Valitettavan monella firmalla suunnitelma tuntuu olleen käytännössä tämä ja siihen se sitten on jäänytkin. Jos tarkoituksena on tehdä toimiva figupeli ja saada sille pelaajia, hommaa ei voi jättää siihen että figut ovat laarissa ja ruvetaan odottamaan asiakkaita. Laajaa suosiota ei synny ilman demoamista, mainostamista, tuotetukea, jälleenmyyjiä ja pelaajayhteisöjä. Jos tuote on hyvä, osa voi järjestyä ihan omalla painollaan. Ei kuitenkaan kannata laskea sen varaan. GW-kyllästetyillä markkinoilla tuotteen pitää olla hyvä JA sitä pitää tyrkyttää aktiivisesti kauniiden kuvien kera.hemuli1995 kirjoitti:Muodostetaan itse oma figupeli ja skulptataan itse viguja!
Otetaan nyt esimerkiksi West Windin Dwarf Wars. Säännöt suunnitelleella Frank Chadwickilla on yli 30 vuotta kokemusta. Figujen skulptaajista löytyy päteviä nimiä. Laatu on ihan jees. Skaala on WH-yhteensopiva. Yksiköitä julkaistiin ensimmäisessä aallossa hyvinkin riittävä läjä pitämään pelaajat kiireisinä. Myyntiketju on kunnossa molemmin puolin rapakkoa. Kuinkas kävikään?
Julkaisusta taitaa olla nelisen vuotta. Merkittävästä osasta yksikköjä on edelleen tarjolla vain tulitikkulaatikon kokoiset kuvat, harmaata pohjamaalisuttua tai monen yksikön osalta ei minkäänlaista kuvaa. Sääntöihin ei ole tietääkseni tullut minkäänlaisia tarkistuksia tai päivityksiä. En tunne henkilökohtaisesti yhtäkään ihmistä, joka olisi pelannut itse peliä. Figuja on ostanut muutama urhea, puoliksi tuurin varassa. Muutamaa vuotta myöhemmin firma yritti uudelleenjulkaisua lisäyksiköiden sun muun kivan turvin. Yhtä ahterilleen meni jälleen kerran. Entäpä sitten? Tämän kaiken jälkeen WW on julkaissut pari uutta peliä, jälleen surkeilla kuvilla ja ilman mainittavaa tukea yhdellekään. Montako kertaa sama kuvio pitää vielä toistaa että siinä puljussa jollakulla syttyisi lamppu pään päälle?
Etäisesti aihetta sivuten, olen muuten nyt kolmen vuoden ajan yrittänyt ostaa saksalaiselta firmalta kuulokkeet. Koko EU:n alueelta ei löydy yhtäkään verkkokauppaa, joka toimittaisi niitä Suomeen. Näin siis hommat hoidetaan Saksassa, tuossa elektroniikan ja tehokkuuden luvatussa maassa. Joillekin ei vain raha kelpaa. Olen itse verkko-ostelijana suorastaan poikkeuksellisen intomielinen. Jos jotakin jännää netin kautta saa, minähän sen etsin vaikka toiselta puolen maailmaa. Paljon olen löytänytkin. Jos jokin minua kiinnostava firma ei pysty esittelemään ja toimittamaan tavaraa vaikka suorastaan yritän tunkea niille rahaa kouraan, bisnesmallissa on jokin pahemman kerran pielessä.
Vaikka GW:n tuotetuki onkin sääntöjen osalta aika ahterista, se sentään saa otettua maalatuista figuistaan kuvat ja pistettyä ne näkyville. Aivan liian monelle nettimyynnin varassa toimivalle firmalle tämäkin tuntuu jo olevan ylivoimainen vaatimus. Kas kun ei kauppa käy.
Myöskään tämä ei ole ihan se tapa jolla hommat kannattaa hoitaa. Vaikka maalikerros ei yleensä tule figujen mukana, kyllä erään ranskis-firman tuotteet myyvät kummasti paremmin kuin harmaassa lateksissa dipattu jpeg-mössö tai naapurin kallen sormivärimaalailu. Samaten Gamezone tekee mainioita figuja, mutta firman oma sivu on käytännössä täysin navigointikelvoton ja jälleenmyynti viittä vaille olematonta. Ihmiset yrittävät jahdata figuja ympäri Euroopan, mutta useimmat luovuttavat kesken koska homma hajoaa omaan mahdottomuuteensa. Figut on tehty, lopun pitäisi olla helppoa. Rahaa on tarjolla, mutta raha ei vain kelpaa.
Jos perustatte figufirman, huolehtikaa nyt edes siitä että ostajat näkevät mitä saavat ja pystyvät ostamaan tavaraa kans. Jos tuotetuki on nolla jo näin alkeellisissa asioissa, motivaatio 500 euron armeijan ostamiselle on jokseenkin alhainen.