"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Miksi maali ei pysy metalli figuissa???

Aloittelijatason kysymykset miniatyyrien maalaamisesta, kokoamisesta tai maaston rakentamisesta.
ilkku

Miksi maali ei pysy metalli figuissa???

Viesti Kirjoittaja ilkku »

Siinäpä vasta kysymys.ÄÄÄP!!! Oon kyllä sotkenu saippua veden kanssa mut ei tullu mitää antakaa neuvoi oon alottelija.
Jamo

Re: Miksi maali ei pysy metalli figuissa???

Viesti Kirjoittaja Jamo »

Pohjamaalaus olisi ihan hyvä idea. Se kuitenkin vähän "karhentaa" pintaa ja pitää maalin paremmin paikoillaan. Ja kun figu on valmis ja varma ettei halua poistattaa maaleja, voidaan se lakata, joka myös auttaa maalin kiinnipysymisessä.
...
MarshallRTEast

Viesti Kirjoittaja MarshallRTEast »

Sulta varmaan puuttuu pohjamaali? Ostat kaupasta (ainakin Järvenpään Prismasta, varmaan muistakin isommista kaupoista) Mastonin Pohjamaali sprayn, tätä saa ainakin valkoisena ja mustana, että pohjavärinkin voi valita. Hintakaan ei ole kova, vaivaiset 3,90€ ja samanlainen purnukka Citadelin sprayta (minusta huonompaa laadultaan ja kestää vähemmän) maksaa peräti 10€. Eli hopihopi kauppaan ja pohjamaalit figuihin. Jos olet vielä epävarma, niin käytä hakua, löydä varmaankin jotain ketjuja missä on lisätetioa... Luulisihan näillä jo pärjäävän. =)
Figuja löytyy näistä:
http://galleria.sotavasara.net/galleria/818/ (korjattu)
ja http://www.sotavasara.net/keskustelu/vi ... =4&t=77271 (järjestän ko. topicin jossain vaiheessa)
Jamo

Viesti Kirjoittaja Jamo »

Sanoisin kyllä että GW:n paukkupullon sisältö on parempaa kuin mastonin, mutta olen siirtynyt GW:stä mastoniin juurikin tuon hintaeron takia :D
...
Eorl Nuori

Viesti Kirjoittaja Eorl Nuori »

Minua alkaa hieman tympimään tuo pensselillä pohjamaalaaminen, joten sprayn käyttäminen kiinnostaisi. Kuinkas paksua tavaraa se Maston oikein on, kun sitä tuolta autotallista löytyisi, niin voisin ottaa sen käyttöön. Muistaakseni se teki aika paksun kerroksen, joten hieman pelkään, että figujen detaljit peittyy?
Rinkeli

Viesti Kirjoittaja Rinkeli »

Ei se niitä peitä, jos suihkutat sopivalta etäisyydeltä(n. 30cm) ja ohuita kerroksia.
Tällästä tänää,
Huomenna jotain muuta.
Messinar

Viesti Kirjoittaja Messinar »

Aloittelijalle suosittelen citadelia jollei ole spreijaaminen tuttua. Sen kannssa figut eivät tuppaannu sulamaan niin helposti kuin mastonin kanssa. Myöhemmin voi tietysti siirtyä mastoniin.
Hands_of_blue

Viesti Kirjoittaja Hands_of_blue »

Messinar kirjoitti:Aloittelijalle suosittelen citadelia jollei ole spreijaaminen tuttua. Sen kannssa figut eivät tuppaannu sulamaan niin helposti kuin mastonin kanssa. Myöhemmin voi tietysti siirtyä mastoniin.
Maston on tosiaan aika epävarmaa tavaraa aloittelijalle, jos spreijauksen perusteet eivät ole tuttuja saa varsinkin muovifigunsa tuhottua aika helpohkosti. Vielä kun osassa ostamissani Mastonin purkeissa on ollut suutin aivan persiillään niin, että sitä maalia pukkaa aivan törkeän paljon kerralla, mikä on tehnyt figujen maalauksen kyseisillä puteleilla mahdottomaksi. Eli jos muutama ylimääräinen kolikko löytyy taskun pohjalta niin suosittelisin Vallejon spray primereita, saa ainakin Sotataidosta hintaan 12€/puteli ja laatu on aika toista luokkaa kuin Mastonilla ja Citadelilla.

Edit: Muita keinoja maalauksen pidon parantamiseen ovat juurikin tuo saippuapesu ennen pohjamaalausta kunhan muistaa huuhdella sen saippuan kunnolla pois ja figun lakkaus maalauksen jälkeen. Itse olen pelifiguihini suihkauttanut ensin kerroksen Mastonin Hobby spraylakkaa kestävän pinnan aikaansaamiseksi ja tämän jälkeen tappanut kiillon Vallejon sudittavalla mattalakalla.
ilkku

Oon pensselillä korjaillut hiukan viimesiään vedelleen citadel sprein jälkiä mut maali irtoo silti niist snotling pumppu vaunun snottujen korvan päist ja nenästä.Ja joku oli joskus sanonu kun saippualla ja kynsiharjalla hinkkaa kyl rasvat lähtee.
MarshallRTEast

Viesti Kirjoittaja MarshallRTEast »

Juu kyllä niistä tuppaa joskus maali irtoilemaan, vaikka pohjamaali olisikin, jos liikaa hiplailee itse figua. Johonkin pidikkeeseen maalailun ajaksi, beissistä kiinni pitäminen ja kumihanskojen käyttö (en ole kokeillut) saattaisivat auttaa asiaan. Tietysti maalailun jälkeen lakka pintaan, niin luulisi pysyvän. =)
Figuja löytyy näistä:
http://galleria.sotavasara.net/galleria/818/ (korjattu)
ja http://www.sotavasara.net/keskustelu/vi ... =4&t=77271 (järjestän ko. topicin jossain vaiheessa)
waloks

Viesti Kirjoittaja waloks »

pesitkös sen ukkon sampoolla?
minä teen niin :d
Druzhina Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Druzhina Captain »

Lari42 kirjoitti:pesitkös sen ukkon sampoolla?
minä teen niin :d
Kai luit ketjun ensimmäisen viestin? Siinähän sanotaan, että figut on pesty saippualla. Itse sanoisin, että saippua on parempi kuin sampoo, sillä sampoot sisältävät jotain hiuksia parantavia aineita, hajusteita, rasvaa yms. Tavallinen taloussaippua on huomattavasti parempi, sillä sisältää vähemmän näitä rasvaa sisältäviä aineita.

Jos aikaisempien viestien neuovot eivät auta, niin voisi vielä kokeilla hankata figun pinnat hienolla hiekkapaperilla tai viilalla pesun jälkeen. Tomutkin voi puuhaltaa pois joillakin muulla puhaltimella kuin suulla, esim. pyöräpumpulla. Ja tietenkin kuten, Tzeentch Gobbo jo sanoikin, lakan laittaminen maalamisen jälkeen. Jos ei noilla pysy, niin ei sitten kai sille voi mitään.
Hands_of_blue

Viesti Kirjoittaja Hands_of_blue »

Onko tässä nyt unohdettu se tärkein eli figujen käsittely. Eli irtoaako maali ihan normaalissa pelikäytössä vai esim. kuljetuksessa? Sellaista taikakeinoa ei olekaan, jolla saisi maalit pysymään metallifigussa jos niitä kuljettaa pehmustamatta tai harrastaa muunlaista väkivaltaa. Pelatessakin figuja kannattaa siirtää basesta.
ilkku

Kiitos neuvoista paljon hankin kohta trolleja niihin aijon neuvojanne hyödyntää.
Valtsu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valtsu »

Itse pesen figuni fairy+vesi seoksella. Tai sekoitan seoksen ja tämän jälkeen annan figujen uida nesteessä tunnin verran. Tämän jälkeen pesen ne juoksevan veden alla ja laitan kuivumaan talouspaperin päälle. Seuraavana päivänä sitten spraymaalipintaan.
Lalalaa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Perusteet”