Fire Warrior Ashue'ol kirjoitti: 2. HOPP, Hyökkäys On Paras Puolustus.
... Sanoi Napoleon, joka hävisi sotansa. Ei sillä, ettei tuo voisi toimia, mutta kun suora hyökkäys nyt vain ei ole niitä haltioiden parhaita puolia, ja kuten Murhekkin jo sanoi, ei haltioilla pidä käydä taisteluun, jota ei varmasti voiteta.
Itse käytän seuraavaa varsin (yleensä) toimivaksi todettua temppua: Armaijassa on aina ainakin yksi lentävä mökö, joko marssia estämään tai sotakoneita syömään. Coreina silvereitä, ampujia ja (ooh!) spearmeneja. Spesiaaleihin kärry tai kaksi, jellonia ja swordmarsuja tai ehkä jos oikein hilpeällä päällä olen, niin lohikäärmeprinssejä. Rareihin kotkia ja bolttereita. Sankareiksi prinssi ties millä varustuksella; joskus kärryssä, joskus aarnikotkalla, sekä pari maagia ja jalkahero.
Idea on seuraava: Lentävät mököt mahdollisimman nopeasti vihollisen ampujien kimppuun, että jalkaväki ei hajoa vuorolla 2. Kärryt yrittävät päästä mahdollisimman nopeasti vihollisen heikkojen yksikköjen kimppuun, kieräen über pumpatut yksiköt kaukaa. 18" hyökkäykellä tämän pitäisi toimia. Ratsuväki leikittelee hetken vihollisen kanssa, etsien sopivaa paikkaa, johon iskeä, kuten yksikön kylkeen, joka on juuri hyökännyt oman kärryni kylkeen. Tässä vaiheessa ollaan tietysti ammuttu jo joka vuoro bolttereilla täyslaidalliset strategisiin yksiköihin ja odotettu, että ne ovat heikentyneet tarpeeksi, jotta jalkavki pääsee hyökkäämään. Sitten toivotaan, että vihollinen breikkaa heti ja päästään perään. Pitkään taisteluun haltioista ei ole.
Taktiikka todennäköisemmin epäonnistuu täydellisesti, kuin toimii, mutta mikäpä täydellinen, ennen peliä hijottu taktiikka suuremmalla todennäköisyydellä toimii, kuin kädettää? Vastustajakin (yleensä) ajattelee. Minä tunnen viholliseni ja tämä toimii minulla. Parhaat taktiikat kuitenkin loppujen lopuksi tehdään niin, että tiedetään vihollisen armeijan koostumus edes jotenkin ja tehdään oma lista myötäilemään sitä. Lienee yksi syy siihen, miksi turnauksissa näkee niin paljon niitä aina-niin-toimivia juustotuksia.
No nämä ovat vain puolitotuuksia. Jokainen kyllä voi voittaa juuri sellaisella taktiikalla ja listalla, kuin itse haluaa pelata. Kokemusta siihen vain tarvitaan.
Giledit:
Fire Warrior Ashue'ol kirjoitti:Tietääkseni Julius Caesar sanoi noin, eikä ollut mikään turha Julle...
Hiukan offia: Voi olla, että muistan päin honkia, mutta minun pääni ja monen muunkin pää kyllä sanoi, että Napoleon tuon lausahti. Julle taisi sanoa, että " Sota on hyvä käydä omalla maalla".