Tuossa aloin mietiskellä kun uutta maastoa aloin tehdä 40k:hon ja heti ensimmäiseksi tuli vastaan ongelma mäkien kanssa. Eli tähän asti kun ollaan pelattu GW:n grassmatin päällä ja mäet on olleet static grassilla päällystettyjä viistoilla reunoilla varustettuja

ei ongelmia ole ollut. Rakentaminenkin on ollut helppoa.
Nyt kuitenkin päätin rakentaa hieman paremmin 40k sopivan pelipöydän ja pinnoittaa sen hiekalla ja maalata harmaaksi (eli hieman ash-waste lookkia) eli hieman synkempää fiilista hakien. Tällöin rauniot toimivat paremmin ja metsiäkin voi käyttää koska siirtymä harmaasta pelipöydästä harmaalla ja smoothisti hieman ruskealla ja static grassilla somistettuun metsäbaseen on ihan tyylikäs. Ongelmaksi muodostui kuitenkin mäet. Miten ne saa tyylikkäästi tehtyä harmaaseen pelipöytään.
Itse ajattelin vain leikata foamista mäen muodon ja tehdä aikaisemman loivan ruohoreunan sijaan terävämmän reunuksen tyyliin:
Mielestäni näyttää jopa tyylikkäämmältä ja erottaa selkeämmin mäen reunat. Sijoitus onnistuu myös miellyttävämmin pelipöydän väriin kun pinnoittaa ja maalaa samalla tavalla kuin pöydänkin. Ongelmaksi muodostuu pelitekniikka.
Eli pitkän alkujohdannon jälkeen... Miten ihmiset ovat pelanneet peliteknisesti noilla terävämmillä mäillä, onko reuna normaalia, eli ei aiheuta difficult terrain testiä vai onko reuna ollut difficulttia (ei hyvä)? Jos reuna on ihan normaalia maastoa, niin miten sitten olette maaston rakentamisessa erottaneet cliffin, koska aikaisemmissa mäissä minulla on cliff ollut tulevan normaalireunan näköinen... Jos teen tuollaisen loivan mäen pinnoitettuna hiekalla ja maalattuna harmaalla, on se mielestäni aika lässähtäneen näköinen ja useampikerroksisissa hankala todeta korkeuserot.
Vai teenkö minä tässä kärpäsestä härkästä?