pitääkö rautaset pohjamaalata?
-
"Dwarf Man"
pitääkö rautaset pohjamaalata?
Pitääkö rautaset/metalliset vai mitä materiaalia onkaan pohjamaalata musta ei pitäs mutta saisinko oikean vastauksen?
-
Spongebob-Väyrynen
Kuinka niin pohjamaalaaminen on oletusarvo?Rakath kirjoitti:Pohjamaalaaminen ei ole vaihtoehto, se on oletusarvo. Niin kuin leivonnassa taikina, tai pottusoosissa ruskea kastike.
Sprayllä vai pensselilläkö, ne ovat sitten maku- ja tottumusasioita.
Itse en edes aina pohjamaalaa figujani (tai aina kun pohjamaalaan, teen sen ohennetulla litkumaalilla, joka ei käytännössä peitä mitään), eikä se vaikuta lopulliseen tulokseen yhtään, kun maalaa useampia kerroksia ja lakkauksen jälkeen maali pysyy kiinni kuin naulattuna.
Tässä
on kuvia eräästä todella keskeneräisestä figustani, jonka olen pohjamaalannut todella vetisellä mustalla.
Viimeksi muokannut Spongebob-Väyrynen, To 09.03.2006 20:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Half-bread kirjoitti:Nyt sitten suosittelen sinua pysymään hiljaa kun aikuiset puhuvat.
Puttusoosissa en olekkaan pitkään aikaan minkään maan ruskeaa kastiketta näkynyt, joten se on toisarvoista sörsseliä. Pohjamaalaus taas on kohtuu kannattavaa. Maali pysyy paremmin kiinni figussa ja kerrosten värjäily on IMO mukavempaa mustalle/valkoiselle kuin hopealle.Raksu kirjoitti:Pohjamaalaaminen ei ole vaihtoehto, se on oletusarvo. Niin kuin leivonnassa taikina, tai pottusoosissa ruskea kastike.
Joista toinen(spray) tarttuu figuun paremmin kiinni, kuin toinen(pensselillä tuherreltu).Raksu kirjoitti:Sprayllä vai pensselilläkö, ne ovat sitten maku- ja tottumusasioita.
Illumina jyrää tyttöenergialla päälle! -Nilarakh
Niin... kai tää Illuminan tyttöjuttu on aika ainutlaatunen, ainakin näin sotun puitteissa. -Mer'siles
Niin... kai tää Illuminan tyttöjuttu on aika ainutlaatunen, ainakin näin sotun puitteissa. -Mer'siles
Se riittänee. Itsekin vain kevyesti drybrushaan (joskus washaan) pohjamaalin figuun, jotta yksityiskohdat eivät peity. Metallinkiillon kun saa hiiteen, ja pikksen mattapintaa metalliin, niin se näyttää tepsivän.Punainen kirjoitti: Tässä
on kuvia eräästä todella keskeneräisestä figustani, jonka olen pohjamaalannut todella vetisellä mustalla.
Kevyt pohjamaali on kuitenkin niin nopea vetaista, että on täysin turha jättää sitä sieltä välistä pois. Monesti se myös korostaa detaileja sen verran, että on helpompi maalata näitä nykyisiä GW:n ylikoristeltuja pikselimössökasoja.
Ja tuosta spray/pensseli -pohjamaalikiistasta. Täysin tottumuskysymys, ihan oikeasti. Kummallakin tulee hyviä jos osaa.
niin siis laitetaanko tuota lakkaa ennen pohjamaalia, pohjamaalin ja muiden maalien välissä vai niiden jälkeen?
http://www.supergeek.se8.org
"Supergeek, the clever way."
no kiitos... eli maalattuani lakkaan figun... toivottavasti muistan tämän...Oberon_ kirjoitti:Lakka ihan viimeisenä on yleensä ollut tapana...
http://www.supergeek.se8.org
Kannattaa pohjamaalata VARSINKIN metallfiguurit, joiden pintatiheyden takia maali ei tartu niin hyvin.
Valinta on sinun, päätapoja on kaksi:
-Valkoinen basecoat näyttää värit paremmin, kirkkaammin ja puhtaammin.
-Musta basecoat antaa sinulle valmiin, ja siistimmän varjostuksen kuin mitä saisit inkkaamalla muuten maalatun päälle. Inkkaat vain maalatut kohdat, ja jos et sörsselöi muita värejä mustiin rakoihin, sinulla on valmiiksi varjostettu hahmo.
Itse pohjamaalaan sprueni Chaos Black spraylla, spruen molemmilta puolilta, ja liimattua figuurin kasaan vielä kerran. Kyllä tulee hyvää jälkeä.
Spraymaalatessa maalaa noin puolen metrin etäisyydeltä jotta et tuhoa yksityiskohtia, ja tee se nopein tasaisin vedoin. Anna kuivua 10min ja heitä varmistus kerros päälle. Isäukkoni tekee ruiskumaalausta työkseen, joten varmasti on ainakin oikeat neuvot.
Valinta on sinun, päätapoja on kaksi:
-Valkoinen basecoat näyttää värit paremmin, kirkkaammin ja puhtaammin.
-Musta basecoat antaa sinulle valmiin, ja siistimmän varjostuksen kuin mitä saisit inkkaamalla muuten maalatun päälle. Inkkaat vain maalatut kohdat, ja jos et sörsselöi muita värejä mustiin rakoihin, sinulla on valmiiksi varjostettu hahmo.
Itse pohjamaalaan sprueni Chaos Black spraylla, spruen molemmilta puolilta, ja liimattua figuurin kasaan vielä kerran. Kyllä tulee hyvää jälkeä.
Spraymaalatessa maalaa noin puolen metrin etäisyydeltä jotta et tuhoa yksityiskohtia, ja tee se nopein tasaisin vedoin. Anna kuivua 10min ja heitä varmistus kerros päälle. Isäukkoni tekee ruiskumaalausta työkseen, joten varmasti on ainakin oikeat neuvot.
Vaikka isäukkose tekee ruiskumaalausta työkseen, en silti suosittele maalausta puolen metrin etäisyydeltä, silloin käy nimittäin niin, että maali ehtii kuivua matkalla ja tulee pölynä alas.Minorith kirjoitti:Spraymaalatessa maalaa noin puolen metrin etäisyydeltä jotta et tuhoa yksityiskohtia, ja tee se nopein tasaisin vedoin. Anna kuivua 10min ja heitä varmistus kerros päälle. Isäukkoni tekee ruiskumaalausta työkseen, joten varmasti on ainakin oikeat neuvot.
Jeps. No itsellä ainakin hyvin mustui eilen Chaos Terminator ja ihan hyvin pysyy pinnassa kiinni, ja puolesta metristä suihkutin. 
Riippuu niin monesta asiasta että siitä on turha väitellä, moisesta jaksakkaan väitellä. Maalaa vaikka sentin päästä minun puolestani, itse olen tottunut mittaamaan 30cm etäisyyttä.
Riippuu niin monesta asiasta että siitä on turha väitellä, moisesta jaksakkaan väitellä. Maalaa vaikka sentin päästä minun puolestani, itse olen tottunut mittaamaan 30cm etäisyyttä.
Tossa "liian pitkältä" sprayaamisessakin voi tulla vastaan jotain ongelmia kun käytössä on akryylimaali. Ainakin GW:n spraymaali kuivahtaa todella nopeasti ja saattaa olla että maali on kuivahtanut saavuttuaan miniatyyrin pintaan puolen metrin lentomatkaltaan. Lopputolos ei välttämättä olekaan sileä vaan rakeinen. Toinen mahdollinen ongelma on tietysti se että spray sumuuntuu enemmän mitä pidemmältä sitä suikuttaa jolloin sitä voi olla aivan väärissäkin raoissa.
Noissa purkeissa suositellaan etäisyyttä 20-30 cm. En usko että hirveän reisille voi mennä jos tuota kokeilee.
Noissa purkeissa suositellaan etäisyyttä 20-30 cm. En usko että hirveän reisille voi mennä jos tuota kokeilee.
GW:n spraypä ei ole akryylimaalia, vaan ohenninaineena on ksyleeni (kai).Kaaosurpo kirjoitti:Tossa "liian pitkältä" sprayaamisessakin voi tulla vastaan jotain ongelmia kun käytössä on akryylimaali. Ainakin GW:n spraymaali kuivahtaa todella nopeasti ja saattaa olla että maali on kuivahtanut saavuttuaan miniatyyrin pintaan puolen metrin lentomatkaltaan.
- Berlin Monk
No älä sitten neuvo ihmisiä maalaamaan puolen metrin päästä. Varsinkin spraylakan kanssa saattaa onnistua tuhoamaan koko valmiin figun jos suihkuttelee liian kaukaa, lakka kuivuu valkoisina läikkinä figun päälle. Siinä voi sitten korkeintaan yrittää peitellä vahinkoja sutimalla figua isolla sudilla ja maalaamalla pensselilakkaa päälle.Minorith kirjoitti:Maalaa vaikka sentin päästä minun puolestani, itse olen tottunut mittaamaan 30cm etäisyyttä.
Ja kerrosten välisistä tauoistakaan on aika vaikeaa sanoa mitään yleismaailmallisesti pätevää aikaa, se riippuu niin paljon maalista, lämpötilasta ja ilmankosteudesta - mieluummin vaikka pitää taukoa pari tuntia kuin joku 10 minuuttia.
Katto on liian alhaalla ja köysi liian paksu