"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Escalation, Stronghold Assault ja tulevat lisäsäännöt

Warhammer 40.000 -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
Hammerheart

Re: Escalation, Stronghold Assault ja tulevat lisäsäännöt

Viesti Kirjoittaja Hammerheart »

Lord of Carcassonne kirjoitti:Pahoittelen että kärjistin mutta olen itsekin turnausjärjestäjä ja tunnen joitakin (nimeltämainitsemattomia henkilöitä vuosien takaa) turnausjärjestäjiä joille math-hammerin harrastaminen oli kaikki kaikessa ja ovat sanoneet että math-hammerilla katsovat komppinsa turnauksiin. Liian kovat karsitaan rajulla kouralla. Sä näet että olen huono pelaaja koska en harrasta math-hammeria? Se olkoon sun mielipide ja kaikilla on siihen oikeus olipa positiivinen tai negatiivinen).
Kirjoitanko mä jotenkin tosi epäymmärrettävästi? Ihan totta, usko pois, sä suoritat todennäköisyyslaskentaa ("mathhammeria") kun pelaat. Koko peli perustuu siihen. Sä laitat ne kovat lähimyllyttäjät lähimyllyttämään, koska tällöin saat todennäköisesti enemmän aikaan kuin ampumalla niillä pistooleilla. Noin niin kuin keskimäärin - toki tulee vastaan tapauksia joissa pitää tehdä toisin, koska - *rummunpäristystä* - todennäköisyys siinä tilanteessa sanoo, että kannattaa tehdä toisin. Et ehkä tee sitä tietoisesti, mutta kyllä teet, koska muuten et tätä peliä oikeasti voi pelata. Ja kasuaalisuus tai hardcore ei liity tähän mitenkään. =)
Hammerheartille sen verran että ite pelaan paljon impulssin vallassa jolloin olen raketeilla tuhonnut myös lantikoita :). Se vei aikaa mutta sitäkin on tehty.Taulla noita lascannoneita tuskin on vai onko? Olen tau pelaaja ja en ole nähnyt yhtäkään lascannonia mun listassa. Sillä pärjätään mitä on kun kerran broadsidejen rail aseetkaan ei enään ole S10 aseita. Ja voi poika, et ole viel nähnyt mitään mitä mun peleissä on käynyt ja niissä todennäköisyyksillä ei ole ollut mitään virkaa. kyl silleenkin on käynyt että 3 pathfinderia voitti 20 hormagaunttia lähiksessä ja sai kiinnikin XD.
Mutta ammutko mieluummin ensin raketit lantikkaan ja sitten vasta lascannonit? Et taida. Ja et taida lähteä suinpäin rynnistämään kentän poikki pathfindereilla suorinta reittiä kohti lähitaistelua niitä gauntteja vastaan. Nyt puhut poikkeuksista, et siitä mitä normaalisti tapahtuu. Eli toisin sanoen, todennäköisyyksistä.

Tietenkään todennäköisyydet ei kerro mitä tapahtuu joka kerta. Ei se jättiTzemoni oikeasti kuole 162 lascannon shottiin, vaan esmes 150:een tai sitten vaatii 200. Mutta jotta näistä asioista voi keskustella, pitää jotenkin perustella asiat. Muuten tulee tuommoista huutelua ja joku lähtee oikeasti yrittämään niillä lascannoneilla sitä alas. Onnaahan se varmaan kerran kahdestakymmenestä pelistä vaikka, mutta sitten loput häviää. Oliko se nyt sitten hyvä neuvo? Sen sijaan jos hahmottaa, että se on hölmöä lähteä sitä lascannoneilla ampumaan vaan mieluummin ampuu niillä se Soulgrinderit, niin menee jo paljon paremmin. =)

Olen minäkin kuitenkin figupelejä vääntänyt pitkälti yli 20 vuotta pääasiallisena harrastuksenani - kyllä mäkin olen hassuja heittoja nähnyt. Ihan niin kuin todennäköisyydet sanoo. Koska jos ei sanoisi, niin niissä heitoissa ei olisi mitään "hassua", vaan olisi ihan normaalia, että jossain pelissä toinen pelaaja ei vaikkapa osu kertaakaan yhtään millään.

Ja, "poika", oletko ihan rehellisesti sitä mieltä, että se onko Taulla lascannoneita vai ei liittyy jotenkin johonkin sanomaani, "poika"? Vai haluatko ihan oikeasti, että en sano "lascannon", vaan sanon "lascannon tai dark lance tai bright lance tai railgun tai meltagun tai mikä ikinä" koska muuten ei voi millään extrapoloida mitä mahdoin tarkoittaa? =)
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
Lord of Carcassonne

Viesti Kirjoittaja Lord of Carcassonne »

Hammerheart kirjoitti:
Lord of Carcassonne kirjoitti:Pahoittelen että kärjistin mutta olen itsekin turnausjärjestäjä ja tunnen joitakin (nimeltämainitsemattomia henkilöitä vuosien takaa) turnausjärjestäjiä joille math-hammerin harrastaminen oli kaikki kaikessa ja ovat sanoneet että math-hammerilla katsovat komppinsa turnauksiin. Liian kovat karsitaan rajulla kouralla. Sä näet että olen huono pelaaja koska en harrasta math-hammeria? Se olkoon sun mielipide ja kaikilla on siihen oikeus olipa positiivinen tai negatiivinen).
Kirjoitanko mä jotenkin tosi epäymmärrettävästi? Ihan totta, usko pois, sä suoritat todennäköisyyslaskentaa ("mathhammeria") kun pelaat. Koko peli perustuu siihen. Sä laitat ne kovat lähimyllyttäjät lähimyllyttämään, koska tällöin saat todennäköisesti enemmän aikaan kuin ampumalla niillä pistooleilla. Noin niin kuin keskimäärin - toki tulee vastaan tapauksia joissa pitää tehdä toisin, koska - *rummunpäristystä* - todennäköisyys siinä tilanteessa sanoo, että kannattaa tehdä toisin. Et ehkä tee sitä tietoisesti, mutta kyllä teet, koska muuten et tätä peliä oikeasti voi pelata. Ja kasuaalisuus tai hardcore ei liity tähän mitenkään. =)
Hammerheartille sen verran että ite pelaan paljon impulssin vallassa jolloin olen raketeilla tuhonnut myös lantikoita :). Se vei aikaa mutta sitäkin on tehty.Taulla noita lascannoneita tuskin on vai onko? Olen tau pelaaja ja en ole nähnyt yhtäkään lascannonia mun listassa. Sillä pärjätään mitä on kun kerran broadsidejen rail aseetkaan ei enään ole S10 aseita. Ja voi poika, et ole viel nähnyt mitään mitä mun peleissä on käynyt ja niissä todennäköisyyksillä ei ole ollut mitään virkaa. kyl silleenkin on käynyt että 3 pathfinderia voitti 20 hormagaunttia lähiksessä ja sai kiinnikin XD.
Mutta ammutko mieluummin ensin raketit lantikkaan ja sitten vasta lascannonit? Et taida. Ja et taida lähteä suinpäin rynnistämään kentän poikki pathfindereilla suorinta reittiä kohti lähitaistelua niitä gauntteja vastaan. Nyt puhut poikkeuksista, et siitä mitä normaalisti tapahtuu. Eli toisin sanoen, todennäköisyyksistä.

Tietenkään todennäköisyydet ei kerro mitä tapahtuu joka kerta. Ei se jättiTzemoni oikeasti kuole 162 lascannon shottiin, vaan esmes 150:een tai sitten vaatii 200. Mutta jotta näistä asioista voi keskustella, pitää jotenkin perustella asiat. Muuten tulee tuommoista huutelua ja joku lähtee oikeasti yrittämään niillä lascannoneilla sitä alas. Onnaahan se varmaan kerran kahdestakymmenestä pelistä vaikka, mutta sitten loput häviää. Oliko se nyt sitten hyvä neuvo? Sen sijaan jos hahmottaa, että se on hölmöä lähteä sitä lascannoneilla ampumaan vaan mieluummin ampuu niillä se Soulgrinderit, niin menee jo paljon paremmin. =)

Olen minäkin kuitenkin figupelejä vääntänyt pitkälti yli 20 vuotta pääasiallisena harrastuksenani - kyllä mäkin olen hassuja heittoja nähnyt. Ihan niin kuin todennäköisyydet sanoo. Koska jos ei sanoisi, niin niissä heitoissa ei olisi mitään "hassua", vaan olisi ihan normaalia, että jossain pelissä toinen pelaaja ei vaikkapa osu kertaakaan yhtään millään.

Ja, "poika", oletko ihan rehellisesti sitä mieltä, että se onko Taulla lascannoneita vai ei liittyy jotenkin johonkin sanomaani, "poika"? Vai haluatko ihan oikeasti, että en sano "lascannon", vaan sanon "lascannon tai dark lance tai bright lance tai railgun tai meltagun tai mikä ikinä" koska muuten ei voi millään extrapoloida mitä mahdoin tarkoittaa? =)
Voi olla että olen ymmärtänyt väärin (Ei olisi eka kerta XD ) eli kai sitä sitten math-hammeria on kerran pelattu. Pahoittelen omaa mokaa. Kirjoitit selvästi mutta olen ite välillä sellainen puupää =D .
Toi vika juttu pisti mut sekaisin XD . Oli miten oli. Pysyttäisiinkö aiheessa,kiitos?

Mites oletteko muuten kokeillu noita dataslateja mitä on julkaistu?
Warhammer The Old World Alkaen 13.4.2024.
Bretonnia V/T/H 1/0/2

Warhammer Armies Project (1.8.2023 lähtien)
Bretonnia V/T/H 5/2/7
Nippon (Kun armeija on valmis) V/T/H 0/0/0
Meganiikko

Viesti Kirjoittaja Meganiikko »

Ammuin kyllä itseäni aika kivasti jalkaan kun tuossa lauantaina pelasin kaaosta vastaan ja otin 600pts edestä fortifikaatioita (bunkkeri, WoM def line, strongpoint, magos machine spirit, 6x tanglewire, 3x barricades etc etc)
ja kaaos oli vähän niinkun "nättiä" ja ajo land raiderilla tanglewiren yli, kalkkuna liekitti porukat ulos siististä linjasta defence linen sisältä ja terminaattorit tuhos bunkkerin niin nätisti että sisällä olleisiin kaartilaisiin tuli 8D6 S 6 ap - hittiä
(41 hittiä) ja typhuksen nova blastit sano :D kun se tappoi komentoryhmän coverista.

Ainiin. Ainoa joka selvisi hengissä oli riptide. Joka tappo porukkaa kuin heinää ja seuraavassa pelissä tappo ekalla vuorolla 10 CSmariinia joilla täydet upgraded (mark of nurgle? Night fighting? Cover? Power Armor? Ha! Ion Accelerator nova charge BOOM!)
ja sitten 4 nurglin swarmia, kalkkunan (interceptorilla) ja 2 obliteratoria seuraavilla vuoroilla.
Viimeksi muokannut Meganiikko, Su 16.02.2014 21:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Ferrus, your beard needs a shave." -Fulgrim
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Lord of Carcassonne kirjoitti:
Hammerheart kirjoitti:

Voi olla että olen ymmärtänyt väärin (Ei olisi eka kerta XD ) eli kai sitä sitten math-hammeria on kerran pelattu. Pahoittelen omaa mokaa. Kirjoitit selvästi mutta olen ite välillä sellainen puupää =D .
Toi vika juttu pisti mut sekaisin XD . Oli miten oli. Pysyttäisiinkö aiheessa,kiitos?

Mites oletteko muuten kokeillu noita dataslateja mitä on julkaistu?
Ystävällisenä tyyliopastuksena : jos lainaat edeltävää tekstiä, ei ole tarpeen lainata sitä koko viestiä. Näyttää dorkalta, jos kommentti on paljon lyhyempi kuin lainaus :)
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Lord of Carcassonne

Kiitos smaxx, otetaan neuvosta kiinni :)
Bretonnia V/T/H 1/0/2

Bretonnia V/T/H 5/2/7
JarkAira

Viesti Kirjoittaja JarkAira »

Suosittelisin lukaisemaan Las Vegas Openin järjestäjän pohdintaa tapahtumaan osillistuneille teetätetyn kyselyn tuloksista. Vaihdoin muutaman sähköpostin Reecen kanssa turnauksen jälkeen ja kyselin tuosta 2++ rerollin nerffistä saadusta palautteesta ja mitä aikovat tehdä LoWien kanssa. Reece postasi sitten laajemmin aiheesta BoLSiin.

http://www.belloflostsouls.net/2014/02/ ... s.html?m=1

Tuossa kyselyssä oli kysäisty mm. LoWeista turnauskäytössä ja viimeisimmässä kyselyssä 40% vastusti LoWeja, joka eroaa reippaasti parin kuukauden takaiseen kyselyyn, jossa 90% vastusti LoWeja turnauksissa.

Vastaavanlainen tipahdus vastustamisessa oli tapahtunut formationeiden osalta, eli enää vain 30% ei halua niitä missään muodossa turnauksiin. Samoin oli käynyt myös Forgen sääntöjen osalta, joita vastustaa enää 27,5%.

Osallistujat olivat pitäneet myös sääntökirjasta poikkeavista skenaarioista (80%) ja suurin osa haluaa pitää 2++ re-rollattavan invun nerffauksen käytössä jatkossakin. Puolet hyväksyisi lisää tasapainon kannalta välttämättömiä sääntömuutoksia (siis ei listakomppeja, vaan sääntömuutoksia) ja 30% ei välitä asiasta, kunhan tietää ne etukäteen.

Kiteytettynä LoWien ja uusien juttujen vastustamisessa tuntui olevan kyse lähinnä äänekkään vähemmistön touhuamisesta, joka muutti myös yleistä mielipidettä negatiiviseksi ennen yhdenkään LoWin kentälläoloa. Jo nyt parin kuukauden jälkeen eivät tunnu enää niin antikristukselta kuin julkaisun alla.

Vastaavasti tuo 2++ rerollattava tarvinnee jotakin, kuten D-Aseita tai sitten nerffauksen D-aseiden ollessa kiellettyjä. Toinen tekijä tasapainottamisessa ovat monipuoliset skenaariot, joissa on useampi tapa voittaa.

Vaihtelu tuntuu olevan myös turnauspelaamisessa pelikokemuksen kannalta positiivinen asia, joten vaihtelevia skenaarioita kannattaa suosia, kuten myös uusien yksiköiden ja formationeiden sallimista.

Eli ei siis kannata mennä perä edellä puuhun ja kieltää kaikki uudet jutut ennen niiden kokeilua.
7. edikan pelit:
IH 8W/1T/3L | Skitarii 3W/0T/1L | Cult Mechanicus 2W/0T/0L|
IH+INQ 24W/2T/9L | IH+Ski+CM 6W/0T/2L | Ski+CM 4W/0T/0L|
Orks 4W/1T/9L | Muut 7W/2T/13L|
shiwan

Viesti Kirjoittaja shiwan »

Kokeillahan pitää kaikkea. Kuitenkin, sillä sekunnilla kun on havaittavissa että jokin on överiä niin nerffi- tai bannivasara pitää pistää heilumaan.
It's really, really easy to see a complaint that you don't happen to agree with, and imbue it with a whole lot more emotion than is actually present.
Morrslieb

Viesti Kirjoittaja Morrslieb »

Knight codexin spoilauksia katsellessa jouduin toteamaan etteivät ne näyttäisi olevan pelinrikkojia, toistaiseksi. Muista super heveistä en mene sanomaan.
Stronghold assault tuo hieman lisää mahdollisuuksia kivaan peruspeleissä, etenkin superhevian kanssa. Voin jo kuvitella nihdin murtamassa linnoituksen muureja jalkaväelle.
Sitä saa turnauksenjärjestäjät sitten pohtia heiluuki bännivasara vai ei.
I am who I pretend to be
Darius

Viesti Kirjoittaja Darius »

Ei sinänsä mitenkään liian yllättäviä noi tulokset äänestyksissä, edikan releasen aikanahan oli jo puhetta että allyt ja fortificaatiot molemmat saisivat täysbannit turnauksissa, mutta vastarinta muutokselle pieneni hyvin nopeasti. Vähän yllättävää tuo mielipiteen muutoksen nopeus, ilmeisesti ne isot lelut kuitenkin innostaa ihmisiä, tai sitten screamerstarin jälkeen joku titaani tai superheavy tankki tuntuu pitkälti vain olankohautuksen arvoiselta. Todennäköisesti kun seuraava edikka pukataan ulos jo nyt kesällä, D-aseet saavat aivan jäätävän nerfin ja Lord of War on tosiaan osa peruspeliä. Sama tapahtui lentureilla, todennäköisesti tulee tapahtumaan superheavyillakin.

Mitä komppeihin tulee, tuollaiset sääntöviilaukset ovat kyllä kymmenen kertaa parempia kuin jotkut armeijakohtaiset lista-rajoitukset. Tosin jopa tuolla 2++x2 saven nerfilläkin seercouncil voitti turneen, ja tuolla on sentään aika paljon pelaajia, mutta tervetullut sääntömuutos on kyllä.

Ja nihdit ovat hyviä, mutta eivät tosiaan mitään game breakreita, destroyer ei ole yhtään niin pelottava kun se on kiinni melee aseessa. Lentävä Hive tyrantti devoilla ja parilla oikealla psychic powerilla pystyy ottamaan tuon alas vuorossa tai kahdessa hyvin ennen kuin ehtii heilutella sahamiekkaansa kertaakaan, ja maksaa sentään yli sata pistettä vähemmän.

Jännä kyllä katsoa tätä mihin ollaan menossa, GW tuntuu olevan raskaassa muutosvaiheessa, ehkä heikompaa voittokasvua tosiaan paikataan lisäämällä kaikki mahdollinen normipelaajien ostorangelle. Elokuussa meillä voi olla kolme uutta codexia ja uusi edikka.

Itseänikin kyllä hivelee mielikuva eteenpäin ajavasta banebladesta/shadowswordista jota flankkaa valtavat kaartikomppaniat jalkaisin, tai nihdista ajamassa samaa asiaa...tai sitten ihan rehellisesti armoured companysta, olen halunnut pelata sitä taas jonkun kaksi tai kolme edikkaa, silloin joskus sen säännöt oli GW:n sivuillakin. Forgen kamat ovat porvareille, mutta yleensä myös kerpeleen paljon kiinnostavampia kuin moment vanilla 40k:n jutut. Vielä kun saisi horus heresynkin vähän enemmän päivänvaloon.
Bep.
Lord of Carcassonne

Darius kirjoitti:Ei sinänsä mitenkään liian yllättäviä noi tulokset äänestyksissä, edikan releasen aikanahan oli jo puhetta että allyt ja fortificaatiot molemmat saisivat täysbannit turnauksissa, mutta vastarinta muutokselle pieneni hyvin nopeasti. Vähän yllättävää tuo mielipiteen muutoksen nopeus, ilmeisesti ne isot lelut kuitenkin innostaa ihmisiä, tai sitten screamerstarin jälkeen joku titaani tai superheavy tankki tuntuu pitkälti vain olankohautuksen arvoiselta. Todennäköisesti kun seuraava edikka pukataan ulos jo nyt kesällä, D-aseet saavat aivan jäätävän nerfin ja Lord of War on tosiaan osa peruspeliä. Sama tapahtui lentureilla, todennäköisesti tulee tapahtumaan superheavyillakin.

Mitä komppeihin tulee, tuollaiset sääntöviilaukset ovat kyllä kymmenen kertaa parempia kuin jotkut armeijakohtaiset lista-rajoitukset. Tosin jopa tuolla 2++x2 saven nerfilläkin seercouncil voitti turneen, ja tuolla on sentään aika paljon pelaajia, mutta tervetullut sääntömuutos on kyllä.

Ja nihdit ovat hyviä, mutta eivät tosiaan mitään game breakreita, destroyer ei ole yhtään niin pelottava kun se on kiinni melee aseessa. Lentävä Hive tyrantti devoilla ja parilla oikealla psychic powerilla pystyy ottamaan tuon alas vuorossa tai kahdessa hyvin ennen kuin ehtii heilutella sahamiekkaansa kertaakaan, ja maksaa sentään yli sata pistettä vähemmän.

Jännä kyllä katsoa tätä mihin ollaan menossa, GW tuntuu olevan raskaassa muutosvaiheessa, ehkä heikompaa voittokasvua tosiaan paikataan lisäämällä kaikki mahdollinen normipelaajien ostorangelle. Elokuussa meillä voi olla kolme uutta codexia ja uusi edikka.

Itseänikin kyllä hivelee mielikuva eteenpäin ajavasta banebladesta/shadowswordista jota flankkaa valtavat kaartikomppaniat jalkaisin, tai nihdista ajamassa samaa asiaa...tai sitten ihan rehellisesti armoured companysta, olen halunnut pelata sitä taas jonkun kaksi tai kolme edikkaa, silloin joskus sen säännöt oli GW:n sivuillakin. Forgen kamat ovat porvareille, mutta yleensä myös kerpeleen paljon kiinnostavampia kuin moment vanilla 40k:n jutut. Vielä kun saisi horus heresynkin vähän enemmän päivänvaloon.
Niin, en tiedä tosta forgen kaikista vehkeistä että ovatko ne porvareille koska nyt keväällä forgen tuotteet tulee gwn liikkeisiin ja mahdollisesti jälleenmyyjille mahdolliseksi valikoimiin.

Mutta jos D asetta mentäisiin nerffaa niin silloin myös niitä käyttävien vehkeiden on halvennuttava! Ei ole reilua jos ase heikennetään mutta mallin kokonaispisteille ei haluta tehdä mitään. Mä uskon kun 7 edikka saa päivänvalon että D aseille tapahtuu kyl jotai (se on väistämätöntä). Ite nyt odotan kärsivällisesti mitä tapahtuu. Mutta toivoisin ton las vegasin homman hiukan lieventävän pelkoa LOW:sta ja ei meillä tääl orivedelläkään esim revenant tuonu mulle kertaakaan voittoa peleissä. Senkin pelin jonka voitin oli patrol peli.
Bretonnia V/T/H 1/0/2

Bretonnia V/T/H 5/2/7
JarkAira

Tuo Forgen tuotteiden tuleminen GW:n liikkeisiin ei kauheasti hyödytä Suomen skeneä, kun täällä on kuitenkin vain yksi liike. Ei kun ai niin, kaikki suomalaiset, eli 1,1 miljoonaa, asuvat pääkaupunkiseudulla.

Hieman luulen, ettei yksikään harrastusliike tule ottamaan Forgen tuotteita varastoon, mutta Mail Order Onlyjen tapaan toimiva tilausjärjestelmä Forgelle olisi ihan tervetullut. Jäisi pienissäkin tilauksissa postikulut pois ja harrastusliikkeet saisivat vähän taskurahaa. Ehkäpä Forgen tuotteet ilmestyvät harrastusliikkeiden hyllylle kunhan tuosta Höpötistä ja LotRista pääsee eroon.

2012 ja 2013 vuoden tuloksissa näkyy hyvin lisenssien vaikutukset. Tolkieniin liittyvät jutut vetivät jo 2012 vuonna tulosta heikommaksi, mutta kahden viimeisimmän neljänneksen kohdalla näkyikin kutosedikan aiheuttama metan muutos lisääntyneinä figuostoina. Lisäksi Space Marine pelin lisenssitulot nostattivat tulosta, joten 2013 vuonna tulos heikentyi, koska figujen ulkopuolelta ei tullut merkittävää kassavirtaa ja Tolkienien myynti tippui, mutta niitä oli "pakko" julkaista. Tänä vuonna sitten GW:llä näköjään paikkaillaan Tolkienin seikkailujen tekemää peränettoa muilla tuotteilla ja 2015 pääseekin ns. normitilaan, jossa ainakin toivottavasti keskitytään sivupolkujen sijasta FaBaan ja 40K:hon.

En kyllä jaksa uskoa täysin uuteen sääntömuutokseen tämän vuoden puolella. Ainoa muutos sääntökirjaan on todennäköisesti Escalationin sekä Stronghold Assaultin ymppääminen samoihin kansiin sääntiksen kanssa. Ei ehkä ole kannattavaa lähteä muuttamaan edikkaa siinä vaiheessa, kun osa codexeista on vielä edellisen edikan ajoilta. Eiköhän nuo loput codexit päivity kutosedikkaan ja vasta sitten jonkin ajan päästä tulee ehkä seitsemäs. Onhan sitä ollut jo huhuja siitäkin, että kutosedikka tulee pysymään hyvin pitkään ja Supplementeilla julkaistaan uusia yksiköitä.

Sinänsä figujen myynnin kannalta ei ole mitään järkeä lähteä päivittämään codexeja jatkuvasti, koska edullisimmin uuden figun voi julkaista tekemällä dataslaten ja tarjoamalla paperiuskovaisille samat säännöt WD:n kylkiäisenä. Adepta Sororitas ja Inkvisitio vaikuttaa kuivaharjoittelulta tuota varten ja ensimmäinen digi+wd figujulkaisu saadaankin jo lauantaina. Jatkossa nähdään varmasti vastaavanlaista lisää.

---

Turnauspeleissä näkisin hyvin mielelläni vaihtelua. Aina ei tarvitse yrittää kilpailla virallisimman turnauksen tittelistä, koska mitään virallista linjaa GW:llä ei siihen ole, ellei omien hauskanpitoon ja omien lisäyksien tekemiseen kehottaminen ole sitten se linja :)

Kuuden saman skenaarion jauhaminen alkaa ainakin minusta tuntumaan tylsältä hyvin nopeasti.

Myöskin erilaisten teemojen käyttäminen kiinnostaisi varmasti porukkaa ja näiden osalta voisi hyvinkin päästää sitten sen sisäisen komppaajan valloilleen :)

Olettaisin, että moni osallistuisi mieluummin 500 pisteen patrol -turnaukseen, kuin "ByääähNyyhSuperHeavytTuhoavatPelinJotenBännätäänNeJaFigutOnKalliitaJotenPisterajaOnPieniJaEnTykkääArmeijastaXJotenNerffasinSenKompeilla"-turnaukseen.

Komppien sijasta kyllä mieluummin noita yleisiä sääntömuutoksia. "2+ invusaven rerolli onnistuu 4+:lla" on paljon selkeämpi, kuin useiden sivujen mittainen komppilista, jolla on pyritty samaan lopputulokseen. D-aseista suivaantunut turnausjärjestäjäkin voi helposti nerffata niitä esimerkiksi ilmoittamalla, että turnauksessa D-ase on profiililtaan S10 AP1 Armorbane.
7. edikan pelit:
JarkAira

Edit:
Onnistuinpahan tuplapostaamaan :)
7. edikan pelit:
Haddock

Viesti Kirjoittaja Haddock »

Lord of Carcassonne kirjoitti:Mutta jos D asetta mentäisiin nerffaa niin silloin myös niitä käyttävien vehkeiden on halvennuttava! Ei ole reilua jos ase heikennetään mutta mallin kokonaispisteille ei haluta tehdä mitään.
Ei sekään ole reilua että voit tuoda kentälle warhound titanin siisteillä vulcan megaboltterilla ja plasmalla, kun kaverin pisteissä samanarvoinen warhoundi lasauttaa sen vuorossa pois turbolasereilla. Jos haluaa itkeä, voi laskea kauanko ensimmäisellä titaanilla menee toisen tuhoamiseen.
JarkAira kirjoitti:D-aseista suivaantunut turnausjärjestäjäkin voi helposti nerffata niitä esimerkiksi ilmoittamalla, että turnauksessa D-ase on profiililtaan S10 AP1 Armorbane.
Ja sitten monstrous creaturet ja storm shieldeillä varustetut terminaattorit nauravat niille niinkuin kaikille muillekin aseille? D-aseiden suurin ongelma on se lähes automaattinen ajoneuvojen poisto, ei se invulnerable savejen tai multiwound-mörköjen kurmotus. Noille jälkimmäisille sietääkin antaa vähän keppiä.

Paremman lopputuloksen saisi jos pitäisi D-aseet sellaisina kuin ovat, paitsi muokkaisi ajoneuvotaulukkoa tyyliin:
1 - no effect
2-5 - penetrating hit
6 - explodes

Lisäksi voisi hyvinkin vaihtaa pulsarien ja turbolasereiden templaten koon astetta pienempään.
shiwan

Viesti Kirjoittaja shiwan »

Lord of Carcassonne kirjoitti: Mutta jos D asetta mentäisiin nerffaa niin silloin myös niitä käyttävien vehkeiden on halvennuttava! Ei ole reilua jos ase heikennetään mutta mallin kokonaispisteille ei haluta tehdä mitään.
Riippuu siitä onko kyseinen laite överi nykytilassa vai ei. Jos sille on olemassa yksi oikeasti hyvä counteri jonka saa vain yksi armeija niin se ei vielä tarkoita sitä, että nerffi tekisi siitä huonomman kuin mitä sen hintaansa nähden on syytä olla.
It's really, really easy to see a complaint that you don't happen to agree with, and imbue it with a whole lot more emotion than is actually present.
JarkAira

^^ Tuo D-aseen nerffi oli pelkkä esimerkki siitä, että on helpompaa ja järkevämpää muokata sen profiilia jos siihen kokee tarvetta, kuin lähteä arpomaan mitkä D-aseelliset poistetaan tai poistamaan kaikkia D-aseellisia. Itse en lähtisi muokkaamaan mitenkään.
7. edikan pelit:
Vasara_

Viesti Kirjoittaja Vasara_ »

Tämä turnausrapsa on varmaan melko kuvaava miten Escalation toimii turnauksissa.

http://deathorgloryblog.blogspot.fi/201 ... ation.html

Summary:
voittaja on selvillä T2
katoppa tätä
Haddock

Viesti Kirjoittaja Haddock »

Vasara_ kirjoitti:Tämä turnausrapsa on varmaan melko kuvaava miten Escalation toimii turnauksissa.
Ai, eli jos puolet armeijan pisteistä on yhdessä modelissa, juustoympäristön tappiin asti tuunatut listat joko voittavat suoraan tuhoamalla sen, tai häviävät kun se poistaa niiltä siihen vaadittavat countterit? Huvittavaa kyllä, kaikki Lord of Warit tuossa olivat hyvin kalliita, D-aseilla varustettuja nappeja, joten vaikkapa Banebladen vaikutuksesta ei voi tuon perusteella sanoa mitään. Lisäksi lista sai vastaansa myös kilon screamereitä, joita kirjoittaja kutsuu "normi40kn Lord of Wariksi" ja kyseisessä matsissa ei voittaja ollut yhtään sen epäselvempi kuin muissakaan. Joko pistesyöppö kuolee tai tappaa kaiken.

Mitä voimme päätellä?
1) D-aseilla varustetut Lord of Warit ovat hölmöjä.*
2) Isot, vaikeasti tapettavat ryhmät joita on nähty listoissa sitten uusimman Grey Knight - kirjan eivät ole yhtään sen järkevämpiä.

Jos siis halutaan rajoittaa ensimmäisiä, tulisi rajoittaa myös jälkimmäisiä.

*Oikeastihan ongelmana ei ole D-aseet kokonaisuutena, ei edes ampuvat D-aseet. Haittaisiko jotakuta oikeasti nähdä vastapuolella vaikkapa Shadowsword? 455 pisteellä yksi iso D-template. Niilläkin pisteillä saisi kolme russia/vendettaa tai kuusi griffonia. Lisäksi se ei mene piiloon satunnaisen laatikkokasan taakse kuten se naurettavankokoinen C'tan, näe kaiken yli kuten titaanit tai kävele/hypi maastojen yli kuten titaanit. Jos Forgen tarjontaa katsotaan, Gauss Pylon ja Kill Burstakaan eivät näytä liian pahoilta (necroneiden immobiili D-tykki ja örkkien Shadowsword-vastaava), toisin kuin eldarien mobiilit D-skimmerit holofieldeillä.
LAV-Kitsune-

Viesti Kirjoittaja LAV-Kitsune- »

Aikaisemmassa postissa oli vähän juttua noista listoista joita turnaukseen osallistui. Heti alussa lukee minusta erittäin oleellinen asia:
For escalation tournaments the make-up of all the armies really varies to a silly degree as there is no Meta.
Escalation on vielä niin uusi juttu, että se myllertää metaa ja kovasti. Kuten postissa näkyy, super heavyja oli todella paljon mukana eikä kukaan tunnu vielä oikein keksivän miten niitä voisi parhaimman mukaan käyttää. Tietääkö joku kuka ja mikä armeija tuon sitten lopulta voitti? Oliko kärjessä Super Heavyja?
Snowtrooper

Viesti Kirjoittaja Snowtrooper »

LAV-Kitsune- kirjoitti:Heti alussa lukee minusta erittäin oleellinen asia:
For escalation tournaments the make-up of all the armies really varies to a silly degree as there is no Meta.
Verrattuna tilanteeseen jossa joka codexista/kombosta irtoaa käytännössä yksi tai kaksi buildia, eikö tuo ole vain hyvä asia?

Nykymuotoiset D-aseet sitä paitsi saattaisivat pistää rerölli-invusave-deathstarmiehetkin miettimään josko jotain muunkinlaista listaa voisi pelata.
Vasara_

Viesti Kirjoittaja Vasara_ »

Lähinnä ajattelin siis kommentoida puhtaasti turnauspelaamisen kannalta. Ei niin kilpailullisessa pelissä ehdottomasti Baneblade mukaan vaan.

Viikon sisään olen pelannut kaksi turnaustason matsia 2++ rerollaavalla listallani ja kumpikin matis ratkesi vasta loppupeleissä. Tämä johtuu siitä, että molemmat pelaajat ottivat nykymetan mukaiset turnauslistat. Köykäsempää listaa vastaan tota listaa ei ole mitään mieltä pelata, koska tulos on melko varmaan ennalta arvattavissa. Poitti on siis se, että deathstarit(ja muut turnauslistat) joutuu pääsääntöisesti pelaamaan koko pelin , että saadaan voittaja selville, kun taas LoW kanssa peli käytännössä ratkeaa T2 mennessä.
katoppa tätä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Yleiset keskustelut”