Vanguard -yksiköiden varustus
-
Dark Servant
Vanguard -yksiköiden varustus
Ensi silmäyksellä Vanguardit näyttivät olevan vähän niin ja näin käyttökelpoisuuden perusteella, mutta nyt olen hieman tarkemmin suunnitellut/tuuminut niiden käyttöä.
Mutta minkälaista aseistusta niille kannattaisi antaa? Itse suunnittelin viiden hengen ryhmää, jolla olisi aseistuksena power weaponit. Mutta tuleeko ryhmästä silloin liian kallis? Storm shieldit näyttävät myös hyvältä, mutta ovat kanssa aika hintava lisä ryhmään (enkä välttämättä halua menettää sitä yhtä hyökkäystä sen takia). Perus-ccw aseistuksella (ja hyppyrepuilla) Vanguard-yksikkö on oikeastaan vain kalliimpi assault-ryhmä, jonka kessulla on power ase ja tietenkin se Heroic Intervention.
Kuljetustyylillä ei nyt ole niinkään väliä (hyppyreput, drop pod, rhino, land raider...) vaan haen enemmän sitä lähitaistelukykyä. Olenko ihan väärillä jäljillä? Kannattaako pysyä perus assault-joukoissa? Kenelläkään vielä kokemuksia Vanguardin käytöstä?
Mutta minkälaista aseistusta niille kannattaisi antaa? Itse suunnittelin viiden hengen ryhmää, jolla olisi aseistuksena power weaponit. Mutta tuleeko ryhmästä silloin liian kallis? Storm shieldit näyttävät myös hyvältä, mutta ovat kanssa aika hintava lisä ryhmään (enkä välttämättä halua menettää sitä yhtä hyökkäystä sen takia). Perus-ccw aseistuksella (ja hyppyrepuilla) Vanguard-yksikkö on oikeastaan vain kalliimpi assault-ryhmä, jonka kessulla on power ase ja tietenkin se Heroic Intervention.
Kuljetustyylillä ei nyt ole niinkään väliä (hyppyreput, drop pod, rhino, land raider...) vaan haen enemmän sitä lähitaistelukykyä. Olenko ihan väärillä jäljillä? Kannattaako pysyä perus assault-joukoissa? Kenelläkään vielä kokemuksia Vanguardin käytöstä?
"Victory or Death! Or if we're lucky, both."
Re: Vanguard -yksiköiden varustus
Kyllä ne power weaponit minusta kannattaisi, koska muuten voisit melkeinpä ottaa assault squadin. Totta kai vanguardeilla on se heroic intervention, mutta mutta...
Ja btw. Modelit joilla on jump packit, ei voi mennä kuljetusajoneuvoihin.
-
Dark Servant
Kyllä minä sen tiedän. Vanguard-yksiköillä ei ole jump packeja, ellei niitä osta (mikä taas nostattaa hintaa), joten ne saa tungettua mihin tahansa kuljetusajoneuvoon tai sitten hyppimään iloisesti kentälle.Barnabas kirjoitti:Ja btw. Modelit joilla on jump packit, ei voi mennä kuljetusajoneuvoihin.
Jälkimmäinen pointti turha, vanguardeille pitää erikseen ottaa ne reput ja kyytsää ei saa ostaa reppujen kanssa :P Perus power weapon ois se halvin, ei noita pelkillä CCW:illä kannata ottaa, ihan liian kalliita siihen. Lightning claw on vähän niinku parempi power weapon (s kun on kuitenkin vaan neljä), sen kanssa kannattaakin sitten jo ottaa se ukkoskilpi. Ukkoskilvet on uusilla mursuilla tosi hyviä, ja vanguardit maksaa aseineen jo niin paljon että se ~10p per nuppi ei ole ihan tyhmä sijoitus, se kuitenkin pitkittää vanguardien elämää ihan liikaa vastapelaajan näkökulmasta :/Barnabas kirjoitti:Kyllä ne power weaponit minusta kannattaisi, koska muuten voisit melkeinpä ottaa assault squadin. Totta kai vanguardeilla on se heroic intervention, mutta mutta...
Vastaan on astellut tähän mennessä vain 10 vanguardin yksiköitä kilvillä ja joko kynnellä tai voimamiekalla, kessulla fisti tai hammeri sen kilven parina. Ihan järjettömän kallis ja kestävä ja kovaa lyövä, sekä nopea yksikkö, hyi :( Shrike messissä, ofc... Podin läheltä heroic intervention onnistuu melko luotettavasti varsinkin isolla yksiköllä (yltää chargaamaan vähän kauemmaksi podista kuin pienempi ryhmä) ja sitten sattuu.
Ilman reppuja jossain kyytsässä eivät kai olisi huonoja myöskään? Ainakin halvempia, vaikka redeemeriin...
-
Dark Servant
Sitten sellainen, että kannattaako ostaa hyppyreput vai hoitaa kuljetus jotenkin muuten?
Tietenkin parhaiten näistä asioista saisi selvyyden jos peluuttaisi eri vaihtoehtoja, mutta tällä hetkellä nuo pelit näyttäisivät olevan aika harvassa.
Tietenkin parhaiten näistä asioista saisi selvyyden jos peluuttaisi eri vaihtoehtoja, mutta tällä hetkellä nuo pelit näyttäisivät olevan aika harvassa.
Kyllä minä ottaisin hyppyreput. Niillä kun on mukava murskata vastustajan gunline.
Ekaa kertaa tänään testanneena toimivat kivasti.
Itse ulkoilutin pientä 5 miehen ryhmää kilvillä ja kessulla relic blade ja yhdellä normilla fisti. Näiden mukana pomppi iloisesti Chaplain BP/Crozius, digital weapons. Noiden assault on melko murhaa re-rollien kanssa ja kestävät todella mukavasti siellä lähiksessä. Heikkoutenahan noi nyt on melko helppoja ampua hajalle massa tulella, mutta noin pientä ryhmää on aika helppo pitää piilossa.
Lisään varmaan ryhmään yhden fistin ja pari jantteria eli 7 ryhmä 2 fistillä ja relic bladella niin kestävät paremmin.
edit. siis mukana oli hyppyreput
Itse ulkoilutin pientä 5 miehen ryhmää kilvillä ja kessulla relic blade ja yhdellä normilla fisti. Näiden mukana pomppi iloisesti Chaplain BP/Crozius, digital weapons. Noiden assault on melko murhaa re-rollien kanssa ja kestävät todella mukavasti siellä lähiksessä. Heikkoutenahan noi nyt on melko helppoja ampua hajalle massa tulella, mutta noin pientä ryhmää on aika helppo pitää piilossa.
Lisään varmaan ryhmään yhden fistin ja pari jantteria eli 7 ryhmä 2 fistillä ja relic bladella niin kestävät paremmin.
edit. siis mukana oli hyppyreput
Konversio- ja sculptauspalveluja ota yhteyttä YV:llä
http://www.sotavasara.net/keskustelu/vi ... =4&t=95464
- The Captain
- Valvoja
Noissa on vähän sama ongelma kuin Necron destroyereissa. Ne ovat nopeita ja murhaavan tuhovoimaisia, mutta niitä on vähän ja ne ovat loppujen lopuksi vain yksiwoundisia jätkiä 3+ savella. Tokihan storm shield antaa niille suojaa power weaponeilta ja plasmoilta, mutta joka kolmas woundi menee silti läpi, eikä noiden pudottaminen boltereilla ole sen vaikeampaa kuin normaalienkaan marineiden.
Varmasti hassunhauska ryhmä höystettynä pastorilla ja Pedro Kantor huutelemassa viereisestä lantikasta (tai drop podin takaa, saa samalla locator beaconin pöydälle) kannustuksen sanoja, mutta se hinta, se hinta...
Kenties ryhmä voi toimia vanhan Death Companyn tavoin eli pirunmoisena pelotteena. Vastustaja haluaa tuosta ryhmästä eroon hinnalla millä hyvänsä, mutta tähän tavoitteeseen päästäkseen sen on laitettava asialle melkoinen osa armeijastaan. Vanha DC vain tuppasi samankokoisenakin olemaan reilusti edullisempi.
Varmasti hassunhauska ryhmä höystettynä pastorilla ja Pedro Kantor huutelemassa viereisestä lantikasta (tai drop podin takaa, saa samalla locator beaconin pöydälle) kannustuksen sanoja, mutta se hinta, se hinta...
Kenties ryhmä voi toimia vanhan Death Companyn tavoin eli pirunmoisena pelotteena. Vastustaja haluaa tuosta ryhmästä eroon hinnalla millä hyvänsä, mutta tähän tavoitteeseen päästäkseen sen on laitettava asialle melkoinen osa armeijastaan. Vanha DC vain tuppasi samankokoisenakin olemaan reilusti edullisempi.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Näinhän se menee, mutta eipä näitä varmasti pahemmin tulla tunauksissa näkemäänkään. Näin "kaveri peleissä" toimivat ihan jees.
Jokatapauksessa on vanguard mielestäni parempi vaihtoehto verrattuna sternguardiin. Kyllä sieltä kirjasta löytyy ihan tarpeeksi cheddaria niin ei pahemmin haittaa vaikka noi nyt ei olekkaan kustannustehokkaimmasta päästä.
Jokatapauksessa on vanguard mielestäni parempi vaihtoehto verrattuna sternguardiin. Kyllä sieltä kirjasta löytyy ihan tarpeeksi cheddaria niin ei pahemmin haittaa vaikka noi nyt ei olekkaan kustannustehokkaimmasta päästä.
Konversio- ja sculptauspalveluja ota yhteyttä YV:llä
-
vompovompatti
Edes nyky 40k:ssa ei yksikkö joka maksaa lähes 600pts voi olla kovinkaan hyvä. Tähän voi lisätä vielä sen että yksikkö ei scoraa ja tarvitsee auttamatta apua saadakseen mitään varmasti aikaan. Kaikille on varmasti selvää että vanguardit eivät ole vastaus kaikkeen. Monia armeijoita ei kiinnosta lainkaan poweraseilla varustettu ryhmä joka loikkii ympäri kenttää. Ainakin gunline kaarti nauraa räkäisesti huomatessaan kalliin vanguard yksikön. Uskon myös että tau ja eldar kohauttavat olkapäitään ja viisveisaavat koko yksiköstä. Pitäähän se tuhota, mutta ryhmän kestokyky on kuitenkin heikko.
Omalla kokemuksella vanguardit ovat toimineet parhaiten pelkällä jump pack lisällä. 175pts on silti paljon ryhmästä joka hyökkää pelin aikana yhden kevyen jalkaväkiryhmän kimppuun, mutta on ihan kiva ajaa vastustajan trooppi karkuun objektiivilta. Todella hyvällä tuurilla nämä pääsevät jopa toiseen lähikseen ja maksavat itsensä melkein takaisin. Eihän näiden kaverien tarvitse tuhota kuin 2 ankarasti upittua joukkuetta kaartia että muuttuvat hyödyllisiksi. Tietenkin Tigriuksen avulla voi koittaa pitää venguardit reservissä mahdollisimman pitkään, jotta objektiiville putoamisesta olisi oikeasti hyötyä.
Toisaalta olen peluuttanut vanguardeja vain eldaria ja demoneita vastaan, joten olen ehkä huono kertomaan yksikön heikkouksista. Pointti kuitenkin on se että yksikkö kuin yksikkö on parempi halpana kuin kalliina (paitsi kill pointeista pelatessa, joka on muutenkin aivan retardia).
Omalla kokemuksella vanguardit ovat toimineet parhaiten pelkällä jump pack lisällä. 175pts on silti paljon ryhmästä joka hyökkää pelin aikana yhden kevyen jalkaväkiryhmän kimppuun, mutta on ihan kiva ajaa vastustajan trooppi karkuun objektiivilta. Todella hyvällä tuurilla nämä pääsevät jopa toiseen lähikseen ja maksavat itsensä melkein takaisin. Eihän näiden kaverien tarvitse tuhota kuin 2 ankarasti upittua joukkuetta kaartia että muuttuvat hyödyllisiksi. Tietenkin Tigriuksen avulla voi koittaa pitää venguardit reservissä mahdollisimman pitkään, jotta objektiiville putoamisesta olisi oikeasti hyötyä.
Toisaalta olen peluuttanut vanguardeja vain eldaria ja demoneita vastaan, joten olen ehkä huono kertomaan yksikön heikkouksista. Pointti kuitenkin on se että yksikkö kuin yksikkö on parempi halpana kuin kalliina (paitsi kill pointeista pelatessa, joka on muutenkin aivan retardia).
I am the king of Rome, and above grammar.
-Sigismund, Emperor of the Holy Roman Empire
-Sigismund, Emperor of the Holy Roman Empire
- humppatoukka
Suojeltuna pienikin ryhmä hyppyreppujen kanssa riittää kylvämään tuhoa neljällä atackilla hyökätessään. Nopeutensa takia niilä voi poimia haluamansa taistelut, vaikkapa hyökätä heikenneitten tulipesäkkeiden kimppuun tai käyttää vastapallona.
Täyteen pumpattu ryhmä kuulostaa toki myös mielenkiintoiselta mutta myös mahdottomalta - ns. kaikki munat yhdessä korissa. Siksi itse olen käyttänyt viittä henkeä jump packeilla, kessulla PW. Korkeintaan ryhmäkokoa kasvattaisin ja sitä myötä mahdollisesti ottaisin fistin.
Käytin juuri yllämainittua pikkuryhmää reservissä josta saapuivat juuri assault etäisyydelle Big Mekistä, tämän jälkeen he jatkoivat metsään syöden kärsineet Ork Boyzit ja Tank Bustat. Squadista taisin menettää isoimman taistelun johdosta kaksi ukkoa, muuten pysyivät terässä.
Heroic intervention sääntö on itselleni hieman kysymysmerkki. Kuinka todennäköistä on että sattuu osumaan kuuden tuuman sisään vihollisesta kuitenkaan tuhoutumatta itse? Todennäköisyys on kohtuullinen, mutta riski silti aivan liian suuri. Esimerkissä noppatuuri oli puolellani ja veteraanit kylvivät tuhoa, en kuitenkaan usko niitä käyttäväni enää samalla tapaa ilman Locator Beaconia joka taas vaatii lisää hyökkäyselementtejä.
Täyteen pumpattu ryhmä kuulostaa toki myös mielenkiintoiselta mutta myös mahdottomalta - ns. kaikki munat yhdessä korissa. Siksi itse olen käyttänyt viittä henkeä jump packeilla, kessulla PW. Korkeintaan ryhmäkokoa kasvattaisin ja sitä myötä mahdollisesti ottaisin fistin.
Käytin juuri yllämainittua pikkuryhmää reservissä josta saapuivat juuri assault etäisyydelle Big Mekistä, tämän jälkeen he jatkoivat metsään syöden kärsineet Ork Boyzit ja Tank Bustat. Squadista taisin menettää isoimman taistelun johdosta kaksi ukkoa, muuten pysyivät terässä.
Heroic intervention sääntö on itselleni hieman kysymysmerkki. Kuinka todennäköistä on että sattuu osumaan kuuden tuuman sisään vihollisesta kuitenkaan tuhoutumatta itse? Todennäköisyys on kohtuullinen, mutta riski silti aivan liian suuri. Esimerkissä noppatuuri oli puolellani ja veteraanit kylvivät tuhoa, en kuitenkaan usko niitä käyttäväni enää samalla tapaa ilman Locator Beaconia joka taas vaatii lisää hyökkäyselementtejä.
kadzooks! hali.
Auttakaa toveria listassa!
Auttakaa toveria listassa!