"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Flockien kuivaharjaus

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Migutti

Flockien kuivaharjaus

Viesti Kirjoittaja Migutti »

Päätinpä eilen aloittaa kentäntekorojektin, ja nyt olisin lähes siinä vaiheessa, että olisi aika iskeä hiekat, tai nurmet, pöytään. Kaverillani on GW:n ruohomatto, eikä se minua oikein innostanut, niin päätin tehdä maiseman, jonka maaston värinä olisi vihreä. Jotenka kannattaako ostaa GW:stä sitä ''vihreää hiekkaa'' ja sprayata se mustaksi ja kuivaharjata, vai jätänkö sen kentälle ilman minkäännäköistä muokkausta?
jullevi
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jullevi »

GW:n vihreä modelling flock ei ole hiekkaa, vaan vihreäksi värjättyä sahanpurua. Valmiiksi värjätyn flokin ajatus menee vähän hukkaan, jos suunnitelmissa on maalata se uudestaan. Flokilla päällystetty pöytä voisi kuitenkin olla ihan jees, kunhan sen käsittelee huolella niin että flokki ei varise. Oli miten oli, jos tarkoituksena on päällystää kokonainen pöytä, GW:n sirotemateriaalit ovat hinta/määrä -suhteeltaan erittäin huono ratkaisu.
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
Atsku

Viesti Kirjoittaja Atsku »

jullevi kirjoitti:Flokilla päällystetty pöytä voisi kuitenkin olla ihan jees, kunhan sen käsittelee huolella niin että flokki ei varise.
Ellei ketään haittaa, voisin liittää counterkysymyksen tähän topiciin.

Olen juuri tekemässä pelipöytää, ja olen laittamassa hiekkaa/soraa lisukkeiksi. Kysyisinkin, mitä tarkoitat "käsittelyllä"? Miten voisin käsitellä hiekan ettei se varisisi pois?
Olen koskenut The Captainia.
jullevi
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jullevi »

Atsku kirjoitti:Olen juuri tekemässä pelipöytää, ja olen laittamassa hiekkaa/soraa lisukkeiksi. Kysyisinkin, mitä tarkoitat "käsittelyllä"? Miten voisin käsitellä hiekan ettei se varisisi pois?
Sanotaan nyt heti, että minulla ei ole aiheesta minkäänlaista kokemusta, pelkästään hyviä(?) arvauksia. Hiekalla päällystetyn pöydän maalaisin ensin muutamaan kertaan esim mustalla sopivan paksuisella talomaalilla. Maalin tarkoitus olisi siis "sitoa" hiekkaa, sama periaate kuin figujen beissauksessa siis. Pelkkään spraymaalaukseen ja spraylaukkaukseen en sen sijaan luottaisi lainkaan. Spray on varmasti kätevä pöydän sävytykseen, mutta pohjatyön tekisin purkkimaalilla.

Flokatussa pöydässä kuvittelisin, että aivantekijä on saada liima imeytymään flokkiin. Tämä voisi onnistua esimerkiksi sumuttamalla flokkiin vettä tai ohutta vesi/liima -seosta flokin ollessa liimauksessa. Uskoisin että liima imeytyy paremmin märkään kuin kuivaan flokkiin.
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
Hammerheart

Viesti Kirjoittaja Hammerheart »

Atsku kirjoitti:Olen juuri tekemässä pelipöytää, ja olen laittamassa hiekkaa/soraa lisukkeiksi. Kysyisinkin, mitä tarkoitat "käsittelyllä"? Miten voisin käsitellä hiekan ettei se varisisi pois?
Sekoitat maalia, hiekkaa ja erikeepperiä mömmöksi ja sudit sillä. Suihkepullooon voi myös laittaa erikeepperin ja veden sekoitusta ja suihkia lopputulosta pöydän pintaan.
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
Hands_of_blue

Re: Flockien kuivaharjaus

Viesti Kirjoittaja Hands_of_blue »

Migutti kirjoitti:Päätinpä eilen aloittaa kentäntekorojektin, ja nyt olisin lähes siinä vaiheessa, että olisi aika iskeä hiekat, tai nurmet, pöytään. Kaverillani on GW:n ruohomatto, eikä se minua oikein innostanut, niin päätin tehdä maiseman, jonka maaston värinä olisi vihreä. Jotenka kannattaako ostaa GW:stä sitä ''vihreää hiekkaa'' ja sprayata se mustaksi ja kuivaharjata, vai jätänkö sen kentälle ilman minkäännäköistä muokkausta?
Ensin kannattaa pöydän pintaan lyödä hiekka, jonka maalaat haluamasi väriseksi. Koska ajan kuluessa mitä todennäköisimmin osa flockista kuluu pois ja on mukavampaa, että alta paljastuu maata eikä esimerkiksi puinen pöytä tai valkoista Finnfoamia. Tämän päälle laittaisin sitten flockin niin, että osa maasta jää näkyviin. Näin maastosta tulee mukavan vaihteleva eli ei pelkkää samanväristä flockia.

Hiekan käyt sihtaamassa lähimmältä hiekkalaatikolta ja ruohoksi suosittelisin Woodland scenicsin Blended turffia, jota saa Fantasiapeleistä. Sävyistä paras on mielestäni Green blend, joka on mukavan vaihtelevan väristä.

Hiekan saat pysymään paikoillaan juuri edellämainitulla vesi+erikeeper seoksella ja turffin päälle kannattaa suihkaista vähän mattalakkaa niin pysyy paremmin. Hiekan maalaamiseen suosittelisin oikeastaan mitä tahansa halpaa akryylimaalia, kirjakaupat ja Tiimarit kannattaa käydä läpi, ainakin Tiimarissa oli viimenäkemällä ihan parilla eurolla isoja tuubeja ihan hyvältä vaikuttavaa akryylimaalia.
Migutti

Viesti Kirjoittaja Migutti »

jullevi kirjoitti:Oli miten oli, jos tarkoituksena on päällystää kokonainen pöytä, GW:n sirotemateriaalit ovat hinta/määrä -suhteeltaan erittäin huono ratkaisu.
Osaisitko kertoa, mitä pistän flockin sijasta? Takapihan hiekka, jonka kuivaharjaan muutamilla vihreillä?
Hands_of_blue

Viesti Kirjoittaja Hands_of_blue »

ruohoksi suosittelisin Woodland scenicsin Blended turffia, jota saa Fantasiapeleistä. Sävyistä paras on mielestäni Green blend
Toinen mahdollisuus on Woodland scenicsin static grass, jota saa kympillä jotakuinkin muutaman pelipöydän tarpeisiin, tätäkin löytyy Fantasiapeleistä.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

flockki siis on hyvä idea, mutta GW:n flockki huono idea
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”