Bretonnian Paladin blogi (Valmis työ! 9.11)
- Gorkiporki
- Sotavasaran Maalaajamestari 2008
Bretonnian Paladin blogi (Valmis työ! 9.11)
Tarkoituksena on siis maalata bretonnian Duke figuuri, joka saa toimia paladiinina tai jonain muuna tosi kovana ritarisankarina. Idea tähän lähti CMONista jossa näin todella hienoja freehandeja erilaisissa 54mm ritarifiguissa, ja koska minulla sattui olemaan tuo bretonnian figu niin päätin kokeilla siihen paljon freehandeja.
Tuo muovi hepan loimi on muuten minusta aika harvinaisen tylsä ollessaan melko tasainen, mutta noin siihen saa kummasti eloa. Monestihan brettien ritarit ovat iloisissa sirkusväreissä, mutta tämä toimii minusta paremmin ja antaa figulle myös tietyn (toivottavasti) tietynlaisen komean ilmeen. Alunperin tarkoitus oli jo tänään maalata koko vasen kylki, mutta tuossakin meni paljon aikaa ja tuotakin kuviointia on vielä hienosäädettävä.
Itse ritari tulee hyvin pitkälti samalla vihertävänsinisellä (siis vaatteet) ja itse hevonen saa olla valkea. Nuo loimen kilvet saavat ruskean pohjan johon on tarkoitus tulla graalin malja ja fleur de lys.
Kakasi kuvaa hieman eri valaistuksessa:
http://koti.mbnet.fi/isosika/kuvia/fikuja/heppa1.jpg
http://koti.mbnet.fi/isosika/kuvia/fikuja/heppa2.jpg
Olisi muuten hyvä kuulla ainakin se että kumpi näyttäisi paremmalta valaistukselta ja taustalta noille väreille.
Uusin kuva sivulla 2.
Tuo muovi hepan loimi on muuten minusta aika harvinaisen tylsä ollessaan melko tasainen, mutta noin siihen saa kummasti eloa. Monestihan brettien ritarit ovat iloisissa sirkusväreissä, mutta tämä toimii minusta paremmin ja antaa figulle myös tietyn (toivottavasti) tietynlaisen komean ilmeen. Alunperin tarkoitus oli jo tänään maalata koko vasen kylki, mutta tuossakin meni paljon aikaa ja tuotakin kuviointia on vielä hienosäädettävä.
Itse ritari tulee hyvin pitkälti samalla vihertävänsinisellä (siis vaatteet) ja itse hevonen saa olla valkea. Nuo loimen kilvet saavat ruskean pohjan johon on tarkoitus tulla graalin malja ja fleur de lys.
Kakasi kuvaa hieman eri valaistuksessa:
http://koti.mbnet.fi/isosika/kuvia/fikuja/heppa1.jpg
http://koti.mbnet.fi/isosika/kuvia/fikuja/heppa2.jpg
Olisi muuten hyvä kuulla ainakin se että kumpi näyttäisi paremmalta valaistukselta ja taustalta noille väreille.
Uusin kuva sivulla 2.
Viimeksi muokannut Gorkiporki, To 09.11.2006 23:42. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Modern cars - they all look like electric shavers.
- dead flesh penalty
- Gorkiporki
Vasen kylki alkaa olla koristeiden osalta nyt valmis. Kilvet loimissa muuttuivat alkusuunnitelmista poiketen tummanpunaisiksi, mikä nyt jälkikäteen ajateltuna olikin minusta hyvä ratkaisu.
http://koti.mbnet.fi/isosika/kuvia/fikuja/heppa3.jpg
http://koti.mbnet.fi/isosika/kuvia/fikuja/heppa3.jpg
- Gorkiporki
Niin siis valmista tossa on loimet ja nuo vasemman kyljen koristeet. Hevonen on pohjamaaleissaDrow^ kirjoitti:Annakkun arvaan, Sen ratsastja Bubble Herthaa hvon kuuseen jos kusessa? (Sori, wow vitsi)
No, Hieno on kaikin puolin mutta ratsu vaikuttaa jotenkin.. liian valkoiselta. Onhan niitä blondeja hevosia, mutta on niilläkin se harmahtava sävy, Muuta pahaa en keksi.
- Gorkiporki
No niin. Itse hevonen on nyt valmis. Seuraavana onkin sitten itse ratsastajan vuoro.
http://galtsu.net/kuva/1845/
Eli kertokaapa mielipiteitä.
http://galtsu.net/kuva/1845/
Eli kertokaapa mielipiteitä.
Nyt mennään lyhyesti ilman suurempia vuodatuksia (luulin vain):
- Noiden freehand kiehkuroiden paksuus on vain miun mielestä pykälän verran liian paksua, ohuempi vain tuntuu toimivan paksua paremmin. Varsinkin tuo etumainen rätti tuntuu kärsivän tästä. Wip-vaiheen kuvissa näkyy parissa kohdassa paljon paremman näköisiä kiehkuroita, mutta tästä ne tuntuvat vähän hukkuneen.
- Tuon eturätissä oleva lilja on kyllä ihan liian tummien värien sävyttämä ja vaatisi ennemminkin liukuja vaaleasta tummaan kuten muualla.
- Ja RMM:ää ja NMM:ää sekaisin vielä siten, että kälkimmäinen on hallitsevassa roolissa. Ei toimi ei. Jo ihan siitä syystä, että NMM erottuu kyllä RMM-massasta, mutta toisin päin asianlaita ei ole näin.
- Vuohiskarvat ja jalan iho kaipaisivat ehdottomasti jonkin sortin häivytystä, sillä nyt ne muodostavat aivan liian selkeän rajapinnan tuonne jalan alaosaan. Ei ne oikeillakaan heposilla ala kuin salamaniskusta ne eriväriset karvat siellä, vaan siinä on edes jonkin sortin väriliuku olemassa. Ja tuo häntä... Korostukset ovat liiankin hätäisen näköisiä liukumien puuttuessa. Nyt se nimittäin näyttää siltä, että siinä on pohjaväri ja korkeimpia kohtia olisi vain hiukan kuivaharjattu vaalemmalla värillä. Eli liukua (ja vielä vaalemapaa väriä korkeimmille kohdin) peliin noiden "karvojen" kanssa.
- Ruskeat remmit tuntuvat olevan hiukan karkeasti tehdyt, eli värialueiden rajat ovat turhankin selvästi näkyvissä. Ja satulassa olisi ehkä noiden ratsastajankin kanssa näkyvissä olevien alueiden (elikkä lähinnä nuppien) kanssa käyttää vähän mielikuvitusta.
Loppupeleissä teikäläisen näköinen nappi tyyliltään, mutta ei toteutuksen laadultaan. Jättää vähän sellaisen ristiriitaisen fiiliksen, kun mikään ei oikein loista ja samalla kuitenkin laatu on sen verran korkea, että ei oikein huonoksi/kohtalaiseksikaan edes tällä toteutuksella voi sanoa...
Yrska (on ihan solmussa)
- Noiden freehand kiehkuroiden paksuus on vain miun mielestä pykälän verran liian paksua, ohuempi vain tuntuu toimivan paksua paremmin. Varsinkin tuo etumainen rätti tuntuu kärsivän tästä. Wip-vaiheen kuvissa näkyy parissa kohdassa paljon paremman näköisiä kiehkuroita, mutta tästä ne tuntuvat vähän hukkuneen.
- Tuon eturätissä oleva lilja on kyllä ihan liian tummien värien sävyttämä ja vaatisi ennemminkin liukuja vaaleasta tummaan kuten muualla.
- Ja RMM:ää ja NMM:ää sekaisin vielä siten, että kälkimmäinen on hallitsevassa roolissa. Ei toimi ei. Jo ihan siitä syystä, että NMM erottuu kyllä RMM-massasta, mutta toisin päin asianlaita ei ole näin.
- Vuohiskarvat ja jalan iho kaipaisivat ehdottomasti jonkin sortin häivytystä, sillä nyt ne muodostavat aivan liian selkeän rajapinnan tuonne jalan alaosaan. Ei ne oikeillakaan heposilla ala kuin salamaniskusta ne eriväriset karvat siellä, vaan siinä on edes jonkin sortin väriliuku olemassa. Ja tuo häntä... Korostukset ovat liiankin hätäisen näköisiä liukumien puuttuessa. Nyt se nimittäin näyttää siltä, että siinä on pohjaväri ja korkeimpia kohtia olisi vain hiukan kuivaharjattu vaalemmalla värillä. Eli liukua (ja vielä vaalemapaa väriä korkeimmille kohdin) peliin noiden "karvojen" kanssa.
- Ruskeat remmit tuntuvat olevan hiukan karkeasti tehdyt, eli värialueiden rajat ovat turhankin selvästi näkyvissä. Ja satulassa olisi ehkä noiden ratsastajankin kanssa näkyvissä olevien alueiden (elikkä lähinnä nuppien) kanssa käyttää vähän mielikuvitusta.
Loppupeleissä teikäläisen näköinen nappi tyyliltään, mutta ei toteutuksen laadultaan. Jättää vähän sellaisen ristiriitaisen fiiliksen, kun mikään ei oikein loista ja samalla kuitenkin laatu on sen verran korkea, että ei oikein huonoksi/kohtalaiseksikaan edes tällä toteutuksella voi sanoa...
Yrska (on ihan solmussa)
Taitojaan ei saa hukata => Silloin kun inspiraatio iskee, niin muu maailma saa odottaa.
Muuten mainio, mutta häntä näyttää dipatulta. Ei kai se nyt ole mahdollista
. Itseeni iski kympillä toi itse hevonen, ei se kaapu, vaan toi valkonen pollen iho. Tuollaisia olisi kiva saada omista elffihepoista. Annatko jotain selostetta pollen ihon maalaamisesta, kiitos jo ennakkoon.
http://2011.piraattivaalit.fi/patsy02 kirjoitti:Useless as they may be, the horses still need their knights for the extra armour save.
Eipä tuosta mitään naputtamista keksi. Kaikin puolin hienosti toteutettu. Freehandeja on vaikea tehdä hyvin, mutta siinä olet kyllä mielestäni onnistunut mainiosti. Minua ei myöskään häiritse eri metallimaalaustyylien sekoittaminen. Jotenkin tuntuu, että hilemaalien käyttäminen kangasta maalatessa ei välttämättä toimisi yhtä hyvin kuin nmm. Odottelen innolla miltä ratsastaja näyttää.
- Gorkiporki
Aika erikoista, koska olen itsekin juuri sitä mieltä maeliksen kanssa että freehandit on parempi koittaa maalata nmm-tyylillä tai edes sinne päin ja muut osat metallilla. En ole itse asiassa tainnu nähdä koskaan kovinkaan montaa työtä jossa olisi myös freehand kuviot metallimaaleilla. Oikeastaan, kun ajattelen miten kökköjä GW:n ja vallejon kultamalit ovat, niin pelkkä ajatuskin hirvittää.yrska kirjoitti: - Ja RMM:ää ja NMM:ää sekaisin vielä siten, että kälkimmäinen on hallitsevassa roolissa. Ei toimi ei. Jo ihan siitä syystä, että NMM erottuu kyllä RMM-massasta, mutta toisin päin asianlaita ei ole näin.
No ehkä noita vuohikarvoja voisi koittaa hieman hioa, vaikka luulinkin jo urakan olevan hevosen suheeteen lopussa. En kyllä katsellut juuri kuvia oikeista hevosista mutta ilmeisesti aika monet muut jätävät nuo karvat myös ilman liukua (tyhmä Seb Perbet- Vuohiskarvat ja jalan iho kaipaisivat ehdottomasti jonkin sortin häivytystä, sillä nyt ne muodostavat aivan liian selkeän rajapinnan tuonne jalan alaosaan. Ei ne oikeillakaan heposilla ala kuin salamaniskusta ne eriväriset karvat siellä, vaan siinä on edes jonkin sortin väriliuku olemassa. Ja tuo häntä... Korostukset ovat liiankin hätäisen näköisiä liukumien puuttuessa. Nyt se nimittäin näyttää siltä, että siinä on pohjaväri ja korkeimpia kohtia olisi vain hiukan kuivaharjattu vaalemmalla värillä. Eli liukua (ja vielä vaalemapaa väriä korkeimmille kohdin) peliin noiden "karvojen" kanssa.
Erikoista sinänsä että hännässä ei näy juuri väriliukumia. Voi ohtua tietty kuvista ja valasituksesta, koska aika monta kerrosta siihenkin on pistetty. Ehkä joitain kohtia voisi ainakin varjostaa lisää.
Satulan takanupista sen verran että se ainakin häviää oikeastann kokonaan piiloon viitan taakse ja etummainenkin taitaa jäädä vähän siihen käden alle.
Ajattelin aluksi, että antaa ihmisten ajatella mitä ajattelevat tuosta kommentista, mutta en voi itselleni mitään. Eli:Gorkiporki kirjoitti:Aika erikoista, koska olen itsekin juuri sitä mieltä maeliksen kanssa että freehandit on parempi koittaa maalata nmm-tyylillä tai edes sinne päin ja muut osat metallilla. En ole itse asiassa tainnu nähdä koskaan kovinkaan montaa työtä jossa olisi myös freehand kuviot metallimaaleilla. Oikeastaan, kun ajattelen miten kökköjä GW:n ja vallejon kultamalit ovat, niin pelkkä ajatuskin hirvittää.
Tarkoitukseni oli sanoa, että ne tällä hetkellä hileillä olevat kohdat eivät nouse läheskään samalla lailla esiin tuosta kuin nmm:llä toteutetut. Eli siis toisin sanoen itse olisin korvannut nuo rmm-kohdat nmm:llä, eikä toisinpäin.
Toisaalta ratsastaja saattaa hyvinkin tuoda hileet sen verran voimakkaana mukaan, että tuo tasapaino tekniikoiden välillä muuttuu sille tasolle, että tästä ei sinällänsä enää ole niin vaivaa.
Yrska (horisee ihan omiaan)
Taitojaan ei saa hukata => Silloin kun inspiraatio iskee, niin muu maailma saa odottaa.
Itse maalauksesta en sano vielä mitään, koska ratsastaja saattaa muokata kokonaisvaikutelmaa melkoisesti. Sen sijaan kommentoin erästä virhettä, jota ei mielellään näkisi: Heppa on miestäni koottu kahdesta eri parin puoliskosta. Hepan molemmat takakaviot ovat ilmassa ja tämä tilanne kaiketi toistuu vain laukassa, jota ei muu figu sitten tuekaan missään määrin. Ongelma ei paista lävitse kuvakulmien takia ja toisaalta, koska muovi"ruoha" ei ole poistettu takakavioiden ja alustan välistä, mikä omasta mielestäni on varsin suositeltavaa yleensä. Meinasin ehdottaa sen muovijutun poistoa ja sit kun piti alkaa määritellä jalkaa, niin huomasi, että molemmissahan on se ongelma.
Pahoin pelkäänm että esim. takaa sivulta katsottaessa ja takaata muutenkin moinen paistaa inhasti läpi. Samaten, jos ne muovi"ruohot" poistettaisiin.
NMM ja RMM jutusta tuli mieleen, että mitenköhän ne kultakuviot olisi tehty kankaisiin "realistisesti"? NMM esittämässä NMMää ja RMM esittämässä aitoa metallia on musta oikein kelpo lähtökohta. Ongelmia tulee kuitenkin sitten siinä, että tämä vaikutelma pitää tuoda selkeästi esiin ja homma ei saa näyttää siltä, että kimmeet on väärissä paikoissa. Saattaa olla melko hankalakin juttu, tai sitten ei. Mutta mikäli keskiajalla olisi ollut jotain kiiltävää kultalankaa, jolla kultakuvioita tehtiin liinoihin/vaatteisiin, niin sitten RMM ajatus kankaissa ei mielestän olisi tuhoontuomittua. Riippuu siis siitä, millä tekniikalla tehtyjä kultakuvioita haluaa imitoida.
NMM ja RMM jutusta tuli mieleen, että mitenköhän ne kultakuviot olisi tehty kankaisiin "realistisesti"? NMM esittämässä NMMää ja RMM esittämässä aitoa metallia on musta oikein kelpo lähtökohta. Ongelmia tulee kuitenkin sitten siinä, että tämä vaikutelma pitää tuoda selkeästi esiin ja homma ei saa näyttää siltä, että kimmeet on väärissä paikoissa. Saattaa olla melko hankalakin juttu, tai sitten ei. Mutta mikäli keskiajalla olisi ollut jotain kiiltävää kultalankaa, jolla kultakuvioita tehtiin liinoihin/vaatteisiin, niin sitten RMM ajatus kankaissa ei mielestän olisi tuhoontuomittua. Riippuu siis siitä, millä tekniikalla tehtyjä kultakuvioita haluaa imitoida.
Viimeksi muokannut Matti, To 19.10.2006 14:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
- Hands_of_blue
Nyt kun Matti tuon mainitsi niin näyttää kyllä äärettömän typerältä nuo takajalat. Hevonen ikäänkuin kävelee etujaloillaan ja joku maaginen voima kannattelee sen halvaantunutta takapäätä.
Se onkin sitten ainoa virhe mitä tuosta löytyy. Maalaus on erinomaista ja freehandit upeita, ei sillä etteikö niitä vielä parantaa voisi.
Se onkin sitten ainoa virhe mitä tuosta löytyy. Maalaus on erinomaista ja freehandit upeita, ei sillä etteikö niitä vielä parantaa voisi.
- Gorkiporki
Hepasta sen verran että takajalkojen asento tosiaan on aika outo, mutta kun epäilin itsekin saaneeni väärät palat, tarkistin asian GW:n sivuilta ja huomasin että skulptaaja on se joka ei ole ajatellut mitään. En sitten tiedä itsekään onko hepan tarkoitus olla juuri hypännyt jonkun ojan yli tai mitä ihmettä sitten onkaan.Matti kirjoitti:Itse maalauksesta en sano vielä mitään, koska ratsastaja saattaa muokata kokonaisvaikutelmaa melkoisesti. Sen sijaan kommentoin erästä virhettä, jota ei mielellään näkisi: Heppa on miestäni koottu kahdesta eri parin puoliskosta. Hepan molemmat takakaviot ovat ilmassa ja tämä tilanne kaiketi toistuu vain laukassa, jota ei muu figu sitten tuekaan missään määrin. Ongelma ei paista lävitse kuvakulmien takia ja toisaalta, koska muovi"ruoha" ei ole poistettu takakavioiden ja alustan välistä, mikä omasta mielestäni on varsin suositeltavaa yleensä. Meinasin ehdottaa sen muovijutun poistoa ja sit kun piti alkaa määritellä jalkaa, niin huomasi, että molemmissahan on se ongelma.Pahoin pelkäänm että esim. takaa sivulta katsottaessa ja takaata muutenkin moinen paistaa inhasti läpi. Samaten, jos ne muovi"ruohot" poistettaisiin.
Tässä itse palaset: http://uk.games-workshop.com/storefront ... Img=252818
Yritin korjata asiaa vierailemalla porvoon puokissa, mutta siellä ei ollut bretejä blistereinä kuin kolme, joista yksi oli BSB:n kantaja ja sitten siellä oli kaksi dukea joista juuri sillä haluamallani oli väärä hevonen, eli ihan sama kuin tuo. Toista en viitsinyt ostaa koska figu oli sama kuin minulla jo on, ja en viitsi maksaa 13€ yhdestä muovihepasta. Aika harmillista. Olisin voinut tietty kokeilla odottaa tai tehdä MO-tilauksen, jona aikana idea ja into olisi todennäköisesti kuihtunut ja olisin jo alkanut tekemään jotain muuta.
Se miten kultakuvioita on oikeasti tehty on jäänyt minullekin hieman hämärän peittoon. Innostus tuohon sai tosiaan alkunsa eräistä todella hienoista historiallisista figuista joissa oli vaikka millaisia freehandeja. NMM:llä nekin, ja luulen muuten että tuilanetta tuossa tasapainottaa sitten se runsaasti metallia sisältävä ratsumies.
Mutta luulen että nämä historiallisiakin figuja maalaavat usein liioittelevat niiden freehandien kanssa, ja veikkaan että joskus 1200-1300 luvulla ne eivät olleet ihan mitään Mona Lisan kuvia kilvissä jne. Siis tulipa tämä vaan mieleen tässä yhteydessä.
Ratsastajan olen ajatellut maalata samalla sävyllä kuin itse hevosen loimi, ja itse viittaan tulee varmasti jotain NMM kultakuvioita myöskin.
Mutta jos Matti tai joku muu näkisi tämän aivan mahdottomana ideana, kannattaa ehdottaa jotain. Punaistakin voisi käyttää, mutta oikeastaan minusta sitä on käytetty nyt jo sopivasti noissa kilvissä, että ehkä ritari voisi olla enempi sävy sävyyn tuon hepan loimen kanssa, jos ajatellaan että tuollainen tumman sininen on se hänen tunnusvärinsä. Tumman sininen on ainakin wh maailmassa kallis ja aatelisten suosima väri.
Asiaa helpottamaan laitan kuvan itse figusta, eli tämä ritari:
http://uk.games-workshop.com/storefront ... Img=252311
(kirous ja kuolema kun en saanut tuota heppaa)
*Nauraa kippurassa*. Kyl tosta pitäs antaa GW:lle isot aploodit, toi on jo melkosen hyvä suoritus tai sitten en tiedä miten hepat liikkuu. Tjooh. Paska mäihä GW kyl osaa hommansa.Gorkiporki kirjoitti: Hepasta sen verran että takajalkojen asento tosiaan on aika outo, mutta kun epäilin itsekin saaneeni väärät palat, tarkistin asian GW:n sivuilta ja huomasin että skulptaaja on se joka ei ole ajatellut mitään. En sitten tiedä itsekään onko hepan tarkoitus olla juuri hypännyt jonkun ojan yli tai mitä ihmettä sitten onkaan.
Tässä itse palaset: http://uk.games-workshop.com/storefront ... Img=252818
Mikäli nyt itse hahmotan, niin sanoisin siitä tulevan lähinnä tasapainottoman oloinen ja epäselvä, mikäli ratsastajakin olisi sininen + kulta freehandit. Ehkä freehandeja on nyt hitusen liikaa tai sitten ne ovat liian paksuja. Enpä tiedä. Epäilisin sen punaisen kuintenkin olevan parempi vaihtoehto ja tukevan jo olemassa olevia punaisia osia. Eikös nuo punaiset osat loppujenlopuksi olekin myös figun olellisimmista seikoista? Mikäli harrastat maalinpoistoa, niin yksi keino olisi pistää perusvärit paikoilleen ja sitten katsoa, toimiiko kokonaisuus vai ei. Jos toimii, niin jatkaa maalausta ja jos ei, niin ratsastaja maalinpoistoon ja uutta yritystä tilalle. Ratsastajan ollessa metallinen, tämä onnistuu melkoisen hyvin.Ratsastajan olen ajatellut maalata samalla sävyllä kuin itse hevosen loimi, ja itse viittaan tulee varmasti jotain NMM kultakuvioita myöskin.
Mutta jos Matti tai joku muu näkisi tämän aivan mahdottomana ideana, kannattaa ehdottaa jotain.
Suurin murhehan syntyy, mikäli freehandit alkavat toimimaan "Maastkokuviona" ja haittaavat päämuotojen erottamista, sekä ratsastajan piirteinden havaitsemista. Mutta ei se sininenkään välttämättä huono vaihtoehto ole, kunhan ratsastajassa saisi jotenkin hallitsevaksi piirteeksi metallit ja täten erottamaan ratsastajan hepasta.
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
*hirttää itsensä anatomian oppaista tehtyyn paperiköyteen.Gorkiporki kirjoitti: Tässä itse palaset: http://uk.games-workshop.com/storefront ... Img=252818