkaan, ja 1300 ap sessaireja koottuna. Enkä ole vielä saanut mitään hajalle. Tosin dirzit ovat aivan eri asia...Silveri kirjoitti: Confro ei kuitenkaan välttämättä sovellu niin hyvin ensimmäiseksi figupeliksi
Rackhamilla on muuten eräs huomattava valttikortti, jota ei ole vielä mainittu tässä ketjussa:
Kaikki Faqit , Q&A:t, spellit, miraclet, statit ja paljon fluffia löytyy parilla klikkauksella netistä. Ja nyt Conffo 3 kirjan ilmestyttyä tieto on vielä paljon helpommin saatavilla. Kaukana GW:n jatkuvasta tekijänoikeuksien vahtimisesta ja kaikenlaisten kalliiden armeijakirjojen ja kronikoiden ostamisesta.
"Always play on one and don't fake the funk." -Bootsy
Jos haittaa kalliit figut niin alkakaa pelaamaan 10mm WW2 pelejä. Tankit ~3e/kpl jalkaväki ~3e/10kpl. Muutenkin kannattaa lopettaa vinetys koska GW ei ole hintojen nostoa lopettamassa vaikka te kuinka valitatte. Gw:n figut ovat ja luultavasti aina tulevat pysymään (valitettavasti
) kalliina.
Myynnissä VC figuja ja Summer of Chaoksen Limited Edition Archaon!
Ja varmasti saa jopa halvemmallakin, sillä ainakin Lancashire Games myy 15mm:siä juurikin hintaan 3€/10kpl (sisältää postin). Toisaalta eipä ole tullut kauheammin hinnan perusteella figuja ostettua, yksi DBM armeija kun irtoaa karkeasti samaan hintaan kuin yksikkö (~25miestä) great swordeja empirelle. Sama politiikka pätee tietenkin myös muihinkin aikakausiin ja noita kymmenmillisiä 2.MS miehiä saa FB armeijan hinnalla niin että varmasti riittää...Jazka kirjoitti:Jos haittaa kalliit figut niin alkakaa pelaamaan 10mm WW2 pelejä. Tankit ~3e/kpl jalkaväki ~3e/10kpl. Muutenkin kannattaa lopettaa vinetys koska GW ei ole hintojen nostoa lopettamassa vaikka te kuinka valitatte. Gw:n figut ovat ja luultavasti aina tulevat pysymään (valitettavasti) kalliina.
Noin muuten olisi kiva huomata että ihmiset tiedostaisivat muidenkin valmistajien olemassaolon. Jos ihan pelikäyttöön miniatyyrejä ostaa niin luulisi että kannattaisi tarkistaa GW:n lisäksi myös muut firmat, onhan se varmaan aivan sama kenen valmistama keihäsmies on kentällä tälläkertaa. Aika samoissa taitavat kuitenkin pyöriä hinnat muiden metallisilla ja GW:n muovilla. Sitä saa massasta erottuvan FB armeijan esimerkiksi arabi teemalla, kun vain ostaa sopivia arabeja, rätit päässä ja niin edespäin. Se kun ei mitenkään nosta arvoa että kentällä on nimenomaan GW:n ukkoja.
Pontu, mu koer, on leidnud elu mõtte,
su ELU on ohus. -JMKE
su ELU on ohus. -JMKE
Ylppy muuten, on noilla GW:n ukoillakin puolensa.
Niitä edelleen saa joka kadunkulmasta. Niille on maalausohjeet armeijakirjoissa jnejne. Lisäksi jos joskus joudut pelaamaan esim. GW:n tapahtumaan, kuten GT:hen, niin eikös tuolla pitänyt ukot nimenomaan olla kokonaan GW:n valmistamia, tai sitten omia konversioita?
GW:n liikkeestä oli eräs tyyppi potkittu pihalle, kun oli pelannut EM4 halpismuovimineillä. Tai potkittu ja potkittu, myyjä vain kuulemma todennut, että "noillahan et sitten täällä aikonut pelata, ethän?" Ymmärrettävää, jossain määrin, mutta kuinka vaan.
Tosin siis muitten valmistajien figuil saa armeijan kasaan paljon halvemmalla, eikä se nyt niin vaikeatakaan ole. Black tree tarjoaa moniin FB-armeijoihin suoraan sopivia figuja - olivatko osa muka vanhalla GW:n muotillakin tehtyjä? Esimerkkeinä tuli mieleen esim. GW:n tinayksiköitä vastaavat ukot; Minereita sai 20kpl hintaan 27e, GW:llä hinta on 60. Muitakin valmistajia löytyy, ei nyt vaan tule mieleen mitään, mikä tarjoaisi halpaa korviketta kalliin tilalle.
Niitä edelleen saa joka kadunkulmasta. Niille on maalausohjeet armeijakirjoissa jnejne. Lisäksi jos joskus joudut pelaamaan esim. GW:n tapahtumaan, kuten GT:hen, niin eikös tuolla pitänyt ukot nimenomaan olla kokonaan GW:n valmistamia, tai sitten omia konversioita?
GW:n liikkeestä oli eräs tyyppi potkittu pihalle, kun oli pelannut EM4 halpismuovimineillä. Tai potkittu ja potkittu, myyjä vain kuulemma todennut, että "noillahan et sitten täällä aikonut pelata, ethän?" Ymmärrettävää, jossain määrin, mutta kuinka vaan.
Tosin siis muitten valmistajien figuil saa armeijan kasaan paljon halvemmalla, eikä se nyt niin vaikeatakaan ole. Black tree tarjoaa moniin FB-armeijoihin suoraan sopivia figuja - olivatko osa muka vanhalla GW:n muotillakin tehtyjä? Esimerkkeinä tuli mieleen esim. GW:n tinayksiköitä vastaavat ukot; Minereita sai 20kpl hintaan 27e, GW:llä hinta on 60. Muitakin valmistajia löytyy, ei nyt vaan tule mieleen mitään, mikä tarjoaisi halpaa korviketta kalliin tilalle.
Jep. Minä mietin nimenomaan että kyllästyykö jo joku tähän "tylyttämiseeni". Mietin jopa, ennen kuin painoin lähetä nappia. Mun mielestä aiheen avaajalle, joka ei ole ennen aihetta haulla kaivanut, samankaltainen vastaus vihjattuna toistuvuudesta on oikea. Tässä suhteessa en ole kauhean ymmärtäväinen. Töissä itse kaupan alalla suoraan sanottuna *****taa ainaiset hintakitisijät. Itse en voi sitä asiakkaalle suoraan sanoa, eikä GW:n duunarikaan sitä voi liikkeessä kitisijälle mainita, mutta heidän puolestaan voin sen tehdä täällä. (kiitokset tästä YV:llä heh).Lighthammer kirjoitti: Vanhemmille foorumiiteille suosittelisin, että jos vituttaa lukea "n00bien keskustelunavauksia tuttuakin tutummista aiheista", niin helvettiäkö niihin tarvitsee mennä vastaamaan. Antaa sen ketjun kuolla kaikessa hiljaisuudessa, niinhän ne muutkin ovat tähän asti tehneet.
Ja taas, sama juttu. Mihin verrattuna? Mihin muuhun harrastukseen verrattuna? Suhteessa kokonaisuuteen mielestäni GW:n lelut ovat halpa harrastus. Ei tarttea kaikkia armeijoita ostaa (aloittaa) vaikka kuinka himottaisi. Kaikkihan on tietysti suhteellista, jos tulot ei riitä kattamaan menoja. leipää, sitten sirkushuveja.Lighthammer kirjoitti: Minä tiedän vain sen, että Warhammer ei ole halpa harrastus.
Iceman kirjoitti: Lisäksi olen pikkuhiljaa siirtynyt Forgeworld figujen suuntaan ja niiden kohdalla hinta tosiaan jo rupeaa mietityttämään. Perustelu vaimolle alkaa ontumaan, kun vaimon kajakki maksoi saman verran kuin oma Bloodthristerini. Ei ole onneksi huomannut samansuuruista hintaa.
No hallillahan ei selviä pelkästään lipun hinoilla. Hodari&kokis on 5€, sekä parikolme kupillista sponsorinlogoilla tekee myös 5€ /erätauko. Ja matsin jälkeen saattaa mennä myös muutama.Iceman kirjoitti: Koska vertailu urheilullisiin harrastuksiin ei ole reilua otetaan vertailun vuoksi vaikka jääkiekko-ottelu. HIFK:n lippuhinnat liikkuvat hyviin katsomoihin 23-28 euroa per peli ja paikallis/TPS/Kärpät peleihin tulee 3,50 euron lisämaksu. Ottelu taukoineen kestää noin 2-2,5 tuntia eli kustannus per tunti on 10-15 euroa paikasta ja kestosta riippuen.
Puhumattakaan siitä jos olet itse kaukalossa pelailemassa. Tai hiisi vieköön jos lapsesi käyvät esim. tälläistä väline ja pelikenttä riippuvaista harrastusta.
(Ps. Iceman, havaitsenko tässä "oikeamielistä" värikuntaa?
Ollaanpa yhteydessä kun kausi alkaa, niin voin auttaa sinua säästämään yllä olevia summia.)
I don’t know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.
On toki. Itse mainostin niitä viimeeksi tuolla. En toista itseäni vaan jatkan hieman.Nostra kirjoitti:Ylppy muuten, on noilla GW:n ukoillakin puolensa.
GW-pelit ovat tällä hetkellä sitä nakkia muusilla, johon voi aina luottaa. Useimmat figupelit eivät ole hauskoja pasianssina. Hesalaisen on toki helppo hehkuttaa Confrontationin autuutta, mutta esimerkiksi siinä korvessa josta minä olen kotoisin jo pelkkä Hero Quest oli tosi kova ja harvinainen juttu. WH-rinki piti etsiä seuraavasta kaupungista. WH-pelaaja löytää aina seuraa jos nyt ylipäätään figupelejä missään pelataan. Muut ovat oman onnensa nojassa. Mikään peli ei ole halpa jos se makaa käyttämättömänä hyllyssä odottamassa, että joku toinenkin paikkakunnalla saattaisi kiinnostua, joskus, ehkä. Monet meistä myös sattuvat muuttamaan useammankin kerran elämänsä aikana. Ei sekään oikein naurata, että juuri peliporukan muodostumisen jälkeen saa taas aloittaa nollasta.
Näin siis toistaiseksi. Tilanne ei tietenkään muutu, jos sen nielee sellaisenaan eikä edes etsi muutosta. On kuitenkin jokseenkin sopimatonta nimittää Perä-Vähälän WH-pelaajaa idiootiksi, koska tämä ei osta [kilpailevaa peliä x]. Isossa osassa Suomea se ei yksinkertaisesti ole realistinen vaihtoehto, jos tarkoitus on pelata useampaakin eri henkilöä vastaan.
Sekin on vallan hassu juttu, että kaikista maailman vaihtoehtopeleistä hitiksi on tällä hetkellä muodostunut juuri se, jossa figut maksavat vielä GW-kamaakin enemmän ja valmistajien kilpailuttaminen on tehty käytännössä mahdottomaksi. Pienempään figumäärään vetoaminen ei ole ihan käypäinen pointti, koska GW-peleistäkin esimerkiksi BB tarjosi viihdettä vuosikausiksi 16 muovinappulan turvin. Kun peliin jää koukkuun, siihen kyllä saa upotettua tavalla tai toisella kaikki rahansa, esimerkiksi uusia armeijoita hankkimalla. Silloin "halvaksi" tulee se, jossa rahallaan saa eniten. Kuka mitenkin tämän vastineen luokittelee, mutta ainakaan hinnan puolesta Rackhamin pelit eivät ole mikään pelastava enkeli.
Oikeasti halpaa haluavan kannattaa katsastaa historialliset pelit. Roomalaista ei voi patentoida tai rekisteröidä. Tarjontaa ja kilpailua piisaa, eikä yhden firman kupsahtaminen tai suunnanmuutos haittaa pätkääkään. Myös hyvin geneerinen fantasia haltioineen ja kääpiöineen on aika turvallinen veto. Jotkut neliöbase-säännöt löytää aina tai keksii vaikka itse, eikä tonttujen valmistuskaan tästä maailmasta heti lopu. Varmaa peliseuraa haluava joutuu yleisellä tasolla edelleen valitsemaan WH:n, halusipa sitä tai ei. Sen rinnalle voi toki ottaa jonkin muun pelin, eikä tästä huvista välttämättä tarvitse edes maksaa itseään kovin kipeäksi. Sittenpähän näkee, onko tällä "riskivalinnalla" tulevaisuutta ja samalla tulee edistäneeksi sen mahdollisuuksia.
Ja henkilökohtainen kommentti alkuperäiseen aiheeseen...minulla olisi vallan hyvin varaa ostaa GW-tuotteita. Tänäkin vuonna olen jo käräyttänyt ties kuinka monta satasta figuihin. GW:n suuntaan ei kuitenkaan ole valunut kuin irtopennejä. Syynä on yksinkertaisesti huono vastine rahoille ja firman tuoreet toimintamallit, joita voisi kuvata suomeksi sanoilla "pässi aasiin". Kyllä siitäkin puljusta vielä jotain hyvää tulee, mutta etenkään figujen osalta en tahdo enää tukea moista toimintaa pätkääkään. Pitäköön tunkkinsa.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.