Ei oo showcasee
<Thelacan> laita teksti "Tämä on showcase, tämä vaatii bäshäystä!"

Itse asiassa pelkästään vihreällä drybrushattu skinkkikin voi olla showcasea. Ei ole mitään normistandardeja sille, että milloin tämä ja tuo on showcasea, maalari itse päättää, että onko se ja se figu hänelle showcasea vai ei.Lighthammer kirjoitti:Muistaakseni figmaatikot määrittelevät showcasen nykyään sellaiseksi figuuriksi, joka on maalattu niin hyvin kuin pystyy, verta,hikeä ja kyyneleitä säästelemättä.
Kuinka moni tutkimusmatkailija mahtaisi kanniskella lasipulloa vyöllä?Figusta sen verran, että tuo leili on oikeasti vaisu, sovi figuun sitten yhtään. Läpikuultavuusefekti, ehkäpä sellainen syvän vhertävä lasipullo olisi sopinut huomattavasti paremmin. Tuollaisenaan pullo näyttää irtonaiselta.
Aivan varmasti. Joskin jos tulet väittämään vihreäksi drybrushattua skinkkiä showcaseksi julkiselle foorumille, sinua pidetään parhaassakin tapauksessa vähäjärkisenä, tai ainakin auttamattomana n00bina.Thelacan kirjoitti: Itse asiassa pelkästään vihreällä drybrushattu skinkkikin voi olla showcasea. Ei ole mitään normistandardeja sille, että milloin tämä ja tuo on showcasea, maalari itse päättää, että onko se ja se figu hänelle showcasea vai ei.
Riippuu varmasti tilanteesta, kyllä sitä lasipulloakin voi kanniskella laivan kannella, leirissä, juhlistettaessa uuden mantereen löytymistä jne. Lisäksi tutkimusmatkailija voisi olla perso brandylle, tai lasipullo voisi olla pakkomielle. Pointti oli että nykyinen tekele, ei minun silmissäni näytä istuvan figuuriin niin hyvin kuin voisi.Thelacan kirjoitti:Kuinka moni tutkimusmatkailija mahtaisi kanniskella lasipulloa vyöllä?
Nyt mennään taas ot:n metsään niin että havut heiluu, mutta tämä virke herätti tahatonta hilpeyttä. Tuskinpa tarkoitit asiaa ihan näin, mutta väkisinkin sain kuvan että figmaatikot katsotaan valtaapitäväksi instituutioksi suomen maalausskenessä. Tämä mystinen varjoista vaivihkaa maalareita oikeaan ohjaileva salaseura kun on vain nippu saman harrastuksen yhdistämiä, asiansa osaavia henkilöitä. Mitään virallisia kannanottoja, tai yhteisiä julkilausumia on siis turha odottaa.Lighthammer kirjoitti:Muistaakseni figmaatikot määrittelevät showcasen nykyään sellaiseksi figuuriksi, joka on maalattu niin hyvin kuin pystyy, verta,hikeä ja kyyneleitä säästelemättä.
Lighthammer kirjoitti:
Aivan varmasti. Joskin jos tulet väittämään vihreäksi drybrushattua skinkkiä showcaseksi julkiselle foorumille, sinua pidetään parhaassakin tapauksessa vähäjärkisenä, tai ainakin auttamattomana n00bina.
En usko, että Nostra potisi heikosta itsetunnosta, sanomalla ettei hänen figuurinsa ole showcasea, se on itsekriittisyyttä. Tiedän hyvin kuinka hyvä maalari Nostra on, ja minunkaan mielestäni tämä figuuri ei lähentele hänen parhaimpiaan luomuksiaan.Ja jos maalari ei uskalla nimittää figuaan showcaseksi vaikka selkeästi olisi käyttänyt siihen aikaa ja taitoa niin paljon kuin pystyy (en väitä että tässä olisi niin tehty, Nostran taidot tuntien), niin onko kyse mistään muusta kuin heikosta itsetunnosta ja mahdollisen negatiivisen kritiikin kohdistumisesta kyseisen tekeleen sijasta maalarin omiin kykyihin?
Tiedätkö, tai voitko edes kuvitella kuinka epäkäytännöllinen se lasipullo olisi vyöllä kun pitäisi liikkua tai tehdä muuta vastaavaa? Ja lasipullo tykkää särkyä, ehkäpä se säilytetään matkatavaroiden joukossa josta se kaivetaan esiin kun tekee mieli. Vaikka olisi minkälainen fiksaatio lasipulloihin, ei kukaan järkevään ajatteluun kykenevä henkilö pitäisi moista vyöllä.Riippuu varmasti tilanteesta, kyllä sitä lasipulloakin voi kanniskella laivan kannella, leirissä, juhlistettaessa uuden mantereen löytymistä jne. Lisäksi tutkimusmatkailija voisi olla perso brandylle, tai lasipullo voisi olla pakkomielle. Pointti oli että nykyinen tekele, ei minun silmissäni näytä istuvan figuuriin niin hyvin kuin voisi.
Suurimmalla osalla miniatyyriharrastajia syntyy tietty mielikuva, kun mainitaan termi "showcase".Sen mielikuvan kanssa ei yleisesti ottaen ole mitään tekemistä ylläkuvatun tapahtuman kanssa.Thelacan kirjoitti:Enpä minä olekkaan niin väittänyt, sillä en ole drybrushannut skinkkiä.
Mietippä Esa-petteriä, joka ei osaa melkein ollenkaan maalata. Yksi ilta hän ottaa itseään niskasta kiinni, ja saa aikaan figuurin, jonka maalaus on hänelle ollut, sinua lainaten "joka on maalattu niin hyvin kuin pystyy, verta,hikeä ja kyyneleitä säästelemättä. ". Eikö hän saisi pitää sitä itse showcasena jos haluaa?
Oma kommenttini perustui melko pitkälti tuohon katkelmaan, ja siihen, minkälaiset johtopäätökset siitä tein.Nostra kirjoitti:Tässä se ongelma onkin. Showcase ei #figmaatikkojen määritelmän mukaan ole hienosti maalattu...
...Showcase-on ensinnäkin kulunut määre. Ennen se tarkoitti hienoa, samaten tuntuu nykyään tarkoittavan. Tai näin se tulkitaan. Itse kuitenkin pidän "showcasea" näyttötyönä, eli toisin sanoen figuna, jolla pyrin todistamaan kykyni. Näissä figuissa en ole pyrkinyt täydellisimpään suoritukseen, johon pystyisin, vaan rehellisesti sanottuna ainoastaan hyvään suoritukseen, johon pystyn kohtuu vaivalla. Tämä siis tekee niistä pelipöytäfiguja, ei showcasea.
Ylikriittisyys omia töitään kohtaan on aivan yhtä suuri pahe kuin liiallinen itseluottamuskin. Minun silmissäni Nostra, kuten monet muutkin taitavat maalarit vähättelevät liiaksi osaamistaan, aivan tarpeetta.En usko, että Nostra potisi heikosta itsetunnosta, sanomalla ettei hänen figuurinsa ole showcasea, se on itsekriittisyyttä. Tiedän hyvin kuinka hyvä maalari Nostra on, ja minunkaan mielestäni tämä figuuri ei lähentele hänen parhaimpiaan luomuksiaan.
Vaikka siksi, että syyllistyin itse samaan? Mielestäni figumaalaus on taidetta siinä missä esim. kuvanveisto ja vastaavat klassisemmat metodit, ja tällainen luomisprosessi on aina syvästi henkilökohtainen ja herkkä tapahtuma. Kärjistetysti, ei sitä välttämättä tahdo viikon uuvuttavan maalausrupeman jälkeen kuulla, että aika "aika paskat blendit, vois niin ku opetella maalaamaan".Miksi ajattelet heti, että maalari ei uskaltaisi nimittää figuaan showcaseksi kritiikin pelossa?
Mielenkiintoista, onnistut kirjoittamaan kaksi keskenään ristiriitaista lausetta välittömästi peräkkäin; annat määritelmän showcaselle ja heti perään kiellät sellaisen määritelmän olemassaolon. Vai onko jompi kumpi oma "epävirallinen" näkemyksesi ?Etkö ymmärrä, että maalari itse päättää onko se showcasea vaiko "pelifigu".Ei ole mitään standardeja, etenkään figmaatikot-instituutiosalaseuran kehittelemänä, enemmänkin ohjenuoria.
Ehkäpä sen hetkisessä tilanteessa ei tarvitse ylittää viidakkoja tai rotkoja? Vaan siemailla hyvää ranskalaista viiniä alkuasukkaiden pystyttäessä kauppa-aseman vartiokojuja samalla kun hovimaalari ikuistaa tutkimusmatkailijaa jälkipolville, kartat kädessä ja pullo vyöllä kun muuta sopivaa paikkaa ei löytynyt?Tiedätkö, tai voitko edes kuvitella kuinka epäkäytännöllinen se lasipullo olisi vyöllä kun pitäisi liikkua tai tehdä muuta vastaavaa? Ja lasipullo tykkää särkyä, ehkäpä se säilytetään matkatavaroiden joukossa josta se kaivetaan esiin kun tekee mieli. Vaikka olisi minkälainen fiksaatio lasipulloihin, ei kukaan järkevään ajatteluun kykenevä henkilö pitäisi moista vyöllä.
Yöperho on koteloitunut, odotellaan kotkan laskeutumista.Machiavelli kirjoitti:Pss. *figmaatikot gangsta symbol ja salainen käden puristus*
Ymmärtääkseni tämä nappi oli myynnissä Direct Sales Exclusivena vain muutaman kuukauden ajan viime elokuun tienoilla. Online storesta tätä ei enään saa, mutta olen bongannut napin ihan blisterinä Helsingin Fantasiapeleissä. En tosin tiedä onko enään myynnissä sielläkään.Gorkiporki kirjoitti:Nostra:Itseäni askarruttaa lähinnä se että mistä olet tuon Colombo figun hankkinut? En nimittäin löytänyt sitä tuolta GW:n onlinesta.