Sen osoitehan sulla on jo kun paketin kerta postitit. Selvitä sen perusteella vanhempien puhelinnumero ja ota niihin yhteyttä. Vanhemmat kun tuppaavat olemaan vastuussa jälkikasvunsa töpeksinnästä.Galthan kirjoitti:Kun on selvästikkin alaikäinen kyseesä eihän sille mitään voi.
Pettymykset figukaupoissa
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Selvitetäänpä pari asiaa:Silveri kirjoitti:Vanhemmat kun tuppaavat olemaan vastuussa jälkikasvunsa töpeksinnästä.
Alle 15-vuotias ei ole rikosoikeudellisesti vastuussa teoistaan. Tämä ei tarkoita korvausvelvollisuuden poistumista. Moni onkin maksellut pitkään nassikkana tulitikkuleikeissä poltettua latoa vaikkei syytettä tuhopoltosta tullutkaan.
Alaikäinen ei myöskään ole sopimuskelpoinen. Siksi niissä Aku Ankan tilauslapuissa on se kohta "huoltajan allekirjoitus". Mitä ikinä olet sopinut alaikäisen kanssa, huoltaja voi kumota sen toteamalla ettei ole antanut suostumustaan. Tällöin kauppa perutaan jne.
Galthan voi siis vaatia vanhempia palauttamaan hänen omat figunsa tai korvaamaan ne. Vaihtokaupan loppuun viemistä ei voi juridisesti vaatia, joskin sitä voi tietysti sopuratkaisuna ehdottaa.
Korvausvelvollisuus ei myöskään automaattisesti lankea vanhemmille, ellei heidän osaltaan ole jotain laiminlyöntiä. Tällöin tuomittu korvaus voi jäädä lapsen kontolle korkoa kasvamaan, kunnes omat rahat riittää sen maksamiseen. Yleensä vanhemmat kuitenkin maksavat pienet korvaukset omasta pussistaan.
Joo, juridiikka sikseen. Parasta lienee lähestyä asiallisesti vanhempia ja selittää asia selkeästi ja rauhallisesti ja tarjota joku helppo ratkaisumalli (esim. "haluan vain omat tavarani takaisin").
//Mx