"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Kumpi on taktisempi: Warhammer FaBa vai 40k?

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Da Big Boss

Re: Kumpi on taktisempi: Warhammer FaBa vai 40k?

Viesti Kirjoittaja Da Big Boss »

Täältä löytyy toinen allekirjoittaja. Viisauden sanoja.

Liika juustottaminen on tylsää, ja oikeasti sille toiselle osapuolelle ärsyttävää pelata. Onneksi kytkoossa on ymmärtääkseni tasapainoisempaa, mutta 3 lantikkaa+minimi troopit+terminaattoreita tai yhdeksän oblia+lashi demonit saavat pään räjähtämään ainakin itselleni.
The voice actor of Gordon Freeman sadly passed away during the games development.
Wow I can't believe I actually went to wikipedia to look up gordon freeman's voice actor...
LAV-Kitsune-

Viesti Kirjoittaja LAV-Kitsune- »

Lukekaa kaikki mitä Diogenes kirjoitti, hän puhuu niin kovasti asiaa että heikompia huimaa. Aikoinaan lopetin 40k:n juuri siksi että tuntui että turnauspelit muuttuivat jotenkin yksipuoliseksi eikä niissä enää ollut jännitystä. Listat oli täydellistä minmaxia eikä pieniä virheitä esim armeijavalinnoissa sallittu. Pidemmän päälle tällainen peligenre alkoi kyllästyttää joten lopetin. Faban kanssa kävi vielä negatiivisemmin, kun olin pelaamassa turnausta jossa vastustaja piti sääntökirjaa sydämellään ja jokaikisestä tekemisestä nosti aina sääntökiistan ja tottakai pelasi pahimmalla juustominmax armeijalla ikinä. Lähdin siitä turnauksesta kesken pois ja lopetin koko figuharrastuksen vuosiksi.

Uudelleen aloitettuani olen nauttinut suunnattomasti casuaalimmeista peleistä. Jokaiseen peliin olen ottanut etc kompit itselleni rajoitukseksi ja pelannut hyvinkin fluffikkailla armeijoilla jotka ei välttämättä taktisella erinomaisuudellaan loista. Pelit on yleensä aivan uskomattoman hauskoja molemmille pelaajille ja päättyvät melko usein tasapeliin tai minor victory / lossiin toiselle osapuolelle, joka yleensä myös tekee varsin fluffikkaita armeijoita. Pelaan edelleen pääasiassa demoneilla (molemmissa peleissä), ja myöskin fabassa niistä voi tehdä todella hauskan armeijan joka ei juustota ja saa vastustajaa epätoivon partaalle, sitäkin voi pelata tasapainoisesti ja reilusti jolloin molemmilla on hauskaa ja jännittävää. Turnauspelit ovat sitten asia erikseen ja niissäkin on oma jännityksensä, mutta sellainen kaveripeli voittaa aina tiukan sääntökiistelytäytteisen turnauksen, ihan aina, ei poikkeusta.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Diogenestä myös komppaan. Melko lailla identtisistä syistä dumppasin Faban 5. edin jälkeen ja 40k:n 4. edin jälkeen. Tosin fabassa en turnauspelannut, mutta koska loppupeleissä taktiset vaikutusmahdollisuudet fabassakin on niin olemattomat ja tasapuolisesti rakennetulla fluffipohjaisella armeijalla ei vain pärjää min/maxattua armeijaa vastaan (ellei ole pirun hyvä pelaaja ja kauhia noppatuuri) niin pohjaongelma oli sama.

Hupipeleinä molemmat ovat loistavia, mutta nykyinen turnauskäytäntö on jo skaalankin puitteissa järjetöntä. "Heroic" 28 mm toimii "vain", kun figuja on vajaa kolmisenkymmentä nappia per puoli pöydällä - siis jos halutaan taktista peliä.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Gilaelin kirjoitti:Oikeastaan itse olen saanut kokea Suomen skenen hämärän kilpailuhenkisyyden kouriintuntuvasti vasta parin viimevuoden aikana. Vaikka olen harrastanut miniatyyripelejä kahdeksan vuotta, vasta hiljattain olen ryhtynyt pelaamaan turnauksissa Joensuun ulkopuolella, jolloin olen nähnyt miten suuresti skene eroaa kotikaupungin riennoista.
Turnauksiahan voisi järjestää monella tavalla. Itse järjestin suljetulle joukolle kymmenen hengen rennon turnajaisen ja kaikilla oli kivaa (no, oma poika oli tietysti juustottamassa WoC:eillaan...). Pelattiin rennoilla listoilla, hyviä pelejä eikä tuomareita tarvittu.

Parhaista parhaat turnaukset on olleet Ahvenanmaan Island Insanityt, joissa pelipisteet on about kolmannes lopputuloksesta, saman verran pinnoja tulee vastustajalle jaetuista urheilullisuus & listan mukavuus pinnoista. Eli jos vastustajan kanssa ei vaan ollut kiva pelata, ei vastustaja saa pinnoja, jos lista oli yksipuolinen, ei tule pinnoja. Ja ennen kuin koko listaa hyväksytään turnaukseen, niin ylin tuomari kävi ne läpi, ja ilmoitti onko lista sellainen mitä rennossa turnauksessa ylipäänsä halutaan nähdä. Tuolla näkee Eternal Guardia, helffien tuliloharimaagia, petomiehiä yms.

Näissä helsingforssissa ETC -kompeilla järjestetyissä turnauksissa tavoitellaan loppuun asti kilpailullisempaa henkeä, ja niihin kannattaa mennä se tietäen. Yleensäkin on hyvä että on erilaisia turnajaisia, ja hyvä on ymmärtää niiden luonne. Turkkusessa järjestettävä Dual Blade -turneehan on taas ihan omanlaisensa otus, ja mahdollistaa taas erittäin mielenkiintoisia pelejä ja listoja. WAAC -turnaukseen mennään sen mukaisilla listoilla, fluffy turnajaisiin toisenlaisilla. Ja Riihimäelle sitten ihan sikalistoilla...
Gilaelin
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Gilaelin »

smaxx kirjoitti:Turnauksiahan voisi järjestää monella tavalla. Itse järjestin suljetulle joukolle kymmenen hengen rennon turnajaisen ja kaikilla oli kivaa (no, oma poika oli tietysti juustottamassa WoC:eillaan...). Pelattiin rennoilla listoilla, hyviä pelejä eikä tuomareita tarvittu.
Kuulostaa vahvasti Joensuun hengeltä. Samanlaista fiilistä ja pelaamista on haettu ja toteutettu Cabal Ostiumin turnauksissa. Siispä tervetuloa tänne Joensuuhun keväällä ja jos ja kun järjestätte noita suljettuja turnauksia vielä, niin uskoisin että Joensuusta olisi joukko ihmisiä mielellään tulossa, jos vain otatte vastaan. Ainakin itse olisin erittäin kiinnostunut raahaamana paikalle haikkareita kera aarnikotkan taikka edellä mainittua eternal guardia =).
Eyes that fire and sword have seen
And horror in the halls of stone
Look at last on meadows green
And trees and hills they long have known.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

smaxx kirjoitti:Parhaista parhaat turnaukset on olleet Ahvenanmaan Island Insanityt, joissa pelipisteet on about kolmannes lopputuloksesta, saman verran pinnoja tulee vastustajalle jaetuista urheilullisuus & listan mukavuus pinnoista. Eli jos vastustajan kanssa ei vaan ollut kiva pelata, ei vastustaja saa pinnoja, jos lista oli yksipuolinen, ei tule pinnoja. Ja ennen kuin koko listaa hyväksytään turnaukseen, niin ylin tuomari kävi ne läpi, ja ilmoitti onko lista sellainen mitä rennossa turnauksessa ylipäänsä halutaan nähdä. Tuolla näkee Eternal Guardia, helffien tuliloharimaagia, petomiehiä yms.
No Igge on kuitenkin sen verran rento kaveri, etten uskokaan että se viitsisi hirveästi min/max listoja katsellakaan. Itse ihmettelen, että äijä jaksaa GW-pelejä fanittaa vielä kaikkien vuosien jälkeenkin.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Silveri kirjoitti:No Igge on kuitenkin sen verran rento kaveri, etten uskokaan että se viitsisi hirveästi min/max listoja katsellakaan. Itse ihmettelen, että äijä jaksaa GW-pelejä fanittaa vielä kaikkien vuosien jälkeenkin.
Iggehän on ulkomuodoltaan pelaamiensa kääpiöloordien näköinen (vaikkei siis pituudeltaan kääpiö olekaan), joten ehkä se vaan samaistuu niihin eeppisiin sotiin :)
Flogger

Viesti Kirjoittaja Flogger »

aatami kirjoitti:Tulinpa tässä taas paikallisesta nörttikerhosta kotiin, pelattuani pelin 40K:ta.
En tullut kotiin tylsistyneenä. Miksi? Koska pelasin MTG:tä viimeiset 15 minuuttia.
Hetkinen nyt vaan. GW:n figupelit ovat ankeita rajoitettujen taktiikoiden ja juustoisien listojen vuoksi, ja parempi vaihtoehto on MAGIC?

:o

Lopetin MtG:n aikoinaan juuri niistä syistä, jotka sinä ja Gilaelin listasitte. Pelit rupesivat painottumaan turnauksiin, joissa pärjäsi vain uskomattoman ankeilla juustopakoilla, jotka sitten kaikki kopioivat internetistä vaivautumatta miettimään ollenkaan mitään originaalia. Ja GW:n "Codex Creep" ei tosiaankaan ollut mitään verrattuna Magicin "Expansion creepiin". Noh, täytyy sanoa että en tiedä mikä on MtG:n nykytila.
aatami

Viesti Kirjoittaja aatami »

Flogger kirjoitti: Lopetin MtG:n aikoinaan juuri niistä syistä, jotka sinä ja Gilaelin listasitte. Pelit rupesivat painottumaan turnauksiin, joissa pärjäsi vain uskomattoman ankeilla juustopakoilla, jotka sitten kaikki kopioivat internetistä vaivautumatta miettimään ollenkaan mitään originaalia. Ja GW:n "Codex Creep" ei tosiaankaan ollut mitään verrattuna Magicin "Expansion creepiin". Noh, täytyy sanoa että en tiedä mikä on MtG:n nykytila.
No siis meidän porukoissahan pelataan MtG:tä expansion creeppiä vältellen, ja teemme omaperäisiä ja kiinnostavia pakkoja nettikopioiden sijasta.
Ennen kuin teette nopeita johtopäätöksiä, niin sanon, että hyvin suuri osa meistä tekee näin myös figupeleissä ellei erikseen sovita. Tosin en usko että olemme lähelläkään Joensuun porukoitten legendaarista fluffipelaajuutta josta olen kuullut puhuttavan.
Oberon kirjoitti:Mä syytän aatamia
'10-'11-'12 WDL
(FB)WAAAGH! Zombie slaya' 10 3 11
(40 Kimble)Set-Harah Tomb world 5 2 6
(LOTR) Shadow Sun Tribe (Rhûn&Harad) 1 1 3
Joonatin

Viesti Kirjoittaja Joonatin »

Flogger kirjoitti:Lopetin MtG:n aikoinaan juuri niistä syistä, jotka sinä ja Gilaelin listasitte. Pelit rupesivat painottumaan turnauksiin, joissa pärjäsi vain uskomattoman ankeilla juustopakoilla, jotka sitten kaikki kopioivat internetistä vaivautumatta miettimään ollenkaan mitään originaalia. Ja GW:n "Codex Creep" ei tosiaankaan ollut mitään verrattuna Magicin "Expansion creepiin". Noh, täytyy sanoa että en tiedä mikä on MtG:n nykytila.
Sama hommahan toteutuu melkein pelistä riippumatta, kunhan pelaajilla on riittävän kova tahto voittaa ja enemmän tai vähemmän tarkoitukselliset aukot säännöissä sallivat jännittäviä yhdistelmiä. Tästäpä syystä olen hyvin pitkälti pidättäytynyt pelaamasta mitään peliä turnauksessa.

Faba vai 40? Ei kumpikaan...
Painting miniatures is like making love to a beautiful woman... It doesn't happen in real life.
Oi, maalattuja figuja, kuinka söpöä

Öljyväri-tutoriaali
Ernuuu

Viesti Kirjoittaja Ernuuu »

Itse olen koko ajan yrittänyt kavereilleni tolkuttaa fluffipelaamisen hienouksia, mutta yksi varsinkaan ei voi ymmärtää että mitä siistiä on pelata armeijalla joka ei voita koko ajan. Sama heebo meinaa tehdä Marneus Calgaria ja 4 thunderfire cannonia peluuttavan marsulistan. Huoh. Eikä hän myöskään tajua, että Baneblade ja 3 Deathstríke missilea ei ole ihan sitä mitä haen viidakkoramboillani.
Coveri on kaveri ja kaveri on coveri.
Half-breed

Viesti Kirjoittaja Half-breed »

Da Erppaz kirjoitti:Itse olen koko ajan yrittänyt kavereilleni tolkuttaa fluffipelaamisen hienouksia, mutta yksi varsinkaan ei voi ymmärtää että mitä siistiä on pelata armeijalla joka ei voita koko ajan. Sama heebo meinaa tehdä Marneus Calgaria ja 4 thunderfire cannonia peluuttavan marsulistan. Huoh. Eikä hän myöskään tajua, että Baneblade ja 3 Deathstríke missilea ei ole ihan sitä mitä haen viidakkoramboillani.
Kaveri peluuttaa tuollaisia listoja, ja hakee 110% voittoa? Ok.
2014 bänniä jo yhteensä ~3,5 kuukautta. Yrittäkää pistää paremmaksi.
Ernuuu

Voi olla, että se ei välttämättä voita tekemillään listoilla, mutta pelkkä sen asenne jo vähän ärsytttää.
Snafu

Viesti Kirjoittaja Snafu »

Da Erppaz kirjoitti:Voi olla, että se ei välttämättä voita tekemillään listoilla, mutta pelkkä sen asenne jo vähän ärsytttää.
Juu. Ftw-pelaaminen ketuttaa. Taa o fakta.
Opinions are like assholes: everyone has one and they usually stink.
Baraduribagugar

Viesti Kirjoittaja Baraduribagugar »

''Voittoa tavoitellaan, mutta se ei ole tärkeintä'', vai jokos tuon joku sanoi ;)

Siinä vaiheessa, kun ovelasti ja tarkoin suunniteltu pirullinen juonesi ihan oikeasti onnistuu, voi keittää pullakahvit ja nojata rentoutuneesti taaksepäin. Pelin loppuessa armeijasi on ehkä täydellisesti eliminoitu, mutta pienen ohikiitävän hetken tunsit onnistuneen suunnitelman tuottaman mielihyvän.

Pönttöpelejä molemmat, mutta kylläpä niitä innoissaan aina kavereiden kanssa pelataan. Kustomoi vielä vähän sääntöjä ja skenaarioita niin kivaa on.
Bffff
Murhe
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Murhe »

Half-breed kirjoitti:
Da Erppaz kirjoitti:Itse olen koko ajan yrittänyt kavereilleni tolkuttaa fluffipelaamisen hienouksia, mutta yksi varsinkaan ei voi ymmärtää että mitä siistiä on pelata armeijalla joka ei voita koko ajan. Sama heebo meinaa tehdä Marneus Calgaria ja 4 thunderfire cannonia peluuttavan marsulistan. Huoh. Eikä hän myöskään tajua, että Baneblade ja 3 Deathstríke missilea ei ole ihan sitä mitä haen viidakkoramboillani.
Kaveri peluuttaa tuollaisia listoja, ja hakee 110% voittoa? Ok.
Ihan kuin kyseessä olisi joku synti pelata voittaakseen. Ei, ei. Figupelaajan kuolemansynti on pelata huonosti ja huonolla listalla. Hauskalla fluffilistalla saa sen vielä anteeksi. Tottakai kaikkea saa ja pitää kokeilla, mitä lista antaa mahdolliseksi. Se, että pelin tasapaino heittää häränpyllyä toisen tehdessä "hyviä" (lue myös fiksuja) valintoja ja toisen ns. "fluffi" valintoja, on pelin vika, ei sen fiksusti pelaavan vika.

Fluffilista ja fluffivalinta on jo muutenkin niin tyhmä termi kuin olla ja voi. Sen sisältö on osapuilleen, että teen tyhmiä valintoja ja oikeutan sen sillä, että se on tyylikkäämpää koska useimmilla ei ole munaa tehdä niin. Sitten on vain turha valittaa, jos muut eivät fluffipelaa. Fluffipelaa fluffikaveriesi kanssa ja varaudu, että muut pelaavat ihan normaalisti tai tee erillinen fluffivaraus.

Mielestäni kaikki kunkin kirjan valinnat ovat likipitäen yhtä fluffikkaita. Saattaa tosin olla, että jonkun yksikön juuret ovat syvemmällä fluffissa kuin toisten, mutta jokaisessa armeijakirjassa ja sääntökirjassa löytyy osapuillen saman verran fluffia kullekin valinnalle. Sitten löytyy vain yksiköitä, jotka: A) on suunniteltu huonosti pelitasapainoa ajatellen, B) joita halutaan myödä tasapainosuhdanteiden avulla. Kyllä GW:llä asia osattaisiin korjata, jos edes haluttaisiin. On vain niin hiton kiva myydä uusia sporeja, trygoneja ja tervigoneja, kun kaikilla on valmiiksi jo tusina carnifexiä. Fluffipelaajat vain tarvitsevat omat yksikkönsä ja armeijansa.

Tosiaan sitä on sellaisiakin pelejä, joissa fluffivalinnat ovat tehokkaita yksiköitä kuin kaikki muutkin. Ja niinhän sen pitäisi mennä, että kunkin armeijan pitäisi tarjota erilaisia buildeja, joiden käyttämisestä ei erikseen rangaistaisi.
Vilkku92

Viesti Kirjoittaja Vilkku92 »

Eivätkö fluffilistat olekkaan armeijoita, jotka on kerätty jonkin teeman/fluffin ympärille? o_O

Esim. "Pelaan World Eaters-armeijaa, joten en käytä Sorcereita tai Noise Marineita".
Renessanssikuningaskunnat, ilmainen selainpeli.

Kuten kuvasta, nimestä ja allekirjoituksesta näette, olen täysi sekopää. Älkää siis ärsyttäkö minua tai heitän teitä perunaruttokirjeellä!
Ernuuu

Vilkku92 kirjoitti:Eivätkö fluffilistat olekkaan armeijoita, jotka on kerätty jonkin teeman/fluffin ympärille? o_O

Esim. "Pelaan World Eaters-armeijaa, joten en käytä Sorcereita tai Noise Marineita".
Näin olen mäkin ymmärtänyt. Onkos Mr. Murheen mielestä sitten mukavampi pelata sellaista vastustajaa vastaan, joka repii ensitöikseen kirjasta fluffiosuuden irti ja alkaa keskittyä juustoisen listansa rakentamiseen?
Vesihiisi

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Miten tuokin nyt määritellään. Toki joku voi fluffiin vedoten tehdä vaikka IG:lle paljon tankkeja sisältävän listan, jota toinen pitää juustona. Toinen taas saattaa tehdä jalkaväki IG:n. Molemmat ovat ihan yhtä fluffillisia, jos se sopii oman armeijan taustatarinoihin. Kaikkiin armeijakokoonpanoihin voi kyllä kehittää "fluffiselitykset". Toki täysi minmaxaus voi syödä peli-iloa, mutta ei tuo fluffikkuus lopulta ole niin itsestäänselvää.
Miau.
Ernuuu

Vesihiisi kirjoitti:Miten tuokin nyt määritellään. Toki joku voi fluffiin vedoten tehdä vaikka IG:lle paljon tankkeja sisältävän listan, jota toinen pitää juustona. Toinen taas saattaa tehdä jalkaväki IG:n. Molemmat ovat ihan yhtä fluffillisia, jos se sopii oman armeijan taustatarinoihin. Kaikkiin armeijakokoonpanoihin voi kyllä kehittää "fluffiselitykset". Toki täysi minmaxaus voi syödä peli-iloa, mutta ei tuo fluffikkuus lopulta ole niin itsestäänselvää.
Ei tietenkään, mutta se oikeasti syö vastustajien peli-iloa, kun kaveri on liikkeellä sillä asenteella että vain voitto kelpaa ja muulla ei väliä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”