"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

White Dwarfin uusi suunta: huolestuttavaa?

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Morteus

White Dwarfin uusi suunta: huolestuttavaa?

Viesti Kirjoittaja Morteus »

Mua on nyt viimeisen noin 5 kuukauden aikana ruvennut suuresti häiritsemään se uusi suunta, jonka White Dwarf on ottanut. Pelaan vain 40k:ta, joten puhun pääasiassa siihen liittyvistä artikkeleista mutta epäilen kyllä että muidenkin pelisysteemien kohdalla tilanne on sama; korjatkaa jos olen väärässä.

Nykyään lehti on täynnä aloittelijoille suunnattuja artikkeleita, uusien figujen hehkutus on kasvanut ja enää ei näy juurikaan kuvia ihmisten omista armeijoista, konverttauksista jne. Studiominiatyyreja luukutetaan sivu toisensa jälkeen, ja samoista figuista näkee ihan liikaa kuvia. Ainakin mulle lehti ei tuota niin paljon inspiraatioita kuin ennen. Tactica-artikkelit on ihan jees, mutta hyvin ympäripyöreitä silti.

Luulen että kyseessä on osa GW:n strategiaa saada lisää nuoria pelaajia kiinnostumaan peleistään tarjoamalla lehden, joka palvelee heitä parhaiten. Samalla tuodaan ulos jatkuvasti kaikkia oheistarvikkeita promotoivia artikkeleita, jotka luovat olon että "nämä kaikki pitää omistaa jos haluan saada yhtä hienoja figuja aikaan". Itse väsäsin nappeja ekat 5 vuotta pelkästään askarteluveistä, pientä viilaa ja pikaliimaa käyttäen ja olin tosi tyytyväinen. Nyt joka lehdessä sanotaan että tarvit tämän ja tämän ja tämän jne. Ja sitten vielä, kuinka ollakaan, samaan saumaan ilmestyy Foundation Paintit. Varmasti hyviä, en sitä epäile, mutta ajoitus sai vaan mut vähän miettimään.

GW:llä menee varmasti hyvin. Koko ajan näytetään avattavan uusia liikkeitä. Se ei mua haittaa, että figujen hinta on noussut. Kyllä se laatukin on parantunut huikeasti siitä, mitä se oli 10 vuotta sitten kun aloitin. Varsinkin muoviset mallit kaikkinen ylimääräisine osineen saivat minut aloittamaan väsäämisen uudelleen 2 vuotta sitten, muutaman vuoden tauon jälkeen.

Kirjotin tän jutun koska mua ahdistaa se ajatus, että tuntuu siltä että White Dwarf on myynyt sielunsa maksimaalisen voiton tavoittelemiseen. Lisää pointteja White Dwarfista: siitä on tullut mielestäni kasvoton! Missä on Doc Butcha's conversun klinic? Missä on Fuel for the Furnace jossa näki välilllä tosi siistejä lukijoiden figuja? Entä White Dwarf Paint Station, jossa näki tutut naamat (eli white Dwarffin tekijätiimi) jotka lyhyesti kertoivat ja näyttivät mitä figuja ovat juuri väsäämässä? Battle Reportit ovat muuttuneet tappavan tylsiksi, ennalta arvattaviksi, lapsellisen näköisiksi uusimman armeijan ylivoimaisuuden esittelytarinaksi. Se varsinkin että asiat kerrotaan kahteen kertaan (itse tekstissä ja sitten sivun reunoilla a, b, c-kohdissa) ärsyttää aivan törkeän paljon.

En jaksa kirjoittaa enempää. Olen miettinyt asiaa jo pitkään, ajatellut kirjoittaa White Dwarfin toimitukseen kysyäkseni mikä on meininki todellisuudessa ja onko muutosta tulossa. Onneksi viime 10 vuoden aikana White Dwarf on muuttunut aika paljonkin useaan otteeseen, mutta jotenkin kaipaan sitä settiä mitä näki erityisesti 2005-2006.

Kommentoikaa ihmeessä jos olette samaa tai eri mieltä. Ehkä mä ajattelen vaan asioita liian vakavasti?
ankara halla
Valvoja

Viesti Kirjoittaja ankara halla »

Itseasiassa GW:llä menee heikommin kuin vuosiin. Kyllä se vielä voittoa tekee, mutta täksikin kesäksi suljetaan 35 GW:n liikettä ympäri Eurooppaa, 7 johtoportaan kaveria Saksassa sai kenkää yms. yms.

Tämän lisäksi itse WD lehtenä on tarkoituksella revitty alas jotta sitä voitaisiin alkaa rakentamaan uudestaan. Tämän moni on tulkinnut tarkoittavan sitä, että nyt kun perusteet ovat "kunnossa" (tästäkin moni voi olla montaa mieltä...) niin on tilaa, aikaa ja resursseja tehdä monipuolisimpiakin artikkeleita (ensimmäisenä esimerkkinä kesä- ja heinäkuun numeroissa ilmestyvä uusi virallinen BA lista 40k:hon).

Aika tietysti näyttää tuleeko koko operaatiosta mitään, mutta tuskin kukaan on siitä eri mieltä, etteikö WD:n artikkeleissa olisi runsaasti parantamisen varaa.
Viimeksi muokannut ankara halla, La 12.05.2007 16:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Minä en kärsi mielisairaudesta, minä nautin joka hetkestä!"
Githgulcag

Viesti Kirjoittaja Githgulcag »

WD:n maalausohjeetkin ovat muuttuneet sellaisiksi kuivaharjaus oppaiksi. Ennen siellä oli pätevä ohje ihon maalaukseen, jossa oli muistaakseni yli 8 vaihetta ja paljon blendausta. Vähänkin kokeneemmat maalajat on siis unohdettu melkein kokonaan.

Ja kuten Morteus sanoi nuista taisteluraporteista, niin ne ovat todellakin menettäneet mielenkiinnon. Aina se uusi yksikkö/armeija tulokas jyrää kaiken ja sen tehokkuutta mainostetaan, jotta ihmiset saataisiin innostumaan siitä.
Viimeksi muokannut Githgulcag, Su 13.05.2007 09:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
flagu

Viesti Kirjoittaja flagu »

Aziz the combat fighter kirjoitti: Aina se uusi yksikkö/armeija tulokas jyrää kaiken ja sen tehokkuutta mainostetaan...
Huijaamalla. OG bookin aikana tuli WDseen aika hassu sääntö keksintö fanatikkeihin ja GWn sivuilla olevaan "Detchment tactican" kirjoittaja ei ole sekään oikein sisäistänyt näitä sääntöjä.

Vetoja siitä mitä yksikköä koskeva sääntö on väärin luettu ensi kerralla kun uutta armeijaa ollaan markkinoimassa. :)
"Internet on paikka, jossa miehet ovat miehiä, naiset ovat miehiä ja lapset ovat FBIn agentteja"
Karu

Viesti Kirjoittaja Karu »

Itse lopetin tilauksen jo puolisen vuotta sitten, kun kyllästyin juurikin tuohon studiofigujen hehtukukseen ja typeriin taktiikka-artikkeleihin; taustatarina ja mielenkiintoiset maalaus/konversioartikkelit katosivat kokonaan.
Tuska

Re: White Dwarfin uusi suunta: huolestuttavaa?

Viesti Kirjoittaja Tuska »

Morteus kirjoitti:
Kirjotin tän jutun koska mua ahdistaa se ajatus, että tuntuu siltä että White Dwarf on myynyt sielunsa maksimaalisen voiton tavoittelemiseen.
Itse huomasin saman jo 5-7v sitten eikä tuo koske ainoastaan WD vaan myös GW:Tä kokonaisuudessa.
ja tila on vain pahentunut, nyt on jo selkeää että jos oma armykirja on yli 9kk on se selkeästi alitehoinen.
sääntö "uudistukset" on sitä että muutetaan jotain pikku juttua ja myydää ne sinulle uudestaan ja sen jälkeen pitää tasapainon nimissä julkaista uudet kodeksi ja armykirja, ja sitten säänöt pitääkin jo uusia.

ja noinsta Battle reportten uusien army/jokkojen hekutuseta, sehän alkoi jo 90 luvun lopussa, katsokaa vaikka niitä vanhoja WD jossa jollekin armylle on tullut army kirja/kodeksi, ihan varmasti löydättä Battle reportin jossa kyseinen armeija voitaa, ja kunnolla.

EDIT:Onneksi on muita valmistajia jotka eivät (ainakaan vielä) palvo rahaa. vaikka eräs nimeltämainisematon Ranskalais firma on GW:n jalanjälkä seurannutkin.
Pseudok kirjoitti:Dogmaattiset raamatullisenkuuloiset kärjistetyt mielipiteet ovat aika lol.
IRiaD
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja IRiaD »

White Dwarfin suunta on todellakin alkanut olla yhä enemmän ja enemmän tyyliin "GeeWeen mainoslehtinen pikkunaperoille joiden vanhemmilta saadaan rahaa."

Tämän näkee veteraaniharrastajille suunnattujen artikkelien katoamisessa (Dok Butcha, FoF, From the Brusher of Beardlings).
Maalausoppaat ovat alkeellisia (jopa minä osaisin maalata ne, ja sen on jo aika vakavaa).

Lisäksi kaikki muu sälä joka on viitsitty jättää (Jervisin artikkelit, taisteluraportit, tacticat) ovat huonontuneet ja alkaneet tulla mainosten kaltaiseksi. Mikä siis eteen?
Diogenes kirjoitti:Mutta on ne ajat muuttuneet ... muistan sen ketjun missä IRIAD oli ketjun huonoin vitsi, ja nyt kaikki muut ovat niitä vitsejä IRIADiin verrattuna :P
Asmodeus

Viesti Kirjoittaja Asmodeus »

Itse harrastan myös vain 40k:ta ja kun lehden hinta nousi ja jo aikaisemmin sisältö väheni päätin yksinkertaisesti olla ostamatta lehteä enää. 7€ lehdestä on kuitenkin aika paljon ja jos lehdessä on noin 3-5 sivua edes etäisesti kiinnostavaa tekstiä ei se todellakaan ole sen arvoinen! Kaipa sitä voisi taas koittaa kun tuo BA kodeksi ilmestyy WD:ssä, mutta en ainakaan itse pidätä hengitystä sen takia!
Konversio- ja sculptauspalveluja ota yhteyttä YV:llä
http://www.sotavasara.net/keskustelu/vi ... =4&t=95464
Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Morteus kirjoitti:Mua on nyt viimeisen noin 5 kuukauden aikana ruvennut suuresti häiritsemään se uusi suunta, jonka White Dwarf on ottanut.
Onko sillä nykyään jo suunta?

Kun itse lopetin tilaamisen noin vuosi takaperin, toimituskunnalla tuntui olevan pallo tyystin hukassa. Väki vaihtui tiuhaan ja ilmeisesti ylhäältä tuli enemmän tai vähemmän onnistuneita linjauskäskyjä. Huhu kertoo, ettei esimerkiksi studion ulkopuolisille tahoille ollut enää sallittua maksaa palkkioita. Lienee helppo arvata, mitä siitä seuraa. Hommassa haiskahti samaan aikaan ankara alimiehitys, joten ainoa vaihtoehto lehden täyttämiselle oli pistää iso GIANT-kuva joka sivulle jonkin puolivillaisen syyn nojalla. Ilmeisesti yhtiön visionääristä johtoa tämä ei haitannut lainkaan.

Mainitsemistasi pointeista olen pitkälti samaa mieltä.

Tuskin WDlla ikinä on ollutkaan sellaista kulta-aikaa, jolloin kaikki sisältö olisi ollut mahtavaa ja mainoksia ei lainkaan. Nappasinpa kuitenkin tuossa eilen hyllystä puolisatunnaisen numeron 159 (maaliskuu 1993) selailua varten. Mitä tästä löytyy? No, taitto on kenties simppelimpää ja painojälki aavistuksen heikompaa. Sivuja on 72 + epälukuinen määrä numeroimatonta bitz-katalogia. Hinta näkyy olevan £2.25. Sisältö:
  • 1-4: Sisällysluettelo, sekalaiset uutiset, Golden Demon -hehkutuskuva, liikkeiden Warhammer Days -tapahtumamainos
  • 5-12: Eldar in Tyranid Attack, säännöt, leikeltävät kortit sun muuta sälää mainittuun peliin. (Ei liene tuttu nykysukupolvelle.)
  • 13: Marineboksin mainos, avaruussusia
  • 14-17: 40K-scoutien sääntöjä
  • 18-19: GW stores -lista
  • 20-27: Maalattuja figuja, stage-by-stage -ohjeita
  • 28-29: Gorfang Rotgutin säännöt fabaan
  • 30-31: Uusien kauppojen avajaisinfot. Sisältää muuten 10-25%:n alennuskuponkeja...
  • 32-37: Daemon Engines of Tzeentch -säännöt Space Marineen. Tämäkään peli ei liene enää liian monelle tuttu.
  • 38-39: Lisää kauppojen avajaisia, lisää alennuskuponkeja
  • 40: War Griffon -mainos
  • 41-53: Sääntöjä ja kampanjasälää Advanced HeroQuestiin
  • 54: FB-helffikirjan mainos
  • 55: Melko-uusien kauppojen infoja, ei enää alennuksia
  • 56-72: FB-taisteluraportti, kattavilla kaavioilla ja kuvilla. Yli puolet silti tekstiä.
  • 73: Vielä yhdet avajaisinfot. Niin ja alennuskuponkeja.
  • 74-89 (noin): Mail order -kuponki, figuja ja bitzejä. Tämähän siis oli aikaa ennen koko kansan interwebbiä. Tilauksia tehtiin oikeasti faksilla, puhelimella ja postitse. Uskokaa tai älkää.
Pikaisesti laskien sisällöstä noin 32 sivua on sitä ihtiään eli sääntöjä ja muuta faktaa pelejä varten. Varsinaisia tuotemainoksia on noin neljä sivua. Sekalaisia maalattujen figujen kuvia ja maalausohjeita on 8 sivua, kauppojen avajaisia ja sen sellaisia noin kymmenen. Taisteluraportti lohkaisee 17 sivua. Sitten ovat nuo bitzit.

Ehkäpä en kommentoi itse mitään. Päättäkää te, miten sisällön jakautuminen on muuttunut.
Kirjotin tän jutun koska mua ahdistaa se ajatus, että tuntuu siltä että White Dwarf on myynyt sielunsa maksimaalisen voiton tavoittelemiseen.
Se on osakeyhtiöiden pikku ongelmia. Päätöksistä vastaavien tahojen ei tarvitse välittää itse aiheesta pätkääkään. Työn arvostus määräytyy yksikäsitteisesti tuloksen ja kurssin mukaan, keinoista viis.
Kommentoikaa ihmeessä jos olette samaa tai eri mieltä. Ehkä mä ajattelen vaan asioita liian vakavasti?
Kai minä olen jossain määrin samaa mieltä. Yritän silti pitää jalat maassa, koska usein tämä "ennen oli kaikki paremmin" -nostalgia paljastuu tarkemmin tutkiskellen itsepetokseksi. Kyllä WDsta löytyi vielä oman tilaukseni aikana aina jotain pientä kivaa, kuten taustatarinoita tai osuvia kolumneja. Niiden esiintymisprosentti heilui villisti edestakaisin linjanmuutosten aikana. Huomattakoon, että yllä luetellussa numerossa taustaa on sen verran kuin sääntöartikkelien sekaan on katsottu tarpeelliseksi laittaa. Puhtaita viihdeartikkeleja ei ole. Pitkään oli myös perinteenä kopioida huoletta armeijakirjojen fluffisivuja sellaisenaan lehteen. Auttaa ketä auttaa. Gavin kokonaan uudet taustapätkät olivat sinällään virkistäviä.

Virallisten sääntöjen sisällyttämisen järkevyydestä en ole vieläkään ihan varma. Toisaalta on kivaa saada uutta tahkottavaa, toisaalta se sekalaisen WD-nipun kantaminen turnauksiin ja kryptisen irtonumeron vilauttaminen hämmentyneelle vastustajalle oli ihan ahterista.

Perstuntuma sanoo, että nyky-snarffissa kermaa on enemmän ja kirsikat kirkkaampia, mutta sisältä löytyy aika niukasti kakkua. Saatan olla väärässäkin, koska en ole lukenut viimeisen puolen vuoden numeroja. Pitäisi ehkä tehdä tilannekatsaus niin tietäisin aiheesta enemmän. Toivottavasti saavat settinsä vähitellen kuntoon. Ties vaikka ostaisin. Pikku-ukoista on kuitenkin mukava lukea jotain pientä - jos siis jotain luettavaa löytyy.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Tearsqueeze

Viesti Kirjoittaja Tearsqueeze »

Mitä tätä viestiä pitkittelemään: OLEN TÄYSIN SAMAA MIELTÄ!
"Älä nyt sinäkään missään nimessä perustele kantaasi. Viisastelu oikeinkirjoitusvirheistä ei kasvata sukupuolielintäsi." - The Captain.
Kain

Viesti Kirjoittaja Kain »

Heitämpä tähän kommentin sellaiselta joka on seurannut tätä touhua vasta vähän aikaa.

Itse WD:ä olen mielenkiinnosta selaillut jo usean vuoden ajan, mutta vasta viimeisen 1,5 vuoden ajan olen ostellut kyseistä lehteä. Aloittelijana olen saanut siitä suurimmat inspiraatiot niin maalaamiseen kuin konffaamiseenkin ja yhdyn kyllä edellisiin kirjoittajiin siinä, että maalausohjeet todellakin toistavat itseään(varsinkin nyt kun Foundationit tulivat).

Kuitenkin haluaisin esittää omat eriävät mielipitääni joihinkin yllä esitettyihin kommentteihin:

Nykymaailmassa kaikki on tulospohjaista, joten jos joku valittaa siitä, että lehti tekee jotain isomman rahan toivossa, kieltäytyy hän myös näkemästä miten tämä nykyinen yhteiskunta toimii. Totta kai se on kurjaa, mutta kyynel!!!

Uusimmassa WD:ssä uusi hehkutettu Dwarffi armeija ottaa muuten TURPAAN, joten ei ne uudet aina jyllää.

Ja viimeikseksi haluan sanoa sen, että mielestäni WD edustaa koko
GW:n pelivalikoimaa ja kommentit kuten "..Nykyään tuntuu että 50 % on jotain lotriin liittyvää ja tulee skipattua nopsaan.." ja tämän perusteella lehden mollaaminen on hiukan tyhmää. Ymmärrän kyllä että oman mielenkiinnon kohteita haluaa seurata, muttei koko lehteä kannata sen takia tallata, että lähiaikoina on ollu useita LOTR aiheisia juttuja. Itse pelaan LOTR:a, mutta erittäin suurella mielenkiinnolla luen muidenkin pelien juttuja.

Mielipiteet ovat kuitenkin mielipiteitä ja nämä olivat minun..[/u]
Lisää rakentelusta/pelailusta, Mun blogi
Kain

Viesti Kirjoittaja Kain »

..ja unohdin vielä lisätä tuohon edelliseen sen, että ainakin minulle nämä pelit ovat harrastus, ajan kulumisen väline ja huvituksen lähde, enkä näin ollen näe järkeä siinä, että kaikkien tacticoiden tulisi olla voiton ja tehojen maksimointia. Peleissä ja myös turnauksissa on hyvin nautittavaa nähdä ja kokeilla uusia juttuja, vaikka ne olisivatkin melko varmoja häviön lähteitä.

Mutta ymmärrän kyllä jos näiden pelien kautta haluaa päteä, kokemusta ja tietämystähän se vaatii...

Kuitenkin, TYYLI ENNEN TARKOITUSTA, niinkuin eräässä pelissä sanottiin :)
Lisää rakentelusta/pelailusta, Mun blogi
Hena
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hena »

Itseäni näissä nyky WD:ssä tosiaan pännii että siellä ei ole taustatarinoita samalla lailla kun ennen. Tai tarinoita noin yleensä. Viimeisin WD minkä ostin tosin on jo ~230 tasoa. Silloin en pitänyt siitä "uudesta ilmeestä" mikä tuli.

Nyt kun lainasin kaverilta tuon uusimman läpyskän, niin enpä kadu lopettaneeni sitä silloin. Nuo maalaus ohjeet on tosiaan aika karmivia (kun tuo lopputulos näyttää tylsältä, eli ne black orkit). ja tosiaan tuo tuntuu enemmän mainokselta kun lehdeltä.

Mutta oli siinä jotain hyvääkin. Se Seb Perbetin haastattelu. Ne figut ovat kyllä kauniita. Ja olin kiinnostunut myös näkemään Hive Fleet Krakenin värit (tosin Behemothin värit ovat "hiukan" muuttuneet 90 luvulta).

Ja tuosta Tacticasta. On se mielenkiintoista että Predator Destructor kuuluu joka ryhmään.
Rosgakori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rosgakori »

Nani? I'm not alone.

olette oikeassa. kun katsoo esim. uusinta numeroa ja verytaa lempinumeroihini niin huomaa eron. se siitä tuli kun Guy Haley ja Paul Saywer jätti lehden. ne olivat viellä kunnon väkeä.
Merimetsä kirjoitti:Te tarvitsette tyttöystävät.
Suomi-Rivendell-Asgard
Pelipöytäraportti
Janson

Viesti Kirjoittaja Janson »

Valkokääpiötä olen lueskellut noin 6 vuotta satunnaisilla numeroilla. Täytyy kyllä sanoa että taso on laskenut tasaista tahtia.

Tietyllä tapaa kuitenkin ymmärrän WDn toimittajia siinä että homma suunnataan pitkälti aloittelijoille. Mitäs veteraaneille oikein voisi tarjotakaan?

Maalausvinkkejä? Osaan jo maalata.

Uusia armeijalistoja? Haluammeko Gnoblar skeletons from Marienburg coast- juttuja. Kaikki tietenkin sellaisia, ettei niillä Viljamin autotalliturnausta pidemmälle mennä.

Jonkun random britin armeijaesittelyitä? Kiinnostavaa.

Mainoksia? Internet on keksitty.

Taisteluraportteja? Mieluummin pelaan itse, kuin luen jotain raportteja(mahdolllisesti väärillä säännöillä pelattavaa, kuten WDssä usein käy).

Tacticat? Osaan jo pelata.

Mitäpä käteen jää, ei oikeastaan mitään.
Morteus

Viesti Kirjoittaja Morteus »

Yllättävän paljon keskustelua syntyi vajaassa päivässä. Hassua että niin monet ajatukset mitä muut ovat kirjoittaneet ovat muhineet päässäni jo pitkään.
Itseasiassa GW:llä menee heikommin kuin vuosiin. Kyllä se vielä voittoa tekee, mutta täksikin kesäksi suljetaan 35 GW:n liikettä ympäri Eurooppaa, 7 johtoportaan kaveria Saksassa sai kenkää yms. yms.
Kiitos infosta. En olis kyllä uskonut, jotenkin eli siinä uskossa että hyvin firmalla menee hyvin kun koko ajan tuntui harrastus laajenevan sekä figujen monipuolisuuden sekä harrastukseen liittyvien tapahtumien muodossa. Tietenkin huonoja uutisia ei WD:ssä juuri kerrota, joten toi uutinen tiedot ainakin itselle kokonaiskuvaa paljon paremmin.
Nykymaailmassa kaikki on tulospohjaista, joten jos joku valittaa siitä, että lehti tekee jotain isomman rahan toivossa, kieltäytyy hän myös näkemästä miten tämä nykyinen yhteiskunta toimii. Totta kai se on kurjaa, mutta kyynel!!!
Nykymaailmassa kaikki ei ole tulospohjaista. Esimerkiksi tietyt musiikkigenret ja isot bändit, jotka edelleen levyttävät pienille "oikealla" tavalla toimiville levyfirmoille ovat hyvä esimerkki tästä. Ikävä kyllä hyvin monet asiat pyörivät sen euron tai dollarin ympärillä. Varsinkin isolla osakeyhtiöllä, kuten GW:llä, on tuhdit panokset pelissä ja kuumotus selässä siitä, että homma jatkaa nousuaan. Alkuaikojen firmasta ja kunnon "from gamers to gamers"-lehdestä ei ikävä kyllä voi pitää kiinni menestyksen ja tulojen kasvaessa eksponentiaalisesti. Tuskin GW:llä olisi mitään mahdollisuuksia tarjota niin laadukkaita (vaikkakin kalliita) tuotteita (WD:tä lukuunottamtta), jos olisi pysynyt pienenä ja "aitona" firmana, joten en firmaa syytä. Maailma pyörii rahan varassa, mutta White Dwarfin ei tarvi olla pelkkä uutuuskatalogi Games Workshopin tuotteista!

Eka WD:ni oli numero 198. Sen jälkeen ostinkin melkein joka lehden noin numeroon 220 asti, jonka jälkeen harrastuskin pikkuhiljaa tilapäisesti kuihtui vain satunnaiseksi pelaamiseksi. Joskus siinä numeron 270 kohdalla aloitin taas tilauksen, ja ukkojen väsäys lähti aivan uudelle tasolle. Nyt on taas ollut hiljaista melkein vuoden ajan... inspiraatioita ei vain löydy.

Mutta lämmittää sentään hieman kaaoksen turmelemaa mieltäni se ajatus, etten näköjään ole ainoa mielipiteiteni kanssa. Kimpassa kivempi murjottaa! :)
tneva82

Re: White Dwarfin uusi suunta: huolestuttavaa?

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

Tuska kirjoitti:ja noinsta Battle reportten uusien army/jokkojen hekutuseta, sehän alkoi jo 90 luvun lopussa, katsokaa vaikka niitä vanhoja WD jossa jollekin armylle on tullut army kirja/kodeksi, ihan varmasti löydättä Battle reportin jossa kyseinen armeija voitaa, ja kunnolla.
Nojaa. Aloitin lukemaan WD:itä 250 tienoilla(FB 6th ed) ja pidin kirjaa tuosta jonkinaikaa ja lukema siitä voittiko uusin armeija oli aikatarkalleen 50-50 heilahdellen sinne tänne. Tuo jatkui varsin pitkään.

Sitten alkoi alamäki :-/
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
niblebitzer
Chaosboyz Crew

Viesti Kirjoittaja niblebitzer »

Aloitin selailemaan tuota White Dwarf läpyskää noin numeron 90 hujakoilta ja olen jatkanut sen keräämistä hyllyyn siitä asti.(Yli 2 hyllymetriä) Olen kyllä kerännyt joitain vanhempiakin, mutta ihan jokaista numeroa en kuitenkaan omista.

Sisältö oli ennen vanhaan, eli <1990 ja numeroa 100 RPG henkisempi. Lehdissä oli peli- ja kirja-arvosteluja, yleensä nämä vielä kohdistuivat ei GW peleihin. Lisäksi oli seikkailuja ja skenaarioita roolipeleihin kuten RQ, D&D, Paranoia, jne. Lehdessä mainostettiin myös jonkin verran figuja, mainostajina vain oli useita brittiläisiä puljuja, ei vain Citadel/Marauder. Näiden lisäksi mukana oli vielä Thrud the Barbarian ja Gobeligook sarjakuva stripit. Sisältö oli hyvin vaihteleva, mainoksia oli, mutta ei häiritsevän paljon. Lehti oli tuohon aikaan ihan pätevä RPG/figu skeneen keskittynyt painotuote.

Numerosta 100 eteenpäin lehti lakkasi esittämästä muita kuin omia pelejään ja figujaan. Siitä huolimatta päästiin aikakauteen, joka oli mielestäni parasta, mitä WD on ikinä ollut, eli 100-160. Monet huippupelit, kuten Man-O-War, Blood Bowl, Space Marine, Mighty Empires ja Space Hulk saivat paljon tilaa lehdissä. Lisäksi oli pitkiäkin sääntö ja fluffi artikkeleitä pääpeleihin liittyen. Pisimmät artikkelisarjat taisivat olla luokkaa 6-8 numeroa, esim örkkiklaanit, kustom kombi aseet, viritykset, bionicsit ja avaruusörkki piraatit. Toinen pitkä artikkelisarja oli GW:n WD:ssä julkaisema peli Confrontation, joka oli Necromundan detaljoidumpi ja vähän kehnosti balansoitu edeltäjä, mutta sitäkin tuli pelattua kymmeniä pelejä.

Sitten alkoi alamäki. Numeroita ei tarvitse varsinaisesti esittää, suunta on ollut aika lineaarisesti alaviistoon. Joitain yksittäisiä parempia numeroita on ollut, mutta suuntaa ne eivät ole muuttaneet. Lehden sivun koko pieneni ja paksuus lähes tuplaantui, olisiko jo triplaantunut nykyään. No se millä kasvanut sivumäärä täytettiin oli mainoksia. Lehti keskittyi lähes kokoajan kahteen pääpeliinsä ja pelit, jotka olivat oikeasti myös hyviä jäivät unholaan. Artikkelien taso on laskenut koko ajan. Pitempiä artikkeleita, jotka voisivat sitoa asiakkaan ostamaan useammankin lehden ei ole ollut kuin vuoden vai 2 takainen Path of four gamers, tai mikä lie olikaan. (ja Path to Glory, !! 2 lehteä, Jee! Lähes suoraa copy-pastea Realms of Chaos kirjoista, pienillä edikka fixeillä).

Viimeisimmän lehden ostin, katselin innoissani Mighty Empires tilet ja Epic chaos ukkelit. Muuta en lehdestä muista. Sitten pistin lehden koteloon kaveriensa seuraksi. Ehkä olen nähnyt sen saman jo liian monesti.

-Eikka
- The number of people watching you is directly proportional to the stupidity of your action.

http://lunatix.epixx.org/
mv40k2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mv40k2 »

Mielestäni myös numeroväli 100-150 oli sisällöltään parasta. Silloin sai lehden hinnalla tarkkaa ja yksityiskohtaista sisältöä GW:n peleihin. Kuviakin oli, mutta figuista, armeijoista ja maastosta, eikä new release mainoskuvia.

Oma suosikki WD-era osuu kuitenkin noin väliin 190-220. Peliteknistä sisältöä ja fluffia oli melkein yhtä paljon kuin edellä mainitussa välissä, lehti oli painotekniseltä laadultaan (lue: kuvat) lähes nykytasolla ja mikä parasta: sen välissä tuli ilmaista pahvia! Nyyppärit kysyy että mitä se vanha parta horisee. Tarkoitan että silloin sai lehden välissä kaupan päälle uusia Space Hulk tilejä, WHFB magic itemeitä, WHFB chaos rewardeja, 40K wargeareja/datafaxeja ja erilaisia pelimerkkejä/tokeneita GW:n pääpeleihin. Siis selaista tavaraa jota normaalisti saa vain itse uuden peliboksin sisällä! Nykyäänhän ei GW:n peleissä paljoa korteilla pelata, mutta silloin se oli ainoa tapa. Voi sitä riemua kun pääsi peleissä heittämään vastustajan eteen jonkun uuden, painotuoreen wargear cardin ja yllättämään täysin! Korvaamatonta.

Ja jotenkin se artikkelien laatu ja laajemman GW pelikirjon tukeminen sytytti samalla myös intoa kokeilla muutakin kuin pääpelejä. Muistan pari hyvin kirjoitettua ja kuvitettua WFRP:n skenariota jotka innosti ropesta. Tai Space Hulk skena säästämään rahaa peliboksiin. Tai Necromunda/Confrontation jutut kokeilemaan 40k:ta pienemmässä skaalassa. Ei nykyinen meininki tarjota WD:ssä sivun kokoinen tarkka ja kirkas kuva uudesta peliboksista/kirjasta aiheuta mitenkään samaa efektiä.

Nyky-WD:ssä jostain syystä jaetaan minimaalisesti pelejä laajentavaa/parantavaa sisältöä. Kaiken joutuu ostamaan erikseen rahalla. Raa'asti sanottuna kyseessä on kuva-katalogi, joka on vuosien saatossa kasvanut paksuutta tuplasti, mutta jonka lukee läpi puolta lyhyemmässä ajassa. Ei siitä enää kunnon iltalukemiseksi ole. Tuntuu itselläni säilyvän enemminkin vessan lehtitelineessä satunnaisvilkuilua varten.

Loppukaneettina täytyy sanoa että nyky-WD:n kuvat on kyllä välillä mahtavia (saavat kuolaamaan). Kokonaisuutena lehti varmaan inspiroi entistä paremmin maalaamaan ja tekemään maastoa. Sen takia pysyy vielä tilauksessa.

-mv40k2
Azog

Viesti Kirjoittaja Azog »

Kain kirjoitti: Uusimmassa WD:ssä uusi hehkutettu Dwarffi armeija ottaa muuten TURPAAN, joten ei ne uudet aina jyllää.
Toi oli kyllä shokki. huhhuh!

WD:eet ovat mielestäni ihan hyviä tai ne pari mitä omistan. Mainoksia on liikaa ei ne haittaa, mutta kun sisältö kärsii. Golden Demon osiot ovat kyllä sika hienoja samoin kuin suurin osa niistä pelaajien armeijoista, mutta niitä on liian vähän. Pääkirjotus jos siksi voi kutsua on täyttä paskaa.

Ps. Omistan 4 lehteä joista kahdessa on Golden Demon juttua. Muita olen lukenut kavereilla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”