Malifaux
- Ihme_apina
Re: Malifaux
Lisäksi itse olen ainakin sellainen figunarkki että 3-4 pelin jälkeen omistan jo kaksi jengiä ja ihan reilusti vaihtoehtoja kumpaankin...
että ei se kaikille aloittelijoille ole paljon :D
että ei se kaikille aloittelijoille ole paljon :D
GreenMeanie kirjoitti: ... en oo mikää "Nätti Nakuna" niiku hebe
Veripallo kirjoitti:PELI 2 (vs eLylyth) Destruktion.
Pudotan Rahnin. Kävelen kolme tuumaa depolta ja kuolen.
Juu, itsellänikin on pari startteria ja lisäjanttuja kumpaankin, mutta kun ne pitäisi saada maalattuakin. Eikä pelejä ole takana ainuttakaan, joten minä taidan viedä voiton :)
35 ss + 15 ss reservi ei välttämättä ole huono idea, ottaen huomioon, että aloittelija voi helposti omistaa vain 35 ss jengin ja hyvinkin osallistua pelaamiseen. Palkintosponssia ei tällä hetkellä ole tiedossa, kun Relic kauppansa pisti jäihin ja lähtökohtaisestikin skirmishien turneepelaaminen on ollut enemmän "for shits and giggles" -tyyppistä. Tosin pitänee keväämmällä alkaa suoraan Wyrdiinkin olla yhteydessä aiheen tiimoilta, kun oma kokemus on ollut, että firmat ovat kovin positiivisesti suhtautuneet isompien turnauksien palkintosponssaamiseen (pätee niin Rackhamiin kuin Asmodée:henkin).
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
- Ihme_apina
Tietääkseni Wyrd uudelleenjärjestelee Henchmen ja price-suppert järjestelmiään, joten jos suomeen saataisiin henchman tai kaksi niin voisihan sieltä jotain saadakkin.
Wyrdin juuret PPllä näkyy aika selvästi siinäkin, että ovat suunnitelleet samanlaisia palkintoja kuin WM/H-steamrollerissa eli jotkin "kolikot" turnausvoittajille ja factioitten parhaimmille edustajille.
Wyrdiltä pitäisi olla myös tulossa virallinen turnausformaatti, johon on varmaan valittuna tasapainoisimmat scenariot..
Wyrdin juuret PPllä näkyy aika selvästi siinäkin, että ovat suunnitelleet samanlaisia palkintoja kuin WM/H-steamrollerissa eli jotkin "kolikot" turnausvoittajille ja factioitten parhaimmille edustajille.
Wyrdiltä pitäisi olla myös tulossa virallinen turnausformaatti, johon on varmaan valittuna tasapainoisimmat scenariot..
Olen tuolla Wyrd-foorumeilla sisäpiireissä päässyt seuraamaan noita turnauspakettien kehittelyä jonkun verran. Ainakin tämänhetkinen virallinen suunnitelma ei oikein omaan silmään iske, kun mukaan on otettu skenaarioista lähinnä tylsimmät (tapa kaikki, tapa pomo, tapa joku, jne.). Itse ainakin tykkään paljon enemmän objektiivipohjaisista skenuista.
Wyrd hoitaa tosiaan tapahtumien sponssaamisen aika lailla kokonaan tuon Henchman-systeemin kautta, eli ilman titteliä ei varmaan ole hirveitä saumoja. Oma hakemus olisi tavoitteena laittaa menemään piakkoin. Kun vaan jaksaisi ottaa jengeistä kuvat.
-Roope
Wyrd hoitaa tosiaan tapahtumien sponssaamisen aika lailla kokonaan tuon Henchman-systeemin kautta, eli ilman titteliä ei varmaan ole hirveitä saumoja. Oma hakemus olisi tavoitteena laittaa menemään piakkoin. Kun vaan jaksaisi ottaa jengeistä kuvat.
-Roope
Yksi vaihtoehto vois olla, että figuja ei rajoteta muuten kuin, että turnauksen aluksi täytyy lukita faktio (tai ehkä master tai pari?), jolla pelaa ja sitten aina pelin alussa vois figukokoelmastaan poimia ne millä haluu pelata. Suosii toki konkarien isompaa figukokoelmaa, mutta eiköhän me aloittelijat olla aika kovilla muutenkin :). Lisäksi voisi rajata että pelkästään maalatuilla figuilla pelataan niin tulisi maalausmotivaatiotakin (eikä se vajaa kymmenen nappia voi olla ylitsepääsemätön ongelma).
Mites tommoinen vapaa pelipäivä sitten toimisi käytännössä? Tuntuu kauheen kiusalliselta mennä kysymään joltain ventovieraalta "Haluisixä niinq pelaa mun kaa". Myöskin joku hiljaisempi kaveri voi jäädä kokonaan ilman peliparia kun kovaäänisimmät pariutuvat ensimmäisenä. Turnaus on vaan niin helppo keino saada hyviä pelejä (X määrä kierroksia, muutaman kierroksen jälkeen Swiss parittaa suunnilleen samantasoiset vastakkain ja kaikki saavat kivoja pelejä helposti, elämä hymyilee).
Mites tommoinen vapaa pelipäivä sitten toimisi käytännössä? Tuntuu kauheen kiusalliselta mennä kysymään joltain ventovieraalta "Haluisixä niinq pelaa mun kaa". Myöskin joku hiljaisempi kaveri voi jäädä kokonaan ilman peliparia kun kovaäänisimmät pariutuvat ensimmäisenä. Turnaus on vaan niin helppo keino saada hyviä pelejä (X määrä kierroksia, muutaman kierroksen jälkeen Swiss parittaa suunnilleen samantasoiset vastakkain ja kaikki saavat kivoja pelejä helposti, elämä hymyilee).
"Dear Game Designer. Rock is cheese. Paper is fine.
Regards, Scissors. "
Regards, Scissors. "
Turnaus on vain kovin kilpailullinen formaatti. Eikö kivempaa kuitenkin olisi jokin lyhyt leikkimielinen kampanja tai liiga?
- Ihme_apina
Kaksi+ pelaajaa pelaa vastakkain = kilpailu.. kilpailussa on tarkotus voittaa :P
Voittamisen ei tarvitse tietenkään olla pääasia edes turnauksessa, sen mentaliteetin tuo mukanaan tai jättää kotiin jokainen pelaaja itse.
Voittamisen ei tarvitse tietenkään olla pääasia edes turnauksessa, sen mentaliteetin tuo mukanaan tai jättää kotiin jokainen pelaaja itse.
Toki turnausmuoto on aina kilpailullisempi, mutta verrattuna fabakytkoopuolen turnauksiin, on ainakin omissa turnauksissa ollut yleensä rennompi meininki ja kun piiritkin ovat pienemmät ja pelikaverien määrä rajallisempi, ei hirveästi viitsi luoda itsestään ikävää kuvaa turneenillittäjänä.
Tämä tuli huomattua aika hyvin Confron ja Hell Doradon kohdalla. Kyllä siellä min/maxattuja listoja ja sääntönillitystä katsottiin nopeasti kieroon, vaikka niitäkin toki tuli vastaan, eikä turnauslistat sinänsä mitenkään huonoja ollut. Skirmish-peleissä kuitenkin listan tasapainoisuus painaa paljon enemmän, kun liikkuvia osia on yleensä enemmän kuin fabakytkoossa (6 unittia jotka yleensä osaavat vain ampua ja/tai lyödä, vs 8-9 nappia, jotka osaavat kukin tehdä pirun monta eri asiaa). Samoin yhden tempun ihmeet opitaan nopeasti ottamaan kohteeksi ja/tai eristämään.
Tämä tuli huomattua aika hyvin Confron ja Hell Doradon kohdalla. Kyllä siellä min/maxattuja listoja ja sääntönillitystä katsottiin nopeasti kieroon, vaikka niitäkin toki tuli vastaan, eikä turnauslistat sinänsä mitenkään huonoja ollut. Skirmish-peleissä kuitenkin listan tasapainoisuus painaa paljon enemmän, kun liikkuvia osia on yleensä enemmän kuin fabakytkoossa (6 unittia jotka yleensä osaavat vain ampua ja/tai lyödä, vs 8-9 nappia, jotka osaavat kukin tehdä pirun monta eri asiaa). Samoin yhden tempun ihmeet opitaan nopeasti ottamaan kohteeksi ja/tai eristämään.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
varaukseton peuccu turnaukselle.
Miksei turnausta saisi kutsua turnaukseksi? Itse en ymmärrä miten se voi olla "paha" sana, sillä itselläni ainakin parhaat pelikokemukset tulevat turnauksista. Huonot kokemukset yleensä ovat syntyneet sääntöjen takia, mutta tällaisia ongelmia tuskin syntyy Malifauxin kanssa. Järjestäytyneemmässä pelailussa aika pitkälti joka tapauksessa syntyy enemmän kilpailua, sillä kuka jaksaa lähteä toiseen kaupunkiin häviämään, taas, tai sitten käydä joka viikko liigassa häviämässä. Kilpailullisuus ei missään nimessä sulje sitä, että pelatessa voi kuitenkin pitää hauskaa.
No huh huh, sanan kun sanoi turnausta vastaan, niin heti äänestetään kumoon. Kai tämä minun "turnausvastaisuuteni" johtuu omista päiväunistani, jossa peli olisi osa laajempaa juonenkaarta niin kuin sääntökirjassa ja peleillä olisi suurempikin merkitys ja tavoite kuin pyyhkiä vastustajan egolla lattiaa. Mutta tämä taitaa olla yksinäistä hourailua ja kuvitelmaa tässä kilpailun kyllästämässä yhteiskunnassa, jossa paremmuutta mitataan kvartaaleittain.
- Ihme_apina
Ja turnauksessa ei voi olla juonta? Pelien kulku ei voi kertoa tarinaa?
Jos "fluffipelit" on henkireikä niin olen itsekkin aikanaan kehitellyt turnauksen kulusta tarinanpätkän, ja itseäni väittäisin enemmän turnaus- kuin fluffipelaajaksi.
Ja harvoin joku on internetissä eri mieltä :P
Itse olen melko ylpeä että tämä ketju ei ole revenny hirvittäväksi flametukseksi "turnaus vs fluffi"-aiheesta
Jos "fluffipelit" on henkireikä niin olen itsekkin aikanaan kehitellyt turnauksen kulusta tarinanpätkän, ja itseäni väittäisin enemmän turnaus- kuin fluffipelaajaksi.
Ja harvoin joku on internetissä eri mieltä :P
Itse olen melko ylpeä että tämä ketju ei ole revenny hirvittäväksi flametukseksi "turnaus vs fluffi"-aiheesta
Kaikki ovat samaa mieltä kanssani tai ovat muuten ihan tymiä :)
Teitenkin itse pelissä pitää tehdä kaikkensa sääntöjen ja reilun pelin puitteissa voittaakseen, mutta turnaus tuo niin helposti sitten sen metapelin muassaan. Listoista tulee joko hajuttomia ja mauttomia tai sitten otetaan sieltä reservistä juuri vastustajan faktiota vastaan tuunattu lista.
(tällä en tietenkään tarkoita, että metapeli olisi väärin, itsekkin sitä välillä harrasta, mutta en sattumalta juurikaan Malifauxissa)
Teitenkin itse pelissä pitää tehdä kaikkensa sääntöjen ja reilun pelin puitteissa voittaakseen, mutta turnaus tuo niin helposti sitten sen metapelin muassaan. Listoista tulee joko hajuttomia ja mauttomia tai sitten otetaan sieltä reservistä juuri vastustajan faktiota vastaan tuunattu lista.
(tällä en tietenkään tarkoita, että metapeli olisi väärin, itsekkin sitä välillä harrasta, mutta en sattumalta juurikaan Malifauxissa)
Turnaus on vaan sellane vetävämpi nimeke yhteishäppeningille. Leppoisuuden edistämiseksi ehdotan jotain sellasta, että paritus tehdään turnausmuotoisesti, ja järkkärit määrää skenaariot (eikä tartte olla ees samaa skenua kaikilla kullakin kierroksella), mutta pisteitä ei lasketa per pelaaja vaan per faktio (ja sitte joku tasapainotus pelaajamäärien suhteen). Ja listoja saa vaihtaa joka pelin jälkeen ennen seuraavaa paritusta. Vois olla ihan jees.
Emmä kyllä jaksa taas uutta peliä opetella, mutta kuhan huutlen tässä.
Emmä kyllä jaksa taas uutta peliä opetella, mutta kuhan huutlen tässä.
En ainakaan aloita Malifauxia kun lähditte heti niin veren maku suussa kilpailemaan
"Veren maku suussa"... Sehän se oli mitä hain.
Eli itse haluaisin rennompaa tarinamuotoista pelaamista. Ja tarinalla tarkoitan, että jo ennen taistelua on selvää, mistä tässä kukin tappelee. Voi laittaa useampia pelaajia per pöytä ja lopulta selviää, onnistuuko rikollisneron suunnitlma kuolonsäteestä vai ei.
Eli itse haluaisin rennompaa tarinamuotoista pelaamista. Ja tarinalla tarkoitan, että jo ennen taistelua on selvää, mistä tässä kukin tappelee. Voi laittaa useampia pelaajia per pöytä ja lopulta selviää, onnistuuko rikollisneron suunnitlma kuolonsäteestä vai ei.
Kylläpäs tämäkin keskustelu karkasi käsistä. Koittakaas lapset käyttäytyä...
Jos jotain turnausformaattia lähte väsäämään, niin tuo sideboard-menettely pitäisi tässäkin pelissä toimia todella hyvin. Joku tyyliin kaks Masteria, joista saa valita yhden ja sitten max jotain 40-50 SS figuja, joista kootaan joka peliin 30-35 pisteen jengi. Itse olen tässä pelissä juuri tykästynyt tuohon jengin vapaaseen kokoamiseen skenaarion mukaan ja se onkin varsin suuri osa peliä ("Jaa Treasure Hunt tavoitteena, jospa pakataan Rasputinalle se kerberus tällä kertaa mukaan että on edes jotain nopeaa...") ja sen pitäisin mielelläni mukana. Sideboardin pitäisi kuitenkin pitää homma jonkinlaisessa hallinnassa, ettei koko faktion + kaikki mercenaryt hankkinut pelaaja saa ihan kohtuutonta etua.
Skenaarioita ja Schemejä pitää jonkun verran vielä testailla ja katsoa mitkä mahdolliseen turnausformaattiin oikeasti sopivat parhaiten. Nopealla katsauksella ainakin Mastereiden henkilökohtaiset Schemet voi suosiolla heittää menemään. Ei sillä, että olisivat huonoja, mutta lähinnä osa onnistuu lähes automaattisesti, kun taas toinen puolikas ovat lähes täysin mahdottomia (esim. Levuiticuksen "kuole vähintään 4 kertaa pelissä" vs. Zoraidan "tapa vihollisen Master taikomalla viholliseen Obey"). Samoin osa faktiokohtaisista Schemeistä tuntuu melko epäreiluilta (Neverbornien Kidnap kolmeen uhrattavaan kuraan?).
Mutta jos ensin katsoo, millaisen setin Wyrd itse saa julkaistua, ja lähtee sen pohjalta vaikka viemään eteenpäin.
-Roope
Jos jotain turnausformaattia lähte väsäämään, niin tuo sideboard-menettely pitäisi tässäkin pelissä toimia todella hyvin. Joku tyyliin kaks Masteria, joista saa valita yhden ja sitten max jotain 40-50 SS figuja, joista kootaan joka peliin 30-35 pisteen jengi. Itse olen tässä pelissä juuri tykästynyt tuohon jengin vapaaseen kokoamiseen skenaarion mukaan ja se onkin varsin suuri osa peliä ("Jaa Treasure Hunt tavoitteena, jospa pakataan Rasputinalle se kerberus tällä kertaa mukaan että on edes jotain nopeaa...") ja sen pitäisin mielelläni mukana. Sideboardin pitäisi kuitenkin pitää homma jonkinlaisessa hallinnassa, ettei koko faktion + kaikki mercenaryt hankkinut pelaaja saa ihan kohtuutonta etua.
Skenaarioita ja Schemejä pitää jonkun verran vielä testailla ja katsoa mitkä mahdolliseen turnausformaattiin oikeasti sopivat parhaiten. Nopealla katsauksella ainakin Mastereiden henkilökohtaiset Schemet voi suosiolla heittää menemään. Ei sillä, että olisivat huonoja, mutta lähinnä osa onnistuu lähes automaattisesti, kun taas toinen puolikas ovat lähes täysin mahdottomia (esim. Levuiticuksen "kuole vähintään 4 kertaa pelissä" vs. Zoraidan "tapa vihollisen Master taikomalla viholliseen Obey"). Samoin osa faktiokohtaisista Schemeistä tuntuu melko epäreiluilta (Neverbornien Kidnap kolmeen uhrattavaan kuraan?).
Mutta jos ensin katsoo, millaisen setin Wyrd itse saa julkaistua, ja lähtee sen pohjalta vaikka viemään eteenpäin.
-Roope
- Hammerheart
Itse tykkäsin ajatuksesta, että pelaaja saa käyttää yhtä schemeä vain kerran turnauksen aikana. Tasapainottaisi ja sallisi hassun metailun ("Jahas, Roope vastassa, pitääkin ottaa helpot schemet, että on edes jotain mahkuja..." =P - No ok, ehkä kuitenkin metailun siinä mielessä, että natsaa noita skenaarioon ja vastustajan faktioon.
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
Tämä on tosi hyvä idea. Kotipeleissä ollaan nykyään jätetty osa Schemeistä kokonaan pois käytöstä, kun huomasimme, että kaikki ottaa aina kuitenkin ne samat (Bodyguard ja joku muu Masterista riippuen) ja Schemeistä tulee lähes poikkeuksetta +4 VP kummallekin. Turnausformaatissa tuo Schemejen kertakäyttöisyys toimii myös takaamaan, että niitä oikeasti mielenkiintoisiakin Schemejä käytetään.Hammerheart kirjoitti:Itse tykkäsin ajatuksesta, että pelaaja saa käyttää yhtä schemeä vain kerran turnauksen aikana.
Ja en mie oikeesti niin hyvä oo pelaamaan, pelottelevat vaan :P.
Jossain vaiheessa virallisessa turnausformaatissa laskettiin turnauksen voittoa puhtaasti pelissä kerättyjen VP:n summana. Tämä särähtää ainakin omaan korvaan melko pahasti, kun optimaalisin pelityyli on silloin pelata "sopupeliä", siten että molemmat pelaajat saavat pelistä sen täydet 8 pistettä. Samoin kuulostaa melko irstaalta, että koko homman voisi voittaa häviämällä kaikki pelinsä VP:in 7-8 tjsp. Tästä on tuolla Wyrdinkin sisäpiirialueella ollut keskustelua ja VP-ero pisteytys näkyy olevan voitolla.
-Roope