"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Tyranidien Psychic powerit

Warhammer 40.000 -pelin säännöt ovat yleensä enemmän tai vähemmän tulkinnanvaraiset. Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
The Captain
Valvoja

Tyranidien Psychic powerit

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Nyt kun viitosen sääntökirjaan on kirjoitettu, että psyykkeri voi käyttää vuorossa vain yhtä poweria, syntyy kysymys, miten kuuluisi käsitellä tyranidien powereita, joille ei ole määritelty kestoaikaa (The horror, Synapre Creature, Shadow in the Warp, Psychic scream, Warp field). Oletettavasti kaikkien näiden on edelleen tarkoitus toimia samanaikaisesti, mutta se on ristiriidassa kirjoitetun säännön kanssa.

Huomatkaa, että tyranidien powerit eivät ole "always active", kuten warlockien. Ne vain "do not require a psychic test to use", ja niissä ei sanota, milloin niitä käytetään.

FAQ ei ota kantaa.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
'Neljäviitonen

Re: Tyranidien Psychic powerit

Viesti Kirjoittaja 'Neljäviitonen »

Jaa-a. Nyt pistit kyllä pahan.

Codexissa ei kyllä sanota, että ne olisivat "Psychic powereita" vaan "Hive mind powereita".
Ja otus jolla on näitä powereita on "Psyker" Mutta voimat eivät ole silti "Psychic powereita".

Elikkä tästä päättelisin, että saisi käyttää kaikkia yhtaikaa.
After Aeons of slumber my necrons have awoken to harvest the galaxy anew... but realizing they will never be Ultramarines, my necrons will descend into stasis once more
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Walzu45 kirjoitti: Codexissa ei kyllä sanota, että ne olisivat "Psychic powereita" vaan "Hive mind powereita".
Hyvä yritys, mutta kyllä sanotaan. Ei sivulla 31, mutta kylläkin (ainakin) sivuilla 35, 37 ja 44.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
'Neljäviitonen

Höh! Olisi pitänyt katsoa tarkemmin.
No siinä tapauksessa asia on hieman ongelmallinen. Hmm...
Jaa-a joku muu miettiköön lisää. Minulle tulee päänsärkyä.
After Aeons of slumber my necrons have awoken to harvest the galaxy anew... but realizing they will never be Ultramarines, my necrons will descend into stasis once more
Crystania

Viesti Kirjoittaja Crystania »

Nyt kun tästäkin tuli juttua niin otetaampa kantaa oman tulkinnan mukaisesti.

Omasta mielestäni tyranidit varmaan kuuluvat poikkeus osastolle, koska kaikki armeija kirjatkaan eivät ole vielä 5th Editionin mukaisia.
Itse pelaisin ainakin niin, että tyranidit pystyisivät käyttää esim. Synapse Creature ja Warp Field poweria samanaikaisesti.
Tosin jos zoanthropes esim. Omistaisi Catalyst ja Warp Blastin ja vielä se pakollinen warp field, niin tämä ei pystyisi käyttämään catalyst ja warp blastia samalla vuorolla, koska niissä nyt on se oma juttunsa.

Tosin tässä on itsellänikin iso kysymys miten nämä nyt sitten menevät 5th editionin mukaan, mutta uskoisin, että turnauksissa päästään sopuun kyseisestä ongelmasta ainakin.
Jos sitten tosi on ja varmistus tulisi, että pystyvät käyttää aina vuorollaan yhtä poweria niin siinä tulisi nideille aikamoisia ongelmia tai ainakin itse uskoisin näin.
Esim. Hive päättää käyttää fieldiä eikä ole synapse creature tällä vuorolla ja jos ei muita synapseja ole lähellä niin ups....kaikki gauntit ym. lähtivätkin haneen.

Toivottavasti tähän saataisiin vastaus selkeä tai epäselkeä tai sitten asia korjataan 4 vuoden päästä uudessa codexissa tai jossain sielä tulevaisuudessa kun kirjaa ruvetaan uudistamaan.
Vile

Viesti Kirjoittaja Vile »

Eiköhän BRB aja tässä codexin yli, kun on kuitenkin uudempi ja sitä kautta universaalimpi. Yks power per turn, saa kuitenkin valita mikä.
wanhan liiton örkki pomo
Rakath
Maalajakisälli 2007

Viesti Kirjoittaja Rakath »

Kyllä codexit ajavat sääntökirjan ylitse. Esim. smoke launchereiden kohdalla The Kirja itsekin toteaa, että Codex menee edelle.
"As normal, the rules in the Codex take precedence."

Itse aion ainakin pelata niin, että kaikki aina päällä olevat powerit saavat olla käynnissä + se yksi "käytettävä" poweri per vuoro. Muuten olisi idioottimaista, että Hive Tyrant joutuisi valitsemaan (sword+whip aseena) onko se tällä vuorolla Synapse Creature, Warp Fieldissä, Catalystissä vai aiheuttaako Terroria.

Tällehän ei mitään voi, ennen kuin GW sen FAQ:issa selventää. Ja sitä tuskin kannattaa henkeään pidätellen odottaa. Turnausten kohdalla kannattanee pyytää selvennys järjestäjiltä sääntöpakettiin, kotipeleissähän järjen käyttö on sallittua.
Figujen poistomyynti! Paljon wanhaa tavaraa & harvinaisia klassikoita:
https://www.huuto.net/haku/sellernro/27655
Vile

No ole hyvä ja quotea mulle sitten sieltä tyranid codexista se lause, mikä ajaa yli sen säännön, että vain yhtä psychic poweria saa käyttää vuorossa.

Olisihan idioottimaista, jos säännöillä ei olisi mitään merkitystä.
wanhan liiton örkki pomo
Rakath
Maalajakisälli 2007

Terveen järjen käyttö on kuitenkin sallittua.

Synapse, Horror ja Warp Field ovat aina päällä olevia powereita. Synapse erityisesti tyranideille on elintärkeä, ja se on käytännössä tarkoitettu samanlaiseksi aina päällä olevaksi ominaisuudeksi, kuin vaikka marineiden rites of battle.
Käytännössä jos niistä yksi pitäisi valita, olisi se aina se Synapse. Mitään muita powereita ei tyranidit voisi käyttää koskaan ikinä, vaikka niistä on pisteet maksettu. Tuskin on GW sitä sellaiseksi tarkoittanut.

Jos halutaan alkaa vänkäämään sääntöteknisistä jutuista, niin tyranideillahan ei ole Psychic Powereita yhtään, ainoastaan Hive Mind Powereita. Näytä mulle sääntökirjasta kohta, että Hive Mind Powereita ei sais käyttää rajattomasti joka kierros.
Mithrandir

Viesti Kirjoittaja Mithrandir »

Eikös sääntökirja sano että tyypillä saa olla useampi psyykkinen voima käytössä per vuoro jos tämän säännöt sen sallivat, mutta psyykkisiä shooting attackeja ei voi koskaan tehdä kuin yhden per vuoro? Ellei sitten figulla ole sääntöä jotta saapi ampua vuorossa useamman kerran...
Deetwo

Viesti Kirjoittaja Deetwo »

Rakath kirjoitti:Jos halutaan alkaa vänkäämään sääntöteknisistä jutuista, niin tyranideillahan ei ole Psychic Powereita yhtään, ainoastaan Hive Mind Powereita. Näytä mulle sääntökirjasta kohta, että Hive Mind Powereita ei sais käyttää rajattomasti joka kierros.
Jonka jälkeen voidaan alkaa vänkäämään että psychic hoodit, blessing of the blood godit, ynnä muut psychic voimia nullifoivat vehkeet ja erikoissäännöt eivät päde Hive Mind Powereihin...

Ei sillä että väittäisin tyranidien joutuvan valitsemaan warp fieldin ja synapse creaturen välillä tms, mutta kannattaa silti vähän miettiä millä perusteella tätä ongelmaa alkaa argumentoimaan.
Eikös sääntökirja sano että tyypillä saa olla useampi psyykkinen voima käytössä per vuoro jos tämän säännöt sen sallivat, mutta psyykkisiä shooting attackeja ei voi koskaan tehdä kuin yhden per vuoro? Ellei sitten figulla ole sääntöä jotta saapi ampua vuorossa useamman kerran...
Valitettavasti tyranidien säännöissä ei sanota mitään useammasta voimasta.
"Minun hautaani vartioi tuulenhenkäys kevyt
minun hautaani vartioi pisara aamukastetta.
Minun hautaani vartioi satatuhatta tappajasatelliittia,
minun hautaani vartioi teratonni antimateriaa"
Vile

Rakath kirjoitti:Jos halutaan alkaa vänkäämään sääntöteknisistä jutuista, niin tyranideillahan ei ole Psychic Powereita yhtään, ainoastaan Hive Mind Powereita. Näytä mulle sääntökirjasta kohta, että Hive Mind Powereita ei sais käyttää rajattomasti joka kierros.
Jos halutaan alkaa vänkäämään sääntöteknisistä jutuista, niin kannattaa lukea kaikki ketjun viestit ennen kuin lähtee pyhään sotaan tuulimyllyjä vastaan.

Sääntöjen "päätteleminen" fluffin perusteella taas ei ole koskaan kestävä argumentti, joten jos lähdetään sille linjalle, niin voidaan lopettaa jo hyvissä ajoin vaikkapa tähän.
wanhan liiton örkki pomo
Rakath
Maalajakisälli 2007

En päätellyt mitään fluffin perusteella. Milloin puhuin mitään fluffista?
Tyranidien codexissa puhutaan hive mind powereista. Säännöissä siis.
(Toki armeijalistan osiossa mainitaan psychic power, että homma olisi mahdollisimman epäselvä.)

Mutta kannatan tuota hyvissä ajoin lopettamista. Tähän ei tinkaamalla saada minkäänlaista selvyyttä. Tässä on käynyt vain GW:ltä se tuttu lipsahdus. Itse en osannut edes ajatella tuollaista tulkintaa, ennen kuin The Captain sen esitti.

Itse pelaan RAI:n mukaan. Turnauksissa en käy, enkä pelaa satunnaisvastustajien kanssa, joten asia on minun puolestani pihvi.

Over and out.
Vile

Rakath kirjoitti:En päätellyt mitään fluffin perusteella. Milloin puhuin mitään fluffista?
Anteeksi, että palaan vielä tähän, mutta vain sen verran, etten puhunut läpiä päähäni:
Synapse erityisesti tyranideille on elintärkeä, ja se on käytännössä tarkoitettu samanlaiseksi aina päällä olevaksi ominaisuudeksi, kuin vaikka marineiden rites of battle.
Toki on hyvinkin tulkinnanvaraista viittasitko fluffiin tahi sääntötekniikkaan, mutta sillä nyt ei ole juurikaan mitään merkitystä. Pahoittelut.
wanhan liiton örkki pomo
Black scars

Viesti Kirjoittaja Black scars »

Tää on taas niin tätä. Yksi määritelmä pisti FAQista silmään:

"Persistent psychic abilities"

Onko tuossa mitään logiikkaa, milloin käytetään termiä "Power" ja milloin "Ability"? Aika heikko toivo, sehän olisi liian selkeää. Kenellä nyt sattuu olemaan tuo tyrkkykirja käsillä, niin voisi vilkaista. Abilityt aina päällä, powereita voi aktivoida vain yhden?
*Hu*
Deetwo

Viesti Kirjoittaja Deetwo »

Black scars kirjoitti:Tää on taas niin tätä. Yksi määritelmä pisti FAQista silmään:

"Persistent psychic abilities"

Onko tuossa mitään logiikkaa, milloin käytetään termiä "Power" ja milloin "Ability"? Aika heikko toivo, sehän olisi liian selkeää. Kenellä nyt sattuu olemaan tuo tyrkkykirja käsillä, niin voisi vilkaista. Abilityt aina päällä, powereita voi aktivoida vain yhden?
Catalyst, The Horror ja Psychic Scream sanovat "power"
Shadow in the Warp, Synapse Creature, Warp Blast ja Warp field eivät sano mitään.
Plus tietysti kaikki ovat "Hive Mind Powers" otsikon alla.

Hieno teoria.. mutta...
"Minun hautaani vartioi tuulenhenkäys kevyt
minun hautaani vartioi pisara aamukastetta.
Minun hautaani vartioi satatuhatta tappajasatelliittia,
minun hautaani vartioi teratonni antimateriaa"
Mösö

Viesti Kirjoittaja Mösö »

Mielestäni tässä pitää kiinnittää huomiota juuri "käyttää" sanaan. Sivulla 50 määritellään seuraavaa: "To use a psychic power succesfully the psyker must pass a Psychic test."

Koska siis synapseen ja Warp fieldiin ei tarvita testiä, ei niitä myöskään "käytetä".
SilverSeed.eu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SilverSeed.eu »

Kysyin asiasta GW:n sääntöexpertiltä. Sanoi "en näe mitään ongelmaa, mielestäni ne toimivat niinkuin ne on tarkoitettukin".

Itse sitten mielenkiinnosta hommasin kirjan käsiini, ja olen samaa mieltä. En näe niiden käytössä mitään ongelmaa sääntöteknisellä tasolla. Catalys ja se boltti ovat ainoat, jotka joutuu aktivoimaan käyttääkseen niitä, loput ovat luonteeltaan sellaisia, että tyranit pelaaja ei voi määrittää sitä, milloin ne toimivat, vaan vastapelaajan toimet aktivoivat ne, ja Synapse creature viittaa katsomaan lisäinfoa sivulta 28, jossa se määritellään "Tyranid Special rule"ksi, ja määritellään myös poweriksi, jota ei voi pelaaja hallita, vaan se on pakko toteuttaa.
'Neljäviitonen

SilverSeed.eu kirjoitti:Kysyin asiasta GW:n sääntöexpertiltä. Sanoi "en näe mitään ongelmaa, mielestäni ne toimivat niinkuin ne on tarkoitettukin".

Itse sitten mielenkiinnosta hommasin kirjan käsiini, ja olen samaa mieltä. En näe niiden käytössä mitään ongelmaa sääntöteknisellä tasolla. Catalys ja se boltti ovat ainoat, jotka joutuu aktivoimaan käyttääkseen niitä, loput ovat luonteeltaan sellaisia, että tyranit pelaaja ei voi määrittää sitä, milloin ne toimivat, vaan vastapelaajan toimet aktivoivat ne, ja Synapse creature viittaa katsomaan lisäinfoa sivulta 28, jossa se määritellään "Tyranid Special rule"ksi, ja määritellään myös poweriksi, jota ei voi pelaaja hallita, vaan se on pakko toteuttaa.
Hyvä. Tämä kelpaa minulle.
Chaos legion

Viesti Kirjoittaja Chaos legion »

SilverSeed.eu kirjoitti:Kysyin asiasta GW:n sääntöexpertiltä. Sanoi "en näe mitään ongelmaa, mielestäni ne toimivat niinkuin ne on tarkoitettukin".

Heitänpä nyt. Miten on saako hive ampua 2 kertaa warp blastin, mutta silloin ei ammu mitään muuta. Tai great unclean one 2x nurgles rot?
 /l、
(゚、 。 7  
 l、 ~ヽ
 じしf_, )ノ wtf, how did i get here o.o
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Säännöt”