HE spearmanien yksikkökoosta
HE spearmanien yksikkökoosta
Kysymys kuuluu: Minkä kokoisissa ja minkälaisissa muodostelmassa käytätte HE spearmaneja ja miksi näin?
Itse olen ajatellut ihan perinteistä 20 tyyppiä viidessä rivissä, jolloin ei rivitkään ihan heti kuolisi pois, eikä olisi liian leveä. Useat tuntuvat käyttävän myös 18 jannua, mikä on varsin mielenkiintoinen koko, mutta itse en oikein ole sisäistänyt kyseisen yksikkökoon tarkoitusta. 3 rivissäkö niitä pidetään?
Entäs sitten 16? Onko liian pieni yksikkö, olisi ainakin halvempi.
En sitten kaipaa vastauksi tyyliin: "sperit o ihan paskoi, ota vaa shelmejä" ja kun vastaatte pistäkääpäs myös perustelut mukaan.
Itse olen ajatellut ihan perinteistä 20 tyyppiä viidessä rivissä, jolloin ei rivitkään ihan heti kuolisi pois, eikä olisi liian leveä. Useat tuntuvat käyttävän myös 18 jannua, mikä on varsin mielenkiintoinen koko, mutta itse en oikein ole sisäistänyt kyseisen yksikkökoon tarkoitusta. 3 rivissäkö niitä pidetään?
Entäs sitten 16? Onko liian pieni yksikkö, olisi ainakin halvempi.
En sitten kaipaa vastauksi tyyliin: "sperit o ihan paskoi, ota vaa shelmejä" ja kun vastaatte pistäkääpäs myös perustelut mukaan.
- Vladimir von Carstein
- Iron-Father
- Lighthammer
- Peliporukkavalvoja
Siellä 15-20 välillä se maaginen luku varmaan löytyy.
15 on 5 x 3 rivistössä aika optimi lyömään, mutta eihän puutarhatontut kuitenkaan kestä kuin deploymentin ajan hengissä. Yli kahdenkymmenen keihäshaltian yksiköt sitten taas maksavat aivan liikaa, 220+ (250+ komentoryhmällä, joka on melkeinpä välttämättömyys) on aivan aavistuksen liikaa S3 T3-stattirivin perusjanttereista, vaikka niitä kepinsöhäisyjä tulisi kuinka perkeleesti tahansa.
18:ta täällä näkyy moni käyttävän, 15 on IMO liian vähän edes pysymään hengissä, seuraavaksi ajattelin kokeilla 19 + commander, katsotaan saako tuolla mitään aikaiseksi.
Tietty Lion Guard- charrulla näistä saa stubborneja, ja muutakin kivaa voi koettaa viritellä, mutta ei näillä kovin kummoisia pelitehoja saavuteta, varsinkin kikkailuun käytetty pistemäärä on verrannollinen pelitehon neliöön.
Helffejä vaivaa muutenkin ylihintaisuus, olen tämän iltaa pyöritellyt jalkaväkilistaa ja todennut, ettei 3-4 yli kolmen sadan pisteen jalkaväkiblokkia oikein riemastuta, kaikki käyttökelpoinen kun on vielä 0-1:stä.
15 on 5 x 3 rivistössä aika optimi lyömään, mutta eihän puutarhatontut kuitenkaan kestä kuin deploymentin ajan hengissä. Yli kahdenkymmenen keihäshaltian yksiköt sitten taas maksavat aivan liikaa, 220+ (250+ komentoryhmällä, joka on melkeinpä välttämättömyys) on aivan aavistuksen liikaa S3 T3-stattirivin perusjanttereista, vaikka niitä kepinsöhäisyjä tulisi kuinka perkeleesti tahansa.
18:ta täällä näkyy moni käyttävän, 15 on IMO liian vähän edes pysymään hengissä, seuraavaksi ajattelin kokeilla 19 + commander, katsotaan saako tuolla mitään aikaiseksi.
Tietty Lion Guard- charrulla näistä saa stubborneja, ja muutakin kivaa voi koettaa viritellä, mutta ei näillä kovin kummoisia pelitehoja saavuteta, varsinkin kikkailuun käytetty pistemäärä on verrannollinen pelitehon neliöön.
Helffejä vaivaa muutenkin ylihintaisuus, olen tämän iltaa pyöritellyt jalkaväkilistaa ja todennut, ettei 3-4 yli kolmen sadan pisteen jalkaväkiblokkia oikein riemastuta, kaikki käyttökelpoinen kun on vielä 0-1:stä.
Set fire to the family tree.
Saatta jopa kestää, koska ei niitä kukaan kuitenkaan ensimmäisenä viitsi ampua.Lighthammenr kirjoitti:mutta eihän puutarhatontut kuitenkaan kestä kuin deploymentin ajan hengissä.
Itse mieltäisin ainakin tuon lion guard viritelmän aika turhaksi. Jalkaisin oleva commander kuolee liian helposti ja prinssi on liian kallis.Lighthammenr kirjoitti:Tietty Lion Guard- charrulla näistä saa stubborneja, ja muutakin kivaa voi koettaa viritellä, mutta ei näillä kovin kummoisia pelitehoja saavuteta, varsinkin kikkailuun käytetty pistemäärä on verrannollinen pelitehon neliöön.
Valitettan totta ja koskee erityisesti sitä muutenkin huonohkoa jalkaväkeä, mutta ei mikään sentään aivan pelikelvotonta sontaa ole phoenix guardia lukuunottamatta.Lighthammenr kirjoitti:Helffejä vaivaa muutenkin ylihintaisuus, olen tämän iltaa pyöritellyt jalkaväkilistaa ja todennut, ettei 3-4 yli kolmen sadan pisteen jalkaväkiblokkia oikein riemastuta, kaikki käyttökelpoinen kun on vielä 0-1:stä.
Nyt 2000 pisteen listassani on kaksi 16 blockia figutilanteen takia, mutta täytynee ruveta kokeilemaan vähän kaikenlaista.
Drog II of blood peak kirjoitti:18 on just sopiva.
SamuliH kirjoitti:kun vastaatte pistäkääpäs myös perustelut mukaan.
- Lighthammer
- Peliporukkavalvoja
Sen jälkeen, kun yksikössä on yli 20 figua tyhmempikin vastustaja tajuaa että siinä on pirusti pisteitä kiinni, jonka jälkeen T3 ja 5+ Armour save-yksikkö saattaa alkaa vaikuttaa varsin houkuttelevalta kohteelta.SamuliH kirjoitti:Saatta jopa kestää, koska ei niitä kukaan kuitenkaan ensimmäisenä viitsi ampua.
Niinhän minä sanoinkin. Mitä enemmän yrität kikkailla, sen riettaammin kuluu pisteitä, jotka ovat sitten muusta listasta pois.SamuliH kirjoitti:Itse mieltäisin ainakin tuon lion guard viritelmän aika turhaksi. Jalkaisin oleva commander kuolee liian helposti ja prinssi on liian kallis.
Set fire to the family tree.
- Half-breed
Itse huudan myöskin 18 keihään yksiköitä kolmessa kuuden jannun rivissä. Kyllähän se 16 toimii kohtuullisesti pienuutensa takia, jolloin vihollinen ei keskitä huomiota näihin, kuin juuri ennenkuin rynnäköi näihin, mutta ei se toimi kuitenkaan niin hyvin kuin 18. 21 en itse suosittelisi, sillä tällöin etu-osasta tulisi liian leveä ja viholliset saavat tällöin enemmän väkeä lyömään yksikköä ja keihäshaltiathan kestävät hyvin. Omassa jalkaväki listassani tulee käytettyä yhtä 16 blokkia bsb:n tukemana ja yhtä 18 blokkia prinssin tukemana.
2014 bänniä jo yhteensä ~3,5 kuukautta. Yrittäkää pistää paremmaksi.
Onhan niissä paljon pisteitä, mutta saattaa ne kärryt ja shelmitkin vaikuttaa aika hyviltä kohteilta. Itse ampuisin ensimmäisenä kärryt pois, koska niistä saa pisteet helposti ja ne on oikeasti hyviä. Jos taas joku ampuu niitä speareja, niin se on kärryistä ja shelemeistä pois. Ja saa niitä speareja jonkin verran ampua jos aikoo tehdä muutakin kuin poistaa rankkeja, eikä kaikki armeija omaa mitään mahtavaa ampumiskapasiteettia.Lighthammer kirjoitti:Sen jälkeen, kun yksikössä on yli 20 figua tyhmempikin vastustaja tajuaa että siinä on pirusti pisteitä kiinni, jonka jälkeen T3 ja 5+ Armour save-yksikkö saattaa alkaa vaikuttaa varsin houkuttelevalta kohteelta.SamuliH kirjoitti:Saatta jopa kestää, koska ei niitä kukaan kuitenkaan ensimmäisenä viitsi ampua.
Itse käytän tällähetkellä 18 yksikköjä, neljän riveissä. Pari lisä kehoa on ihan mukava, ettei rankit lähde samantien kuin niihin vilkaistaan ilkeästi. "Lyöntiformaatiot" on humpuukia, keihäät lentää kuitenkin ojaan heti tosipaikan tullen haltioiden vetäessä tikarinsa esiin 4+ saven toivossa.
Tärkeintä on täydet ränkit, lisäukkoja voi ottaa jos riittää pisteet. Kannattaa myös ajatella sitä kolmesta rankista lyömistä niin, että neljän frontagellakin sieltä lyö 12 (tai 13) takaisin.
Tärkeintä on täydet ränkit, lisäukkoja voi ottaa jos riittää pisteet. Kannattaa myös ajatella sitä kolmesta rankista lyömistä niin, että neljän frontagellakin sieltä lyö 12 (tai 13) takaisin.
Tämänhetkisessä listassa on 20 keihäshaltian rykmentti lähinnä pisteiden takia, (siis että tulee täydet 2000 pts armeijaan) mutta lähtevät kyllä heti kun hopeakypärät saan valmiiksi. Edellisessä listassa oli 18 hyypiön joukko, mutta IMO kuolivat liian nopeasti, mutta se taisi johtua vastustajan paremmasta armeijasta.
Kerran kokeilumilessä kokeilin kolmea kymmenen spearmanin rykmenttiä, joka taas johti massapaniikkiin.
Olen siis sitä mieltä että oikea koko on 18 tai 20.
Edit: Tietysti 20 unitti neljässä viiden rivissä ja 18 kolmessa kuuden rivissä.
Kerran kokeilumilessä kokeilin kolmea kymmenen spearmanin rykmenttiä, joka taas johti massapaniikkiin.
Olen siis sitä mieltä että oikea koko on 18 tai 20.
Edit: Tietysti 20 unitti neljässä viiden rivissä ja 18 kolmessa kuuden rivissä.
Kaksikymmentä keihäsmiestä on kauniin symmetrinen niin muodostelmana kuin pisteidensä puolesta. Usein liikkuvat minun kentälle tuominani neljä rinnakkain, mutta yksikkö on helppo kääntää movement traylla kyljittäin, jolloin sotilaita on viisi rinnakkain. Kysymys on puhtaasti siitä onko rank bonus tärkeämpää kuin kolme hyökkäystä. Myös turn manööverillä saa aika näppärästi käyttöön leveämmän/kapeamman muodostelman.
Kuusitoista tai kahdeksantoista tulevat kentälle vain, jos pisteistä on pakko säästää. Hoitavat saman, mutta tappioille on vähemmän varaa. Jalkaväellä kuitenkin tarvitaan ne rankit.
Jostain syystä on totta, että haltia-armeija muotoutuu kuin itsestään tiettyyn symmetriaan. Yksinäinen jalkaväki on melko orpo ja kaksi tai useampi tukee toisiaan varsin mukavasti.
Kuusitoista tai kahdeksantoista tulevat kentälle vain, jos pisteistä on pakko säästää. Hoitavat saman, mutta tappioille on vähemmän varaa. Jalkaväellä kuitenkin tarvitaan ne rankit.
Jostain syystä on totta, että haltia-armeija muotoutuu kuin itsestään tiettyyn symmetriaan. Yksinäinen jalkaväki on melko orpo ja kaksi tai useampi tukee toisiaan varsin mukavasti.
- The Captain
- Valvoja
Ei kai. Kannattava ratkaisuhan olisi 0*0-muodostelma.AVVV kirjoitti:25 keihästä 5x5 muodostelmassa näyttää hyvältä. Piste pisteeltä eivät ole kannattava ratkaisu, mutta sellaisia ei kai nyt haettukaan.
Kuuden ja seitsemän levyiset yksiköt ovat melko turhia, ei se pari lisähyökkäystä juuri mitänä merkitse. Etenkään kun yksikköön kumminkin vain klippaa joku herolla varustettu kärry, joka viistää läpi T3:sta ja tuhnusavesta.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Olisihan se ja on vielä halpakin, tosin vähän turhan pieni minun makuuni.The Captain kirjoitti:Kannattava ratkaisuhan olisi 0*0-muodostelma.
Klippaaminen on ilkeää.The Captain kirjoitti:Etenkään kun yksikköön kumminkin vain klippaa joku herolla varustettu kärry, joka viistää läpi T3:sta ja tuhnusavesta.
Minä ainakin lopetan pelin samalla sekunnilla kuin vastustaja rupeaa klippaamaan.
Itse käytän 7*3 rivissä. Rankeilla on turha elffeillä kikkkailla ja kun maksan kerta 3 pongoo kyvystä lyödä kolmesta rivistä, niin piru vie haluan maksimoida tämän hyödyn. Yleensä yksi jampoista on commanderi Reaverbowilla ja great weaponilla. Tosiasiassahan ainoa hyvä asia koko ryhmässä on Reaverbow, mutta haluan elää lapsenomaisessa uskossa, että niillä kukkakepeilläkin tekisi jotain. Onneksi voittaminen ei ole koskaan ollut itsetunnolleni kovin oleellista...
Itse käytän 7*3 rivissä. Rankeilla on turha elffeillä kikkkailla ja kun maksan kerta 3 pongoo kyvystä lyödä kolmesta rivistä, niin piru vie haluan maksimoida tämän hyödyn. Yleensä yksi jampoista on commanderi Reaverbowilla ja great weaponilla. Tosiasiassahan ainoa hyvä asia koko ryhmässä on Reaverbow, mutta haluan elää lapsenomaisessa uskossa, että niillä kukkakepeilläkin tekisi jotain. Onneksi voittaminen ei ole koskaan ollut itsetunnolleni kovin oleellista...
- The Captain
- Valvoja
Ole hyvä. Jos minun chariottini on vuoron alussa asemoitu niin, että se suoraan chargatessaan osuisi juuri yksikkösi nurkimmaiseen ukkoon, niin minä en turhia wheelejä rupea kesken chargen tekemään vaan pelaan sääntöjen mukaan (yksi wheeli sallittu omien kontaktien maksimoimiseksi - jos minulla se yksi modeli eli kärry pääsee kontaktiin wheelaamatta, niin en wheelaa).Mikke kirjoitti:Minä ainakin lopetan pelin samalla sekunnilla kuin vastustaja rupeaa klippaamaan.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
- Amazing Slug
Niin, tämähän riippuu aivan peliporukasta mitkä asiat katsotaan tarpeellisiksi wheeleiksi ja mitä ei. Jotku klippaavat kun pitää ja jotku eivät koska ei saa jos ei ole pakko. Säännöistä ja faqeista voi vetää kumman tahansa johtopäätöksen. Toisaalta joku faq näyttäisi "teknisesti" sallivan klippaamisen, toisaalta sen sanotaan olevan ilkeä ja paha asia. Mikä kyllä minun kirjoissani tarkoittaa kiellettyä asiaa. Ei kai vastustajan kasvoillekaan sylkemistä suoraan säännöissä kielletä?The Captain kirjoitti: Ole hyvä. Jos minun chariottini on vuoron alussa asemoitu niin, että se suoraan chargatessaan osuisi juuri yksikkösi nurkimmaiseen ukkoon, niin minä en turhia wheelejä rupea kesken chargen tekemään vaan pelaan sääntöjen mukaan (yksi wheeli sallittu omien kontaktien maksimoimiseksi - jos minulla se yksi modeli eli kärry pääsee kontaktiin wheelaamatta, niin en wheelaa).
Luulenpa, että klippaaminen olisi kielletty säännöissä ihan suoraan, jos kirjoittaja olisi uskonut, että ihmiset tajuaisivat tahallisten ja pakollisten klippien erot. Tuskinpa tajuaisivat, joten pois jäi, jäljelle jäi jotain epämääräistä mutinaa fair playstä.
No juu. Jos sääntöjä ei olisi lukenut, ei klippaaminenkaan näyttäisi yhtään pahalta asialta, toisin kuin kasvoille sylkeminen. Klippaus on loppujen lopuksi ihan simppeli juttu, yksi tapa pelata peliä muiden joukossa. Sääntö - ja fair play pointtien sijaan nostankin mielelläni esille toisen näkökannan, nimittäin pelitasapainon. Klippaaminen on hyvä asia sille joka rynnäköi, eli single modeleille ja cavalrylle. Se antaa luudanvartta rankatulle jalkaväelle, eritoten ogren kokoisille otuksille joilta puuttuu staattinen tappeluresoluutio kokonaan. Altavastaajia siis lyödään. On tässä kyllä omakin avaruuslehmä ojassa.
En näe klippaamista mielekkäänä miltään kannalta, joten olen ahkerasti lobannut meidän peliporukassamme klippaamista vastaan ja jatkan sitä turnauksissa ja tällä foorumillakin.