Helf armeijan suunnittelu
Helf armeijan suunnittelu
Olen pelannut aikaisemmin O&G, mutta nyt vaihdan Helffeihin.Mage on jo valmiiksi ja SHelmssejä ajettelin ostaa seuraavaksi ja sen jälkeen archereita/spearmanejä.Eli miten kannattaisi edetä?
(\__/)
(='.'=)
('.') ('.')
This is Bunny. Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination!
(='.'=)
('.') ('.')
This is Bunny. Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination!
Shelmit ovat se helffien hyvä coreyksikkö. Kymmenen archerin ryhmät toiseksi paras, niissä on kiva pitää velhoa suojassa: suoltavat kuolemaa vastustajien niskaan ja juoksevat tappelun uhatessa pakoon kaikki yhdessä. (Shadow warriorit ovat varmaan vielä parempia tässä duunissa, mutta eivät ole corea.) Spearmanit ovat hiton kalliita siihen nähden mitä ne saavat aikaan. Melkein kaikki helffien jalkarykmentit ovat tällaisia. Ilman isompia jalkarykmenttejä pelaaminen voi tosin olla vaivalloista, että kai yhtä yksikköä voi nyt ainakin harkita. Chariotit ja keihäsmiehet tukevat toisiaan hyvin. Chariotit ovat myös muuten vain hyviä.
Repeater bolttereilla voi präiskytellä vihollisia enempiä miettimättä, kotkilla taasen voi mennä kaatamaan niiltä sotakoneet ja sitomaan ampujarykmenttejä, ja taitopelaaja saa vihollisen raivoihinsa tulemalla kanasillaan aina väärään paikkaan eteen ja/tai hidastamalla marssia.
Komentaja ratsulla ja peitsellä, tai kotkan selässä ja taikajousella rokkaa aika hyvin, samoin haltiavelhot joukolla. Seer Honourilla valkataan hyvät loitsut, ei tarvitse rukoilla noppaa.
Repeater bolttereilla voi präiskytellä vihollisia enempiä miettimättä, kotkilla taasen voi mennä kaatamaan niiltä sotakoneet ja sitomaan ampujarykmenttejä, ja taitopelaaja saa vihollisen raivoihinsa tulemalla kanasillaan aina väärään paikkaan eteen ja/tai hidastamalla marssia.
Komentaja ratsulla ja peitsellä, tai kotkan selässä ja taikajousella rokkaa aika hyvin, samoin haltiavelhot joukolla. Seer Honourilla valkataan hyvät loitsut, ei tarvitse rukoilla noppaa.
-
little lizard.
Helffi army bookkihan uudistetaan huhujen mukaan kesällä.
Eli joko magia horde heroiksi tai sitten heroja mounttien päällä.
Coreksi mieluiten 5 hengen silverhelmejä ja niitä normi ampujia.
Yleensä speciaaleihin tungetaan vain kärryjä ja shadow warrioreita ja yleensä tämä onkin suht toimiva tapa
Rare onkin aina vaikein valinta bolttereita pitää aina olla, mutta eaglet toimivat myös varsin hyvin. Jos haluat erinlaista niin ota valkoisia jellonia kiva ja yleensä myös hyvin tappava joukko... itse käytän näitä aika usein
Eli joko magia horde heroiksi tai sitten heroja mounttien päällä.
Coreksi mieluiten 5 hengen silverhelmejä ja niitä normi ampujia.
Yleensä speciaaleihin tungetaan vain kärryjä ja shadow warrioreita ja yleensä tämä onkin suht toimiva tapa
Rare onkin aina vaikein valinta bolttereita pitää aina olla, mutta eaglet toimivat myös varsin hyvin. Jos haluat erinlaista niin ota valkoisia jellonia kiva ja yleensä myös hyvin tappava joukko... itse käytän näitä aika usein
Riippuu aika paljon haluatko voittaa vai yrittää säilyttää häviö mahdollisimman pienenä. Helffeillä kun karkeasti voi tehdä vain kahdenlaisia listoja: juustoja tai peruslistoja, joilla häviää vähänkin paremmille listoille.
Juustolistat koostuvat usein joko hirmuisesta maagi-tai kärryarsenaalista. Coreen pelkkiä Silver helmejä. Pari RBT:tä rareen ja se on siinä.
Tietysti munakkaampi vaihtoehto olisi tehdä jotain omaperäistä, mutta en kovin moneen toimivaan omaperäiseen listaan ole törmännyt.
Juustolistat koostuvat usein joko hirmuisesta maagi-tai kärryarsenaalista. Coreen pelkkiä Silver helmejä. Pari RBT:tä rareen ja se on siinä.
Tietysti munakkaampi vaihtoehto olisi tehdä jotain omaperäistä, mutta en kovin moneen toimivaan omaperäiseen listaan ole törmännyt.
"D'oh!"
-Homer J. Simpson
-Homer J. Simpson
Innostuin kirjoittamaan ihan liikaa, onneksi tämän lukeminen ei ole kenellekään pakollista.
Ne toimivat HE-listat ovat melkolailla samanlaisia, jos puhutaan vähänkään monipuolisemmasta paketista.
Esim. kaksi maagia, kaksi kärryä, core täynnä shelmejä, hero kotkan päällä/kaksi kotkaa (itse käytän tätä jälkimmäistä; koska se mahdollistaa edes jonkun uhrattavan yksikön olemassaolon, 50p on vähän HE-poppoossa), kaksi boltteria ja shadow warru/archeri yksikkö maageille.
Itse tykkään, edelleen, pitää yhtä maagia ratsun päällä. Olen jopa harkinnut kaikkien maagien pistämistä jonkun elukan kyytiin, mutta se on vielä jäänyt tekemättä.
Jos High Elfeillä meinaa pelata, niin pitäisi tietää mitä niillä vähillä ukoilla voi tehdä, koska monet massa-armeijat, esim. O&G voi tuottaa melkoista päänvaivaa, eikä se voitto niitä vastaan tule "hopeatarjoittimella", vaan siinä saa nähdä vaivaa. Itse en ole päässyt vielä edes tasoihin. Yhden ainoan kerran sekin on ollut lähellä (sekä minulla, että O&G:lla oli hyvin vähän nappeja pöydällä pelin jälkeen).
Vähäisen pelikokemukseni perusteella täytyy sanoa, että sitä menestymistä (?) ei synny suoraviivaisella mättäämisellä, kun ottaa huomioon, että HE-ritari lyö S5:lla, eikä se tunnu riittävän mitä siltä odottaa, joten monet (liiankin) tilanteet pitää hoitaa magialla, mikä on järkyttävän miscast listan vuoksi hyvin riskialtista puuhaa, joskin se voi olla myös tehokasta onnistuessaan. Onnistuminen tosin on yleensä paniikin aiheuttamista, harvemmin sillä kokonaista yksikköä kerralla tuhoaa.
Moneen muuhun armeijaan nähden HE on melko luotettava (ei animositya, ei stupiditya) ja tiettyjä armeijoita vastaan keinoja on vähänlaisesti (on kuitenkin), esim. Woodit (erityisesti forest spirit tyyppiset 'ollaan puuhaltioita' demoniviritykset; T4, Fear/terror, immune to psy, ward...). Ongelma muodostuu osaksi siitä, että haltiat nyt kuolevat, kun niitä katsoo julmasti tai jos vahingossa aivastaa niiden suuntaan ja woodit osaavat sen mitä HElffien kaatamiseen tarvitaan.
Ne toimivat HE-listat ovat melkolailla samanlaisia, jos puhutaan vähänkään monipuolisemmasta paketista.
Esim. kaksi maagia, kaksi kärryä, core täynnä shelmejä, hero kotkan päällä/kaksi kotkaa (itse käytän tätä jälkimmäistä; koska se mahdollistaa edes jonkun uhrattavan yksikön olemassaolon, 50p on vähän HE-poppoossa), kaksi boltteria ja shadow warru/archeri yksikkö maageille.
Itse tykkään, edelleen, pitää yhtä maagia ratsun päällä. Olen jopa harkinnut kaikkien maagien pistämistä jonkun elukan kyytiin, mutta se on vielä jäänyt tekemättä.
Jos High Elfeillä meinaa pelata, niin pitäisi tietää mitä niillä vähillä ukoilla voi tehdä, koska monet massa-armeijat, esim. O&G voi tuottaa melkoista päänvaivaa, eikä se voitto niitä vastaan tule "hopeatarjoittimella", vaan siinä saa nähdä vaivaa. Itse en ole päässyt vielä edes tasoihin. Yhden ainoan kerran sekin on ollut lähellä (sekä minulla, että O&G:lla oli hyvin vähän nappeja pöydällä pelin jälkeen).
Vähäisen pelikokemukseni perusteella täytyy sanoa, että sitä menestymistä (?) ei synny suoraviivaisella mättäämisellä, kun ottaa huomioon, että HE-ritari lyö S5:lla, eikä se tunnu riittävän mitä siltä odottaa, joten monet (liiankin) tilanteet pitää hoitaa magialla, mikä on järkyttävän miscast listan vuoksi hyvin riskialtista puuhaa, joskin se voi olla myös tehokasta onnistuessaan. Onnistuminen tosin on yleensä paniikin aiheuttamista, harvemmin sillä kokonaista yksikköä kerralla tuhoaa.
Moneen muuhun armeijaan nähden HE on melko luotettava (ei animositya, ei stupiditya) ja tiettyjä armeijoita vastaan keinoja on vähänlaisesti (on kuitenkin), esim. Woodit (erityisesti forest spirit tyyppiset 'ollaan puuhaltioita' demoniviritykset; T4, Fear/terror, immune to psy, ward...). Ongelma muodostuu osaksi siitä, että haltiat nyt kuolevat, kun niitä katsoo julmasti tai jos vahingossa aivastaa niiden suuntaan ja woodit osaavat sen mitä HElffien kaatamiseen tarvitaan.
Swordmasterit ovat kyllä myös hyvä special-yksikkö, mutta hankala pelata. Ne pitää Deployata silleen, että ne ovat suojassa, mutteivat jää kokonaan taistelusta paitsi. Sitten ne pitäisi liikuttaa sillain että vastustajan ampujat ei saa LoS:ia. Mutta sitten kun ne pääsevät chargeamaan jonkun kimppuun, niin silloin mennään heittämällä läpi. Yleensä...
Kunhan säilyvät hengissä siihen asti + saavat sen chargen tehdyksi, ettei sitä blokkia lähdetä kiertämään.Jubee kirjoitti:Swordmasterit ovat kyllä myös hyvä special-yksikkö, mutta hankala pelata. Ne pitää Deployata silleen, että ne ovat suojassa, mutteivat jää kokonaan taistelusta paitsi. Sitten ne pitäisi liikuttaa sillain että vastustajan ampujat ei saa LoS:ia. Mutta sitten kun ne pääsevät chargeamaan jonkun kimppuun, niin silloin mennään heittämällä läpi. Yleensä...
Muistaakseni näiden swordmastereiden pitäisi olla warhammerin miekanheiluttajien kermaa, mutta ovat hyvin kaukana sukulaisistaan wardancereista, joilla on monia etuja puolellaan ja ovat noin muuten edustamassa - omassa armeijassaan - sitä miekkailun eliittiä.
Sinänsä minun puolestani koko WE saisi olla skirmaavaa (minusta esim. glade gudardi-blokit ovat äärimmäisen kökön/typerän näköisiä virityksiä, jotka eivät sovi siihen armeijakokonaisuuteen mitä WE muuten on).
Olen itsekin ajatellut jalkaväen käyttöä (tähän mennessä olen käyttänyt arsuja ja shadow warruja), mutta niiden hitaus ja ratsuväkeä heikompi status tekevät niiden ottamisen hankalaksi. Joskus minä vielä kokeilen niitä swordmastereita ja luultavasti white lionseja.
Toivon, että jalkaväen käyttökelpoisuusastetta, vai miksi sitä sanois, vähän nostetaan uuden armeijakirjan myötä ihan senkin vuoksi, että nuo HE-listat (edes jotenkuten toimivat sellaiset) monipuolistuisivat. Olisi mahdollista rakentaa monia toimivia listoja, eikä olisi niitä "pakko-valita-tämä-ja-tuo" -tilanteita, eihän niitä tietysti ole nytkään, mutta joidenkin mielestä se on sitten vaan huumoripelaamista (=tehoa ei löydy katu-uskottavuuden syntymiseksi).
Tämähän se on helffien ongelma tällä hetkellä. Nykyään niissä ei näe juuri muuta kuin bolttereita, silver helmejä, dragon princejä ja kotkia. Tai kyllä noita archereitakin aina silloin tällöin näkee. Mutta kuitenkin.Foo bar kirjoitti:Kunhan säilyvät hengissä siihen asti + saavat sen chargen tehdyksi, ettei sitä blokkia lähdetä kiertämään.Jubee kirjoitti:Swordmasterit ovat kyllä myös hyvä special-yksikkö, mutta hankala pelata. Ne pitää Deployata silleen, että ne ovat suojassa, mutteivat jää kokonaan taistelusta paitsi. Sitten ne pitäisi liikuttaa sillain että vastustajan ampujat ei saa LoS:ia. Mutta sitten kun ne pääsevät chargeamaan jonkun kimppuun, niin silloin mennään heittämällä läpi. Yleensä...
Muistaakseni näiden swordmastereiden pitäisi olla warhammerin miekanheiluttajien kermaa, mutta ovat hyvin kaukana sukulaisistaan wardancereista, joilla on monia etuja puolellaan ja ovat noin muuten edustamassa - omassa armeijassaan - sitä miekkailun eliittiä.
Sinänsä minun puolestani koko WE saisi olla skirmaavaa (minusta esim. glade gudardi-blokit ovat äärimmäisen kökön/typerän näköisiä virityksiä, jotka eivät sovi siihen armeijakokonaisuuteen mitä WE muuten on).
Olen itsekin ajatellut jalkaväen käyttöä (tähän mennessä olen käyttänyt arsuja ja shadow warruja), mutta niiden hitaus ja ratsuväkeä heikompi status tekevät niiden ottamisen hankalaksi. Joskus minä vielä kokeilen niitä swordmastereita ja luultavasti white lionseja.
Toivon, että jalkaväen käyttökelpoisuusastetta, vai miksi sitä sanois, vähän nostetaan uuden armeijakirjan myötä ihan senkin vuoksi, että nuo HE-listat (edes jotenkuten toimivat sellaiset) monipuolistuisivat. Olisi mahdollista rakentaa monia toimivia listoja, eikä olisi niitä "pakko-valita-tämä-ja-tuo" -tilanteita, eihän niitä tietysti ole nytkään, mutta joidenkin mielestä se on sitten vaan huumoripelaamista (=tehoa ei löydy katu-uskottavuuden syntymiseksi).
Itse laitoin tuonne armeijalistat osiolle semmoisen aika tasapainoisen listan omasta mielestä. Vaikka vähän pieni olikin.
Ja armeijalla on aika vaikea pelata jos se on full cavarly. Saisi olla se yksi 15-20 blocki jalkaväkeä avittamassa. Ratsuväeltä puuttuu sitä staattista resoa. Jos ne jumittuu johonkin niin siinä ollan joko pitkään tai lähetään karkuun tai kuollaan pois. Helffeillä suosittelisin ehkä yhtä 14-20 yksikköä Spearmeneja.
Ei välttämättä vielä kesällä, mutta luultavasti tämän vuoden puolella kuitenkin. Pointti on silti erittäin hyvä. Nykykirjan pistehintojen mukaan optimointi ja shoppailu on kehno idea. Esimerkiksi vaunut voivat hyvin muuntua yksi-per-slotti -specialiksi, joten en ostaisi tässä välissä kahdeksaa. Tässä vaiheessa on turvallisinta ostaa sopiva sekoitus corea ja jotain erikoista mistä tykkää. Niistä ainakin tietää melko varmasti, että kaiken saa kentälle. Katsotaan niitä todellisia voittajan valintoja sitten uudemman kerran joulukuussa.little lizard. kirjoitti:Helffi army bookkihan uudistetaan huhujen mukaan kesällä.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Oma veikkaukseni on, että HE-army book tulee myyntiin joulukuun alussa. Olen tässä kaavaillut toisen armeijan vähittäistä keräämistä ihan ajankulumielessä, maalaamisessa sun muussa pähkäilyssä menee oma aikansa kuitenkin.Dolmot kirjoitti: Ei välttämättä vielä kesällä, mutta luultavasti tämän vuoden puolella kuitenkin. Pointti on silti erittäin hyvä. Nykykirjan pistehintojen mukaan optimointi ja shoppailu on kehno idea. Esimerkiksi vaunut voivat hyvin muuntua yksi-per-slotti -specialiksi, joten en ostaisi tässä välissä kahdeksaa. Tässä vaiheessa on turvallisinta ostaa sopiva sekoitus corea ja jotain erikoista mistä tykkää. Niistä ainakin tietää melko varmasti, että kaiken saa kentälle. Katsotaan niitä todellisia voittajan valintoja sitten uudemman kerran joulukuussa.
Armeijakirjojen keskinäiset päivitysvälit saisivat olla joko olemattomia tai korkeintaan 1-2kk luokkaa. Nyt näyttää siltä, että kun viimeinen armeijakirjapäivitys saadaan loppuun menee vain hetki (no, ehkä vuosi?), niin tulee 8. edikka hyllyyn, mikä luultavasti aloittaa koko päivitysrumban uudestaan. Kaaos ja Skaven (?) taitavat olla nyt päivittämisen suhteen häntäpäässä - vai miten se oli.
Itseasiassa pelkään, että tuo HE:n päivittäminen menee ihan metsään (=liikaa edamia), minkä ei tarvitse merkitä sitä, että HE menee samaan suuntaan kuin vaikkappa woodit. Niiden parantaminen ei vaadi kuin ihan pientä viilausta, maltillista sellaista ja uskoakseni muutamalla melko pienellä muutoksella tilanne muuttuisi jo paremmaksi. Ja olisi vielä vastapelaajienkin kannalta inhimillinen kokemus.
- The Captain
- Valvoja
Kesän FB-juttu on Nemesis Crown, ja nykyisen (syyskuuhun asti ulottuvan) julkaisuaikataulun mukaan kesällä nähtäisiin elokuussa muoviset flagellantit ja uusi helblaster; mitään haisua suippopäistä ei vielä siihen saakka ole mainittu. Elokuun julkaisu on LotR - Gondor in Flames, syyskuussa tulevat uudet 40K-Kaaosmarsut. Vahvasti siis näyttäisi joulujulkaisulta.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
-Niillä on suvussa halogeenejä.