"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

En ikinä opi maalaamaan, lopetanko?

Aloittelijatason kysymykset miniatyyrien maalaamisesta, kokoamisesta tai maaston rakentamisesta.
WarPaint

En ikinä opi maalaamaan, lopetanko?

Viesti Kirjoittaja WarPaint »

Hei!

Kiinnostuin tosi paljon n 6kk sitten Warhammer Fantasy Battlesista. Olen jo päättänyt mitä armeijaa alan keräämään mutta maalaaminen on todella TODELLA iso ongelma. Maalamisissani ei ole tapahtunut minkäänlaista edistystä, en ole sen parempi kuin alussakaan. Omistan "How To Paint Citadel Miniatures" -kirjan ja se on oikeastaan ainoa apu jota käytän edistyäkseni. Minulla ei ole kavereita jotka osaisivat opettaa maalaamaan. Lisäksi minua käy särkemään päähän todella nopeasti kun maalailen figuja, ne kun ovat niin pieniä että pitää tiirata silmät selällään kun maalaa ja se haittaa maalamiseen keskittymistäni.

Olen ostanut jo oman armeijani porukoita, mutta en ole kasannut/maalannut niistä yhtäkään. Olen ostellut ja maalaillut muiden armeijoiden porukkaa harjoitellakseni, haluan oppia maalaamaan kunnolla ennenkuin maalaan oman keräämäni armeijan. En halua pilata oman armeijani figuja. Tähän asti olen pilannut jokaisen maalaamani harjoittelu ukon. Alkaa tulla kalliiksi...

Harmi kun missään ei opeteta miten näitä maalataan. Itsekseen maalailu ja samojen virheiden jankkaaminen ei voi olla hyvästä.

Pitäisikö minun lopettaa Warhammerin harrastus? Vai pitäisikö vain tyytyä niiden keräämiseen? Sitten kun kaikki on kerätty on aika köyhää jättää figut laatikoihinsa, haluaisin maalata ne mutta kun en osaa. Pidän todella paljon Warhammerista ja sen universumista ja olen todella kiintynyt maalaamattomaan armeijaani, mutta maalaaminen ei onnistu mitenkään. Tällä hetkellä näyttää siltä että on myynti edessä...

Niin ja en halua palkata ketään maalaamaan figujani, se tuntuu jotenkin väärältä. Figuurit ei enää tunnu "omalta", jos ymmärrätte?

Mitä minun pitäisi tehdä?
Vesihiisi

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Kannattaa kokeilla ennen lopettamista vielä joitakin todella yksinkertaisia tekniikoita. Voit esimerkiksi pohjamaalata armeijasi spraymaalilla helposti. Sitten maalaat tasaisilla maalipinnoilla eri osat yksityiskohdista liikaa välittämättä, jolloin ei tarvitse katsella liian läheltä, kunhan koitat pitää maalit jokseenkin oikeilla paikoillaan. Tämän jälkeen käytät esimerkiksi Black inkkiä tai muuta vastaavaa tuomaan hieman yksityiskohtia esiin.

Kannattaa myös kiinnittää huomiota siihen, maalaat hyvässä valaistuksessa, eikä maalausasentosi ole huono sillä se saattaa aiheuttaa päänsärkyä.
Dead Maniac
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dead Maniac »

Myös, jos pienten yksityiskohtien tihrustaminen särkee silmiä/päätä, näkö olisi hyvä saada tarkistettua. Asiahan on sinusta kiinni, mutta minä sanon ainakin että jatka vain maalaamista. Kyllä kun itsekin katselee joitakin 7 vuoden takaisia hirvityksiä niin ei ne häävejä ole. Silloin ne kyllä näyttivät hyvältä, että ehkä se asennekin kaipaa pientä ojennusta, vai?

Onnea harrastuksellesi, toivottavasti sinun ei tarvitse kuitenkaan lopettaa.
Time waits for no slave.

Kääntyneet kaartilaiseni:
http://www.sotavasara.net/keskustelu/vi ... p?p=638449
Rascal91

Viesti Kirjoittaja Rascal91 »

jatka harjoittelua.. eikä se haitta vaikka ne menee pilalle maalin poistoon vaan.
Alethor

Viesti Kirjoittaja Alethor »

No ei minunkaan ensimmäiset figuni kauniita ollut, mutta nyt kun kiinostuin oman armeijan vihdoin maalaamaan parin vuoden päästä nii kyllä se laatu parani. Elikkä harjotusta, harjotusta ja harjotusta. Raikas ilma ja musiikki parantaa työnlaatua (ainakin kohdallani..).
Ghaassas

Viesti Kirjoittaja Ghaassas »

Itse olen alkanut oppimaan vasta aivan viime kuukausina, ja harrastusta on kestänyt ainakin neljä vuotta. Eli aikaakin kannattaa varata.

Itse olen huomannut parhaaksi tavaksi sen, että kokeilee rohkeasti uusia tekniikoita ja yrittää siten löytää sen parhaan itselleen (tällä hetkellä) sopivan. Kannattaa tietysti aloittaa niistä yksinkertaisista, eikä murehtia, vaikka ensiyritys ei onnistaisikaan.

Mikäli haluat, että armeijasi näyttää hienolta ensisijaisesti pelikentällä, niin tärkeintä on selkeys, kirkkaus (omasta mielestäni), sekä yhtenäinen teema. Tässä on hyvä esimerkki siitä, miten jo ihan vain reunoja korostamalla voi saada kauempaa katsottuna näyttävän armeijan. Liika tummuus taas saa usein armeijan näyttämään ikävältä.

Eli siis. Kokeile tekniikoita, yritä etsiä itsellesi sopivaa, älä takerru turhiin yksityiskohtiin, äläkä kiirehdi. Näillä eväillä olen itse pärjännyt, ja tulosta on alkanut tulla. Mutta tuota itse ihan oikeasti yrittämisen tärkeyttä ei voi turhan paljon korostaa.
Rakath
Maalajakisälli 2007

Viesti Kirjoittaja Rakath »

Ei kannata vielä heittää pyyhettä kehään. Hyviä ohjeita onkin jo annettu. Alussa kannattaa keskittyä siihen, että maalit ovat omilla paikoillaan ja yksityiskohtia mitenkuten poimittu esiin.
Heti alussa kannattaa ottaa tavaksi myös ohuesti maalaaminen. Eli ei dippaa sitä pensseliä vartta myöten upissa maalipurkissa, ja lättää sitä kauheata maalikasaa keskelle figua. Ohuita kerroksia, ihan vain pensselinkärkeä maalissa kostuttaen.
Ne kuivaharjaukset ja blendit smoothit voi surutta unohtaa tässä vaiheessa. Ensin pitää oppia perusjutut, ennen kuin voi kehittyneempiä tekniikoita käyttää.

Ja ne figuthan eivät mene pilalle, aina niistä voi myöhemmin poistaa maalit vaikka mäntysuovalla tai jarrunesteellä. Minunkin ihan ekat 15 vuotta sitten maalatut muovifigut olen mäntysuovassa kylvettänyt ja nyt maalannut uudelleen.

Päänsärkyyn voi auttaa pelkästään kirkkaan lampun hankkiminen. Mulla on 120w lamppua vastaava energiansäästölamppu, ja tuntuu että sekään ei aina riitä. Reissu optikolle voi myös auttaa, jos mikään muu ei tepsi.
Figujen poistomyynti! Paljon wanhaa tavaraa & harvinaisia klassikoita:
https://www.huuto.net/haku/sellernro/27655
Hands_of_blue

Viesti Kirjoittaja Hands_of_blue »

Maalaamaan oppiminenkin on aika suhteellinen käsite. Olisi mukava tietää, millaisella tasolla haluaisit armeijasi maalata. Jos olet esimerkiksi katsellut Galtsun top 20 figuja ja ajatellut, että tuolla tasolla haluan armeijani maalata, ovat realiteetit aika hukassa. Sellaisen tason saavuttaminen kestää vuosia ja monilta ei onnistu ikinä.
Olisi myös mukava nähdä kuva maalaamastasi figusta niin olisi helpompi neuvoa ja korjata virheitä. Mitä tihrustamiseen tulee niin suosittelisin hyvää pöytälamppua, joka ei tosin saa olla liiankaan kirkas. Mikäli hyvä lamppu ei auta kannattaa oikeasti varata aika optikolta. Vaikka normaalisti näössäsi ei olisikaan mitään vikaa monille juuri pienien lähellä olevien kohteiden hahmotus tuottaa ongelmia. Tämä on onneksi korjattavissa ns. lukulaseilla, joita voisit käyttää maalatessasi.
Varmaa on se, että nyt ei kannata luovuttaa jos muuten pidät hammeroinnista. Laita nyt vaikka aluksi kuva maalaamastasi figusta niin voimme antaa neuvoja.
Samuli.H

Viesti Kirjoittaja Samuli.H »

Kuvat figuistasi olisivat hyviä, niin niistä ehkä näkisi mikä menee pieleen.

Olisin ehdottanut, että etsi joku joka opettaa maalaamaan, mutta jos sellaista ei ole, niin ei sitten.

Dippaus on myös vaihtoehto. Sillä tavoin pitäisi melko helposti saada ihan mukavan näköisiä figuja. Huonona puolena on , että se ei oikein sovi kaikille figuille, eikä maalaustaidot juurikaan kehity. Haullla löytyy asiaa dippauksesta.
moi
Grond

Viesti Kirjoittaja Grond »

Figut ovat pelimerkkejä - se kannattaa muistaa. Sen tiedostettuasi voit miettiä kannattaako pelimerkkien suhteen alkaa kerätä turhia paineita. Joku voi maalailla pelimerkkejään, toinen paremmin, toinen huonommin. Mitään lisäarvoa itse pelaamiseen se ei tuo, peli on yhtä hyvä/paska kuin sen säännöt ovat, olipa pelimerkit kokomustia tai maalattuja.
Oikolukuhirvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oikolukuhirvi »

Itse maalautan figuni muilla, niillä jotka osaavat (tämä koska en ensinnäkään osaa maalata, toisekseen ei kiinnosta maalata, kolmanneksi: alkaa huimata kun maalaa, silmiä kirvellä ja selkää ja etenkin niskaa särkeä).
Griffon on suomeksi griippi tai aarnikotka. "Griffoni" on tarmokas, vankka ja maatiaismaiselta vaikuttava koirarotu.
ale

Viesti Kirjoittaja ale »

Jos pelaaminen houkuttelee niin kannattaisi ehkä vain maalata se armeija valmiiksi. Vaikkei olisi niin kaunis armeija niin pääset kuitenkin pelaamaan. Ja itse asiassa vähän rumempikin figu näyttää pelikentällä (varsinkin kun niitä nappeja on paljon) ihan hyvältä. Ja sitten kun se ensimmäinen armeija on valmis niin voi ihan rauhassa alkaa opettelemaan uusia tekniikoita ja kehittämään taitojaan. Toki armeijaa maalatessakin taidot kehittyvät. Esimerkiksi oman armeijani viimeiset figut näyttävät paremmalta kuin ensimmäiset, vaikken erityisesti ole yrittänyt mitään opetella. Lisäksi pelaaminen on varsinkin minulle tehokkaimpia keinoja saada maalausintoa.
helke

Viesti Kirjoittaja helke »

Nyt onkin jo tullut hyviä vinkkeijä. Tästä lähtee minun panostukseni. Ensin voisit lähettää niitä kuvia. Sen jälkeen minä ja monet muut kerromme mikä auttaisi. Jos asuisit lähellä niin minäpä voisin jopa opettaa maalaamaan. (Tosin itsekkin vielä melko kehno maalari olen mutta osaan sentään jotain.) Se edellä mainittu kirkas lamppu on erittäin hyödyllinen lukulasien kera. Koita nyt näillä näin alkuun pärjätä. Autan heti kun tarviit lisää apua.
Death to the false Emperor!
IceWind

Viesti Kirjoittaja IceWind »

Vielä ei kannata luovuttaa.. kyllä se siitä ajan myötä. Minäkin olen jo keränny jo 5,5 vuotta ja nyt alan vasta käsittää miten maalataan.
pitää vaan harjotella paljon.Tällä hetkellä ei tarvitse vielä niin paljon niistä yksityiskohdista välittää.Myöhemmin myöhemmin..

Kuten aikasemmatkin henkilöt ovat jo sanoneet. Parempi lamppu.
So called brainfart^^
WarPaint

Viesti Kirjoittaja WarPaint »

Kannattaa myös kiinnittää huomiota siihen, maalaat hyvässä valaistuksessa, eikä maalausasentosi ole huono sillä se saattaa aiheuttaa päänsärkyä.
Minulla on valaisimena LIVAL 11 W. Valonlähde Osaram Dulux S 11W putki. Tietääkseni ihan hyvä lamppu maalailua varten? Tosin minulla tulee todella kuuma jos sen lähellä työskentelee. Istun ihan selkäsuorassa, kyynerpäät pöydällä. Mielestäni se päänsärky johtuu ihan siitä pienen figuurin tuijottamisesta. Ei kai auta kuin pitää taukoja että pää rauhottuu?
Myös, jos pienten yksityiskohtien tihrustaminen särkee silmiä/päätä, näkö olisi hyvä saada tarkistettua.
Lähinäköni on todistetusti huippuluokkaa, mutta jos kauas katson niin alkaa hieman näkymään tuplakuvaa. Joten ainakaan lähinäössäni ei ole ongelmia.
Mikäli haluat, että armeijasi näyttää hienolta ensisijaisesti pelikentällä, niin tärkeintä on selkeys, kirkkaus (omasta mielestäni), sekä yhtenäinen teema.
Minulla ei ole yhtään kavereita jotka pelaisivat Warhammeria joten en voi pelata ollenkaan. Tämän takia en ole vaivautunut opettelemaan pelisääntöjä. Haluan nimenomaan maalata hienon näköisiä figuureja jotka asetan näyttelyä varten vaikkapa lasikaappiini. Tietysti olisi kiva myös pelata mutta kun ei ole kavereita jotka pelaisivat joten olen luopunut siitä ajatuksesta, tosin en kyllä tällä hetkellä osaa pelatakaan.
Ja ne figuthan eivät mene pilalle, aina niistä voi myöhemmin poistaa maalit vaikka mäntysuovalla tai jarrunesteellä. Minunkin ihan ekat 15 vuotta sitten maalatut muovifigut olen mäntysuovassa kylvettänyt ja nyt maalannut uudelleen.
Ai kiva, tuota en tiennytkään! Siis figuilta voi poistaa maalin? (Tässä taas näkee minkälainen newbie olen...) Onneksi ne voi poistaa, sitten pitää todellakin ostaa noita litkuja ja ottaa maalit pois näistä harjoittelufiguista. Kiitos tuosta neuvosta todella paljon, tulee todella tarpeeseen!
Olisi mukava tietää, millaisella tasolla haluaisit armeijasi maalata. Jos olet esimerkiksi katsellut Galtsun top 20 figuja ja ajatellut, että tuolla tasolla haluan armeijani maalata, ovat realiteetit aika hukassa.
Jaa-a, tasolle? En osaa oikein määrittää sitä... Olen kyllä nähnyt niitä Top 20 figuja sun muita mestariteoksia enkä uskokaan että ikinä pystyisin samaan. Haluaisin kuitenkin oppia maalaamaan figuurini ihan kunnioitettavalla tavalla, vaikkapa kouluarvosanalla 7 tasoa. Figuurini tulisi nimenomaan olemaan näyteltävänä hyllyllä, en voi pelata niillä kun ei ole pelikavereita. Joten kerta en voi pelata niin keskityn maalaamiseen mahdollisimman paljon ja haluan tehdä hyvää työtä.
Olisi myös mukava nähdä kuva maalaamastasi figusta niin olisi helpompi neuvoa ja korjata virheitä.
Ennen kuin edes kirjoitin tänne niin aattelin että saisinpa laitettua kuvan tänne teille nähtäväksi niin voisitte neuvoa. Valitettavasti minulla ei ole kameraa, ainoastaan webbikamera jossa on surkea kuva. Mutta jos pukki toisi tänä jouluna sen kameran niin laitan ehdottomasti kuvan tänne figustani teille.
Varmaa on se, että nyt ei kannata luovuttaa jos muuten pidät hammeroinnista.
No sitten se tarkoittaa sitä että minun ei kannata lopettaa harrastusta. Pidän todella paljon Warhammer figuista ja niiden maailmasta ja olen kiintynyt omaan armeijaani, vaikka onkin vielä paketissa maalaamattomana. Olisi upeaa saada ne hyllylle komeilemaan hienosti maalattuna ja ehkä joku onnekas päivä saisin johtaa ne jopa sotaan!
Joku voi maalailla pelimerkkejään, toinen paremmin, toinen huonommin. Mitään lisäarvoa itse pelaamiseen se ei tuo, peli on yhtä hyvä/paska kuin sen säännöt ovat, olipa pelimerkit kokomustia tai maalattuja.
Niin, kuten jo aiemmin sanoinkin tuolla niin minulla ei ole aikomus pelata, ainakaan tällä hetkellä (kun en voi). Haluan maalata figut mahdollisimman hyvin ja laittaa näytille, aikomus onkin kehittyä enemmänkin maalaajana kuin pelaajana.
Jos asuisit lähellä niin minäpä voisin jopa opettaa maalaamaan.
No sen verran voin sanoa että asun Kotkan alueella.

Kiitos kaikille teille neuvoista ja vinkeistä todella paljon. Viestienne vuoksi tuli taas sellainen olo että ehkä minä tästä vielä kehityn eikä minun kannata luovuttaa. Pidän Warhammerista todella paljon enkä tosissaan halua lopettaa siksi että en osaa maalata figuja kunnolla. Kiitos teille, en näillä näkymin sitten lopetakaan Warhammeria. Ehkä olenkin sitten parempi pelaaja kuin maalari? Sen saa nähdä jahka joskus pääsisi pelaamaan.

Kiitos teille!
Matti
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Matti »

Maalinpoisto onnistuu helpoimmin metallifiguista, koska useat maalinpoistajat syövyttävät muovia. Muovifiguihin kuulemma toimii jotkin jarrunesteet ja mäntysuopa, mene ja sitten tiedä. Kannattaa kokeilla, kumpikaan nyt tuskin kovin kallista on. Jarrunesteessä tosin ongelma on se, että kyseinen tökötti taitaa olla ongelmajätettä.

Metallifiguista maalit itse poistan nitromors nimisellä tökötillä. Melkoista myrkkyä, joten tätä käyttäessä kannattaa käyttää suojahanskoja, sekä silmäsuojusta (maalia kun voi joskus joutua harjaamaan esim. hammasharjalla, jolloin ei halua vahingossakaan kyseistä tököttiä joutuvan silmiin). Lähtevät todella helposti (ja nopeasti).

Itse maalaamisen suhteen, niin oletkos lukenus Minisaarnaajan maalausoppaan? Tuosta lienee jotain iloa kuitenkin myös. Citadelin tuotosta en tunne, joten en tiedä menevätkö aivan päälekkäin.

Se, että päätä alkaa särkemään figua maalatessa, ei ole kyllä ihan normaalia, vaan jotain on hassusti. Itselläni ei nimittäin ole juuri koskaan päätä alkanut särkemään (ja olen sentään maalaillut figuja yli kymmenen vuotta). Tuollaisia samankaltaisia valaisimia itsekin olen joskus käyttänyt, joten tuskinpa se siitä on kiinni. Tietysti jos kotoa löytyy hehkulamppu, jonka alla voisi kokeilla maalausta, niin kannattaa. Mikäli päänsärkyä ei tulekaan, niin syy saattaa olla vääränlaisessa valaisimessa.

Maalauksessa muuten pätenee se totuus, että 10% saattaa olla lahjakkutta, mutta se 90% on ihan puhtaasti perslihasten kuluttamista. Jos siis vain puhtia riittää, halua kehittyä, niin kyllä jossain vaiheessa se työ alkaa kantaa hedelmää. :)
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
Hands_of_blue

Viesti Kirjoittaja Hands_of_blue »

Maalinpoistosta sen verran, että Metallifiguihin käyttäisin Nitromorsin sijaan asetonia, se kun on halvempaa, vähemmän myrkyllistä ja lähes yhtä tehokasta. Muoviin käytän jarrunestettä, huomaa kuitenkin, että jotkut jarrunesteetkin sulattavat muovin pintaa. Itse käytän Dot4 merkkiä, jota löytyy lähes kaikilta huoltoasemilta n. 5€/pullo ja pullollisella poistaa maalit todella monesta figusta.

Maalinpoisto itsessään toimii siten, että laitat valitsemaasi ainetta sopivan kokoiseen kannelliseen purkkiin sellaisen määrän, että figut peittyvät. Annat figujen liota, yleensä ainakin asetonin kanssa tunti riittää mutta figujen voi antaa liota huoletta niin kauan kuin haluaa, yleensä yön yli liottaminen on hyvä idea. Tämän jälkeen nappaat figun kerrallaan purkista ja juoksevan veden alla vaikka vanhalla hammasharjalla sudit maalit pois. Yleensä vielä pesen figut hammasharjalla ja tiskiaineella, jotta maalipoistoaine ja maalinjämät lähtevät kunnolla pois eivätkä haittaa uudelleenmaalausta.

Totuus on, että kaikki "pilaavat" hyvin monta figua ennen kuin oikeasti oppivat malaamaan eli rohkeasti vain maalaamaan niin kyllä se siitä lähtee. Puoli vuotta on loppujen lopuksi aika lyhyt aika figumaalauksessa eli vielä ei kannata huolestua. Olisi hyvä myös tietää millaisilla välineillä maalaat. Esim. mitä pohjamaalia käytät, mitä siveltimiä ja maaleja ym.? Hyvät välineet eivät tee hyvää maalaria mutta huonot välineet voivat tuhota sen vähänkin osaamisen.
Lighthammer
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Lighthammer »

Matti kirjoitti:Maalinpoisto onnistuu helpoimmin metallifiguista, koska useat maalinpoistajat syövyttävät muovia. Muovifiguihin kuulemma toimii jotkin jarrunesteet ja mäntysuopa, mene ja sitten tiedä. Kannattaa kokeilla, kumpikaan nyt tuskin kovin kallista on. Jarrunesteessä tosin ongelma on se, että kyseinen tökötti taitaa olla ongelmajätettä.
Jarrunesteellä (itse käytän DOT4:sta) irtoaa muovifiguista maalit ehkä jopa helpommin kuin metallifiguista asetonilla/vast. mömmöillä, vuorokauden liuotuksen tuloksena maalit irtoavat nättinä kalvona figun pinnasta. Asetoniliuotuksen jälkeen yleensä joutuu puunaamaan aika innokkaasti jotta saa maalit kaikista syvennyksistä poies.

Jarruneste tosiaan on ongelmajäte, joskin sitä ottavat esim. monet huoltoasemat vastaan. Jartsikkaa voi tosin käyttää useaan kertaan, ennen kuin se on korvattava tuoreella nesteellä.
Set fire to the family tree.
Drak
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Drak »

Huomaa, että jos liimapurkki on jääny auki, päätä rupeaa särkemään erittäin helposti. Joo ja kannattaa kokeilla niitä ihan perustekniikoit(drybrush, ink wash). Kyllä niitä joskus vähän kokeneemmatkin käyttävät.
Ratovaari

Viesti Kirjoittaja Ratovaari »

Haittaako se jotain, vaikka et oppisikaan maalaamaan?
En minäkään osaa maalata, enkä tule ikinä oppimaankaan, mutta maalaan silti, koska maalaus on kivaa, ja konvertoiminen viellä hauskempaa, joskin sitäkään en osaa tehdä. Mutta mitä väliä sillä on?

Miksi surffata netissä? Ilman sitäkin pärjää.
Siksi että se on hauskaa.

Miksi maalata? Ilman sitäkin pärjää.
Siksi että se on hauskaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Perusteet”