"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Puiden ja pensaiden lehdet?

Aloittelijatason kysymykset miniatyyrien maalaamisesta, kokoamisesta tai maaston rakentamisesta.
Marcholio

Puiden ja pensaiden lehdet?

Viesti Kirjoittaja Marcholio »

Miten saisi tehtyä hyvän näkösiä puskia ja puiden lehtiä?
amis kirjoitti:yhteenveto on: Hanki se v#¤%n sääntökirja ja opettele pelaamaan...

ei millään pahalla mut silleen...
SilverSeed.eu
Viesti:

Re: Puiden ja pensaiden lehdet?

Viesti Kirjoittaja SilverSeed.eu »

Yleisin halpistapa on käyttää jäkälää. Se kuivuttuaan tuottaa hyvin uskottavan vaikutelman lehtipuista. Jäkäliä on 120 erilaista ja muotiista, joten niiden joukosta saa melko kirjavasti erilaisia puita toteutettua. Jos lähistöllä ei Jäkälää kasva, niin en voi suositella ostamaan. Sen kilohinta harrastekaupoissa on pöyristyttävä.

Havupuita tehdään paljon polyuretaanivaahtomuruista (silputtua keltaista vaahtomaista sänkypatjaa tai vastaavaa). Liimaa tikkuun, tikku murusten sekaan, ja sitten maalataan. Tämä on kovin työläs, varsinkin jos tekee mureneet itse ja värjää ne itse. Lopputulos on kuitenkin kovin nätti, ja niitä saa valmiina ostaa teollisesti valmistettuina pienoisrautateitä varten.

Hyvännäköisiä lehtipuita, jotka on tehty styrokspallosta tai vastaavasta, johon kiinnitetty erimuotoisia maalattuja paloja olen nähnyt.

Näin esimerkkeinä.
Marcholio

Viesti Kirjoittaja Marcholio »

Toimiskohan tyyliin joku et kävis ostamassa pesusieniä ja sitten repis siitä palasia tai jotai?
amis kirjoitti:yhteenveto on: Hanki se v#¤%n sääntökirja ja opettele pelaamaan...

ei millään pahalla mut silleen...
SilverSeed.eu
Viesti:

Marcholio kirjoitti:Toimiskohan tyyliin joku et kävis ostamassa pesusieniä ja sitten repis siitä palasia tai jotai?
Jos saat tarpeeksi pieniä, ja saat ne maalattua sopivan värisiksi. Tuskin 2€ pesusienikokeilu kuitenkaan ihan puusilmäajatus on, vaikkei lopputulos olisikaan maailman paras.

Itse hoitaisin värjäämisen talomaalilla siten, että veteen laimennettavaa maalia ja vähän vettä sekä todella runsaasti murusia sekoittaisin yhteen niin, että kaikki värjääntyy, mutta maalia ei juurikaan jää ylitse imeytymättä. Tämän syntyneen aineksen sitten levittelisin joko suoraan puiden oksiin limaten kuivumaan, tai sitten leivinpaperille tms nestetiiviille aluselle erotelisin kuivamaan. Leivinpaperia saa silikoonipintaisena, jolloin maalin tarttuminen siihen kuivuessa on vähäistä.
Pitää kuiten olla tarkkana, ettei aines jää liian märäksi maalista, jotta se erkanee hyvin.

Toinen tapa värjätä, on petsit. Ne eivät peitä niin hyvin sienen alkuperäistä väriä, koska ne toimivat kuten washit tai inkit. Petsillä kuitenkin voi pestä sienen jo kokonaisena, jolloin kun sen murustelee, on kaikki yhtenäistä väritykseltään, ja aines pysyy sienimäisenä huokoisena, eikä tukkeudu kuten perus talomaalista.
Hanska

Viesti Kirjoittaja Hanska »

Jäkälä tosiaan on hyvää jos jossain lähellä kasvaa. En nyt vanno mutta sen keräämiseen tarvitaan maanomistajan lupa(?).
Kuitenkin.. Jos jäkälää käyttää niin se kannattaa käsitellä glyserolilla ettei siitä tule haurasta(artikkeli).
Wh40k 2nd edition rulebook kirjoitti:Remember that you're playing to enjoy a challenging battle with friends, where the spirit of the game is more important than winning at any cost.
SilverSeed.eu
Viesti:

Hanska kirjoitti:Jäkälä tosiaan on hyvää jos jossain lähellä kasvaa. En nyt vanno mutta sen keräämiseen tarvitaan maanomistajan lupa(?).
Kuitenkin.. Jos jäkälää käyttää niin se kannattaa käsitellä glyserolilla ettei siitä tule haurasta(artikkeli).
Tulkinnanvarainen juttu, josta ollut paljon riitaa suuntaan ja toiseen. Jokamiehenoikeus kun jättää melkoisen tulkinnan varan, koska sanamuodot ovat vähän omituiset.

Jokamiehen oikeus antaa luvan sienten keräämiseen, joita valtaosa jäkälistä ovat, ja samalla se kieltää maaperän vaurioittamisen ja kasvien vahingoittamisen.

Jos käyttää jossain määrin tervettä järkeä eikä revi jokaista neliösenttiä paljaaksi, vaan harventaa jäkälää sieltä sun täältä, niin ei yhden ihmisen tarve maastokäytössä taritse lupaa, mutta jos suunnittelee kaupalliseen käyttöön poimintaa, niin lupa on syytä kysyä.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Jäkälähän on sienen ja sinibakteerin yhdistelmä. Tämä nyt on määritelmäkysymys lasketaanko tällöin jäkälä kasviksi, kun se kerran yhteyttää. Alalla opiskeleva vaimoni vastaisi todennäköisesti, että se lasketaan jäkäläksi. Kannattaa varmuuden vuoksi kysäistä maanomistajalta. Ei varmaankaan lähde kieltämään, kun määrät ovat pieniä.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Perusteet”