"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Maalit

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Theodosius

Maalit

Viesti Kirjoittaja Theodosius »

Onko jotain erityisen huonoja, tai sitten super hyviä maaleja olemassa. Hinnoissa meinaan aikamoisia vaihteluita.

Itse maalaan Revellin maaleilla. Onko tietoa, että onko tasokkaampaa maalia saatavilla ja jos on niin mihin hintaan. Itse ostamani revelli maalien hinnat hieman päälle euron ja sisältävät 14ml maalia.
ale

Re: Maalit

Viesti Kirjoittaja ale »

Kannattaa käyttää vesiliukoisia maaleja (esim. Vallejo ja Citadel). Itsekin maalasin Revellin ja Humbrolin maaleilla, mutta kun käytin ensimmäisen kerran vesiliukoista maalia, päätin, etten osta enää koskaan yhtään purkkia mitään muuta maalia. Käytän kyllä vielä Humbrolin maaleja, joita minulla on jäljellä, mutta vain sen takia, etten halua käyttää rahaa uusiin, kun noillakin jotenkuten pärjää.
Viimeksi muokannut ale, La 24.06.2006 20:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Karu

Viesti Kirjoittaja Karu »

Revell ei oikein sovi figujen maalailuun.

Vallejo ja Citadel ovat ihan hyviä. Vallejo tuntuu olevan yleisesti ottaen parempaa kamaa, ja halvempaakin se on. Vallejoa saa mm. fantsusta ja sotataidosta.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Mainittakoon ero vallejon kahden maalityypin välillä - game color ja model color.

Model colorissa on huomattavasti parempi valikoima, mutta värit ovat hieman hankalampia käyttää ja saattavat liuottaa pahimmassa tapauksessa alempia maalikerroksia (kyllä, olen nähnyt tämän myös käytännössä). Game color sarja on helpommin lähestyttävä ja antaa myös kestävämmän maalikerroksen kuin model colorit.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
skarsnak
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja skarsnak »

Karu kirjoitti:Revell ei oikein sovi figujen maalailuun.--
Tälle olisi kiva kuulla perusteluja. Toki akryylien vahvimmat osa-alueet ovat hajuttomuus, helppokäyttöisyys, turvallisuus jne. Kuitenkin, esimerkiksi historiallisia miniatyyrejä ja pystejä maalataan runsaasti emaleilla tai öljyillä, pienoismalleista käsittääkseni suurin osa emaleilla. Siitä on aikaa kun olen viimeksi emaleilla maalannut, mutta muistaakseni ainakaan pigmentti ei akryylien lailla hileiksi ohennettaessa reilusti.
Amerikassa köyhyys on värillistä --Ray Loriga
Valtsu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valtsu »

Skarsnak kirjoitti:Kuitenkin, esimerkiksi historiallisia miniatyyrejä ja pystejä maalataan runsaasti emaleilla tai öljyillä, pienoismalleista käsittääkseni suurin osa emaleilla. Siitä on aikaa kun olen viimeksi emaleilla maalannut, mutta muistaakseni ainakaan pigmentti ei akryylien lailla hileiksi ohennettaessa reilusti.
Lisäksi emaleilla saa tietääkseni huomattavasti tasaisemman pinnan, noissa vain pitää odottaa hirveän kauan kuivumista.
Lalalaa
Xenon
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Xenon »

Revell ei oikein sovi figujen maalailuun.

Kyllähän useat hyvä miniatyyrimaalaajat käyttävät öljymaaleja. Saahan niillä paljon tasaisempaa ja nätimpää jälkeä(en sano etteikö akryylimaaleillakin). Tosin niissä on paljon huonojakin puolia, kuten pitkä kuivumisaika, armoton lemu ja jos virheitä tulee niin korjaaminen vaikeampaa.
En tiedä sitten itse revelleistä ovatko niin hyviä, mutta tuollainen käsitys minulla on öljymaaleista. Korjatkaa jos olen väärässä ;). Mutta mielestäni akryylimaalit ovat paljon helpompi käyttöisiä. Suosittelen ainakin itse akryylimaaleja, vaikkapa eipä noitten öljymaalejen kanssa hirveästi kokemusta ole.
Nostra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nostra »

Revellit ovat emaleja, eivät öljyjä.

Akrylit on helppouden takia parempia. Lisäksi monet pienoismalleihin tarkoitetut akrylit ovat suht' pienissä pakkauksissa, edullisia & ennen kaikkea hyvin peittäviä.

Öljyillä ei paljoo maalata näitä pikku-ukkoja. Sit kun lähetään skaalassa 54mm ukkoihin ja aina siitä ylöspäin niin öljytkin yleistyy. Ne on erilaisia, ei välttämättä mustavalkosesti parempia/huonompia.

Emaleissa ei toi kuivumisaikakaan nyt NIIN pitkä oo, ei ne nyt ihan heti oo kosketuskuivia, mutta ei sitä öitäkään tarvitse odotella.

Pienoismalleissa emaleiden käyttö johtuu useammastakin eri syystä: Ensinnäkin akrylit pienoismallikäytössä on melko uus juttu. Emaleita sen sijaan on ollut jo ties kuinka kauan. Niissä on tosi laaja värisävytarjonta, juuri oikean harmaat (joita on muutamakymmentä ihan helposti) eri univormuja ja ajoneuvoja varten ja sillain.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”