"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Uusi eldar codex

Miten eri armeijat poikkeavat toisistaan tyyliltään ja pelitavoiltaan. Keskustelua eri yksiköiden käytöstä tilanteiden mukaan.
shiwan

Re: Uusi eldar codex

Viesti Kirjoittaja shiwan »

Half-breed kirjoitti:
Darius kirjoitti:Tuntuu että varsinkin jos pelaan demoneita, niin voin vain laittaa kädet ilmaan ja antautua
Jännää. Pelasin itse ekan pelini uudella kirjalla Demoneita vastaan ja siitä pelistä tuli aika verinen. Taisi lopulta peli mennä minulle yhdellä pojolla, joten ei ne demonit nyt niin huonoja ole Eldareita vastaan.
Darius kirjoitti:Mitä mieltä muut ovat? Tämä varmasti on hieman nurinkurista mietintää monelle, mutta mitä heikkouksia olette löytäneet uusilta eldareilta? Mitä eivät pysty hyvin ottamaan vastaan ja repimään sitä hajalle? Itse en keksi juuri mitään mihin eldareilla ei olisi hyvää vastapalloa, erittäin vahva codexi peliteknisesti, tai siltä ainakin tuntuu. Ehkä se yksi täydellinen ja säälimätön turpasauna vain shokkeerasi, mutta uudet eldarit tuntuvat aika top tier armeijalta.
Olen itse havainnut tällaista:
- Tulitus on lyhytkantamaista. Suurin osa Eldareiden jalkaväen aseista ei kanna kovin pitkälle, niin saat olla ainakin vuoron rauhassa ja valmistautua tulevaan. Tietty mobiliteetti on hyvä Eldareilla, niin ne aseet saa yleensä hyvään asemaan, mutta jos Eldarit ovat kantamassa, niin ne yleensä ovat myös sinun rynnäkkökantamassa, tai efektiivisellä ampumakantamalla (Saat rapid firettää).
- Eldarien lähitaistelu on heikkoa. Poislukien tietty oikeat lähistelijät, mutta muutoin Eldarien yksiköt kyllä lahoaa suht hyvin lähistelyssä.
- Raskaat aseet tankeissa. Eldarien raskaat aseet on yleensä tankeissa kiinni, joten tiputtamalla tankit saat vähennettyä Eldarien raskasta tulivoimaa huomattavasti.
- Tapa Farseeri/Warlockit. Farseer ja Warlockit on aika tärkeitä osa Eldareilla niiden voimien takia. Jos Farseer/Warlock putoaa, niin Eldarit menettää aika paljon tehoa, etenkin jos Farseerilla/Warlockilla oli hyvät voimat. Omassa Demonipelissäni Farseer tippui heti ekalla vuorolla (Kirosin sen randomtaulukon jo ennen kirjan saapumista alimpaan helvettiin ja ensimmäisessä kohtaamisessa se räjäyttää Farseerini pään ja antaa vastustajalle ilmaisen Heraldin ja Warlord pojon.) ja sen myötä meni voimat ja Eldarit jäi psyykkisten voimien armoille (Deny the Witch on abaut paskin "anti-psyker"-sääntö koskaan 40k:ssa.), ja loppupeli oli sitten aika kivikkoista.
- Eldarit on edelleen paperia mutta kalliita. Täten kaikki tappiot jotka saat aiheutettua Eldareille tuntuvat kovemmilta kuin ne näyttävät.
- Lentokoneet. Eldareilla ei oikeastaan ole yhtään järkevää vastausta lentureille. Etenkään jos vastustaja spämmää niitä. Aegis auttaa, mutta sitten Eldarit menettää liikkuvuutta (Eikä linnotteita tueta).

Siinä nyt ainakin pari probleemaa mitä itse koen Eldareilla pahoiksi ongelmiksi.
Näyttää siltä, että listasi oli huono tai pelityylisi ei toimi demppoja vastaan. Ainakin toi sun farseerin kyykkääminen on juttu jolle on todennäköisyydet jotakuinkin 1/36 hujakoilla. Kävi siis käsittämättömän huono tuuri.

Olen noista sun ranskiksista nyt kahden pelin perusteella aika eri mieltä. Kantama on ongelma vain jos meinaat kävelyttää porukkasi vastustajan depolle. Speasialistit ovat halpoja koska eivät osaa kuin yhden asian, tällä kertaa heittää niin käsittämättömiä määriä lyijyä ilmaan että se on suorastaan surkuhupaisaa...kunhan olet rangella eli viimeistään vuorosta 2 eteenpäin. Rehellisesti sanottuna otan mielummin paperispesialistin ihan minä tahansa päivänä kuin paperitorson (lue CSM troop) ihan jo siksikin, että se on yleensä halvempi ja osaa edes sen yhden asian. Eikös eldareilla ollut se joku hävittäjä jossa oli myös naurettava määrä aseita kiinni?

Eihän ne eldarit nyt kuolemattomia ole, mutta jos ei pelata täysin coverittomalla alustalla niin aika hankala on saada hengiltä porukkaa joka ampuu kovaa ja omaa järjestäen 3+ cover saven tai sitä paremman. Olen toki pelannut vain 2 peliä niitä vastaan ja jälkeenpäin tulee mieleen melkoinen liuta juttuja jotka olisi pitänyt tehdä toisin. Kuitenkin olen sitä mieltä, että jos on sielultaan micronysvääjä niin eldareilla ei häviä peruspeliä paitsi vahingossa.
It's really, really easy to see a complaint that you don't happen to agree with, and imbue it with a whole lot more emotion than is actually present.
shiwan

jamovoima kirjoitti:Tuo räjähtävä trukki kuullostaa kyllä aika sudelta idealta...

Vähän on samansuuntaista huomiota kuin muutamalla tuossa ylempänä. Kolme peliä takana ja kaikissa on tullut vihollisarmeija pyyhittyä pöydältä lähes viimeiseen mieheen (2x tau, 1x ig/gk). Omat armeijat eivät ole edes olleet kovin optimoituja (eivät vastustajatkaan tosin). Kaikki on vähän parempaa ja/tai halvempaa, joten ihan ymmärrettävä lopputulos. Tää on vähän tämmöstä, että on opetellut ajamaan ladalla ja saakin mersun alle. Battle focus mm. On välillä vähän semmoinen sääntö, että tuntuu kuin huijaisi...
Tässä päästään ongelmaan. Jos vastustajasi eivät ole täysiä torsoja ja noin käy monta peliä putkeen ILMAN että olet kaivanut listasta goudacheddarnaksut pöydälle niin onhan siinä nyt jotain päin helvettiä. :D
It's really, really easy to see a complaint that you don't happen to agree with, and imbue it with a whole lot more emotion than is actually present.
Oberon

Viesti Kirjoittaja Oberon »

jamovoima kirjoitti:
Tää on vähän tämmöstä, että on opetellut ajamaan ladalla ja saakin mersun alle. Battle focus mm. On välillä vähän semmoinen sääntö, että tuntuu kuin huijaisi...
Vähän ku necronit siis, niillä pelatessa mie oon se joka valittaa enempi juustosta ku vastustajat. Ilmasia S7 hittejä vaan jaellaan koko ajan, ja jos ei osu ni saa yrittää uudestaan, kerran oon koko aikana onnistunu ampumaan kaikella huti tesla destructorilla.

Paperilla eldarit näyttää kivoilta, kerran oon päässy niitä vastaan ravenwingillä pelaamaan ja oli alussa karua mut sit mun modelit loppu ja saatiin peli aikaan. Pelin loputtua kävi ilmi ettei reapereita vastaan saiskaan jinkiä, ja mä oisinki hävinny kakkosvuorolla tms. :P Battle focus oli kätsy, mut sen voimaa ei pienellä pöydällä mopoja vastaan juuri päästy kokemaan.

Frontline gaming /team0comp tms youtubeen tunkenu hurjasti battle reportteja eldareilla ihan pätevän näkösiä listoja vastaan, tykänneet spidereistä ja serpenteistä ja wraithknight kuollu vaan kerran ("Ai demoniprinssin black macessa on fleshbane? Oho otan knightin pois") mut muuten suorittanu aika urakalla ja voittanu kaikki pelit tms (vastustajilla toki noppaongelmia monesti).
MYYN CSM&DA-armeijaa!

"Tervetuloa Orivedelle pelaamaan. Täällä sorsankin saa piiloon."
Morhgoz
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Morhgoz »

räjähtävän trukin idea on kait antaa vastustajalle iholle yksikkö, joka sen on tuhottava.
Warbands of Wastelands

Tärkeintä ei ole voitto, vaan kasa verisiä kalloja,
omia jos ei vihollisen....

I used to take an arrow to the knee, till I took an arrow to the knee....
JarkAira

Viesti Kirjoittaja JarkAira »

Mistäköhän johtunee, etten aina ymmärrä muutamia, tai itseasiassa lähes kaikkia juustoisuuteen liittyviä kommentteja ollenkaan?

Tästäkin ketjusta löytyy useita väittämiä siitä, että codex ylittää EU:n komission asettaman juustopitoisuusrajan, mutta laitan tähän listan yleisesti ottaen näistä ylityksistä, joista osa on tullut kuualtua muualta ja suurin osa löytyy tästä ketjusta.

Kandidaatit juustopitoisuusen ylityksille:

Wraithknight aka. Kuolematon tykkipatteri hyppykepillä
- Ampuu liian paljon
- Kestää liian paljon
- Liikkuu liian paljon
- Liian iso

Lenturit
- Liikaa aseita kiinni

Erikoistunut jalkaväki
- Liian halpaa
- Liian suuret ammuntamäärät

Jalkaväki yleensä
- Liian halpaa
- Liian kova ammuntateho
- Liian kuolemattomia, koska aina 3+ tai parempi coversave
- Liian korkea Initiative
- Liian korkea BS
- Liian erikoistuneita trooppeja halvalla

Battle Focus
- Liikaa liikkuvuutta
- Pystyy ampumaan aina vastustajan yksiköitä ja juoksemaan karkuun niin kauas, ettei vastustaja voi ampua takaisin omalla vuorollaan

Yleisesti ottaen kaikilla yksiköillä
- Liikaa AP3 aseita
- Liikaa korkean Strengthin aseita

Ajoneuvot
- Liikaa skimmereitä, joilla saa kaiken 12" kantaman aseet omaavat yksiköt kantamalle viimeistään toisella vuorolla
- Liikaa skimmereitä, niilläkin on warppi soikoon cover save
- Liikaa kuolemattomia Wave Serpenttejä
- Liikaa liian kovaa ampuvia Wave Serpenttejä

HQ:t
- Liikaa rerolleja antavia psykeröitä
- Liikaa ylisuurella master levelillä olevia psykeröitä
- Liikaa stealth+shrouded+hit&run tyyppejä, jotka rerollivat coverin
- Liikaa warlockeja

Psychic Powerit
- Liikaa psychic powereita tuplaominaisuudella
- Liikaa ylitehokkaita psychic powereita tuplaominaisuudella
- Liikaa ylitehokkaita psychic powereita
- Liian vähän huonoja psychic powereita

---

Löytyisiköhän näitä vielä lisääkin? Listaan tuohon ylös sitä mukaa, kun näitä tulee vastaan. Voisikohan joku hieman auttaa tyhmää puusilmää tajuamaan noita väittämiä, sillä moni näistä ei oikein avaudu minulle, enkä löydä tuolta yhtään peliärikkovaa epätasapainoisuutta.
7. edikan pelit:
IH 8W/1T/3L | Skitarii 3W/0T/1L | Cult Mechanicus 2W/0T/0L|
IH+INQ 24W/2T/9L | IH+Ski+CM 6W/0T/2L | Ski+CM 4W/0T/0L|
Orks 4W/1T/9L | Muut 7W/2T/13L|
shiwan

^ Pääset taas lähelle totuutta tekemällä vertauksia niihinkin listoihin joita vastaan default eldarlista pärjää. On helppo levitellä käsiä ja hymähdellä kun referenssi on tarkasti rajattu tukemaan omaa kantaa, mutta sitten ei pitäisi yrittää esittää yleistotuutta sen perusteella koskien kaikkea.
Jo selvisi ettei eldareilla varmaan ole helppoa demppoja vastaan kun taivaalta sataa ukkoa joka puolelle eikä sellaista massaa pysty kiteemään ympäriinsä. Varmaan myös överihalpa raskaiden aseiden massa pärjää vaikka ei osukaan valtaosalla aseista. Mites ne armeijat joiden yksiköt ovat kalliita, eivät omaa tapaa liikkua luotettavasti ja nopeasti, eivät pysty tekemään raining men-listaa ja ovat siis sekä mies-, että tehoalivoimassa? Soon kato jännä kun kaikkien perus troopeilla nyt vaan ei ole sitä stormbolteria ja mitä ikinä leluja sun kirjasta nyt sitten löytyykään. Se, että sun dexissä on sopivat vastapallot ei vielä tarkoita sitä, että muilla olisi. :)
JarkAira

Nyt näillä on siis defaultlistatkin?

Tarkoittaako se, että jos pystyn ilman sen kovempaa pähkäilyä ja kodeksien pläräystä sanomaan jo kaksi tapaa, joilla Eldarit ovat alakynnessä, ettei näitä tapoja ole yhtään enempää, varsinkin kun heti löytyi demoneiltakin hyvä lähestymistapa asiaan?

Argumentointiin liittyvässä logiikassasi on jotain vikaa, jos mielestäsi se, että tapoja Eldarien voittamiseksi on olemassa, tukee väitettäsi siitä, ettei tapoja Eldarien voittamiseksi ole.

Ei kannata olettaa, että jokainen kirjoitus on osoitettu sinulle. Minulla ei ole tarvetta lähteä hakkaamaan päätäni seinään yrittäessäni selittää sinulle, että pelaaminen ei kaadu siihen, jos käyttämässäsi kodeksissa troopilta puuttuu fearless tai ATSKNF. Koen kuitenkin tarpeelliseksi sen, että eri armeijoista tai kodekseista on saatavilla oikeaa tietoa, eikä keskustelu ajaudu kuulopuheisiin ja muuhun mutuiluun.

Jo nuo käyttämäsi ilmaisut, kuten "sun dexi", tuovat ilmi, ettei osaltasi ole tarkoituskaan käydä rakentavaa keskustelua ja että ajatusmaailmasi pelaamisen suhteen on hyvin henkilökohtainen ja yhteen asiaan rajoittunut. En ajattele GK:ta mun dexinä, koska itselläni ei ole fanaattista suhtautumista mitään kodeksia kohtaan. GK:lla pelaa moni muukin ja käyttämäni esimerkki GK-kodeksista oli tarkoitettu selventäväksi esimerkiksi yleisestä lähestymistavasta, jota voi soveltaa monien eri kodeksien useilla eri yksiköillä. Sinänsä valitettavaa, ettei abstrakti ajattelu luonnistu kaikilta.

Miksi muuten juuri GK olisi se "mun dexi"? Miksi ei Blood Angels, Imperial Guard, Space Marines, Chaos Space Marines, Dark Angels, Eldarit tai Tau ole mielestäsi mun dexi? Kukaan muu kuin sinä itse ei pakota sinua rajoittumaan vain yhteen kodeksiin.
7. edikan pelit:
Morhgoz
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Morhgoz »

JarkAira kirjoitti: Löytyisiköhän näitä vielä lisääkin? Listaan tuohon ylös sitä mukaa, kun näitä tulee vastaan. Voisikohan joku hieman auttaa tyhmää puusilmää tajuamaan noita väittämiä, sillä moni näistä ei oikein avaudu minulle, enkä löydä tuolta yhtään peliärikkovaa epätasapainoisuutta.
Olet onnistuneesti listannut kaiken perinteisen uuden codexin itkupotkuraivari -ragetuksen. Ihmisten pitää vaan pelaamalla ja vertailemalla saada kokemusta siitä miten eldarit milläkin armeijolla nuijitaan hajalle, kuten normaalisti aina kun uusi codexi tulee, varsinkin silloin kun kyseinen codexin edellinen versio on julkaistu aikaa sitten...

Aika vähäistä Sotussa itkupotkuraivarit uusien codexien pohjalta on kun vertaa muille, ulkomaisille foorumeille... ;)
Warbands of Wastelands

Tärkeintä ei ole voitto, vaan kasa verisiä kalloja,
omia jos ei vihollisen....

I used to take an arrow to the knee, till I took an arrow to the knee....
jamovoima
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

Totuuden nimissä on sanottava, että eldarit on olleet aina siellä voimamittarin paremmassa päässä, kun ovat olleet uudella codexilla liikenteessä. Valinnanvaraa on tosi paljon ja armeijaan on saatu mahdutettua paljon kamaa joka on hyvää juuri mariineita vastaan. Se tuppaa tässä pelissä tarkoittamaan, että silloin ollaan vahvoilla.

Mitä tulee standardilistoihin, niin veikkaisin että tämäntyylisiä tullaan näkemään (tämän laskin päässäni junamatkalla töihin, joten liian hankalaa tähän lopputulemaan ei ole päästä):

Farseer
-jetbike, mantle of laughing god-

4x 5 Dire avengers

4x Wave serpent
-scatter lasers-

3x8 Warp spiders

3 War walkers
-bright lances (tai vaihtoehtoisesti starcannons/scatter lasers)-

2x Death spinner / Fire prism

Yht: ~1800 pinnaa, jolloin standardi turnauskokoon voi vielä vähän justeerata upgradeja.

Ampuu aika naurettavan kovaa hyvällä liikkeellä lähelle ja kauas ja kestääkin ihan mukavasti riippuen vähän maastosta. Lentokoneita vastaan on paljon s7 twinlinked dakkaa, raskaampien tankkien varalle nuo war walkerit kannattanee varustaa bright lanceilla.
Huru-ukko

Viesti Kirjoittaja Huru-ukko »

Harlekiinikalsarit farseerille HISS HISS! Mitenhän toimii jalkaväkiarmeija yhdellä serpentillä?
Luumumehu on soturien juomaa
shiwan

JarkAira kirjoitti:Nyt näillä on siis defaultlistatkin?
Vielä toistaiseksi jokaisesta codexista on muodostunut jokin tyypillinen turnauslista enkä näe syytä olettaa että nykyinen Eldar codex olisi historian ensimmäinen josta ei sellaista pääse syntymään. Kyllä järjenkäyttö on sallittua muillekin kuin kanssakeskustelijoillesi.
Tarkoittaako se, että jos pystyn ilman sen kovempaa pähkäilyä ja kodeksien pläräystä sanomaan jo kaksi tapaa, joilla Eldarit ovat alakynnessä, ettei näitä tapoja ole yhtään enempää, varsinkin kun heti löytyi demoneiltakin hyvä lähestymistapa asiaan?
No, koska kuvittelet tietäväsi kaiken ja esität asiasi niin kuin se olisi absoluuttinen kiistaton koko totuus niin eikö ole ihan kohtuullista olettaa, että asia on niin? Vai onko tosiaan niin, että et sitten kuitenkaan omaa kaikkea tietoa siitä mikä oli, on ja tulee olemaan maailmankaikkeudessa? :)
Argumentointiin liittyvässä logiikassasi on jotain vikaa, jos mielestäsi se, että tapoja Eldarien voittamiseksi on olemassa, tukee väitettäsi siitä, ettei tapoja Eldarien voittamiseksi ole.
"Jos"? Missä kohdassa olen väittänut asian olevan noin? Kysyn, koska kirjoittamasi on niin älytöntä tuubaa että jos vahingossa olen noin jossain kirjoittanut niin haluan korjata sen heti. Se, etten sitä muista kirjoittaneeni on kuitenkin aika vahva indikaattori että keksit tuon päästäsi...joten todisteita tiskiin kiitos. :)
Ei kannata olettaa, että jokainen kirjoitus on osoitettu sinulle. Minulla ei ole tarvetta lähteä hakkaamaan päätäni seinään yrittäessäni selittää sinulle, että pelaaminen ei kaadu siihen, jos käyttämässäsi kodeksissa troopilta puuttuu fearless tai ATSKNF. Koen kuitenkin tarpeelliseksi sen, että eri armeijoista tai kodekseista on saatavilla oikeaa tietoa, eikä keskustelu ajaudu kuulopuheisiin ja muuhun mutuiluun.
En toki oletakaan. Kuitenkin listasit kaikki kokemukseni parista pelistä niin kuin ne olisivat väitteitä eivätkä vain kokemuspohjainen näkemys siitä miten asia luultavasti on ja senkin teit vasta kun minä esitin ne näkemykset. Sen lisäksi melkein kaikki tuossa listassa on käytännössä suoraan copypaste kirjoituksistani. Noilla ketjun tarkistattivissa olevilla todisteilla on aika helppo arvioida miksi ja kenelle se lista sitten oli osoitettu. Väitätkö tosiaan että pidät paikallista väkeä niin vähä-älyisenä ettet usko heidän huomaavan tätä? :D
Selvästi kuitenkin ATSKNF-keskustelu katkeroitti sinut kun jaksat tuoda sen esille joka käänteessä. Kukaanhan ei silloinkaan väittänyt pelin kaatuvan siihen. Todettiin vain, ihan laskennallinen totuus, että marine ilman Fearles tai ATSKNF sääntöä pitäisi olla sen verran halpa että kun sen säännön ostaa hinta ei nousisi yli sen mitä se on lojalisteilla. Ei vaadi kummoistakaan päättelykykyä että voi todeta kahden käytännössä samalla tavalla toimivan yksikön omatessa hintaeron, että toinen on silloin hintalaatusuhteessa parempi kuin toinen, varsinkin kun tässä tapauksessa se hienoinen ero erikoissäännöissä on vieläpä halvemman eduksi. Olit väärässä. Opi siitä. Nämä kostoyrityksesi eivät tuota sinulle mitään hyvää. :)
Jo nuo käyttämäsi ilmaisut, kuten "sun dexi", tuovat ilmi, ettei osaltasi ole tarkoituskaan käydä rakentavaa keskustelua ja että ajatusmaailmasi pelaamisen suhteen on hyvin henkilökohtainen ja yhteen asiaan rajoittunut. En ajattele GK:ta mun dexinä, koska itselläni ei ole fanaattista suhtautumista mitään kodeksia kohtaan. GK:lla pelaa moni muukin ja käyttämäni esimerkki GK-kodeksista oli tarkoitettu selventäväksi esimerkiksi yleisestä lähestymistavasta, jota voi soveltaa monien eri kodeksien useilla eri yksiköillä. Sinänsä valitettavaa, ettei abstrakti ajattelu luonnistu kaikilta.
Hetkinen. Väität siis, että jos joku tykkää jostain armeijasta ja pelaa sillä niin hän on poikkeuksetta fanaattisesti armeijaansa suhtautuva. Väität myös, että pään aukominen on rakentavaa keskustelua (ainakin jos itse niin teet) mutta jos joku ei kirjoita tavalla jonka sinä hyväksyt niin se ei voi sitä olla. Väität, että jos joku esittää eriäviä mielipiteitä verrattuna kantaasi niin hänen ajatusmaailmansa on yhteen asiaan rajoittunut ja hyvin henkilökohtainen, pelaamisen suhteen siis. Wow. Ei siitä sen enempää sitten...
Miksi muuten juuri GK olisi se "mun dexi"? Miksi ei Blood Angels, Imperial Guard, Space Marines, Chaos Space Marines, Dark Angels, Eldarit tai Tau ole mielestäsi mun dexi? Kukaan muu kuin sinä itse ei pakota sinua rajoittumaan vain yhteen kodeksiin.
Koska erikseen toit esiin GKn. Missä kohdassa olen yrittänyt pakottaa sinua yhtään mihinkään ja väittänyt ettei jokin toinenkin lista voisi olla "omasi"? Kysyn, koska onhan näitä sun manipulatiivisia väitteitä tässä nyt jonkin aikaa katseltu ja aika selkeästi näyttää siltä, että mikään vähemmän "kiva juttu" mitä väität jonkun tehneen ei pidä paikkaansa. Joten, taas, todisteet väitteillesi. :)

Ehkä sun ei pitäisi ottaa niin henkilökohtaisesti sitä, että joku ei suhtaudu peliin pakkomielteisellä tarpeella analysoida juttuja kaikilla tiedoilla tai on eri mieltä ylipäätään jostain asiasta. Joillekin nyt vaan riittää se pelikokemus ja muitakin tapoja varmasti löytyy. Ei se, ettei vedä 8cm paksuja linssejä naamalle ja rupea suu vaahdossa analysoimaan jokaista yksittäistä numeroa jokaisen yksittäisen yksikön kohdalla ei vielä tarkoita sitä, ettei asiasta voisi olla mielipidettä tai ettei sitä mielipidettä saisi ilmaista asiallisesti niin kuin täällä on tehty. Normaalit psykologisesti terveet ihmiset tekevät päätelmiä kokemustensa perusteella ihan jatkuvasti ja toimivat niiden mukaan. Tällä kertaa kokemuksen kohde on Eldareiden uusi codex.
shiwan

jamovoima kirjoitti:Totuuden nimissä on sanottava, että eldarit on olleet aina siellä voimamittarin paremmassa päässä, kun ovat olleet uudella codexilla liikenteessä. Valinnanvaraa on tosi paljon ja armeijaan on saatu mahdutettua paljon kamaa joka on hyvää juuri mariineita vastaan. Se tuppaa tässä pelissä tarkoittamaan, että silloin ollaan vahvoilla.

Mitä tulee standardilistoihin, niin veikkaisin että tämäntyylisiä tullaan näkemään (tämän laskin päässäni junamatkalla töihin, joten liian hankalaa tähän lopputulemaan ei ole päästä):

Farseer
-jetbike, mantle of laughing god-

4x 5 Dire avengers

4x Wave serpent
-scatter lasers-

3x8 Warp spiders

3 War walkers
-bright lances (tai vaihtoehtoisesti starcannons/scatter lasers)-

2x Death spinner / Fire prism

Yht: ~1800 pinnaa, jolloin standardi turnauskokoon voi vielä vähän justeerata upgradeja.

Ampuu aika naurettavan kovaa hyvällä liikkeellä lähelle ja kauas ja kestääkin ihan mukavasti riippuen vähän maastosta. Lentokoneita vastaan on paljon s7 twinlinked dakkaa, raskaampien tankkien varalle nuo war walkerit kannattanee varustaa bright lanceilla.
Jep. Voin sanoa ihan suoraan, ettei niistä omistamastani kahdesta codexeista löydy mitään vastausta tuolle. Ainoa toivo on saada missioniksi Scouring, omata järjetön määrä halpaa huttua ja hyvä tuuri niiden random victory pointtien kanssa. Voittaminen on siis mahdollista, mutta todennäköisyyksien valossa todella epätodennäköistä.
Half-breed

Viesti Kirjoittaja Half-breed »

shiwan kirjoitti:Näyttää siltä, että listasi oli huono tai pelityylisi ei toimi demppoja vastaan. Ainakin toi sun farseerin kyykkääminen on juttu jolle on todennäköisyydet jotakuinkin 1/36 hujakoilla. Kävi siis käsittämättömän huono tuuri.
No siellä oli ongelmana että objektiivit lensi vastustajan päätyyn (Erikoismissioni jossa keskellä pöytää ollut pömpeli lennätti kaks objektiivia randomisti.), joten jouduin etenemään Eldareillani, mutta Pink Horrorien dakka vähän pelotti, enkä saanut tulituksella tapettua niitä tarpeeksi nopeaa, eikä Heraldit/HQ:t mokanneet kriittisiä invuja). Vielä kun Farseer kuoli, niin etenevät joukot menetti sen ainoan psyykkisen suojan.
shiwan kirjoitti:Kantama on ongelma vain jos meinaat kävelyttää porukkasi vastustajan depolle.
Kantama on ongelma koska jos et halua kävellä olet riippuvainen tankeista, ja edelleen jos olet kantamassa, niin sinun on parempi tehdä lämää kunnolla, tai vastustaja pystyy vastaamaan helposti tulitukseesi (Näin kävi Direilleni tossa demonipelissä, kun he eivät saaneet tehtyä tarpeeksi lämää ja Horrori ja HQ jäi henkiin ja sitten ampui vastapalloon Diret pois Grinderin avulla).
shiwan kirjoitti:Speasialistit ovat halpoja koska eivät osaa kuin yhden asian, tällä kertaa heittää niin käsittämättömiä määriä lyijyä ilmaan että se on suorastaan surkuhupaisaa...kunhan olet rangella eli viimeistään vuorosta 2 eteenpäin. Rehellisesti sanottuna otan mielummin paperispesialistin ihan minä tahansa päivänä kuin paperitorson (lue CSM troop) ihan jo siksikin, että se on yleensä halvempi ja osaa edes sen yhden asian.
Ne ovat ehkä paperilla halpoja, mutta oikeasti ne eivät ole niin halpoja. Eldareilla ei saa kunnolla väkeä peliin ja koska kaikki on spesialisteja, niin kaikki tappiot tuntuvat.
shiwan kirjoitti:Eikös eldareilla ollut se joku hävittäjä jossa oli myös naurettava määrä aseita kiinni?
Joo. Harmi vaan et se on lasivasara. Se ampuu parhaimmillaan yhden tankit/jutun rikki ja sitten putoaa. Vaihtoehtoisesti se ammutaan alas Interceptorilla sen tullessa peliin.
shiwan kirjoitti:Eihän ne eldarit nyt kuolemattomia ole, mutta jos ei pelata täysin coverittomalla alustalla niin aika hankala on saada hengiltä porukkaa joka ampuu kovaa ja omaa järjestäen 3+ cover saven tai sitä paremman. Olen toki pelannut vain 2 peliä niitä vastaan ja jälkeenpäin tulee mieleen melkoinen liuta juttuja jotka olisi pitänyt tehdä toisin. Kuitenkin olen sitä mieltä, että jos on sielultaan micronysvääjä niin eldareilla ei häviä peruspeliä paitsi vahingossa.
3+ coverin saa vain Warlockilla ja näitä ei saa joka paikkaan. Lisäksi se coveri on LD8 testin takana. Ei Eldarit ole ihan täysin hulluja ole, vaikka ne nyt ovatkin kovia.
2014 bänniä jo yhteensä ~3,5 kuukautta. Yrittäkää pistää paremmaksi.
shiwan

Half-breed kirjoitti: No siellä oli ongelmana että objektiivit lensi vastustajan päätyyn (Erikoismissioni jossa keskellä pöytää ollut pömpeli lennätti kaks objektiivia randomisti.), joten jouduin etenemään Eldareillani, mutta Pink Horrorien dakka vähän pelotti, enkä saanut tulituksella tapettua niitä tarpeeksi nopeaa, eikä Heraldit/HQ:t mokanneet kriittisiä invuja). Vielä kun Farseer kuoli, niin etenevät joukot menetti sen ainoan psyykkisen suojan.
Ja pelasit siitä huolimatta kuitenkin tasan?
Kantama on ongelma koska jos et halua kävellä olet riippuvainen tankeista, ja edelleen jos olet kantamassa, niin sinun on parempi tehdä lämää kunnolla, tai vastustaja pystyy vastaamaan helposti tulitukseesi (Näin kävi Direilleni tossa demonipelissä, kun he eivät saaneet tehtyä tarpeeksi lämää ja Horrori ja HQ jäi henkiin ja sitten ampui vastapalloon Diret pois Grinderin avulla).
Eikös tämä ole kaikkien ongelma? Eldareilla nyt kuitenkin on pääsääntöisesti se 6+d6 liikkuminen joten luulisi ettei se ole niin paha rasti kuin keskimäärin armeijoilla on. Muutenkin, skimmeri vs. vaikkapa rhino, skimmeri voittaa joka kerta.
Ne ovat ehkä paperilla halpoja, mutta oikeasti ne eivät ole niin halpoja. Eldareilla ei saa kunnolla väkeä peliin ja koska kaikki on spesialisteja, niin kaikki tappiot tuntuvat.
En tiedä mitä "kunnolla" tarkoittaa tässä tapauksessa, mutta edellisessä roudasin itse tykinmurkinaksi 76 zombia ja puolet ryhmistä tippui tulitukseen joka tuli hengellä "ammutaan nyt kun ei näe muutakaan". Toki ne yksiköt oli varaa menettää, ei siinä mitään. Noin niin kuin vertailuksi, demoniprinssi oli puolikuollut kun pääsi lähistelemään ja sai kokonaiset 60 pistettä tapettua vain jotta hiukka reilu puolet prinssin hinnasta maksaneen wrightguardit saisivat syötyä sen elävältä heti seuraavassa vuorossa. Kyseinen WG squadi saapui kirjaimellisesti pelilaudan vastakaisesta nurkasta ampumaetäisyydelle ja pääsi suoraan suojaan taloon. Seuraavassa pelissä kävi käytännössä sama nurglen mopojen ja banshee-ryhmän kanssa.
Joo. Harmi vaan et se on lasivasara. Se ampuu parhaimmillaan yhden tankit/jutun rikki ja sitten putoaa. Vaihtoehtoisesti se ammutaan alas Interceptorilla sen tullessa peliin.
Lentokoneet tuppaa olemaan paperia. Ongelma on vain siinä, että esimerkiksi omista kirjoistani löytyy vain yksi skyfire yksikkö joka on muuten niin totaalinen turhake että sen ottajan mielenterveys on aiheellista asettaa kyseenalaiseksi. Tuossa isommassa pelissäni jossa niitä tuli on totta, etteivät saaneet oikein mitään aikaan ja tippuivat kirjaimellisesti heti seuraavalla vuorollani molemmat. Kuitenkin niiden varustus oli sellainen että vaikea olisi perustella sillä hinnalla yhtään sen kovempaa lentokonetta.
3+ coverin saa vain Warlockilla ja näitä ei saa joka paikkaan. Lisäksi se coveri on LD8 testin takana. Ei Eldarit ole ihan täysin hulluja ole, vaikka ne nyt ovatkin kovia.
Tätä en tiennyt. Huomaa ettei taas havainnointi ollut ihan objektiivista kun tuntui että oli ihan sama mihin ampuu niin aina siellä oli vähintään se 3+ coveri. Minulle näyttää nyt siltä, että avain on saada pois se ensimmäisen vuoron rallattelu eldareilta ja pakottaa porukka monen linjan sotaan perinteisen "me ollaan täällä ja te siellä"-ammuskelun sijasta. Siksi varmaan demonit ovat niin hyviä kun kohteita saa vähintäänkin rajoitettua alussa ja iholle päästessään ne tekevät selvää suunnilleen mistä vaan kaksijalkaisesta. Eilen illalla tuli pohdittua omaa peliä ja huomattua että tyrin suunnilleen kaiken minkä voi. Monta asiaa olisi voinut tehdä toisin ja listan rakentaa eri tavalla. Myöskin maasto olisi voinut olla, no, armeijoiden pelityyliä ajatellen tasapuolisemmin sijoitettu (mökit nurkissa ja keskellä kraatereita lähinnä omassa päässä). Mutta näin tällä kertaa ja ensikerralla toivottavasti toisella tavalla. Se mikä kyllä kävi surullisen selväksi oli että mitä pienempi peli, sen paremmin eldarit pärjäävät. 1500pts meni tasan, 750 murskavoittona eldareille. Olisi jälkimmäisessäkin pitänyt rakentaa armeija eri tavalla, mutta tiedänpähän jatkossa paremmin.
JarkAira

shiwan kirjoitti:
JarkAira kirjoitti: Tarkoittaako se, että jos pystyn ilman sen kovempaa pähkäilyä ja kodeksien pläräystä sanomaan jo kaksi tapaa, joilla Eldarit ovat alakynnessä, ettei näitä tapoja ole yhtään enempää, varsinkin kun heti löytyi demoneiltakin hyvä lähestymistapa asiaan?
No, koska kuvittelet tietäväsi kaiken ja esität asiasi niin kuin se olisi absoluuttinen kiistaton koko totuus niin eikö ole ihan kohtuullista olettaa, että asia on niin? Vai onko tosiaan niin, että et sitten kuitenkaan omaa kaikkea tietoa siitä mikä oli, on ja tulee olemaan maailmankaikkeudessa? :)
Tuo ei nyt vieläkään vastannut tuohon itse kysymykseen. Mitäs sinä nyt oikeastaan tarkoitat tuolla tekstillä? En ole väittänyt missään vaiheessa tietäväni kaikkea, päin vastoin, sillä olen aina sanonut, jos en tiedä kommentoimastani asiasta mitään, pystyn myöntämään olevani väärässä ja muodostan sen jälkeen mielipiteeni uudestaan. Faktatietoa saatan myös käyttää, esm. tilastollisten todennäköisyyksien osalta ja sen sitten ilmaisen jollain tapaa viestissäni. Nuo ovat lähinnä sitä absoluuttista totuutta, jollaista väität minun tekstieni mielestäni olevan.

Absoluuttisen totuuden käsitteeseen liittyy myös mustavalkoinen näkemys asioista, joten on sinänsä huvittavaa, että oletan väittämieni olevan absoluuttisia totuuksia, koska pääasiassa minun on täällä väitetty käyttävän liian paljon harmaasävyjä sisältäviä näkemyksiä esm. eri kodeksin yksiköistä.

Ei myöskään kannata olettaa tietävänsä mitä toinen kuvittelee, sillä sitä on hieman hankala lähteä todistamaan.
shiwan kirjoitti: "Jos"? Missä kohdassa olen väittänut asian olevan noin? Kysyn, koska kirjoittamasi on niin älytöntä tuubaa että jos vahingossa olen noin jossain kirjoittanut niin haluan korjata sen heti. Se, etten sitä muista kirjoittaneeni on kuitenkin aika vahva indikaattori että keksit tuon päästäsi...joten todisteita tiskiin kiitos. :)
En pysty olemaan vastuussa amnesiastasi, mutta tuossapa tuo alhaalla olisi.
shiwan kirjoitti: ^ Pääset taas lähelle totuutta tekemällä vertauksia niihinkin listoihin joita vastaan default eldarlista pärjää. On helppo levitellä käsiä ja hymähdellä kun referenssi on tarkasti rajattu tukemaan omaa kantaa, mutta sitten ei pitäisi yrittää esittää yleistotuutta sen perusteella koskien kaikkea.
Jo selvisi ettei eldareilla varmaan ole helppoa demppoja vastaan kun taivaalta sataa ukkoa joka puolelle eikä sellaista massaa pysty kiteemään ympäriinsä. Varmaan myös överihalpa raskaiden aseiden massa pärjää vaikka ei osukaan valtaosalla aseista. Mites ne armeijat joiden yksiköt ovat kalliita, eivät omaa tapaa liikkua luotettavasti ja nopeasti, eivät pysty tekemään raining men-listaa ja ovat siis sekä mies-, että tehoalivoimassa? Soon kato jännä kun kaikkien perus troopeilla nyt vaan ei ole sitä stormbolteria ja mitä ikinä leluja sun kirjasta nyt sitten löytyykään. Se, että sun dexissä on sopivat vastapallot ei vielä tarkoita sitä, että muilla olisi. :)
Tuossahan juuri toteat, että deepstrike demonilauma, kuten myös ylihalpa raskaiden aseiden massa (varmaankin IG:tä tarkoittanet?) sekä oletettavasti tarkoittanet tuolla codex ja stormbolter viittauksellasi GK-codexista löytyvää keskipitkänkantaman aseilla tehtävää rynnäköintiä (jota löytyy muiltakin). Toisaalta saatat tarkoittaa mitä tahansa ja muuttaa mieltäsi välillä, koska jätät väittämäsi epätarkoiksi.
shiwan kirjoitti:
JarkAira kirjoitti: Ei kannata olettaa, että jokainen kirjoitus on osoitettu sinulle. Minulla ei ole tarvetta lähteä hakkaamaan päätäni seinään yrittäessäni selittää sinulle, että pelaaminen ei kaadu siihen, jos käyttämässäsi kodeksissa troopilta puuttuu fearless tai ATSKNF. Koen kuitenkin tarpeelliseksi sen, että eri armeijoista tai kodekseista on saatavilla oikeaa tietoa, eikä keskustelu ajaudu kuulopuheisiin ja muuhun mutuiluun.
En toki oletakaan. Kuitenkin listasit kaikki kokemukseni parista pelistä niin kuin ne olisivat väitteitä eivätkä vain kokemuspohjainen näkemys siitä miten asia luultavasti on ja senkin teit vasta kun minä esitin ne näkemykset. Sen lisäksi melkein kaikki tuossa listassa on käytännössä suoraan copypaste kirjoituksistani. Noilla ketjun tarkistattivissa olevilla todisteilla on aika helppo arvioida miksi ja kenelle se lista sitten oli osoitettu. Väitätkö tosiaan että pidät paikallista väkeä niin vähä-älyisenä ettet usko heidän huomaavan tätä? :D
Selvästi kuitenkin ATSKNF-keskustelu katkeroitti sinut kun jaksat tuoda sen esille joka käänteessä. Kukaanhan ei silloinkaan väittänyt pelin kaatuvan siihen. Todettiin vain, ihan laskennallinen totuus, että marine ilman Fearles tai ATSKNF sääntöä pitäisi olla sen verran halpa että kun sen säännön ostaa hinta ei nousisi yli sen mitä se on lojalisteilla. Ei vaadi kummoistakaan päättelykykyä että voi todeta kahden käytännössä samalla tavalla toimivan yksikön omatessa hintaeron, että toinen on silloin hintalaatusuhteessa parempi kuin toinen, varsinkin kun tässä tapauksessa se hienoinen ero erikoissäännöissä on vieläpä halvemman eduksi. Olit väärässä. Opi siitä. Nämä kostoyrityksesi eivät tuota sinulle mitään hyvää. :)
Tuo kyseinen lista muodostui sillä perusteella, että lähdin käymään kaikkia OP väitteitä kyseisen viestin kirjoittamishetkellä tämä ketjun tuoreimmista viesteistä taaksepäin laittaen listaan jokaisen vastaantulevan väitteen kertaalleen copypastella.

En edes tiedä, kuinka moni noista on peräisin sinulta, eikä edes kiinnosta, sillä harvemmin katson kuka minkäkin viestin on kirjoittanut. Selaan Sotua enimmäkseen iPhonella ja selaimen taitto aiheuttaa pienellä näytöllä sen, että tekstin täyttäessä koko ruudun ei siinä edes näy viestin kirjoittajan tietoa.

Valitettavasti en voi mitään sille, jos nuo OP väitteet ovat suurimmaksi osaksi peräisin sinulta. Riippumatta siitä keneltä ne ovat peräisin, on niillä aivan yhtä iso merkitysarvo jos niitä ei ole perusteltu.

Voisit varmaan sitten perustella noita, jos kerta ovat suurimmalti osin sinulta peräisin.
shiwan kirjoitti:
JarkAira kirjoitti: Jo nuo käyttämäsi ilmaisut, kuten "sun dexi", tuovat ilmi, ettei osaltasi ole tarkoituskaan käydä rakentavaa keskustelua ja että ajatusmaailmasi pelaamisen suhteen on hyvin henkilökohtainen ja yhteen asiaan rajoittunut. En ajattele GK:ta mun dexinä, koska itselläni ei ole fanaattista suhtautumista mitään kodeksia kohtaan. GK:lla pelaa moni muukin ja käyttämäni esimerkki GK-kodeksista oli tarkoitettu selventäväksi esimerkiksi yleisestä lähestymistavasta, jota voi soveltaa monien eri kodeksien useilla eri yksiköillä. Sinänsä valitettavaa, ettei abstrakti ajattelu luonnistu kaikilta.
Hetkinen. Väität siis, että jos joku tykkää jostain armeijasta ja pelaa sillä niin hän on poikkeuksetta fanaattisesti armeijaansa suhtautuva. Väität myös, että pään aukominen on rakentavaa keskustelua (ainakin jos itse niin teet) mutta jos joku ei kirjoita tavalla jonka sinä hyväksyt niin se ei voi sitä olla. Väität, että jos joku esittää eriäviä mielipiteitä verrattuna kantaasi niin hänen ajatusmaailmansa on yhteen asiaan rajoittunut ja hyvin henkilökohtainen, pelaamisen suhteen siis. Wow. Ei siitä sen enempää sitten...
Kun noita todisteita kerta vaadit itse, voisitko myös itse samalla kertoa, missä olen sanonut noin?

Väitän ainoastaan, että suhtaudut CSM-codexiin fanaattisesti. En voi tietää miksi, mutta oletan sen johtuvan siitä, että kahden sääntöpäivityksen ja vaihtuneen codexin myötä armeija ei toimikaan kuten nelosedikassa, eikä kiinnostusta uuden oppimiseen ole. Eihän siinä mitään, suurin osa ihmisistä on muutosvastaisia joten ennen kaikki asiat ovat monen mielestä olleet aina paremmin.
shiwan kirjoitti:
JarkAira kirjoitti: Miksi muuten juuri GK olisi se "mun dexi"? Miksi ei Blood Angels, Imperial Guard, Space Marines, Chaos Space Marines, Dark Angels, Eldarit tai Tau ole mielestäsi mun dexi? Kukaan muu kuin sinä itse ei pakota sinua rajoittumaan vain yhteen kodeksiin.
Koska erikseen toit esiin GKn. Missä kohdassa olen yrittänyt pakottaa sinua yhtään mihinkään ja väittänyt ettei jokin toinenkin lista voisi olla "omasi"? Kysyn, koska onhan näitä sun manipulatiivisia väitteitä tässä nyt jonkin aikaa katseltu ja aika selkeästi näyttää siltä, että mikään vähemmän "kiva juttu" mitä väität jonkun tehneen ei pidä paikkaansa. Joten, taas, todisteet väitteillesi. :)

Ehkä sun ei pitäisi ottaa niin henkilökohtaisesti sitä, että joku ei suhtaudu peliin pakkomielteisellä tarpeella analysoida juttuja kaikilla tiedoilla tai on eri mieltä ylipäätään jostain asiasta. Joillekin nyt vaan riittää se pelikokemus ja muitakin tapoja varmasti löytyy. Ei se, ettei vedä 8cm paksuja linssejä naamalle ja rupea suu vaahdossa analysoimaan jokaista yksittäistä numeroa jokaisen yksittäisen yksikön kohdalla ei vielä tarkoita sitä, ettei asiasta voisi olla mielipidettä tai ettei sitä mielipidettä saisi ilmaista asiallisesti niin kuin täällä on tehty. Normaalit psykologisesti terveet ihmiset tekevät päätelmiä kokemustensa perusteella ihan jatkuvasti ja toimivat niiden mukaan. Tällä kertaa kokemuksen kohde on Eldareiden uusi codex.
Tuo "sun codexi" -ilmaisun käyttö luo keinotekoisen vastakkainasettelun ja mahdollistaa henkilökohtaisuuden, jollaisesta en itse välitä analysoivassa keskustelussa riippumatta siitä, onko aiheena GW:n pelien mathhammerointi, evoluutioteoria tai valtion sisäisen tulonjaon oikeudenmukaisuus. Itse pystyn käsittelemään tarvittaessa aihetta kuin aihetta objektiivisesti. Subjektiivisuuden lisääminen ei anna mitään uutta tai hyödyllistä näkökantaa sellaiseen asiaan, joka on mallinnettavissa.

Suurimmasta osasta kirjoituksiasi saa sellaisen käsityksen, ettei sinulle juuri se pelikokemus riitä, ellei pelikokemukseesi kuulu se, että parin pelin kokemuksella väitetään codexia huonoksi, analysoidaan toista codexia ilman vilkaisuakaan siihen, väitetään suurimman osan codexeista olevan liian ylivoimaisia ja sääntöjen olevan huonosti tehdyt.

Jos haluaa osallistua keskusteluun, jossa anylosoidaan jotain peliin liittyvää asiaa perusteellisesti, kannattaa varautua siihen, että omia argumentteja tullaan kritisoimaan ja niiltä vaaditaan samanlaisia perusteluja kuin mitä muut esittävät. Musta tuntuu ei siis ole kovin validi pointti keskustelussa, jossa käytetään todennäköisyyslaskelmia ja prosenteilla taas on vaikeaa perustella fluffia. Toimii siis molempiin suuntiin.

On siis ihan suotavaa keskustella fiilispohjalta pelaamisesta, codexeista, yksiköistä tai ihan mistä tahansa, mutta on suhteellisen turha olettaa, että muutama oma kokemus menee laskennallisen todistelun ylitse kyseiseen laskelmaan liittyvässä asiassa.

Yleismaailmallisella kokemuksella tai intuitiolla ja mutulla yksinkertaistetaan päätöksentekoa ja useimmiten silloin mennään metsään, kun näitä yritetään soveltaa jo valmiiksi yksinkertaistettuihin helposti mallinnettaviin asioihin, kuten täälläkin on moni huomannut muidenkin kuin Eldarin yksiköiden ja sääntöjen osalta.

Analysoiva keskustelu yksiköistä ja muista peliin liittyvistä asioista antaa mahdollisuuden purkaa omia ennakkoluuloja ja virhepäätelmiä sekä kehittää omaa pelaamista monella eri osa-alueella. Tosin se vaatii sen, että on valmis altistamaan omat päätelmänsä tällaiselle käsittelylle.

Psykologiasta löytyy hyvin paljon erilaisia defenssejä, joita kaikki ihmiset käyttävät voidakseen pitää omat (virheellisetkin) kokemuspohjaiset johtopäätökset ja yleistykset.

Kuka täällä on edes väittänyt, että olisin normaali psykologisesti terve ihminen? Itse en ainakaan ole näin väittänyt.
7. edikan pelit:
FrozenOne

Viesti Kirjoittaja FrozenOne »

Öö... no ainakaan en halua isona lakimieheks jos tällasta paskamyrskyy pitäs joka toinen päivä olla raastuvassa selittelemässä :-).
Mut ei mittää, näit on iha hauska lueskella.
Rage on!
Mahvo

Viesti Kirjoittaja Mahvo »

shiwan kirjoitti:skimmeri vs. vaikkapa rhino, skimmeri voittaa joka kerta.
Niin pitäisikin käydä. Joku 145 pts vs ~50 pts. Oikea vertailu olisi "kolme Rhinoa vastaan Skimmeri".
shiwan kirjoitti: hiukka reilu puolet prinssin hinnasta maksaneen wrightguardit saisivat syötyä sen elävältä heti seuraavassa vuorossa. Kyseinen WG squadi saapui kirjaimellisesti pelilaudan vastakaisesta nurkasta ampumaetäisyydelle
Miten ne pystyvät liikkumaan kirjaimellisesti pelilaudan vastakkaisesta nurkasta ja tulemaan vielä ulos skimmeristä? (Ei sieltä Wave Serpentistä pääse ulos jos se liikkuu Flat Out?)
shiwan kirjoitti: Ongelma on vain siinä, että esimerkiksi omista kirjoistani löytyy vain yksi skyfire yksikkö
Ota Aegis Defence Line Quad-gunilla/Icarus lascannonilla? Jos katsot Eldar-kodeksia, niin ei siinäkään ole kunnollisia Skyfire-yksiköitä sen lasisen liian kalliin AV10 lenturin lisäksi. Heitetään monta noppaa ja toivotaan kutosia.
shiwan kirjoitti:
Half-breed kirjoitti: 3+ coverin saa vain Warlockilla ja näitä ei saa joka paikkaan. Lisäksi se coveri on LD8 testin takana.
Tätä en tiennyt.
Aika tiukkaa analyysia silti tuli absoluuttisena totuutena listan mielettömyydestä. Jos joku juttu tuntuu liian hyvältä ollakseen totta, niin se todennäköisesti ei ole totta.

Stealth&Shrouded saa kyllä myös Farseerillä (Ld10) tai Spiritseerillä (Ld9), jos ne sattuvat tuurilla heittämään Invisibilityn. Spiritseer saa aina varmasti myös tuon Warlockkien primariksen Concealin (Shrouded). Pitää nyt muistaa, että näihin "mauttomuuksiin" menee myös pisteitä ja HQ-slotteja.
Huru-ukko

Viesti Kirjoittaja Huru-ukko »

Näyttää siltä, että eldarit alkaa pikkuhiljaa muistuttaa sellaista, niinkuin niiden pitääkin olla. Nopea liikkuvuus, kova tulivoima ja heikko kestävyys. Ehkäpä jo ensi codexiin palautetaan rangekin samaksi, kuin boltterilla ;) Katapultti oli aikanaan pelin paras käsiase, jos ei erikoisaseita lasketa. Nykyään taitaa necroneilla olla se kunnia... Niin mitenkä se jalkaväki toimikaan? Tällä ainoalla serpentillä on pärjättävä. Enempää en viitsi hankkia laiskuuttani. Tuomioveivari voisi olla jännä, mutta se on huono ja vie niittäjiltä slotteja, että olkoon.
Luumumehu on soturien juomaa
jamovoima
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

Hyvin sitä selviää yhdelläkin serpentillä. Itsellänikään ei ole kuin kaksi ja lisää en ole hankkimassa, vaikka ne hyviä onkin.
shiwan

JarkAira kirjoitti: Tuo ei nyt vieläkään vastannut tuohon itse kysymykseen. Mitäs sinä nyt oikeastaan tarkoitat tuolla tekstillä? En ole väittänyt missään vaiheessa tietäväni kaikkea, päin vastoin, sillä olen aina sanonut, jos en tiedä kommentoimastani asiasta mitään, pystyn myöntämään olevani väärässä ja muodostan sen jälkeen mielipiteeni uudestaan. Faktatietoa saatan myös käyttää, esm. tilastollisten todennäköisyyksien osalta ja sen sitten ilmaisen jollain tapaa viestissäni. Nuo ovat lähinnä sitä absoluuttista totuutta, jollaista väität minun tekstieni mielestäni olevan.
Ei ole vaikka se ei myöskään tarkoita sitä, että niitä välttämättä olisi enemmän. Tarkoitan sitä, että sinulla on tapana alkaa henkilökohtaisuuksiin jos joku on eri mieltä tai sitten saan tässä erityiskohtelua. :) Uskon tuon väärässä olemisesi myöntämisen kun näen sen. Sitä odotellessa...
Absoluuttisen totuuden käsitteeseen liittyy myös mustavalkoinen näkemys asioista, joten on sinänsä huvittavaa, että oletan väittämieni olevan absoluuttisia totuuksia, koska pääasiassa minun on täällä väitetty käyttävän liian paljon harmaasävyjä sisältäviä näkemyksiä esm. eri kodeksin yksiköistä.
No, en ole itse sitä päässyt vielä näkemään. Nähdäkseni olet ilmoittanut kantasi ja jos joku on eri mieltä niin sen sijaan että argumentoisit sitä eri näkemystä vastaan tyydyt vain heittelemään argumentaatiovirheitä. Jotenkin se, että kaikki kritiikki on vinetystä (mitä ikinä termiä käytitkään) ei puhu sen puolesta, että olisit kykenevä harkitsemaan väärässä olemisesi mahdollisuutta.
Ei myöskään kannata olettaa tietävänsä mitä toinen kuvittelee, sillä sitä on hieman hankala lähteä todistamaan.
Ehkä sun sitten ei kannata tehdä niin. Jos mietit mitä tuolla tarkoitan, voit ihan vapaasti mennä katsomaan mistä kaikesta olet minua syyttänyt ja muistelemaan sen jälkeen ettet ole vielä yhtään syytöstäsi saanut todistettua.
En pysty olemaan vastuussa amnesiastasi, mutta tuossapa tuo alhaalla olisi.
Voi lollero. Ei siinä ole minulta sellaista väitettä jonka esitit. Käytät lievästi sanottuna luovaa tulkintaa. :D
Tuo kyseinen lista muodostui sillä perusteella, että lähdin käymään kaikkia OP väitteitä kyseisen viestin kirjoittamishetkellä tämä ketjun tuoreimmista viesteistä taaksepäin laittaen listaan jokaisen vastaantulevan väitteen kertaalleen copypastella.
Tuota, se mitä sinä käytit oli liuta fiilispohjaisia arviointeja joista muodostit väitteitä. Sillä miksi listaasi kutsut ja se mitä se on ovat täysin eri asia.
Voisit varmaan sitten perustella noita, jos kerta ovat suurimmalti osin sinulta peräisin.
Tuota, jos luet näitä viestejä oikeasti niin olet 100% varmasti törmännyt perusteluihin ainakin useimpien kohtien osalta. On kahdenlaisia ihmisiä, niitä jotka osaavat tehdä päätelmän puuttuvankin tiedon perusteella.
shiwan kirjoitti:
JarkAira kirjoitti: 2. ja 3. Jo nuo käyttämäsi ilmaisut, kuten "sun dexi", tuovat ilmi, ettei osaltasi ole tarkoituskaan käydä rakentavaa keskustelua ja että ajatusmaailmasi pelaamisen suhteen on hyvin henkilökohtainen ja yhteen asiaan rajoittunut.1. En ajattele GK:ta mun dexinä, koska itselläni ei ole fanaattista suhtautumista mitään kodeksia kohtaan. GK:lla pelaa moni muukin ja käyttämäni esimerkki GK-kodeksista oli tarkoitettu selventäväksi esimerkiksi yleisestä lähestymistavasta, jota voi soveltaa monien eri kodeksien useilla eri yksiköillä. Sinänsä valitettavaa, ettei abstrakti ajattelu luonnistu kaikilta.
Hetkinen. 1. Väität siis, että jos joku tykkää jostain armeijasta ja pelaa sillä niin hän on poikkeuksetta fanaattisesti armeijaansa suhtautuva. 2. Väität myös, että pään aukominen on rakentavaa keskustelua (ainakin jos itse niin teet) mutta jos joku ei kirjoita tavalla jonka sinä hyväksyt niin se ei voi sitä olla. 3. Väität, että jos joku esittää eriäviä mielipiteitä verrattuna kantaasi niin hänen ajatusmaailmansa on yhteen asiaan rajoittunut ja hyvin henkilökohtainen, pelaamisen suhteen siis. Wow. Ei siitä sen enempää sitten...
Kun noita todisteita kerta vaadit itse, voisitko myös itse samalla kertoa, missä olen sanonut noin?
Boldasin. :) Huomaathan, että se mitä itse teet myös osa sitä mitä tuossa kirjoitin.
Väitän ainoastaan, että suhtaudut CSM-codexiin fanaattisesti. En voi tietää miksi, mutta oletan sen johtuvan siitä, että kahden sääntöpäivityksen ja vaihtuneen codexin myötä armeija ei toimikaan kuten nelosedikassa, eikä kiinnostusta uuden oppimiseen ole. Eihän siinä mitään, suurin osa ihmisistä on muutosvastaisia joten ennen kaikki asiat ovat monen mielestä olleet aina paremmin.
Meh, väitteesi jää valheelliseksi yritykseksi mustamaalata ihmistä joka on eri mieltä kanssasi. Satun tykkäämään chaoksesta. Tuppaan olemaan vain ylipäätään kyllästynyt nollapelitestauksella väännettyihin peleihin joissa ei sitten loppuviimein ole balanssia jos pelaajat eivät sitä itse väkisin luo. Tällaisten epäkohtien korjaamiseen oikein asennoituneilla on kuulemma ihan omia peliporukoitakin joissa typerimmät mokat on muokattu toimiviksi ja peli on balanssissa.
JarkAira kirjoitti: Tuo "sun codexi" -ilmaisun käyttö luo keinotekoisen vastakkainasettelun ja mahdollistaa henkilökohtaisuuden, jollaisesta en itse välitä analysoivassa keskustelussa riippumatta siitä, onko aiheena GW:n pelien mathhammerointi, evoluutioteoria tai valtion sisäisen tulonjaon oikeudenmukaisuus. Itse pystyn käsittelemään tarvittaessa aihetta kuin aihetta objektiivisesti. Subjektiivisuuden lisääminen ei anna mitään uutta tai hyödyllistä näkökantaa sellaiseen asiaan, joka on mallinnettavissa.
Tuota, nyt olet sokea omalle toiminnallesi. Ensinnäkin kyseessä on sotapeli joten vastakainasettelu on vääjäämätön osa sitä. Toisekseen se, että hyökkäät eriävien mielipiteiden ilmaisijoita kohtaan henkilöön hyökkäyksesi kohdistaen kyllä kertoo hyvinkin selvästi sen, ettet ole kiinnostunut käymään keskustelua ilman sitä asetelmaa. Objektiivisuutesi tässä yhteydessä ei ole vielä nostanut päätään. Jään odottamaan sitä hetkeä innolla. :) Omalta osaltani voin myöntää ihan suoraan että koen hienoista naapurinkateutta lukiessano käyttämäni armeijan codexia ja havaitessani että moni muu saa halvemmalla parempaa kalustoa kentälle. Se nyppii eikä minua hävetä myöntää sitä. Se ei kuitenkaan nypi mistään muusta syystä kuin siitä, että olen maksanut rutosti rahaa armeijoistani vuosien varrella ja edelleen nämä samat sankarit onnistuvat mokaamaan aina samoissa asioissa. Ei näitä edikoita ja codexeja viikossa väännetä. Jätkillä on vuosia aikaa hieroa balanssia kuntoon ja joka kerta menee reisille. Joskus siinä voittaa itse, joskus joku muu, mutta siitä huolimatta se on aina tasan yhtä paljon pettymys. Vähän niin kuin kävelisi Kiasmaan sillä oletuksella että näkee siellä taidetta.
Suurimmasta osasta kirjoituksiasi saa sellaisen käsityksen, ettei sinulle juuri se pelikokemus riitä, ellei pelikokemukseesi kuulu se, että parin pelin kokemuksella väitetään codexia huonoksi, analysoidaan toista codexia ilman vilkaisuakaan siihen, väitetään suurimman osan codexeista olevan liian ylivoimaisia ja sääntöjen olevan huonosti tehdyt.
Tietenkin sinulla on nyt satoja pelikertoja jokaista armeijaa vastaan nykyedikassa jotta voit objektiivisesti kertoa meille kaikille miten hommat menee? :D Kokemus on tärkein. Tuli turpaan tai voitto niin melko turhaa on pelata jos sessio oli hanurista. Se on kuitenkin kiva jos on mahdollisuus voittaa ja hävitä joka pelissä ilman sitä, että käy ilmiömäinen tuuri suuntaan tai toiseen.
Jos haluaa osallistua keskusteluun, jossa anylosoidaan jotain peliin liittyvää asiaa perusteellisesti, kannattaa varautua siihen, että omia argumentteja tullaan kritisoimaan ja niiltä vaaditaan samanlaisia perusteluja kuin mitä muut esittävät. Musta tuntuu ei siis ole kovin validi pointti keskustelussa, jossa käytetään todennäköisyyslaskelmia ja prosenteilla taas on vaikeaa perustella fluffia. Toimii siis molempiin suuntiin.

On siis ihan suotavaa keskustella fiilispohjalta pelaamisesta, codexeista, yksiköistä tai ihan mistä tahansa, mutta on suhteellisen turha olettaa, että muutama oma kokemus menee laskennallisen todistelun ylitse kyseiseen laskelmaan liittyvässä asiassa.

Yleismaailmallisella kokemuksella tai intuitiolla ja mutulla yksinkertaistetaan päätöksentekoa ja useimmiten silloin mennään metsään, kun näitä yritetään soveltaa jo valmiiksi yksinkertaistettuihin helposti mallinnettaviin asioihin, kuten täälläkin on moni huomannut muidenkin kuin Eldarin yksiköiden ja sääntöjen osalta.

Analysoiva keskustelu yksiköistä ja muista peliin liittyvistä asioista antaa mahdollisuuden purkaa omia ennakkoluuloja ja virhepäätelmiä sekä kehittää omaa pelaamista monella eri osa-alueella. Tosin se vaatii sen, että on valmis altistamaan omat päätelmänsä tällaiselle käsittelylle.
Samaa mieltä. Kuitenkin olen sitä mieltä, että "älä vinee" ei ole argumentti vaan yritys hiljentää ihminen jonka kanta on vahvempi kuin mitä itse pystytään esittämään.
Psykologiasta löytyy hyvin paljon erilaisia defenssejä, joita kaikki ihmiset käyttävät voidakseen pitää omat (virheellisetkin) kokemuspohjaiset johtopäätökset ja yleistykset.

Kuka täällä on edes väittänyt, että olisin normaali psykologisesti terve ihminen? Itse en ainakaan ole näin väittänyt.
Selittäisi kyllä asioita. Ei meinaan ole ensimmäinen kerta kun olen tällaisessa turhassa väännössä mukana ja joka ikinen kerta kun joudun itseäni näissä puolustamaan on jälkeenpäin selvinnyt ettei hyökkääjällä ole ollut sillä hetkellä henkisesti kovinkaan ehjä kausi menossa. Sun osalta en osaa sanoa tästä juuta enkä jaata.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Armeijat ja yksiköt”