"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Möhkelön Kuollut puu -tutoriaali

Aloittelijatason kysymykset miniatyyrien maalaamisesta, kokoamisesta tai maaston rakentamisesta.
Möhkelö
Viesti:

Möhkelön Kuollut puu -tutoriaali

Viesti Kirjoittaja Möhkelö »

Elikkä kun palmututoriaali sai vähän suosiota niin ajattelin väsätä samankaltaiseen ohjeeseen perustuvan tutoriaalin: "kuollut puu". Toivoisin että jos keksitte ideoita tehdä kuolleesta puusta elävää (lehtien lisäämistä) ideoita, voitte toki ehdottaa, ja myös parannusehdostukset ovat suotavia.

Step-by-step tutoriaali: Kuollut puu.

Materiaalit: rautalankaa, maalarinteippiä ja maaleja
Työvälineet: sakset

Vaihe 1:

Leikataan rautalangasta tuplasti puun rungon, oksien ja juurien pituisia pätkiä. (toivottavasti tajusitte) itse käytän 5 kpl näitä.
Kuva

taitetaan kaksin kerroin jokainen suunnilleen keskeltä
Kuva

Kääritään keskiosa jättäen kummastakin päästä haluttu määrä juuria/oksia
Kuva

Kääritään vielä juuret ja oksat laittaen 1-2 samaan nippuun välttäen liian suuria määriä oksia
Kuva

Vaihe 2:

rullataan maalarinteipillä juuren päästä oksan päähän katkaisematta teippiä
Kuva
Kuva

toistetaan prosessi jokaista oksa,juuri paria kohden ja mahdollinen ylijäämä oksa/juuri voidaan erikseen vielä teipata. Keskikohdasta on hyvä kulkea monta kertaa jotta rungosta tulee paksumpi. lopputuloksen kuuluisi olla tämmöinen muumio...
Kuva

Vaihe 3:

Maalataan... (käytin jälleen kerran kiiltävää mustaa sprayta joten se ei ole lakattu)
Kuva

Ja eikun maalaamaan mielensä mukainen kuollut puu.
Kuva
tuli vähän betonin näköinen :P

Aiempi puu jonka tein ilmastointiteipistä: (paljon vanhempi)
Kuva

Kuollut puu on basea vaille valmis :)

Toistaiseksi puu on kuollut mutta foliagen voit lisätä jos osaat, itse palaan asiaan kun olen harjoitellut kyseistä asiaa, ja jos on taitavia foliagen lisääjiä niin ilmoittakaa toki mitä niksiä käytätte. Mukavia puunvalmistushetkiä kaikille.
WolfMan

Viesti Kirjoittaja WolfMan »

Melko hyvä tutoriaali, lyhyt muttei liian lyhyt ja mikä tärkeintä, selkeät ohjeet.
Tätähän voisi jopa kokeilla jos jostakin löytäisi tarvittavan määrän puhtia.

Et ajatellut kokeilla folitota runkoon ja oksiin?

-WolfMan
Hands_of_blue

Re: Möhkelön Kuollut puu -tutoriaali

Viesti Kirjoittaja Hands_of_blue »

Möhkelö kirjoitti: Toistaiseksi puu on kuollut mutta foliagen voit lisätä jos osaat, itse palaan asiaan kun olen harjoitellut kyseistä asiaa, ja jos on taitavia foliagen lisääjiä niin ilmoittakaa toki mitä niksiä käytätte. Mukavia puunvalmistushetkiä kaikille.
Foliagen lisäys nyt ei ole se maailman monimutkaisin juttu.
1. Ota sopivan kokoisia paloja foliagea
2. Nypi ne epätasaisiksi
3. Pistä pieni reikä jollain objektilla (kynä tms.) foliagekimpaleen alapuolelle
4. Valuta reikään vähän erikeepperiä
5. tökkää oksan päähän ja anna kuivua

Tutoriaalista:
Tuolla tavalla saa kyllä tosi helpolla ja halvalla puita mutta ulkonäkö ei kyllä ihan hirveän kovaa kolahda.
Pyöveli
Kirjoitti miljoonannen viestin

Viesti Kirjoittaja Pyöveli »

Tuli muuten tuossa mieleeni, että monet maalarinteipit tuppaavaat menettämään liimaominaisuutensa kuivaessaan/vanhetessaan, joten vaikka päällä on maali, mutta varmaan kannattaisi ruutata erikeeeperiä tai vastaavaa runkoa tehdessään maalarinteipin väliin, niin ei sitten tule yllätystä, kun kuivanut maalarinteippi alkaa repsottamaan saumasta.

Ja kitistä tms pahkoja, pesiä ja kaikenlaista muuta kuolleeseen puuhun sopivaa tilpehööriä...
Careful what you wish - You just might get it...

Blogia miniatyyrimaastojen ja figujen tuskaisesta valmistumisesta...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Perusteet”