"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Ostium XIV - 13.-14.4.2013

Ilmoitukset tulevista turnauksista.
Rune
Peliporukkavalvoja

Re: Ostium XIV - 13.-14.4.2013

Viesti Kirjoittaja Rune »

Palmus kirjoitti:
Rune kirjoitti:Murella on se. :)
Mure...Mä en oo ihan perillä kenenkään lempinimistä. Anttiko tuo oli?
Antti kyllä. :)
#Ostium
http://cabal-ostium.blogspot.fi/

For a Pessimist, I'm pretty Optimistic
IRiaD
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja IRiaD »

Isosti kättä kyllä voittajalle, nollassa tasossa magiaa on jo kyllä pelimiehen elkeitä!

Palautetta on annettu kasvokkain jo rutosti, mutta sanotaan vielä tää: 2800 on tosi hyvänoloinen koko näille peleille. Joka armeijaan oli ämpätty kaikenlaista siistiä ja pelit sujui siltikin rivakasti. Pitäkää toi standardina sen kakkosnelosen sijaan, jooko:) Pitää varmaan yrittää lainata ensi kerralle armeija ja tulla pelaamaan... vaikka peli itessäänkin oli just semmoista kiristelyä mitä muistelinkin sen olevan, fiilis turnauspaikalla ja muut ihmiset olivat ensi luokkaa.
Palmus kirjoitti:
Rune kirjoitti:Murella on se. :)
Mure...Mä en oo ihan perillä kenenkään lempinimistä. Anttiko tuo oli?
Joo.
Diogenes kirjoitti:Mutta on ne ajat muuttuneet ... muistan sen ketjun missä IRIAD oli ketjun huonoin vitsi, ja nyt kaikki muut ovat niitä vitsejä IRIADiin verrattuna :P
GobbladasSquig

Viesti Kirjoittaja GobbladasSquig »

@Mithrandir: Tottakai on pelaajan oma päätös haluaako jatkaa turnausta vai ei, eikä tämä ensimmäinen kerta missään nimessä ollut. Senhän takia meillä on varapelaaja valmiina armeijan kanssa. Harmillista että siulle jäi noin huono kokemus maastoista, olisit huikannut meille että koit impassablejen määrän älyttömänä niin oltaisiin kyllä heti tultu sitä vilkaisemaan. Se oli myös ainoa pöytä jossa niitä isompia maastonkappaleita (wyrding well ja arcane ruins tais olla molemmat sillä?) oli useampia, että tuskin yhtä hankalaa olisi loput peleistä tulleet olemaan.

Tuon armeijavertailun kirjoitin vastauksena ainoastaan näille joillekin jotka ovat ilmeisestikin, ainakin mielessään, kräkänneet skenat ja killpoint-säännöt. Mm. tälle
Juhaaha kirjoitti:Täällä ei onneks kukaan tainukkaan sanoa että noi kompit suosii osaa armeijoista (ne jotka saa paljon sälää, ja ne jotka saa koviin unitteihin KP:t piiloon).

edit: lisäks mua huvittaa kuinka topikin suurin Pro-Ostium trolli eka dishaa ihmisiä siitä et ne jättää KP skenujen/ vähäsen osallistuja määrän takia tulematta, sit ragequittaa tokana pvn ja itkee kuinka MSU:ta suositaan.. Ja tuota ei kukaan nähnytkään jo skenujen perusteella suoraan ;)
Näitä seuraavia mitä mainitsit en kyllä itse huomannut viikonlopun aikana, oliko siulla jotain esimerkkejä?
Muiden pelaajien armeijoissa ei ollut mitään vikaa toisiinsa nähden(eli olivat hyviä match-uppeja toisillensa), lukuunottamatta noita parin ihmisen laittomuuksia ja yleisesti höveliä Wysiwyg -asennetta, mikä kylläkin lienee ihan vaan paikallinen ilmiö jonka toivoisin tulevaisuudessa korjaantuvan. Ainahan sitä saa toivoa vaikka maailmanrauhaa.
Turhan paljon armeijoissa kyllä näki sitä, miten oli koitettu hyötyä mahdollisimman paljon kill point -systeemistä viitaten kintaalla kaikelle estetiikalle. Pahiten pisti noissa silmään se, miten liput oli laitettu halpoihin ryhmiin ja kalliissa ryhmissä ei lippuja sitten pahemmin näkynyt. Tätä eivät järjestäjät ole hakeneet, ainahan Ostiumissa on haluttu nähdä useita lipullisia taisteluyksiköitä. Ei taisteluyksiköitä, ja sitten lipullisia yksiköitä roikkumassa taustalla.
Ne laittomat 3x7 swordmasters ja 3x gorebeast chariots mitkä oli listoihin eksyneet oli toki harmillisia mokia, mutta ihmiset on inhimillisiä eikä se listojen esitarkastuskaan mikään täydellinen ratkaisu ole. Joskus sitä missaa juttuja vaikka kuinka yrittäisi esitarkastaa. Ne swordmasterit lähti kuitenkin ekan pelin jälkeen ja gorebeast toisen pelin jälkeen ja sitten molemmat pelaajat pelasivat lopputurnauksen sen 140ish pojoa vajailla listoilla. Esitarkastuksessa kun nuo oltais huomattu olisi varmaan gorebeast vaihtunut core-vankkuriin ja vaikea uskoa että se olisi niin paljon huonompi valinta ollut että yksittäinen peli olisi kääntynyt ympäri. Eli huomattavasti ankarampi systeemi tämä nyt käytetty niille laittomia listoja pelanneille oli kuin se esitarkastelu.
Tsekkaa uusi Cabal Ostium -blogi! http://cabal-ostium.blogspot.fi/
Juhaaha

Viesti Kirjoittaja Juhaaha »

Oon itekkin pelannut jotain spearmen sauruksia hw sauruksina ostiumissa, vastustajalle aina sanonut, niille se on ollut ok, mun mielestä wysiwyg ei oo ongelma, kunhan nyt vaan vastapelaajalle tulee selväksi että mitä missäkin unitissa on.

@Gobbla, myönnetään en jaksanut lukee Mithrandirin vuodatusta loppuun asti,Lähinnä toi et "suositaan MSU:ta" oli aika selvä heti ku kompit tuli ulos, ei siitä pitäs järkyttyä.
Jara- kirjoitti:
amis kirjoitti:... Onko se sitten "taidoistani" (vai nopistani :D) vai aivan jostain muusta kiinni?.
Se, että pärjäät pelimestan turnauksissa johtuu siitä, että ne ovat pelimestan turnauksia :)
Mithrandir

Viesti Kirjoittaja Mithrandir »

Maastot suosivat enemmän MSU:ta kuin kompit, komppien puitteissa olisi pitänyt olla mahdollista pelata ihan normaalisti tuollaistakin armeijaa millä itse tulin. En väsyneenä oikein selkeästi osaa kirjoitella.

Muistelisin että olen aikoinaan treenannut Ostiumia varten niin että olen omalle pöydälle laittanut 3-4 Impassable Terrainin palasta ja sitten siitä jo huomannut miten leveitä yksiköitä voi käyttää. Nyt en saanut yhtään harjoituspeliä aikaiseksi enkä muistanut ottaa maastoja huomioon, tämän vuoden ekat Fabat tuli tuossa pelattua. Jos syksyllä ei ole mitään turnausta niin jäävät myös ainoiksi mikä onkin jo aika hupaisaa. :D

Omassa armeijassani kaikki Kill Pointsit kuten liputkin olivat kolmessa ryhmässä, ja ne kuusi pointsitonta yksikköä olivat tykinruoka-chaffin muodossa, eivät siis minkäänlaisia iskijöitä millään tapaa. Ei siis läheskään samankaltainen lista kuin turnauksen voittajalla.

Ekassa pelissäni oli vastassa nuo kolme Gorevaunua ja hieman epäselvät aseoptiot muutamalla yksiköllä(joskaan tuo ei haitannut peliä). Toisessa vastaan tuli Quarrellereita ilman great weaponeita, joilla olikin great weaponit. Kolmannessa pelissä objektiivin valtasi liputon yksikkö, jolla olikin lippu. Ei itsellänikään kankaat liehuneet tuulessa kun en ehtinyt näperrellä paperilippuja armeijalleni, mutta oli minulla sentään oikeat command groupin figut ja niillä lipputangot kourassa.

Ja tottakai vastapuoli kertoi armeijansa varusteet ja avoimen sisällön ihan rehdisti pelin alussa. Kuten aimmin kirjoitin, oli omaa syytäni etten kyennyt pitämään näitä asioita mielessä vaan haksahdin uskomaan pelkkää visuaalista havaintoa. Tässä asiassa on vain sellainen periaatekysymys, että jos tietyllä paikkakunnalla pelataan vaikkapa käytännöllä "pitää olla 90% wysiwyg" tai "kunhan eturivillä on varusteet oikein" niin ulkopaikkakuntalainen voi olla vähän hukassa jos on tottunut erilaiseen systeemiin(eli toisin sanoen häntä vastaan voi saada epäreilua etua). Sataprosenttinen Wysiwyg sen sijaan on neutraali ja reilu, oli vastassa miten kaukaa tullut ihminen tahansa.
Chaoslord

Viesti Kirjoittaja Chaoslord »

Tämä nyt on vähän puskista huutelua kun en ollut itse paikalla mutta turneejärkkärin näkökulmasta maastoihin liittyen:

Nykyfabassa metsät eivä ole enää niin nihkeitä kuin edellisissä edikoissa mutta impat ja talot voivat muodostua ongelmaksi jos niitä on kentällä a)liikaa ja/tai b)ne ovat liian isoja. Jos pelaajasta tuntuu että kenttä on peliteknisesti kyseenalainen (ts. "kakka"), niin fiksua olisi ehdottaa vastustajalle ja viime kädessä järkkärille että vähän säädettäisiin kyseisen pöydän maastoja (esim. otetaan pari impaa pois yms.). Luulisin että ei kovin monella pitäs olla tuota vastaan mitään sanottavaa ellei nyt ihan bizarrosyystä vaadi muutoksia ("mun armeija räjähtää kun kentällä on yks talo, wtf lol, ottakaa se pois!!1!").
...silence...
Gilaelin
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Gilaelin »

Mithrandir kirjoitti: Kolmannessa pelissä objektiivin valtasi liputon yksikkö, jolla olikin lippu..
Mitenkään muuhun kauheasti kantaa ottamatta haluaisin kuitenkin huomauttaa, että kaikilla armeijani lipullisilla yksiköillä oli ihan konkreettisesti liput ja armeija oli muutenkin täysin wysiwyg lukuunottamatta sankareiden jousia ja bsb:n kilpeä, joista kaikista kyllä mainitsin pelin alussa ja olisin toki ollut valmis kertaamaankin kysyttäessä. Tämä siis, mikäli nyt viittasit tuolla kolmannella pelillä meidän matsiimme. =)

Mitä muuten noin kuin wysiwyg:iin tulee, niin tahtoisin ajatella että aikuiset ihmiset osaavat toimia hyvällä maulla ja maalaisjärkeä käyttäen sen kanssa. Käpylehmillä tai hc wysiwyg:llä pelaaminen eivät liene ainoat vaihtoehdot. Tyylikkäät count as:it ovat esimerkiksi omasta mielestäni ihan ok. Kaikki varmaan osaavat jälleen vetää sen rajan niiden käpylehmien ja normaalien count as:ien välille. Tai siis itse en ainakaan ole valmis vain hc wysiwyg:in takia konvertoimaan joka ikiselle sankarilleni pitkäjousta, vain sen takia että niillä sellaiset on halusin tai en. Tämä jo ihan siitä syystä, että en tahdo mennä muokkaamaan ja mahdollisesti pilaamaan henkilökohtaista nostalgia-arvoa sisältävän kasari-/ysärifigun. Vastaavasti en oleta myöskään että vastustajien varsijousikääpiöille on konvertoitu selkään jokaiselle gw:tä, koska yksikköä tuskin pelataan joka ikinen kerta samalla buildilla ja jälleen selkään heitetyt kahdenkäden kirveet saattaisivat näyttää jonkun mielestä oikeasti vaan hoopoilta. Toki siis hyvä lähtökohta on olettaa, että armeijassa yksiköillä todella on varustus, joka figuilla on ja command groupit ovat näkyvillä, mutta tietyn pisteen jälkeen yksityiskohtien viilaus ja täydellisen wysiwyg:in hakeminen alkaa mennä imo työ/hyöty-suhteeltaan negatiivisen puolelle. Tämän takia toimivassa pelissä pelaajat kykenevät kommunikoimaan toistensa kanssa ja kysymään varauksetta epäselvissä tilanteissa, mitä tapahtuu, kenelle ja missä, jotta ongelmia ei synny. Toki tässäkin on kysymys kulttuurieroista, mutta lähtökohtaisesti minusta on kohtuutonta odottaa että toisessa peliympäristössä pelaavat ihmiset noudattaisivat wysiwyg:iä sillä intesiteetillä, mitä ilmeisesti kommentissasi hait.
Eyes that fire and sword have seen
And horror in the halls of stone
Look at last on meadows green
And trees and hills they long have known.
wamppi

Viesti Kirjoittaja wamppi »

Go Olli L33t SUP4 H4X Mikkanen :D Oltiin kompeista mitä tahansa mieltä fakta on se, että killpointtien tulemisen jälkeen Ostiumin osallistujien määrä on joka kerta puolittunut :D Ens kerralla 5-6 pelaajaa siis messissä
"Hiekka on kivestä" + Ropecon 2012 "Mennään sitte kännissä miekkailemaan"-zewe

Palvelu on syvältä
Hyvä Pertti2 olet selvästi itsekin Yitin miehiä, puhut täyttä katteetonta paskaa.
Rune
Peliporukkavalvoja

wamppi kirjoitti:Go Olli L33t SUP4 H4X Mikkanen :D Oltiin kompeista mitä tahansa mieltä fakta on se, että killpointtien tulemisen jälkeen Ostiumin osallistujien määrä on joka kerta puolittunut :D Ens kerralla 5-6 pelaajaa siis messissä
Toivottavasti tosin se 15-16. :) Eihän se ole kuin tulla vain ja varata se viikonloppu pikku-ukkokäyttöön sen pari kuukautta etukäteen. Kyl kantsii. Ainakin jos mitä meidän ja muiden fiiliksiä tältäkin viikonlopulta pohdin, siis.

Oltiin kompeista mitä mieltä tahansa, siis. ;)
#Ostium

Rune
Peliporukkavalvoja

Moi!

Tässä on vähän jo keretty keskustellakin, joten ajattelin minäkin nyt vähän kirjoitella vähän epävirallisemmin omia, henkilökohtaisia ajatuksiani viikonlopusta.

Ensinnäkin suuri kiitos kaikille jotka tulivat paikalle. Yksi mystinen poissaolija oli, jota ei saatu puhelimellakaan kiinni lauantaiaamuna, yksi järjestäjä joutui koneiston rattaisiin viikko ennen turnausta ja pakotettiin työleirille ja yksi valitettavaakin valitettavampi droppauskeissi sattui kesken turnauksen. Tästä huolimatta saatiin (vaikkakin nippa nappa) turnaus aikaiseksi, ja ainakin minun sydäntäni lämmitti kovasti nähdä samoja vanhoja tuttuja tyyppejä taas mestoilla. Johonkin voi siis vielä luottaa tässäkin maailmassa. Eikä siis ollut ensimmäinen kerta kun pelattiin vähän intiimimmässä ympäristössä; Murtunut Peitsi (Ostium II) vuosia sitten pyöriteltiin muistaakseni kymmenellä tai kahdellatoista osallistujalla. Olisin itse tahtonut antaa Reilu pelaaja -palkinnon jokaiselle loppuseremonioihin osallistuneelle. Varsinkin tämän turnauksen ympärillä pyörineen polemiikin keskellä olisivat turnauksen pelanneet ansainneet sen. Osoittaa hyvää ihmismieltä se.

Mitä nyt itse turnauksen aikana sattuineisiin kämmeihin tulee, esimerkiksi laittomiin listoihin, en näe että ne olisivat turnausta pilanneet saati muuttaneet lopputuloksia ratkaisevasti. Vaikka Olli olisikin voittanut ensimmäisen pelinsä vain 7-3, tai vaikka tasuroinut, ei kakkospelaaja siltikään olisi päässyt tarpeeksi lähelle ykkössijaa ryöstääkseen oikeutetun voiton. Hyvin pelattu, hyvin tehty lista, hyvä ja oikeutettu voitto. Virheitä sattuu. Listojen tarkistaminen etukäteen on todella hyvä käytäntö, vaikkakin melko työläs. Mielestäni oli oikea ratkaisu että tällä kertaa näin pienellä pelaajamäärällä emme vaatineet listoja etukäteen. Hyötysuhde turnauksen volyymiin nähden olisi ollut melko pieni.

Skenaarioista ja kompeista puhuttiin taas, ja hyviä pointteja löytyi tälläkin kertaa sekä teoriassa että käytännön kautta. Yleinen konsensus oli että kääpiöt ja welffit ovat hieman altavastaavan asemassa objektiiviskenaarioissa. Tähän pyritään puuttumaan jotenkin. Yksi hauska idea mistä itse pidin oli tarjota noille armeijoille mahdollisuuksia hallita objektiiveja ilman lippuja, esimerkiksi kääpiöt sotakoneilla ja haltiat metsänhengillä. Skenaarioissa taasen tehdään taas lisää kokeiluja varmastikin. Objektiivipainotteisuutta voisi kokeilla korostaa, objektiiveista saatavien pisteiden keruuta jakaa enemmän pitkin peliä ja tarjota kentälle eriarvoisia objektiiveja. Esimerkiksi Meeting Engagementissa vastapuolen objektiiveista voisi hyvinkin saada kaksi pistettä yhden sijaan. Kolmas objektiiviskenaario voisi olla sellainen missä pelaajat itse depoavat objektiivit (esim. Storm of Magicin tapaan). Lisäksi puhuttiin 40k:n tyylisistä secondary objectiveista, joita voisi hyvinkin pohtia. Blood and Glorya sopii tarkastella taas uudestaan. Sitä nyt tosin sopii tarkastella vaikka koko loppuedikan ajan.

Minun henkilökohtainen mielipiteeni on se, että on outoa etteivät pelaajat ympäri Suomen uskalla irtautua vanhoista kaavoistaan ja kokeilla muita skenaarioita ja pelimoodeja kuin se iänikuinen battleline. Sekin toimii, ja on hauska pelata. Muiden formaattien sysääminen syrjään edes kokeilematta peliä niillä on kuitenkin hieman outoa. "Killpointit ei kuulu tähän peliin!" on argumenttina hieman ontuva. Me ollaan nyt testattu niitä parikin turnausta ja vaikka niissä onkin omat ongelmansa, on siinäkin formaatissa menty eteenpäin. Lisäksi päästiinpä juuri sanomasta tuossa turnauksen päätteeksi, että olipa muuten nopeita ja ärhäköitä pelejä. Skenaariot on selkeitä ja suoraviivaisia ja kohteet ovat jatkuvasti tähtäimessä. Ei tarvitse alkaa miettiä ja laskea että saisiko tuosta tai tuosta yksiköstä vielä viimeisellä kierroksella puolet pisteistä. Minusta se on suuntana vain positiivinen. Enemmän vaaraa ja verta pakkiin.

Omituinen on myös tämän foorumin sisäinen käyttäytymiskulttuuri. On eri asia antaa palautetta ja korjausehdotuksia sääntöihin kuin haukkua järjestelmää jota ei itse tunne tai ole valmis siihen käytännön tasolla tutustumaankaan. En ymmärrä mitä iloa sääntösetin vastustajille on siitä että meidän työtämme (myös minun henkilökohtaisesti!) pyritään lokaamaan muuten kuin sen verta, että oma mielipide tulee esille. Kaikkia ei voi miellyttää, se on yksi maailman realiteeteista. Ymmärrämme sen vähemmälläkin jos joku ei jostain syystä tahdo osallistua turnaukseen. Olemme kyllä valmiit kunnioittamaan sitä päätöstä. Vastapainoksi olisi hienoa jos voisi luottaa siihen että sitä voitaisiin kunnioittaa että tällaisia tilaisuuksia tahdotaan järjestää. Ja että jotkut tahtovat osallistua niihin. Ja että sääntösettejä voidaan kehittää, ja pelitestata. Ja että asioita (aina järjestämisestä jokaisen henkilökohtaiseen armeijanrakennukseen) voitaisiin ajatella tuttujen normien ulkopuolelta.

Suomeksi: Opetelkaa käyttäytymään. Moni huudon täyttämä viesti teki meille järjestäjinä tosi paljon hallaa näin vähän aikaa ennen turnausta.

Lisäyksenä tähän: aina ja jokaisen turnauksen jälkeen olemme ottaneet KAIKEN palautteen vastaan ja pohtineet mitkä kaikista hyvistä ideoista ja kritiikinpalaisista löytävät tiensä lopulta viimeisiin sääntöpaketteihin. En minä ainakaan sano että meillä pelataan täydellistä Warhammeria. Minusta meillä pelataan hauskaa ja viihdyttävää Warhammeria. Jos pelien jälkeen skenaarioista löytyy selkeitä vikoja niin kyllä niitä kuunnellaan.

Mielestäni pelaajilta puuttuu kokeilunhalua ja seikkailumieltä sekä harrastuksen että pelin osalta. Tämä on todella vaarallinen suunta koko Warhammer-harrastuksen osalta nykyään kun pelit kuten Warmachine ja 40K ovat selkeästi dominoivampia pelejä Suomessa. Warhammerin marginalisoituminenhan ei haittaa mitään. 40K ja WarHordes ovat todella hyviä pelejä, mitä nyt olen seurannut niiden pelailua vierestä. Warhammerin itsensä sisällä jämähtäminen toisaalta on haitta ja vaara. Ei tätä peliä saada ikinä täydelliseen tasapainoon. Siihen eivät kykene GW, ETC tai mikään muukaan. Juuri tämän takia kehitys, jatkuvuus, riskit ja avoin, kokeellinen mieli ovat Warhammerille nyt, ja ovat aina olleet, elinehto jotta HARRASTUKSEN miellekkyys säilyisi.

Loppukaneettina olen miettinyt nyt turnausta, sääntöjä, pelaajia, meitä pelaajina, peliä itseään ja harrastusta kokonaisuutena, sekä varsinkin suomalaista Warhammerin harrastajien yhteisöä välistä aktiivisesti, välistä passiivisesti jo viikon ajan, ja varsinkin kuluneiden parin päivän aikana. Mielestäni me teemme jotain oikein tämän pelin parissa. Emme tietenkään vielä kaikkea, mutta minulla ainakin on luottoa tämän suunnan suhteen. Minulle on aina ollut tärkeää harrastuksen kokonaisvaltaisuus: pelillinen, taiteellinen ja sosiaalinen puoli. Kyllä meillä joka turnauksessa näkyy vahvasti niiden kaikkien yhteensulautuman tärkeys. Eheä olo tulee minulle siitä kaikesta.

Näin koen minä, yksi turnaukseen osallistuneista
-Peetu Makkonen
#Ostium

Mithrandir

Samaa mieltä olen itsekin, Rune.

Nyt kun on tuo matkustuspuoli tullut tutuksi minulle, niin voisin varmuudella sanoa että ei tule enää tarvetta lähteä kesken turnauksen kotia jos ehtisin klo. 16.30 lähtevään linja-autoon. Kaikki armeijanikin ovat nyt siihen pisteeseen maalatut ettei niihin mitenkään voi enää yön tunteja käyttää edes viime tipassa. :)

Lupaan olla vastaisuudessa myös vähemmän valittava tapaus. Pitäisi aina muistaa vähän jäähdytellä ja ottaa etäisyyttä tilanteeseen kun on emotionaalisia traumoja tullut kokeneeksi, ennen kuin alkaa niistä avautumaan.

25mm basea käyttävät jalkaväkiarmeijat Ostiumissa eivät ole minun juttuni selvästikään, pitää tulevaisuudessa vaan vaihdella Kääpiöiden, OK:n ja VC:n välillä, tai sitten testata Goblins onlya.

Gilaelin, ne jouset tai kilvet mitä figuilta joskus ehkä puuttuu, voi laittaa niille turnauksen ajaksi vaikka sinitarralla kiinni. Jousen saa pyöriteltyä vaikka samasta sinitarrasta tai muovailuvahasta ja sitten maalattua, jos ei Green Stuffia tai sopivaa irtojousta mistään saa...

Voisin vaikka vannoa että kolmannella Glade Guard -ryhmälläsi ei lippua näkynyt vaikka sanoit niillä full commandin olevan. Ehkä se oli vain pieni viiri keihään nokassa sitten, jota ei verkkokalvolleni tallentunut(huom. olin todella väsynyt). Mutta ei se Wysiwygin puute mitään peleistäni pilannut, mitä nyt lievästi vain nosti ärtymyksen tasoa entisestään olemalla yksi negatiivinen juttu lisää. Ahtaat maastot ja Impassable Terrainin runsaus eivät olleet kenenkään pelaajan vika, ja ovathan siellä päässä kaikki tottuneetkin jo pelaamaan niiden maastojen kanssa. Minä en vain en ole, joten vika löytyy täältäpäin eikä Joensuusta.

Itsekin sanoin juuri tuota että on kenties kohtuutonta vaatia ihmisiä käyttämään erilaista Wysiwygiä kuin mihin ovat tottuneet. Mutta asiaa voi katsoa niinkin, että te Joensuussa vaaditte muualta tulevia käyttämään sitä erilaista Wysiwygiä kuin mihin ovat tottuneet. Tästä syystä täysi Wysiwyg on neutraali ja reilu kaikkia kohtaan, siinä ei jää mitään arvailun eikä muistamisen varaan vaan yhdellä vilkaisulla voi todeta mitä varusteita yksiköllä on päällänsä ilman että sitä tarvitsee missään vaiheessa edes kysyä toiselta. Tästä syystä oma armeijani on aina täysin Wysiwyg, vaikka joskus se tarkoittaakin sitä että jokin yksikköni saattaa jäädä ilman jotain command groupin jäsentä jne.

Pelin alussa kun sanon että armeijani on Wysiwyg, niin ei tarvitse mitään sen kummemmin esitellä, kunhan velhojen levelit ja lorevalinnat tulee selviksi. Konvertoiduista figuista toki pitää joskus aina selventää mikä yksikkötyyppi on kyseessä.

Kukaan missään päin maailmaa ei voi mennä sekaisin taikka ymmälleen yksikön varusteista, jos ne ovat Wysiwyg. Ihan sama vaikka pelaisivat peliä kiinan kielellä.

Magneetteja käytetään nykyään figuskenessä myös luovemmin ja enemmän kuin koskaan aiemmin. Minullakin on Ogreillani jokunen magneetti käytössä, joilla voin vaihtaa esim. Mournfang -ryhmäni aseistusta Great Weaponeista Hand Weaponiin & Shieldiin. En itse osaa figuja porailla ja konvertoida tällä lailla, muttei tarvitsekaan, Sotavasaran kautta löytyy runsaasti ihmisiä joille pikkurahalla voi antaa figuja työstettäväksi jos ei lähipiirissä sellaisia ole.
Lord of Carcassonne

Viesti Kirjoittaja Lord of Carcassonne »

Runen teksti oli osuva vaikka kuuluinkin niihin jotka kritisoi turnaus pisteytystä.

Olen siinä mielessä samaa mieltä että pitää kokeilla kuitenkin erilaisia pisteytys juttuja mutta ite en lämmennyt siitä että 199pointsin tai sen alle olevasta saisi puhtaan "0" jos sen tuhoo. Jos kill pointteja annetaan niin se pitää antaa kaikesta olipa pistekoko mikä vain yksiköllä. En muista missä oli tälläinen pisteytys mutta kill pointteja joskus sai yksikön piste costin mukaan. 100pts tai alle sai yhden, 101-200 sai 2 jne. Mutta aion seurata jatkossa millaisia saatte aikaan ja katson asiaa uudelleen. Se etten päässy tulemaan oli taloudellisesta puolesta jonka vuoksi en Conklaaviinkaan loppujen lopuksi mennyt.Mutta jos kill pointteja haluatte jatkossa käyttää niin se on ok kunhan ei ole liikaa sellaisia että toinen voi laskelmoida pärjäämisensä etukäteen.

Mutta tosta warhammerin tulevaisuudesta ja sen mielekkyydestä täytyy sanoa että sen jälkeen kun ETC pönkitti itsensä turnaus skeneen niin armeijoiden vapaa rakentaminen lähes loppui. Mun kaveri joka on GW:n jälleen myyjä sanoi että Faba on tulossa GW:n kakkos peliksi jatkossa koska se ei enään myy niin hyvin kuin 40k. Syy osittain on ETC joka ei anna vapaasti rakentaa armeijoita jolloin GW:n tiettyjen tuotteiden myynti laski roimasti. Tiedän että olette useat erimieltä mutta se on yksi tosi fakta tällä hetkellä. Sitten on armeijoita kuten Bretit ja wood elvesit joille ei ole uutta kirjaa siunaantunut pitkään aikaan eikä ole edes faqutettu päivitettyjä pistehintoja nykyisille yksiköille jne.

Mustakin warhammer on hieno peli ja sitä olisi mukava pelata mutta pelaajilta ei kuitenkaan saa riistää kirjan antamia mahdollisuuksia millään ETC tyyppisillä kompeilla jotka suosii pitkässä juoksussa jotain ja toista taas ei vaan potkii oikein kunnolla kasseille.Ite olen rakastanut fabaa siitä lähtien kun aloitin figuharrastuksen mutta nyt kun etenkin Bretit tuntuu olevan niitä vanhan Necron codexin kaltaisessa tilassa niin mielekkyys fabaan on kadonnut ja 40k on vastannut paremmin mielialaan(vaikka 40k:ssa turpiin tuleekin 70% peleistä niin ei se peliä heikennä). Pitkään oli myös se että fabassa spessuja ei sallittu Tecliksen takia. Noh, ens kuussa tulevassa kirjassa tecklis on niin kallis että muuten spessut voi jo salliakin kuin nyt on käynyt.Ite olen niitä harvoja jotka täällä myöntää rakastavansa kompitonta fabaa yli kaiken. Siksi pelailen sitä mieluummin.

Mutta pyydän kuitenkin henkilökohtaisesti Ostiumin järjestäjilä anteeksi jos olen aiheuttanu pahaa mieltä kommenteilla. Tiedän että olette tehneet loistavaa työtä ja toivon että sama jatkuu myös jatkossa. Ne kommentit mitä olen kuullut muilta turnaus järjestelystä niin siitä iso plussa ja papukaija merkki päälle :) .
Warhammer The Old World Alkaen 13.4.2024.
Bretonnia V/T/H 1/0/2

Warhammer Armies Project (1.8.2023 lähtien)
Bretonnia V/T/H 5/2/7
Nippon (Kun armeija on valmis) V/T/H 0/0/0
Scumboogie

Viesti Kirjoittaja Scumboogie »

Lord of Carcassonne kirjoitti:Mun kaveri joka on GW:n jälleen myyjä sanoi että Faba on tulossa GW:n kakkos peliksi jatkossa koska se ei enään myy niin hyvin kuin 40k. Syy osittain on ETC joka ei anna vapaasti rakentaa armeijoita jolloin GW:n tiettyjen tuotteiden myynti laski roimasti. Tiedän että olette useat erimieltä mutta se on yksi tosi fakta tällä hetkellä.
Lähdettä? En ole perillä mistään tilastoista, mutta väitän että ETC-kompit eivät ole niin voimakas tekijä GW:n myynnin tuotoissa että sitä voidaan pitää minään merkittävänä tekijänä myynnin heikentyessä universaalisti.
Palmus

Viesti Kirjoittaja Palmus »

Varsinkaan kun ETC on kuitenkin vaan eurooppalainen juttu. Muualla maailmassa ketään ei sitten eurooppalaisten komppihölmöilyt kiinnostakkaan.
Mithrandir

Olen seurannut Pohjois-Amerikan peliskenen kehittymistä ja kyllä sielläkin on laaja alue jolla käytetään ETC:tä. Kasvussa se sielläkin vaan on, ja meinasivat jo järjestää virallisen "American ETC tournament" -tapahtumankin, kunnes osoitin että te jenkit olette nyt aika pöljiä taas ja miettikääpäs tuota nimeä vähäsen tarkemmin. Kai ne sitä edes vähäsen muutti, toivon mukaan. :S

Siellä kuiteskin on useampikin kuin yksi laajan mittakaavan turnaus jossa pelataan ETC:tä säännöllisesti. Siis näitä 100+ ihmisen turnauksia.

Eurooppa mukaanlukien sanoisin että ETC-pelaajia on tuhansia maailmalla, jos ei vieläkin isompaa joukkoa. Kyllä siitä täytyy kymmenien miljoonien heilahtelut myyntiin tulla, jos ei satojen.

Enempi GW:n tuotteiden myyntiin taitaa siltikin joku Cruddace ja Matt Ward vaikuttaa negatiivisesti kuin mikään turnauskomppi. Ja sitäkin enemmän GW:n hinnoittelupolitiikka.
Scumboogie

Viesti Kirjoittaja Scumboogie »

Mithrandir kirjoitti:Enempi GW:n tuotteiden myyntiin taitaa siltikin joku Cruddace ja Matt Ward vaikuttaa negatiivisesti kuin mikään turnauskomppi. Ja sitäkin enemmän GW:n hinnoittelupolitiikka.
Tsing!

Mielenkiintoista kyllä kuunnella pointteja ETC-komppien aiheuttavan miljoonatappioita GW:lle. Turnauspelaajat joka tapauksessa ostavat figuja lähinnä siihen parhaaseen kokoonpanoon, joten pahimmat tappiot GW:lle taitavat tulla tuosta 40/450 -kompista. Olisihan se kivaa katsella sadan orjan lauttoja, täytyy myöntää.
smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Mithrandir kirjoitti:Eurooppa mukaanlukien sanoisin että ETC-pelaajia on tuhansia maailmalla, jos ei vieläkin isompaa joukkoa. Kyllä siitä täytyy kymmenien miljoonien heilahtelut myyntiin tulla, jos ei satojen.
Tuhansista pelaajista et saa kymmenien miljoonien heilahtelua, elleivät pelaajat jätä käyttämättä tuhansia euroja per nuppi. Esim 500€ kertaa 5000 pelaajaa on vasta 2.5M€ menetystä. Ilman ETC -komppia harva käyttäisi vuodessa vaikkapa sen 500€ enemmän nappuloihin. Enpä usko että se komppi kovin paljon heiluttelee hankintoja.

Faba on hyvä, ETC komppi on hyvä, turnaukset on hyviä, mutta ajanviettomahdollisuuksia on vaan paljon. GW menestyy joka tapauksessa taloudellisesti hyvin.

Toivottavasti Border Patrol komppi ei yleisty ja aja GW:tä konkurssiin, siinä on ensinnäkin pienemmät armeijat ja tiukemmat yksikkörajat. Esim Hydralla ei saa pelata ollenkaan. En tahtoisi GW:n hitmaneja ovelle pesismailojen kanssa kertomaan mitä mieltä he asiasta ovat :)
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Cactuscheff

Viesti Kirjoittaja Cactuscheff »

Turnaus pelattu ja kotiin palattu pokaalin kanssa. Demonit saivat vihdoin ensimmäisen tunnustuksensa maaluksellisista arvoista, toisaalta valmista ei ollut vieläkään, joten ihmettelen olivatko ne nytkään palkinnon arvoisia. Alan maalaamaan heti kunhan saan tämän viestin kirjoitettua:). Toisaalta oikeasti valmista tulee todennäköisesti vasta kymmenvuotis-Ostiumiin. Hieman hämmentävästi loppusijoitus oli toisena vaikka voitin vaan yhden pelin, only in Ostium:).

Kiitoksia kaikille loistavan viikonlopun järjestelyyn jollakin tavalla osallistuneille, sekä vaan meille jotka tulivat nauttimaan valmiiseen pöytään asettumista. Erikoismainita menköön tällä kertaa Ollin telttailevalle mannejunalle, hetkenä jonka tulee varmaan muistamaan pitkään:).

En nyt haluasi mennä liian pitkälle tähän keskeytysgateen tai komppimustaamiseen, mutta annetaan nyt muutama vähäarvoinen vinkki tai mielipide josta kenenkään ei ole syytä pahoitaa mieltänsä. Maastoista vinkuminen jälkikäteen foorumeilla ei mielestäni ole se paras aika. Pelasin viikonlopun aikana viidellä pöydällä seitsemästä(?), ja joka kerta päästiin vastustajan kanssa pelin alussa sopuun siitä mikä on mahotonta ja mikä vaan vaarallista maastoa. Ainakaan omat 25 senttiä leveät hordeni eivät koskaan juuttuneet aloitusalueelle, vaikka pariin otteeseen tuli kirottua metsien erikoissääntöjä.

Killpointit ei ehkä edelleenkään ole paras idea vaikka eivät ne koko peliä rikokkaan. Pari parannusehdotusta olisi. Linja siitä mikä on vaan höttöä josta pistettä ei tarvisikaan saada ja yksikköön jolla on oikeasti pelillistä merkitysta pitäisi saada määriteltyä paremmin. Hirveemmin eri armeijakirjoja tutkimatta sanoisin sen kulkevan jossain 80 pisteen tienoilla, tuohon hintaa pitäisi saada viisi mitä lie fast cavalrya tai yhden heikomman vankkurin tai yksittäisen möllin redirrectaamaan juttuja ja tekemään itsemurhaiskuja. Siitä kalliimista jutuista voisi sitten antaa vaikka puolikkaan pisteen vaikkapa tuohon tällä hetkellä olevaan 150 pisteen rajaan asti.

Toinen ehkäpä parempi idea, jonka Runekin jo myönsi olisi objektiivien selkeä painottaminen. Mun puolesta voitaisiin pelata vaikka neljä peliä viidestä, miksei vaikka jokaista puhtaasti objektiiveistä, olisi ainakin erillaista. Samaten komppaan lisäpainoa vastustajan puolen objektiiveihin etteivät pelit degeneroidu omalla depolla istumiseen. Vastustajan kenraalin ja BSB:n tai vaan sankareiden tappamisesta voisi sitten antaa vähän lisäpisteitä. Kääpiöille ja Puskatontuille pitäisi antaa sitten jotain siimaa, jos edellytetään lippua objektiivin valtaamiseen. Toisaalta kääpiöiden tuominen puhtaaseen objektiiviturnaukseen saattaisi olla sitten ihan omasta masokismintasosta kiinni.

Voitte pistää vaikka ensi turneen komppivedoksen joskus kesällä Sotuun näytille. Voitaisiin sitten antaa taas ennakkopalautetta. joka toivottavasti keskittyisi tällä kertaa kokonaisuuden arviointiin pelien pohjalta eikä puhtaaseen huuteluun, miten tietyllä listalla, jota kukaan ei koskaan tule maalaamaan, voi rikkoa koko kompin. Mutta vielä kerran kiitos hienosta viikonlopusta.
Mikään ei motivoi niin kuin vittuilu.
Mithrandir

Joo, minun peleissäni ei ollut mitään vaihetta alussa missä oltaisiin maastoista sovittu. Sitten kesken pelin tuli jotain kommenttia jotta "me viime pelissä sovittiin että tuokin maaston base on impassablea" ja sitten yksikköni jäi sen eteen jumiin loppupeliksi... Teki mieli luovuttaa peli jo siinä vaiheessa mutta viimeisille turneille kuiteskin sitten väännettiin, lopputuloksen ollessa yhä se 10-0 joten ei ollut peleissä oikein mitään järkeä. Olin vaan yksinkertaisesti niin väsynyt, etten pystynyt puoliani pitämään. Ei tullut edes mieleen että voisin ehkä käydä järkkäreille sanomassa maastoista jotakin, aimmissa turnauksissa olen muistaakseni kyllä protestia esittänytkin. Ensi kerralla valmistaudun ja varustaudun paremmin. :)

Ja sillä minun pöydälläni taisi olla eniten maastoa kaikista niistä pöydistä. Varmaan ikävä lieveilmiö siitä, kun pöytiä oli tällä kertaa aiempaa paljon vähemmän ja järjestäjät varmaan halunneet hienoa ja rakkaudella rakentamaansa maastoa esille tuoda. Kyllähän se Ostiumissa aina hienon näköistä on. :)

Enkä muistele yhtään pahalla tätäkään turnausta, paljon pahempaakin on tullut koettua pitkän turnausuran aikana. :D
Agrem

Viesti Kirjoittaja Agrem »

Hei,

kiitoksia paljon turnauksesta järjestäjille, vastapelureille ja muille osanottajille! Trolleja ei näkynyt laudalla eikä sen vieressä eli mukavaa oli koko reissun ajan. Pelit menivät sammakkokätyreillä vähän miten menivät, osaksi senkin takia, että en ollut aivan tyytyväinen omaan listakokoonpanooni ja loput olivat sitten omaa osaamattomuutta. :D

Heitän nyt vielä itsekin muutaman mielipiteen tähän viestiketjuun palautteeksi. Ensin kuitenkin haluaisin sanoa, että todella hyvä puheenvuoro Runelta muutama viesti ylempänä. Mielestäni on aivan oikeutettua turnausjärjestäjänä sulkea korvansa ja hieman jopa vetää niitä virtuaaliherneenpalkoja nenäänsä pelkästä komppien lyttäämisestä. Kritiikkiä tottakai saa ja pitää esittää, muutenhan ei mitään kehitystä tapahdu. Toisaalta kuitenkin pelkkien porsaanreikien etsiminen kompista ja niistä valittaminen ei johda mihinkään. Tästä syystä myös niitä kehitysehdotuksia näihin ongelmakohtiin pitäisi osata esittään trollittelun ohella. Myönnän kyllä itsekin, että Ostiumin komppipaketissa on mielestäni muutamia suuria ongelmakohtia, mutta ei mikään muukaan komppipaketti ole täydellinen ja en nyt tältä istumalta osaa sen ihmeempiä parannusehdotuksia esittääkään. Mutuillaan kuitenkin hieman...:

Objektiiviskenaariot mielestäni kaipaisivat hieman viilausta. Ensinnäkin skenaario, jossa on neljä eri objektiivia, voisi toimia huomattavasti paremmin battleline tyylisenä deploymenttina tai vaihtoehtoisesti objektiivit voisi sijoitella hieman toisin. Tällä hetkellä objektiivit jotka ovat "syvällä" vastustajan deploymentilla ovat lähes saavuttamattomissa mikäli ei halua uhrata omaa "syvää" objektiiviaan ja näinollen pelit jäävät usein 5-5- tai 6-4 lopputulokseen. Mikäli kuitenkin saa kaapattua tämän objektiivin pelin kuva ja lopputulos päättyy todennäköisesti massacreen. Tämä johtaa 7-3 ja 8-2 tulosten katoamiseen ja skenaario muuttuu luonteeltaan turhan tasurihakuiseksi.

Myös watchtower kaipaisi hieman muokkausta. Toissakertaisesta oltiin kuitenkin jo päästy parempaan suuntaan kun pisteitä jaettiin parillisten kierrosten lopussa eikä alussa. Ongelmakohtana näen kuitenkin vielä deploymentin. Watchtower on nimensä mukaisesti tarkoitettu pelattavaksi tornin valtauksena. Turnauksessa ei kuitenkaan montaa tornia tai taloa nähty tässä roolissa, välillä keskiobjektiivina ei oikeastaan ollut mitään. Pelin alussa roll-offin voittanut saa haltuunsa keskiobjektiivin ja saa laittaa sinne max 20 kokoisen core-yksikön. Tämä yksikkö on mielestäni kuitenkin liian helppo lyödä pois objektiivilta heti toisella tai välillä jopa ensimmäisellä vuorolla (poislukien wocin warriorit) kun vastustaja saa _aina_ aloituksen. Roll-offin voittajalle ei käytännössä ole tarjolla mitään, sillä hyökkääjä saa lisäksi vielä valita puolen ja harvemmin sitä omaa lipullista yksikköä haluaa heti pelin alussa uhrata. Ratkaisuksi voisin ehdottaa joko yksikkökoon rajoituksen kasvattamista tai jonkinlaista bonusta puolustajalle. Kenties mahdollisuus ryöstää aloitus 5+ tai heitetään normaalisti aloittaja? Varmaan itse keksitte lisää vaihtoehtoja.

Monien inhokin blood-and-gloryn paluun haluaisin kyllä itse vielä nähdä. Mielestäni onnistuneempi skenaariovariantti teiltä kuin nämä objektiivipainotteiset. Sunnuntaina ennen lähtöä juteltiin Tonin kanssa myös mahdollisesta tiimiturneesta, tämä voisi olla myös hyvä kokeilu Ostiumin monivuotiseen historiaan ja ainakin itse ottaisin osaa kyseiseen tapahtumaan mikäli vain omat aikataulut antavat periksi.

Kiitokset tosiaan vielä kaikille tapahtumasta ja nähdään ensi kerralla!
-Jesse
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Turnaukset”