Sopivin armeija aloittelijalle?
Sopivin armeija aloittelijalle?
Moi!
Itse kysyisin tälläistä kysymystä, että mikä armeija olisi kaikista sopivin täydelle aloittelijalle? Siis en itse ole pelannut kertaakaan 40k ottelua, mutta olen hemmetin kiinnostunut 40k:sta. Itseäni hieman kiinnostaa Imperial Guardit, mutta en tiedä kannattaako heihin nyt sitten heihin laittaa rahoja likoon.
Kiitoksia näin etukäteen.
Itse kysyisin tälläistä kysymystä, että mikä armeija olisi kaikista sopivin täydelle aloittelijalle? Siis en itse ole pelannut kertaakaan 40k ottelua, mutta olen hemmetin kiinnostunut 40k:sta. Itseäni hieman kiinnostaa Imperial Guardit, mutta en tiedä kannattaako heihin nyt sitten heihin laittaa rahoja likoon.
Kiitoksia näin etukäteen.
- Half-breed
Re: Sopivin armeija aloittelijalle?
Kannattaa lukea oppaita eri armeijoista, ja näiden tietojen perusteella valita se armeija mikä juuri sinuun kolahtaa syystä tai toisesta. Kaikki armeijat ovat kuitenkin suht helppoja pelata loppupelissä, ja liian helpolla jengillä pelaaminen voi tulla tylsäksi hyvinkin äkkiä.
2014 bänniä jo yhteensä ~3,5 kuukautta. Yrittäkää pistää paremmaksi.
Space Marines, piste.Tamska kirjoitti:...mikä armeija olisi kaikista sopivin täydelle aloittelijalle?
-
vompovompatti
Tosin kannattaa aina aloittaa armeija joka kiinnostaa eniten. Pelaamaan oppii pelaamalla ja vain niin. Tämä kaava pätee kaikkeen muuhunkin, kuten listojen tekoon.
Toisaalta voittamaan taitaa oppia häviämällä, mutta se siitä sitten...
Aloita ihmeessä kaarti jos se on lähimpänä sydäntä. Monipuolinen armeija, joka on nyt saanut kasvojenkohotuksenkin uuden kirjan ja muutaman uuden nappulan muodossa. Alussa kannattaa paneutua kirjaan ihan kunnolla, koska kaartilistan tekeminen on mahdollisesti se hankalin lista kasata joidenkin monimutkaiseksi väittämän joukkuerakenteen takia.
Aloita ihmeessä kaarti jos se on lähimpänä sydäntä. Monipuolinen armeija, joka on nyt saanut kasvojenkohotuksenkin uuden kirjan ja muutaman uuden nappulan muodossa. Alussa kannattaa paneutua kirjaan ihan kunnolla, koska kaartilistan tekeminen on mahdollisesti se hankalin lista kasata joidenkin monimutkaiseksi väittämän joukkuerakenteen takia.
I am the king of Rome, and above grammar.
-Sigismund, Emperor of the Holy Roman Empire
-Sigismund, Emperor of the Holy Roman Empire
...ei ole kovin anteeksiantava virheiden tekemiselle. Suosittelisin kyllä valitsemaan armeijan ihan muista syistä kuin helppouden takia (figut, pelityyli jne). Jos joki vaihtoehto pitää tarjota, niin sanoisin örkit. Pelkällä joukkojen eteenpäin työntämiselläkin pääsee alkuun, ja pelatessa oppii sitten monimutkaisemmat temput.Samsson kirjoitti:Space Marines, piste.Tamska kirjoitti:...mikä armeija olisi kaikista sopivin täydelle aloittelijalle?
Oberon kirjoitti:On ne RF-tiimin pojat kovia kyllä
- Allu-Hemmo
Komppaan. Juurikin näin kannattaa toimia.vompovompatti kirjoitti:Tosin kannattaa aina aloittaa armeija joka kiinnostaa eniten. Pelaamaan oppii pelaamalla ja vain niin. Tämä kaava pätee kaikkeen muuhunkin, kuten listojen tekoon.
Lisäksi kannattaa tutustua http://www.games-workshop.com/gws/catal ... tyle=wh40k sivuihin ja katsella siellä armeijoiden yksiköitä ja muita.
- Half-breed
Statit suojaa kyllä hyvin jos joutuvat väärään paikkaan. Kyllä ne marsut on kaikista anteeksiantavin jengi.Ishmael kirjoitti:...ei ole kovin anteeksiantava virheiden tekemiselle.Samsson kirjoitti:Space Marines, piste.Tamska kirjoitti:...mikä armeija olisi kaikista sopivin täydelle aloittelijalle?
Ei ne mitään paljon lasgunia isompaa vastaan ole kovin ihmeellisiä, ja niin kalliita, että jokaisen ryhmän menetys on iso juttu.
Olettaen etä menetät sen ryhmän.
Renessanssikuningaskunnat, ilmainen selainpeli.
Kuten kuvasta, nimestä ja allekirjoituksesta näette, olen täysi sekopää. Älkää siis ärsyttäkö minua tai heitän teitä perunaruttokirjeellä!
Kuten kuvasta, nimestä ja allekirjoituksesta näette, olen täysi sekopää. Älkää siis ärsyttäkö minua tai heitän teitä perunaruttokirjeellä!
- NorjanPaavi
Eipä taida mikään mukaan kestää? Tällä juuri perustelit kaikki 40k armeijat pois laskuista. Jokaisessa armeijassa tuntuu se unittien menetys ihan yhtälailla, toisilla vain enemmän kuin toisilla.Ishmael kirjoitti:Ei ne mitään paljon lasgunia isompaa vastaan ole kovin ihmeellisiä, ja niin kalliita, että jokaisen ryhmän menetys on iso juttu.
Kyllä se vain niin on että marinet se ystävällisin armeija aloittaa. Jokaiselta armeijalta löytyy ne omat uber combot, mutta sitten kun katsotaan yksiköiden määrää ja niiden käyttö kelpoisuutta niin 40k sankereilla on vain niin kevyt aloittaa.
Aloittamisessa on myös hyvä ottaa huomiin useampikin asia, kuin pelkestään pelattavuus. Esim. IG joudut malaamaan hyvällä/huonolla tuurilla sen rapiat 100 nappia, kun Marineilla selviät kolmanneksella. Kaikilla kun ei satu se sivellin aina pysymään kädessä. Tämä tietenkin syö motivaatiota jos armeijaa ei saa ikinä maalattua. Näin ollen saattaa hyvä harrastus jäädä aikas tyngäksi.
Ei, jos vertaa yksi yhtä vastaan. Esimerkiksi niitä örkkejä saa 8 3:n mariinin hinnalla. Jos mariinit on niin helppoja, niin miksi ihmessä ne tuntuvat laahaavan valtaosin turnausten pohjalla?NorjanPaavi kirjoitti:Eipä taida mikään mukaan kestää? Tällä juuri perustelit kaikki 40k armeijat pois laskuista. Jokaisessa armeijassa tuntuu se unittien menetys ihan yhtälailla, toisilla vain enemmän kuin toisilla.Ishmael kirjoitti:Ei ne mitään paljon lasgunia isompaa vastaan ole kovin ihmeellisiä, ja niin kalliita, että jokaisen ryhmän menetys on iso juttu.
Kyllä se vain niin on että marinet se ystävällisin armeija aloittaa. Jokaiselta armeijalta löytyy ne omat uber combot, mutta sitten kun katsotaan yksiköiden määrää ja niiden käyttö kelpoisuutta niin 40k sankereilla on vain niin kevyt aloittaa.
Aloittamisessa on myös hyvä ottaa huomiin useampikin asia, kuin pelkestään pelattavuus. Esim. IG joudut malaamaan hyvällä/huonolla tuurilla sen rapiat 100 nappia, kun Marineilla selviät kolmanneksella. Kaikilla kun ei satu se sivellin aina pysymään kädessä. Tämä tietenkin syö motivaatiota jos armeijaa ei saa ikinä maalattua. Näin ollen saattaa hyvä harrastus jäädä aikas tyngäksi.
Maalauspointti oli kyllä hyvä mainita ja huomioida armeijan valinnassa. Kaaosmariineilla pärjää vielä lojalistejakin vähemmällä määrällä maalattavaa.
Mutta kyllä se ensimmäinen armeija kannattaa silti valita sillä perusteella, mikä tuntuu omalta ja oikealta. Suurin osa armeijoista on oikein mukavassa tasapainossa keskenään, oppimiskäyrä on toisilla vain jyrkempi.
- Guardsniper
Se, mikä miellyttää omaa silmää eniten. (Jos osaat jo pelata niin sitten) kannattaa myös vähän ottaa sitä pelityyliä huomioon.Tamska kirjoitti:Itse kysyisin tälläistä kysymystä, että mikä armeija olisi kaikista sopivin täydelle aloittelijalle?
No... Oot kiinnostunut 40k:sta ja nimenomaan kaartista. Miksi ei kannattaisi sijoittaa kaartiin? Ai niin joo.. onhan niitä muitakin rahareikiä, mut jos 40k:ta alat pelaamaan niin kaarti on ihan yhtä hyvä armeija aloittaa kuin, mikä tahansa muukin. :) Ite aloitin kaartilla, enkä oo missään vaiheessa joutunut katumaan.Tamska kirjoitti:Siis en itse ole pelannut kertaakaan 40k ottelua, mutta olen hemmetin kiinnostunut 40k:sta. Itseäni hieman kiinnostaa Imperial Guardit, mutta en tiedä kannattaako heihin nyt sitten heihin laittaa rahoja likoon.
Ostan necromundaa, mordheimia, epicciä ja BFG:tä.
YV tavoittaa.
YV tavoittaa.
- NorjanPaavi
Tämä on totta, Örkki on halvempi, mutta täytynee ottaa huomioon että yksittäisten hintojen ja nappien vertailu ei ole kovin luotettavaa. Sillä on otettava huomioon se ympäristö missä näitä näitä peluutetaan. Harvoin saat yksittäistä örkkiä ja mariinia vastakkain.Ishmael kirjoitti:Ei, jos vertaa yksi yhtä vastaan. Esimerkiksi niitä örkkejä saa 8 3:n mariinin hinnalla. Jos mariinit on niin helppoja, niin miksi ihmessä ne tuntuvat laahaavan valtaosin turnausten pohjalla?
Mitä turnaus ympäristöön tulee, eivät ne marinet pohja sakkaa ole. Kyseessä on vain 40k:n pelatuin armeija niin moni turnausten ensi kertalainen lähtee turnaukseen marineilla. Ottaen huomioon, että turnaus ympäristössä pärjäävät yleensä ne konkarit jotaka saavat kokoon kovimman kombon. Ja yleentä nämä konkarit ovat jo alkuvaiheessaan kokeilleent nuo marinet läpi.
Myös helppo pelattavuus ei aina tarkoita että sillä voittaisi aina. Turnauksissa kun yleensä jyräävät nuo juusto kombot.
Kiitän kaikkia erittäin hyvistä vastauksista!
Nyt olisi vielä yksi kysymys, joka osaltaan liittyy tähän armeijan hankintaan.
Olen lukenut noista osto-myynti topiceista hieman noita ilmoituksia ja niissä tuntuu aina mainittavan että mitä figuureille on laitettu päälle, siis aseita, niin onko näin, että mitä siihen figuuriin laittaa niin se pitää myös laittaa army-listaan? Tässä esim. http://www.sotavasara.net/keskustelu/vi ... 42&t=85935 hahmoilla on mainittu aseet jne. Eli onko se näin?
Ja pyydän nöyrimmin anteeksi jos laitoin tämän väärään topiciin.
Kiitoksia vielä kerran!
ps. Itse olen jonkin verran pelannut FB:tä, mutta kaveri sanoi ettei 40k:ssa ja FB:ssa ole kauheasti samaa.
Olen lukenut noista osto-myynti topiceista hieman noita ilmoituksia ja niissä tuntuu aina mainittavan että mitä figuureille on laitettu päälle, siis aseita, niin onko näin, että mitä siihen figuuriin laittaa niin se pitää myös laittaa army-listaan? Tässä esim. http://www.sotavasara.net/keskustelu/vi ... 42&t=85935 hahmoilla on mainittu aseet jne. Eli onko se näin?
Kiitoksia vielä kerran!
ps. Itse olen jonkin verran pelannut FB:tä, mutta kaveri sanoi ettei 40k:ssa ja FB:ssa ole kauheasti samaa.
Kyllähän se näin on tapana ollut, että figuille otetaan se kama armeijalistaan mitä niillä on kourassa. Plasma gun on plasma gun ja sinko on sinko.Tamska kirjoitti:Kiitän kaikkia erittäin hyvistä vastauksista!
Kiitoksia vielä kerran!
Toki nykyään esimerkiksi Space Marineilla on bolttereiden lisäksi kahdenlaiset kranaatit ja bolt pistolit vakiona, enkä ole toistaiseksi kuullut kenenkään suuttuvan siitä että sinulla ei ole kaikilla ukkeleilla sekä boltteria että bolt pistolia. Kranaattiasia oli mainittu ainakin 4 sääntölaitoksen sääntökirjassa, eli kranaatteja ei tarvitse olla kaikilla näkyvissä (uutta en jaksa nyt tarkistaa). Onhan tällä tavalla pelattu Space Wolffeilla jo kolmoslaitoksesta asti (niillä on boltterit ja lähitaisteluaseet).
Jotkut tosin pelaavat joitain vanhoja aseita jonkin toisen aseen säännöillä, koska niille ei uudempia ole ilmestynyt.
Hammerheart kirjoitti: Ota mallia vaikka Gorkiporkista, Exocowboysta tai Ratovaarista.
- Guardsniper
Niin noh. FB taitaa olla hieman monimutkaisempi.Tamska kirjoitti:ps. Itse olen jonkin verran pelannut FB:tä, mutta kaveri sanoi ettei 40k:ssa ja FB:ssa ole kauheasti samaa.
Eroja FB:n ja 40k:n välillä on ainakin (huom. FB:tä en ole viimeaikoina pelannut, joten osa tiedoista (FB:n osalta) on varmaankin vanhentunutta.).
- 40k:ssa periaatteessa mitkään yksiköt ei kulje muodostelmissa vaan enemmän niin kuin FB:n skirmisherit
- Liikkuminen on muutenkin vapaampaa.
- Yksiköiden nopeus määräytyy sen mukaan minkä tyyppinen se on (esim. infantry, jump infantry, vehicle, fast vehicle) kun taas FB:ssä määräytyy (tai ainakin joskus oli näin) sen mukaan mitä rotua (lajia?) se on (esim. elf, dwarf). Lisäksi FB:ssä jotkin varusteet hidastivat liikettä (barding, vai mikä se hepan panssari nyt oli.)
- Ampuminen on vapaampaa.
- Sen sijaan, että jotkin ampuma aseet laskisi vastustajan armour savea 40k:ssa on aseilla ap-arvot, jotka joko poistaa koko armour- (invu- tai cover-) saven tai sit antaa sen sellaisenaan.
- Laser pyssyt on NIIIIN paljon viileempii ku jouskarit. XD
- 40k:ssa ei ole erillistä "taikomis vuoroa" (muistaakseni FB:ssä tällainen ainakin joskus oli).
Lyhyesti... Niillä ei ole hirveästi eroa... Ja niiltä osin, mitä eroja löytyy niin 40k on melkein poikkeuksetta yksinkertaisempi.
Ostan necromundaa, mordheimia, epicciä ja BFG:tä.
YV tavoittaa.
YV tavoittaa.
- mister??!!
Aloitat sen armeijjan mistä itse pidät ja mikä itseäsi kiinnostaa.
Keisarin mietteitä:"Toi seinä ei kaatunut vaikka katselin sitä 5000 vuotta... ehkä tuo toinen seinä..." "Ai kappas sehän on Angron. Mitä sinä tuolla demoniaseella?"
Kiitän kaikkia vastauksistanne!!
Mutta nyt olen ajautunut ongelmaan...Kun nyt alkoi nuo Space Marinetkin kiinnostamaan, niin en osaa valita Imperial Guardien ja niiden väliltä, mutta tein sille oman topicin--> http://www.sotavasara.net/keskustelu/vi ... =8&t=86055
Kiitos vielä kerran kaikille!
Mutta nyt olen ajautunut ongelmaan...Kun nyt alkoi nuo Space Marinetkin kiinnostamaan, niin en osaa valita Imperial Guardien ja niiden väliltä, mutta tein sille oman topicin--> http://www.sotavasara.net/keskustelu/vi ... =8&t=86055
Kiitos vielä kerran kaikille!
- Half-breed
Kruuna marsut, klaava IG.
-
Dark Servant
Ja jos tulos ei miellytä, heitä niin kauan kunnes miellyttää.Half-breed kirjoitti:Kruuna marsut, klaava IG.
"Victory or Death! Or if we're lucky, both."