Banner re-rollien heittäminen suoraan ylimääräisenä noppana
GarothEDIT: Splitattu Armeijalistapuolelta. Keskustelun aiheena ei siis ole Moria-armeijat tai rumpu.
Siis eikö kukkaan käytä drummia goblineilla? Itselläni on moria armeija ja rumpu on todella ollut hyödyksi. 42cm ylettää minulla ainakin lähes kaikkiin tappeluihin, joka tarkoittaa yhtä iskua lisää joka taisteluun(tosin vain helpottamaan voittamaan sen taistelun). jos on esim spear takana (yleensä on) niin kolmella nopalla tulee helposti joku 5 tai 6 ja sillä yleensä pääsee jo heittelemään woundeja). Eikä tuosta +/-1 couragestakaan ainakaan mitään haittaa goblineille (courage 2) ole =)
Siis eikö kukkaan käytä drummia goblineilla? Itselläni on moria armeija ja rumpu on todella ollut hyödyksi. 42cm ylettää minulla ainakin lähes kaikkiin tappeluihin, joka tarkoittaa yhtä iskua lisää joka taisteluun(tosin vain helpottamaan voittamaan sen taistelun). jos on esim spear takana (yleensä on) niin kolmella nopalla tulee helposti joku 5 tai 6 ja sillä yleensä pääsee jo heittelemään woundeja). Eikä tuosta +/-1 couragestakaan ainakaan mitään haittaa goblineille (courage 2) ole =)
Re: Eka LotR listani: Moria 600 pts
Käsitykseni mukaan rumpu toimii kuin banneri eli se ei anna yhtä noppaa lisää taisteluihin vaan antaa mahdollisuuden heittää uudestaan yhden nopan per taistelu. Uudelleen heitetyn nopan tulos tulee hyväksyä.Dain kirjoitti:Siis eikö kukkaan käytä drummia goblineilla? Itselläni on moria armeija ja rumpu on todella ollut hyödyksi. 42cm ylettää minulla ainakin lähes kaikkiin tappeluihin, joka tarkoittaa yhtä iskua lisää joka taisteluun(tosin vain helpottamaan voittamaan sen taistelun). jos on esim spear takana (yleensä on) niin kolmella nopalla tulee helposti joku 5 tai 6 ja sillä yleensä pääsee jo heittelemään woundeja). Eikä tuosta +/-1 couragestakaan ainakaan mitään haittaa goblineille (courage 2) ole =)
Loppiainen hyvin, kaikki hyvin
Helposti voi kyllä ajatella, kun kerran bannerin avulla saa yhden nopan heittää uudestaan, tarkoittaa se juuri ylimääräistä noppaa taistelun voittamiseen, koska vain suurin noppa katsotaan. Se on ihan sama, heitätkö kolme noppaa ja re-rollit yhden vai heitätkö neljä ja poistatko pienimmän. Tietty se ei enää toimi noin, jos mukaan tulee mahdollisuus käyttää Mightia tai muita erikoistilanteita. Tämän takia en itse suosi tuon taktiikan käyttämistä, koska kyllä niitä poikkeuksiakin tuohon löytyy ihan tarpeeksi.
Phil Kelly says "No!"
no siis itse kavereiden kanssa pelatessani ( esimerkki) kilpimies jota auttaa keihäsmies niin taiustelussa heitän 3 nopaa mutta jos on vain 1 tyyppi niin silloin katson vasta heiton jälkeen re rollaanko. Ja jos heitän sankarilla niin en ikinä "heitä suoraan" sitä re rollia juuri noiden mightien takia.
Itse tykkään pelata niin kuin sääntökirjassa lukee ja re-rollin mahdollisuus tuo mukavan uhkapelin tunteen mukaan, kun on aluksi heittänyt tasurin vastustajan kanssa ja sitten joutuu miettimään, että yrittääkö vielä saada korkeamman luvun vai ei.
Mutta jos on 2 heittoa nii voi saman tien heittää 3 ja poistaa huonoimman ajatellen et se huonoin oli re rollattu
Ei nyt aivan. Jos molemmilla on sama fighti ja molemmat heittää 5. Niin tiedä sitten haluaako rerollaa, suurempi todennäkösyys heittää se 50/50 heitto.
Tuon rerollin hauska ideahan on juuri siinä, että voit heittää huonomminkin. Itse niin kuin sanoin, pelaan sääntöjen mukaisesti, sillä se että heittää bannerin tuomat rolllit samantien on mielestäni sääntöjen rikkomista eli huijaamista. Itse ainakin vaadin vastustajaltani toimimaan kirjan mukaisesti, sillä niin minäkin teen.Dain kirjoitti:Mutta jos on 2 heittoa nii voi saman tien heittää 3 ja poistaa huonoimman ajatellen et se huonoin oli re rollattu
Listasta voin muuten sanoa sen, että se on aika perusmoriaa, josta on parin pelin jälkeen helppo lähteä kehittelemään haluamaansa suuntaan.
Siis jos nyt johonkin turnaukseen pääsen ( en tiedä missä niitä pidetään kerran olen gw:ssä hiihtoloma viikon turnauksessa käynyt vuosi siteen en muualla. ) niin otetaabn esimerkki kun mun goblinilla on 2 iskua spearin takia ja heitän tappelussa vaikka 2 ja 4 ja vihulainen heittää 4. niin totta kai mä re rollaan sen 2 kkosen. sanotaan nyt vaikka että siitä tulee 5 ja mä voitan =) niin lopuks mul on siis kaks noppaa 5 ja 4. No ajatellaan et heitän suoraan sen re rollin ja poistan pienimmän luvun nii nyt ku tulee se 2, 4 ja sit se 5. otan pienimmän pois eli 2 ja loppu tulos on että..... mulla on kaks noppaa 4 ja 5 eli hyvin toimii. en tietenkään käytä tätä tyyliä jos minulla on vain 1 noppa heitettävänä tai taistelussa on hero mukana.
Mutta entäs jos heitätkin rerollista pienemmän numeron? Et voi muutenkaan tietää, minkä tuloksen heität (tai jos tiedät niin huijaat), joten tuollainen oletus, että voitat aina rerollissa on järjetön. Rerollatessa ei muutenkaan periaatteessa valita kumman nopan heittää uusiksi, koska rerollin tulos on lopullinen eikä aiemmin heitettyjä noppia huomioida mitenkään lopputuloksessa.Dain kirjoitti:Siis jos nyt johonkin turnaukseen pääsen ( en tiedä missä niitä pidetään kerran olen gw:ssä hiihtoloma viikon turnauksessa käynyt vuosi siteen en muualla. ) niin otetaabn esimerkki kun mun goblinilla on 2 iskua spearin takia ja heitän tappelussa vaikka 2 ja 4 ja vihulainen heittää 4. niin totta kai mä re rollaan sen 2 kkosen. sanotaan nyt vaikka että siitä tulee 5 ja mä voitan =) niin lopuks mul on siis kaks noppaa 5 ja 4. No ajatellaan et heitän suoraan sen re rollin ja poistan pienimmän luvun nii nyt ku tulee se 2, 4 ja sit se 5. otan pienimmän pois eli 2 ja loppu tulos on että..... mulla on kaks noppaa 4 ja 5 eli hyvin toimii. en tietenkään käytä tätä tyyliä jos minulla on vain 1 noppa heitettävänä tai taistelussa on hero mukana.
siis eikös ne 2 noppaa heitetä yhtä aikaa, ja kai mä nyt saan niist sit päättää kumman re rollaan vai arvotaanko se et kumpi re rollataan. ja, se oli esimerkki se mun voitto en tietenkään aina voita.
Eli siis, heität sen sun 2 noppaa kun sulla on 2 iskua. Tulkoon nyt vaikka 2 ja 4, saat valita kumman re-rollit, nähtyäsi vastustajan tuloksen ennen mahtia ja re-rolleja. siitä voi tulla joko pienempi tai suurempi luku, ja se on sitten se lopullinen, sitä minkä valitsit heittäväsi uudestaan ei enää ole. Et siis voi heittää kolmea noppaa, ja poistaa pienintä, sillä se re-rollista saatu tulos voi ihan hyvin olla se pienin.
mutta sillä ei sinäänsä ole merkitystä koska en sitä isointa noppaa kuitenkaan re rollaa ja kuten sanoin jos on hero mukana heitän "normaalisti"
Mikset voisi heittää kaikissa tilanteissa normisti, ettei tarvitsisi kiistellä asiasta? Saat puolestani kyllä heitellä noppia ihan miten tahdot omissa oloissasi, mutta ikävää sitten turnauksissa alkaa kinaamaan vastustajan kanssa, kun voisi vain pitää kivaa.Dain kirjoitti:mutta sillä ei sinäänsä ole merkitystä koska en sitä isointa noppaa kuitenkaan re rollaa ja kuten sanoin jos on hero mukana heitän "normaalisti"
Juttu on kumminkin siinä, että jos heität kolmea noppaa samaan aikaan niin se ei ole reilua alkaa päättämään, mitä niistä käytät saati sitten sääntöjen mukaista. Lisäksi jos heität ne kolme noppaa samaan aikaan niin sinulla on suurempi mahdollisuus saada jokin iso (vaikkapa se vitonen), jolloin voit aina päättää, että se suurin numero on se lopullinen.
Tämä ei minusta pidä paikkansa. Re-rollin tulos on sen kyseisen nopan lopullinen tulos, mutta ei niitä muita noppia mihinkään käsketä unohtaa.Elrohir kirjoitti:Rerollatessa ei muutenkaan periaatteessa valita kumman nopan heittää uusiksi, koska rerollin tulos on lopullinen eikä aiemmin heitettyjä noppia huomioida mitenkään lopputuloksessa.
Esimerkki: jos heität 5 ja 5, vastustajisi heittää 5. Re-rollit toisen nopistasi, ja saat siitä 3. Taistelu on edelleen tasan, koska suurin heittosi (se jolla on merkitystä) on 5.
Yhden hyökkäyksen kaveri voi kyllä onnistua muuttamaan tasurin re-rollilla tappioksi, mutta kahden ja useamman hyökkäyksen hahmoilla ei tähän ole mahdollisuutta.
Eli kyllä kyllä tuo Dainin esittämä systeemi toimii ihan oikeasti, ja olen sitä itsekin silloin tällöin käyttänyt. Ei siinä mitään vikaa ole, se on ihan samanlainen fast dice rolling systeemi kuin esimerkiksi usean ampujan heittäminen yhtäaikaa. Ei vaikuta mitenkään vääristävästi pelin kulkuun, todennäköisyyksiin jne.
Itse asiassa jos ihan tarkkoja ollaan niin fast dice roll ampumisessa vaikuttaa jonkin verran pelin kulkuun, koska todellisuudessa LoS-tilanne muuttuu jokaisen tappion myötä, mikä voi vaikuttaa loppujen figujen ampumiseen. Yleensä ihmiset kuitenkin käyttävät tätä systeemiä, vaikka se onkin "sääntöjen vastainen" ja vaikuttaisi mahdollisesti pelin kulkuun.
En ymmärrä mitä järkeä (teoriassa) on sitten napista sellaista fast dice roll systeemiä vastaan, jolla ei oikeasti ole mitään vaikutusta.
Käytännössä tämä systeemin kanssa on kuitenkin ongelmia, koska vastustaja kokee melko suurella todennäköisyydella tulleensa huijatuksi jotenkin, vaikka asia ei näin olekaan. Ja toki tämän systeemin kanssa voi helposti tehdä tahattomia mokia, jos ei tiedä mitä tekee. Yleensä systeemin selittämiseen menee paljon kauemmin aikaa kuin mitä sillä säästää, joten sen takia en itse tätä vakiona käytä. Joskus muinoin kyllä pelasin peikkoja (useampi A, ei Mightia) tuolla systeemillä.
Phil Kelly says "No!"
Niin, käytämme tätä kavereiden kanssa kotona pelatessa (emme muualla ) juuri tuon takia ettei tarvitsisi selittää miten se toimii.
Surraa, surraa, surraa... Kai se näin on, mutta kinastelun välttämiseksi yritän itse pelata juuri niinkuin kirjassa lukee.Garoth kirjoitti:
Yhden hyökkäyksen kaveri voi kyllä onnistua muuttamaan tasurin re-rollilla tappioksi, mutta kahden ja useamman hyökkäyksen hahmoilla ei tähän ole mahdollisuutta.
Eli kyllä kyllä tuo Dainin esittämä systeemi toimii ihan oikeasti, ja olen sitä itsekin silloin tällöin käyttänyt. Ei siinä mitään vikaa ole, se on ihan samanlainen fast dice rolling systeemi kuin esimerkiksi usean ampujan heittäminen yhtäaikaa. Ei vaikuta mitenkään vääristävästi pelin kulkuun, todennäköisyyksiin jne.
Omissa kotipeleissämme olemme tulleet siihen tulokseen jousiampujarykelmän noppia yhtäaikaa heitettäessä, että (jos ei ole nimennyt tyylin "tämä ampuu nyt tuota, ja tämä sitten tuota") jos joku ampujista tappaisi jonkun erityisen tärkeän ukon pöydältä (esim. kill the kingin kunkku), niin vastapelajaaja on saanut protestoida "itse asiassa esim. juuri tuo jousimies ei näe tätä", ja tällaisissa tilanteissa henkensä menettänyt figu ei kuolekkaan (kiitos laiskan pelaajan, joka ei heittänyt noppia erikseen) vaan tappaa jonkun vähemmän tärkeän napin.Garoth kirjoitti: Itse asiassa jos ihan tarkkoja ollaan niin fast dice roll ampumisessa vaikuttaa jonkin verran pelin kulkuun, koska todellisuudessa LoS-tilanne muuttuu jokaisen tappion myötä, mikä voi vaikuttaa loppujen figujen ampumiseen. Yleensä ihmiset kuitenkin käyttävät tätä systeemiä, vaikka se onkin "sääntöjen vastainen" ja vaikuttaisi mahdollisesti pelin kulkuun.
Re: Banner re-rollien heittäminen suoraan ylimääräisenä noppana
Hyvä Dain! Hienoa, että joku muukin ymmärtää tuon re-rollin merkityksen taisteluissa, joissa itsellä on useampi attacki. =) Itse olen kans aina pelannut vastaavalla pelin nopeutussysteemillä ja olen joskus kans yrittänyt sitä täällä muille juurta jaksain selittää (mm. täällä n. sivun puolivälissä). Ja jos luet selityksen oheisesta linkistä, niin näet että nopeutus toimii myös monissa tilanteissa joissa on mightia käyttävä hero, jolla on 2 tai useampi attack. Kyseisissä taisteluissa kannattaa aina re-rollata heron 2 attackista se huonompi(/sama) silmäluku. Ai miksi heron noppa, vaikka mukana olisi tavallinenkin sotilas (joka mahdollisesti heittäisi huonomman silmäluvun)? Tietenkin siksi, että heron noppaan voi käyttää mahtia.
Osalle tosiaan tuntuu olevan vaikeaa käsittää, että vain yhden nopan tulos (se suurin) ratkaisee kumpi voittaa taistelun( ja vain suuriinpaan silmälukuun on järkeä käyttää taistelun voitosta kamppaillessa mahtia). Ja silloin kun on monta attackia, kannattaa aina heittää yksi noppa uusiksi (ihan sama onko se alin vai toiseksi alin, vain suurin silmäluku merkitsee ja suurintahan ei näissä tilanteissa koskaan kannata re-rollota).
Sama nopeutus käy mm. durinin kirveeseen, ei balinin kahdesta attackistä ole järkeä olla heittämättä sitä huonompaa/samaa tulosta uusiksi eli ihan sama vaikka heittäisi kolmea kerralla, suurin niistä kuitenkin vain merkitsee ja vain suurimpaan käytetään mahtia.
1 attack vs 1 attack taistelut tietenkin erikseen ja woundaukset luonnollisesti normaalilla attack määrällä.
Osalle tosiaan tuntuu olevan vaikeaa käsittää, että vain yhden nopan tulos (se suurin) ratkaisee kumpi voittaa taistelun( ja vain suuriinpaan silmälukuun on järkeä käyttää taistelun voitosta kamppaillessa mahtia). Ja silloin kun on monta attackia, kannattaa aina heittää yksi noppa uusiksi (ihan sama onko se alin vai toiseksi alin, vain suurin silmäluku merkitsee ja suurintahan ei näissä tilanteissa koskaan kannata re-rollota).
Sama nopeutus käy mm. durinin kirveeseen, ei balinin kahdesta attackistä ole järkeä olla heittämättä sitä huonompaa/samaa tulosta uusiksi eli ihan sama vaikka heittäisi kolmea kerralla, suurin niistä kuitenkin vain merkitsee ja vain suurimpaan käytetään mahtia.
1 attack vs 1 attack taistelut tietenkin erikseen ja woundaukset luonnollisesti normaalilla attack määrällä.
"The board is set. The pieces are moving"