Kikkailut warmachinessa / hordesissa, hyväksyttävääkö?

Palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin.
Ironman

Kikkailut warmachinessa / hordesissa, hyväksyttävääkö?

Viesti Kirjoittaja Ironman »

Tästä aiheesta en ole foorumeilla juuri keskustelua nähnyt, joten avaampa itse keskustelun. Eli kysymys kuuluukin, hyväksyttekö esimerkiksi seuraavat, joidenkin mielestä ehkäpä jopa epäurheilijamaiset kikat omissa peleissänne?

-Tramplaaminen avoimen maaston yli, ilman että viholisen jalkaväkeä on lähimaillakaan 3" lisäliikkeen vuoksi? (käytännöllinen esimerkiksi niillä yksiköillä, jotka eivät saa juosta, jos lossia chargeen ei ole jne, koska tämä ei failed chargen tapaan päätä vuoroa)

-Oman modelin chargettaminen tietyn päämäärän saavuttamiseksi. Näitä voisivat olla esimerkiksi
*Chargaaminen Warcasterilla / Warlocikka sopivaan paikkaan juoksutettua omaa troopperia, jonka jälkeen Caster pääsee heittelemään spellejään esimerkiksi vastustajan Warcasterin niskaan, koska tämä ei chargesta saatavaa 3" lisämatkaa osannut huomioida ja luuli olevansa spellien rangen ulkopuolella. Itse olen ainakin pari peliä tällä tavalla hävinnyt.
*Oman modelin tappaminen, jotta yksikkö saa boonuksia tyyliin zealotit.

-Oman modelin slämmääminen / heittäminen no-knockdown efektin alaisena lisärangen saamiseksi chargeen / ampumiseen.

-Oman modelin slämmääminen / heittäminen vihollisen päälle knockdown-efektin takia.

Kikkoja löytyy vaikka millä mitalla, tässä vain pieni otos yleisimmistä. Pelintekijöiden oma mielipide tuntuu olevan, että Kaikki on sallittua, minkä säännöt sallivat. PP ei GW:n tapaan vaikene näistä "aukoista" ja leimaa niiden käyttäjiä epäurheilijamaisiksi, win at all costs -mentaliteetilla varustetuiksi hylkiöiksi, vaan jopa kannustaa reippaasti moiseen kikkailuun. Tuntuvat jopa itse käyttävän kaikkein härskeimpiäkin kikkoja battle reporteissaan.

Meidän peliporukassa olemme ottaneet sen asenteen, että kaikki on sallittua, mihin säännöt antavat mahdollisuuden. Joskus sapettaa, kun peli päättyy johonkin todella härskiin kikkaan, mutta toisaalta kokenut pelaaja osaa nuo ottaa huomioon, varoa niitä ja käyttää tarvittaessa itsekkin. Turnausympäristössä nämä kikkailut saattaisivat tuoda eteen jotain ongelmia, jos vastapuolella on täysin päinvastainen suhtautuminen pelaamiseen. Ainakin gw:n peleihin tottuneille, tämmöistä asennetta sääntöihin saattaa olla vaikea istuttaa, koska he ovat tottuneet, että sääntöjä pitää aina lukea ns. herrasmieslasien läpi. On paljon helpompi laittaa se tappio toisen epäurheilijamaisen käytöksen piikkiin, kuin myöntää reilusti hävinneestä, koska ei osannut huomioida asiaa x.

Onkos porukalla tähän mielipiteitä suuntaan tai toiseen?
yrska
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja yrska »

Ihan alusta astihan tässä ollaan oltu sitä mieltä, että niin sikaa pelataan kun vain on nykyisten sääntöjen puitteissa mahdollista (vaikkakin ihtellä ei moinen onnistu, kun on koko homma vielä sen verta lapsen kengissä, että muutenkin puolet asioista unohtuu)... Tälläsitähän sitä taidettiin jossain vaiheessa kevättä irenkin puolella mennä sopimaan, vai mitä?

Yrska
Taitojaan ei saa hukata => Silloin kun inspiraatio iskee, niin muu maailma saa odottaa.
Murhe
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Murhe »

Jotenkin minusta sopii masiinan henkeen, että sääntöjen puitteissa pelataan likaisesti, joskin hyvässä hengessä pelaajien kesken. Tyhmältä se tuntuisi, jos tietäisi voittavansa tavalla, mutta jostain syystä niin ei saisi tehdä.

Jos oma jaakko on vuoronsa jo tehnyt ja alkaa olla muutenkin romuna, niin en näe miksei sitä isänmaan hyväksi voi vielä kaiken lisäksi käydä tyrkkäämässä kuoropoikien päälle. Magnus on tunnettu siitä, ettei hän turhan tarkka ollut miestensä hengestä ja Butcher pisti oman armeijansa kylmäksi. Aika kylmää porukkaa osaa olla Cryxin ulkopuolellakin.

Tramplea en ole aiemmin miettinyt liikuntatapana (sitä olen päässyt tasan kerran käyttämään), mutta charge on Berserkeille ollut hyväksyttävä liikkumismuoto juoksun sijaan. Siinä kuitenkin palaa se focus (ellei sitten se marshal hypi ja hillu sen edestä), joten melkein verrattavissa rajoitettuun juoksuun, josta on bonusta ja rajoitteita (SPD-3" vähemmän liikettä, pakotettu suora liike).

Oman modelin chargaaminen on tietysti kyseenalaista aika monen casterin fluffin mukaan, mutta toisaalta Cryxin pelaajat ottavat yksiköitä ihan vain uhrattaviksi. Toisaalta eipä tuokaan ihan ilmaista ole, koska chargattu kohde on aina vaarassa, hyökkäjä menettää hyökkäyksensä ja damage boostin.

Zealotien tapauksessa tuli mieleeni, että saavatko nämä oikeastaan bonuksia omien tappamisesta. Grondi tuossa tänään mutisi sitä, ettei menothfixin kantajan tappamisesta saa mitään iloa, ellei tappaja ole vihollinen. Sama taisi olla ritareidenkin kohdalla.
Samuli.H

Viesti Kirjoittaja Samuli.H »

Meidän peliporukassa olemme ottaneet sen asenteen, että kaikki on sallittua, mihin säännöt antavat mahdollisuuden.
Ainakin gw:n peleihin tottuneille, tämmöistä asennetta sääntöihin saattaa olla vaikea istuttaa, koska he ovat tottuneet, että sääntöjä pitää aina lukea ns. herrasmieslasien läpi.
GW:n (ainakin äfbeessä ja 40koossa) peleissä pahimpia aukkoja on syytäkin paikkailla house ruleilla ja listan teko vaiheessakin mieluiten jättää ne rikkinäisimmät versiot pois, että peleissä olisi jotain mieltä. Warmachinesta en sitten tiedä, kun sääntökirjani ei ole vielä saapunut, eikä pelikokemusta ole, mutta sen perusteella mitä olen kuullut en näe ongelmaa siinä, että kaikkea mitä sääntökirjasta löytyy saa käyttää hyväksi, kunhan ei mene arpomiseksi onko sääntöteknisesti sallittua vai ei. Tällainen asenne on mielestäni varsin jees ja tuo peliin kenties pientä lisämaustetta, mutta jotta tämä toimisi sääntöjen pitää olla melko aukottomat ja porukkojen tasapainossa.
moi
Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

PP:n asenne näissä asioissa (lue: aika peittelemätön hanurin näyttäminen GW:n sääntöjen ja herrasmieshengen suuntaan) on omalla tavallaan ihailtavaa. Se tosin pistää myös äärimmäisen kovat paineet sääntöjen oikolukijoille. Jos tarpeeksi irstas sika ryhtyy lukemaan sääntöjä niin kuin ne on kirjoitettu, miltei pelin kuin pelin kanssa käy esimerkiksi niin, ettei figua saa laittaa pöydälle tai noppaa poimia käteensä. "Vain sallittu sallittua" johtaa siihen, ettei pelin aikana saa hengittää. Toisaalta jos pelin ulkopuoliset toiminnot jätetään avoimiksi, vastustajan saa (sääntöjen osalta) kuristaa ja kuitata näin luovutusvoiton. Hyvä taktiikkahan se on ja vieläpä pelin hengen mukainen...

Ikävä kyllä, tarpeeksi tarkkaan tonkimalla löytyy aina joku sikailun raja, johon on pakko pysähtyä. Muuten pelistä ei yksinkertaisesti tule mitään. Se on tietysti hienoa jos pelimekaniikka itsessään kestää pienen rankaisun ja "tervettä järkeä" ei tarvitse käyttää kuin noppien poimimisessa.

Olen lukenut Warmachinen sääntöjä yhteensä noin puoli sivua. En kommentoi niiden tasoa tämän otoksen puitteissa.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Der Dexter

Viesti Kirjoittaja Der Dexter »

Mielestäni omien nappien heittäminen, tai niillä keilaaminen yms. on vain oikeasti hauskaa, ja kyllä näin teen jos saan mahdollisuuden (en siis vielä ole).
Mutta enpä nyt näe kauhean hauskana pelinä jos esim. "tyhjillä chargeilla" yms. hakee lisäliikettä vain seuraavan vuoron paremman sijainnin takia. tehoja, ehkä, mutta hieman tylsää. Juuri näitä hauskoja "sattumuksia" yritän ja haluan nähdäkin, kun säännöt niihin antavat mahdollisuuden, mutta enemmänkin mielenkiintoisten ja hauskojen tilanteiden takia, kuin että saan teurattua naapurin casterin vuorolla 2 jonkin ihmekikan ansiosta.

ja eikös se nyt olisi vain hauskaa heittää oma 15t pommi keskelle vihollisen linjaa, ja katsoa kun se jatkaa menoa kuin duracellpupu
Aliquando Insanire Iucundum Est
hotsauceteddy

Viesti Kirjoittaja hotsauceteddy »

olen kyllä kanssa sitä mieltä että nämä "kikat" ovat juuri osa tätä peliä. Mielestäni näissä kikoissa juuri on PP:n pelien suola, juuri nämä tuovat sitä kivaa "taktista" extraa ja vaihtelua peliin. Mielestäni tämän tyyppistä sen pitääkin olla, kun kerrankin saa tehdä kaikkea kivaa :P

Ja tosiaan, henk.koht. allekirjotan noi slammailut ja heittelyt :)
Aasimar

Viesti Kirjoittaja Aasimar »

Tässä pelissä omasta mielestäni tuo on juuri sitä mitä pitääkin, valinnan vapautta. Kyllähän tuollaiset tilanteet voi vaikuttaa peräti brutaalille alkuun, mutta sitten huomatessaan ne niin monet mahdollisuudet mitä pienoisilla uhrauksilla voi saada aikaan antaa vaan uutta ilmettä pelikokemuksiin. Karkaistu veteraani pelaaja täten voi löytää siitä jo hyödyttömäksi muotoutuneesta warjackista joka vielä on jumitettu lähitaisteluun, jotain hyötyäkin, kun slammaa toisella selkään ja pistää yksikön nurin matkalla ja alkaa sitten kurmottamaan niitä rippeitä. Mikäs siinä tramplettaa se +3" jos vaan pääsee kontaktiin Centurionin kaltaisen kanssa, polttaapa focuksen siihenkin. Sen verran vaan noista "uhrataanpa että saavat boonuksia", että että melkoisen monessa on kumminkin rajoitettu sillä, että vastustajan pitää tuhota se yksikkö/model ja joissa ei ole asiaa erikseen ilmoitettu, niin saa ne bonukset uhrauksella.

Peli kumminkin on tarkoitettu melkoisen agressiiviseksi taktiokointi peliksi, jotkut tykkää sellaisista, jotkut eivät. Minä ainenkin olen kokenut sen positiiviseksi puoleksi ja sen tähden olenkin tykännyt pelistä hemmetisti. Mukava se on aploodit antaa jos vastustaja onnistuu mitä hämyimmässä kombo viritelmässä mitä ei millään olisi osanut odottaakaan, varsinkin jos uhraa jotain omaansa sen onnistumiseksi.
Siinä vaiheessa kun the Captain lopettaa asian puhumisen, tiedän lähteväni varhaiseläkkeelle.
Lassek

Viesti Kirjoittaja Lassek »

Ilkeämpi ihminen voisi haistaa pp:ltä tässä laiskan miehen "ei se ole bugi, vaan fiitsöri" -ajatuskulkua.

Mielestäni figupeli on jollakin tapaa kerrontaa ja simulaatiota. Ilmamolekyylien tramplaaminen - koska niin nyt vain voi tehdä - rikkoo illuusiota ja saa pelinappulat askeleen lähemmäksi pientä ja oudon kallista lyijykönttää kuin puuskuttavaa höyryhirmua. (Vaikka kirkkaalla metallilla ja proksyilla olen pelaillut, minulla on silti hyvin vahva mielikuvitus...)

En nyt lähde mitään kieltämään tai ketään sorsimaan, vaikka pp:n politiikka minut hieman surulliseksi saakin. Nauttikoon kukin pelistä tavallaan.
Ironman

Largo kirjoitti:Ilkeämpi ihminen voisi haistaa pp:ltä tässä laiskan miehen "ei se ole bugi, vaan fiitsöri" -ajatuskulkua.

Mielestäni figupeli on jollakin tapaa kerrontaa ja simulaatiota. Ilmamolekyylien tramplaaminen - koska niin nyt vain voi tehdä - rikkoo illuusiota ja saa pelinappulat askeleen lähemmäksi pientä ja oudon kallista lyijykönttää kuin puuskuttavaa höyryhirmua. (Vaikka kirkkaalla metallilla ja proksyilla olen pelaillut, minulla on silti hyvin vahva mielikuvitus...)

En nyt lähde mitään kieltämään tai ketään sorsimaan, vaikka pp:n politiikka minut hieman surulliseksi saakin. Nauttikoon kukin pelistä tavallaan.
Näinhän se menee. Tuntuu porukka tuolla ulkomaailman foorumeillakin jakaantuvan tässä asiassa kahteen leiriin: Toiset haluavat peleiltään enemmän realismia ja rajoittavat kikkaulua erilaisin house-rulein tai herrasmiessopimuksin. Toiset taas ovat sitä mieltä, että jos säännöt sen sallivat, se on fair game.

Itse ymmärrän kyllä hyvin molempien näkökantojen edustajia. Kovasti yritin aikoinani itsekkin Warmachinea aloitellessani kehitellä kaiken maailman rajoituksia kikkailulle, kunnes tajusin, että miksi edes vaivautua? Peli on muutenkin erittäin kaukana simulaatiosta ja monet efektit ovat vähintäänkin hankalia selittää mitenkään terveellä järjellä. Eivät nuo kikat kuitenkaan mielestäni mitenkään peliä riko, päinvastoin niiden käyttö lisää pelin taktista syvyyttä huomattavasti. Useimpien kikkojen käyttö vaatii kuitenkin hyvää taktista silmää ja tilannetajua, mahdollista useiden yksiköiden yhteistyötä jne. Miksei tämän voisi ajatella olevan yhtä lailla osa peliä, kuin kaiken maailman Sorchan featit ja muut, ei niin realistiset efektit.

Mutta kuten Largo hyvin ottikin esille, haiskahtaa välillä kyllä joissain kohdissa tuo bugin naamioiminen featureksi aika pahastikin. Tuo trample niistä ehkä päällimmäisenä. Saisi kyllä lopettaa aktivaation, jos ei liikkeellään ylitä yhtään infantry modelia samaan tapaan kuin failed charge...
Teräratas
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Teräratas »

Ei minua sinäällään vaivaa pätkääkään, jos joku tramplaa tai chargaa pitkin ja poikin aluetta. Tuskin se lopulta paljoa 6-10 tonnin rautapalloa pahemmin liikuttaa, jääkö alle miehiä vai männynkäpyjä, etenemistekniikka lienee melko samankaltainen. Tietenkin voidaan miettiä sitä, onko tämä "harkitsematon" porsaanreikä, kun trample esiteltiin pitkän aikaa perussääntöjen jälkeen, ja moni efekti osaa siksi kieltää juoksemisen, muttei tramplea. Toisaalta, ei olisi ollut kovin vaikeaa lisätä trampleen mainitaa, "jos juoksu on kielletty, ei myöskään tramplata." Eli tuskin se mikään bugi on.

Vasta minä ilolla tänään Hexerisillä viiltelin gladiaattoriini lisävauhtia, mielestäni oikein fluffikasta ja johti pelin voittoonkin kierrosta myöhemmin.

En oikein ihan suoraan sääntöbugin peittelyksikään ristisi, sen verran rajuja (ja osin hölmöjäkin) erratoja on kuitenkin raaskittu tehdä, että jos tuota olisi haluttu bugina koskaan pitää, se mitä ilmeisimmin olisi jo paikattu.

Kuitenkin, omien runnomisesta voisi oikeasti aiheutua CMD check tai jotain edes, tuskin perus mosuri mieluusti katsoo, kun kaveria käytetään tylysti aseena/ammuksena/maalitauluna. Toisaalta, PP on melko suoraan antanut ymmärtää, että pelipöytä ei varsinaisesti pohjimmiltaan simuloi fantasiarealismia, vaan enemmänkin tiukkaa mittelöä pelaajien välillä fantasiapuitteissa, joten ehkä hommassa kuitenkin on pohjalla se, että kaikki sääntöjen puitteissa olevat keinot vastustajan voittamiseen on sallittuja.

Mutta tosiaan, jossain toki kulkee älyttömän sikailun raja, mutta sen nyt voi varmasti terveellä järjellä löytää. Minusta se kulkee siinä, että pelaaminen ei muutu turpakäräjiksi, eikä moiseen siirtyminen edes pyöri kummankaan pelaajan mielessä.

Eniten minua harmittaa pelien päättyminen siihen, että minä tai vastapelaaja unohtaa jonkun asian, jota ei ole mitenkään pöydällä mallinnettu, mutta joka vaikuttaa rankasti pelin kulkuun. Tästä syystä kaatuneet modelit mielestäni oikeasti kannattaa kaataa, loitsut pitäisi kunnolla merkata, jne.
Attila

Viesti Kirjoittaja Attila »

Teräratas kirjoitti:Tästä syystä kaatuneet modelit mielestäni oikeasti kannattaa kaataa, loitsut pitäisi kunnolla merkata, jne.
Täytyy huomauttaa, että kaadettu jaska täyttää edelleen mininsä viemän tilan, ja siksi suosinkin kaatumisen merkkaamista omalla lapullaan.
Taktiikka? Minä olen täällä heittämässä noppaa.
Murhe
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Murhe »

Largo kirjoitti:Mielestäni figupeli on jollakin tapaa kerrontaa ja simulaatiota. Ilmamolekyylien tramplaaminen - koska niin nyt vain voi tehdä - rikkoo illuusiota ja saa pelinappulat askeleen lähemmäksi pientä ja oudon kallista lyijykönttää kuin puuskuttavaa höyryhirmua. (Vaikka kirkkaalla metallilla ja proksyilla olen pelaillut, minulla on silti hyvin vahva mielikuvitus...)
Minun mielestäni tuossa näkyy vain häikäilettömän loitsijan kyky pakottaa jaakkoansa entistä kovempiin suorituksiin. Jos jaakko pystyy etenemään tavallista kovempaan ja hurjemmin niin miksei sitä taistelukentällä pakoteta tekemään samoin aina tarpeen tullen riippumatta onko alla miehiä vai niitä männyn käpyjä? Kuten aiemmin totesin niin jyräämisessä uhraa kyvyn vaihtaa suuntaansa, pisteen focusta, charge attack bonusnopan vahinkoon ja ymmärtääkseni myös mahdollisen special attackin (ymmärtääkseni niitä ei saa tehdä voimahyökkäyksen jälkeen). Se on jotain juoksun ja chargen väliltä saamatta kummankaan parhaita puolia ja kärsimättä niiden pahimpia heikkouksia. Toki minä kelpuuttaisin erratan, että mikä estää chargen ja slammin, pysäyttäisi myös tramplen. En vain näe mitään syytä rikkoa illuusiotaan asialla.
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Kyllä se vaikuttaa ihan harkitulta, että omien kimppuun saa taktikointimielessä käydä. Oman, Superioritylla varustetun berserkerin heittäminen kohti vihollista näyttää minusta pätevältä touhulta, samoin mainitulla berserkerillä oma-aloitteinen chargaaminen heti 20" etäisyydeltä (nehän ovat fluffissakin vähän turhan innokkaita chargaamaan). Focus-pinnalla saa jaakko liikkua kauemmas eri liikkumismuodosta riippuen, joten onko se trample tai juoksu, ei paljon nappaa. Ja jos omien tappaminen ei olisi reilua, jäisi mm. Skarren erikoiskyky aika vähän käytetyksi. Moni omista casualtyista saatava hyöty saavutetaan juurikin vain, jos casualtyn tekee vihollinen, ja epic Vlad menettää kokonaan omasta vahingostaan saatavan hyödyn, jos oma äijä tekee siihen yhdenkin pinnan.

Ja kun pelissä on juuri näitä Butcher of Khardoveita, joille fluffikin antaa oikeutuksen tappaa omia sydämensä kyllyydestä, herää kysymys, pitääkö fluffin perusteella omiin chargaaminen sallia joillekin ja kieltää joiltakin factioneilta tai 'castereilta. Minusta ei. Fluffi on fluffia ja säännöt sääntöjä, ja sääntöjen puitteissa saa ampua tai chargata ihan ketä tykkää. Tämä todellakin lisää taktista syvyyttä ja erottaa tämän pelin niistä muoviukkoleikeistä, joissa omaa komentoryhmää uhkaavaa neljänkymmenen tyranidin laumaa ei saa ampua, kun Bob the Conscript sattui jäämään henkiin viime kierroksen assaultista ja on nyt lähiksessä niiden kanssa.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Teräratas
Valvoja

Attila kirjoitti:
Teräratas kirjoitti:Tästä syystä kaatuneet modelit mielestäni oikeasti kannattaa kaataa, loitsut pitäisi kunnolla merkata, jne.
Täytyy huomauttaa, että kaadettu jaska täyttää edelleen mininsä viemän tilan, ja siksi suosinkin kaatumisen merkkaamista omalla lapullaan.
Toki tiedossa, mutta mielestäni pienempi paha on parin millin epätarkkuus tuota tarkistettaessa (sen voi aina nostaa pystyyn takaisin mittausta varten), kuin se että lappujen puutteen takia koko vuoron suunnitelma kaatuu, kun jotain ei saanutkaan liikuttaa niinkuin yleiskatselmuksen mukaan näyttäisi. Ainakin oma pelikentän hahmottamiseni kusee tässä suhteessa säännöllisesti, vähiten jää siksi epäselvää kyljellään makaavasta modelista.
Attila

Viesti Kirjoittaja Attila »

No mutta samoinhan ne lotsutkin merkataan. ;)

Eipä ainakaan minua pahemmin haittaa tuollainen kikkailu, kun säännötkin sille on. (Ja turpiin tulisi ilmankin.) Pahinta, mitä itse olen tehnyt on tainnut olla Frenzyn käyttäminen antamaan vähä lisävauhtia (ei ehkä mitenkään käytännöllistä, mutta ainakaan ei tarvitse kirota unohdettua loitsua sitten kun sitä tarvitsee) ja härski klippailu Talonin rynnäkköbonusten saamiseksi. Porukka katsoi 'Conissa vähän aikaa kun ilmoitin rynnäköiväni 'Jaakon vihun ohitse sen vaaditun kolme tuumaa. Harmi vain, etten osaa arvioida sitä elintärkeää yli puolentoista tuuman etäisyyttä kohteesta.
Taktiikka? Minä olen täällä heittämässä noppaa.
Teräratas
Valvoja

Attila kirjoitti:No mutta samoinhan ne lotsutkin merkataan. ;)
Jep, enkä koskaan huomaa niitäkään. Yksi erivärinen noppa tai tokeni menee aina ohi. Saati kun niitä on sen lisäksi pitkin pöytää levällään, eikä suurin osa ole merkkaamassa mitään. Onneksi suurin osa loitsuista ei peliä ratkaise, KD kyllä... :)
Eipä ainakaan minua pahemmin haittaa tuollainen kikkailu, kun säännötkin sille on. Porukka katsoi 'Conissa vähän aikaa kun ilmoitin rynnäköiväni 'Jaakon vihun ohitse sen vaaditun kolme tuumaa. Harmi vain, etten osaa arvioida sitä elintärkeää yli puolentoista tuuman etäisyyttä kohteesta.
Tämä oli kieltämättä liike, joka herätti keskustelua. Ihan looginen toiminto sinäällään, 3" pitää saada liikuttua, jotta saa charge edut, suurin osa saa saman ilon ihan vain boostatulla damagella, joten kovin monelle ei varmaan ole koskaan edes juolahtanut mieleen, että noin voisi tai kannattaisi tehdä. (Harmillisesti slammailu ei sentään onnistu noin... :)
The Captain
Valvoja

Teräratas kirjoitti: Tämä oli kieltämättä liike, joka herätti keskustelua. Ihan looginen toiminto sinäällään, 3" pitää saada liikuttua, jotta saa charge edut, suurin osa saa saman ilon ihan vain boostatulla damagella, joten kovin monelle ei varmaan ole koskaan edes juolahtanut mieleen, että noin voisi tai kannattaisi tehdä. (Harmillisesti slammailu ei sentään onnistu noin... :)
No mutta koska säännöt antavat varsin selkeästi option chargata vihollisen sivulle, niin kyllä sen pitäisi silloin olla sallittua ilman nenän nyrpistelyjä. Etenkin reachillisten jaakkojen chargailu tuohon tyyliin tuo taas oman lisänsä taktisiin kuvioihin, kun käytännössä omalle melee rangelle pääsee aika vapaankin suunnan valittuaan, ja kyllä itseäni houkuttelee combo-slammailla Marauderilla kohde-jackeja osapuilleen siihen suuntaan kuin haluan.

Eli jos suora liike viistottain vihollisen ohi johtaa lailliseen chargeen, niin ei siinä mitään vikaa voi olla. Siinä voi tehdä tietoisen valinnan, jättääkö option power attackiin vai hakeeko omia charge-bonuksiaan peitsistä tms. kapineista. Useimmat 'casterit tosin kun saavat chargata ilmaiseksi, niin varmaan boostaavat damagen tuolla viistottais-chargella ja käyttävät focuksensa muualle.

Kyllä WM tuntuu kannustavan palleille potkimista ja muita härskejä temppuja sen verran, että minä vain nostan hattua sille, joka onnistuu sellaisella yllättämään. Lukekaa ne viitossivut.
Ironman

Tuon 3" charge liikkeen pystyy tosiaan melkein missä tapauksessa tahansa tekemään, koska suoraan kohti vihollista ei ole pakko liikkua, kunhan liikkuu suorassa linjassa ja päätyy melee rangelle vihollisen kanssa ja lopuksi vielä kääntää rintamasuunnan suoraan kohti chargen kohdetta. Jackeillähän tuosta ei paljoa ole edes hyötyä, koska tuo 3" extraliike on oikeastaan ainoa boonus mitä tuo charge antaa, koska tuolla yhdellä focuksella saisi joka tapauksessa ostaa damageboostin siihen yhteen hyökkäykseen. Infantryn kohdalla tilanne on aivan toinen, koska charge on ilmainen damageboosti, jota muussa tapauksessa ei saa, joten tätä kannattaa infantryllä chargetessaan muistaa aina käyttää hyväkseen:)
The Captain
Valvoja

Mitenkäs muuten ihmiset katsovat AOE-aseiden ampumista yli kantaman? Eli jos esim. RNG 14 pyssyllä ampuu kohdetta, jonka esim. control zonen mittauksen jälkeen tietää varmasti olevan yli 14" päässä, mutta kokeilee kumminkin hyvän lisämatkaa antavan scatterin toivossa. Katsoisitteko pahasti?

Samoin stealthillisten tyyppien kepittäminen AOE-aseilla on ihan kivaa, kun automaattisesta missistä huolimatta 1/3 scattereista antaa kumminkin heittää blast camagea kohteeseen. Näiden targetoimista ei kumminkaan ole kielletty.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “PP: Yleiset keskustelut”