"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Teflon figut + muut maali ongelmat

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Machiavelli
Peliporukkavalvoja

Teflon figut + muut maali ongelmat

Viesti Kirjoittaja Machiavelli »

Onko kellään muulla ikinä käynyt niin, että vaikka figu on pesty ennen pohjamaalausta ja muutenkin käsitelty varoen, ohut maali ei kertakaikkiaan vaan tartu figun pintaan? Itse kärsin tästä ongelmasta joku puoli vuotta sitten, ja nyt se on täällä taas. Ei riitä ymmärrys.

Toinen juttu on, että välillä kun maalaa ohuita glazeja, niin maalikerros ei kuivu tasaiseksi läpikuultavaksi pinnaksi, vaan pintaan muodostuu glazen värisiä rakeita. Erityisesti tämä on ongelma vaaleilla sävyillä maalatessa. Toivottavasti joku nyt ymmärsi ongelmani ja osaisi auttaa :P
Sincerely yours, Machiavelli.

Warning: the above note may contain sarcasm, please read with care.
Rectunator

Viesti Kirjoittaja Rectunator »

Ensimmäiseen ongelmaan auttaa sprayjattu pohjamaali. Maalin ei tarvitse olla edes kunnolla peittävä, kunhan sitä vain on kaikkialla. Maalattu pohjamaali tarttuu tähän erittäin hyvin.
"For the love of god and all that is holy, MY ANUS IS BLEEDING!!!"

Kynä-ääliö
hyytelöperuna

Re: Teflon figut + muut maali ongelmat

Viesti Kirjoittaja hyytelöperuna »

Machiavelli kirjoitti:Onko kellään muulla ikinä käynyt niin, että vaikka figu on pesty ennen pohjamaalausta ja muutenkin käsitelty varoen, ohut maali ei kertakaikkiaan vaan tartu figun pintaan? Itse kärsin tästä ongelmasta joku puoli vuotta sitten, ja nyt se on täällä taas. Ei riitä ymmärrys.
Ehkä ongelmana on ollut pinnan rasvaisuus. Varsinkin jos figu on ollut pitempään maalaamatta niin pinnasta on mulla tullut maalia hylkivä. Itse törmäsin vain Mastonin spraylla tähän ongelmaan, siksi käytän nykyisin Citadelia, jolla ei ole ikinä ollut vastaavaa.
Toinen juttu on, että välillä kun maalaa ohuita glazeja, niin maalikerros ei kuivu tasaiseksi läpikuultavaksi pinnaksi, vaan pintaan muodostuu glazen värisiä rakeita. Erityisesti tämä on ongelma vaaleilla sävyillä maalatessa. Toivottavasti joku nyt ymmärsi ongelmani ja osaisi auttaa :P
Sama homma mulla. Kokeilin vähän aikaa sitten Vallejon Matta Mediumia ja tämä korjasi pulmani. Tökötti auttoi mua tekemään todella vaalealla maalilla siistejä glazeja. En tiedä mitä tekee, purkki sanoo että lisää juoksevuutta, kiiltoa ja läpinäkyvyyttä. Matta kun on niin kaikki kiilto katoaa maalista joka on oma boonuksensa.
Jos et omista ainetta, niin kokeile ohentaa vähemmän. Liika vesi saa värihiutaleet irtoamaan ja leviämään epätasaisemmin veden mukana. Medium kaiketi lisää sidosainetta, jolloin värihiutaleet levittyvät tasaisemmin tjsp.
dead flesh penalty

Viesti Kirjoittaja dead flesh penalty »

Väripigmentin epätasaisen leviämisen saa korjattua ohentamalla maalia veden sijaan joko jollain Mediumilla (yleensä arabikumia tai muuta sellaista massaa) tai Retarderilla (hidastaa maalin kuivumista, muutenkin todella kätevä väripintojen rajan häivyttämisessä). Maalin pigmenttiosat ilmeisesti liukenevat epätasaisesti veteen ja lopulta kasautuvat sitten pinnalla klimpeiksi (pintajännitys?), mitä ei mainituilla aineilla ilmene. Liika Retarder tosin voi aiheuttaa pientä klimppiintymistä.
Machiavelli
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Machiavelli »

Kiitoksia vinkeistä. Täytyy siis suunnistaa askarteluväline kauppaan ja hankkia jotain mediumia.
Sincerely yours, Machiavelli.

Warning: the above note may contain sarcasm, please read with care.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”