Ukkoutuuko figupelaaminen ?

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
jamovoima
Valvoja

Re: Ukkoutuuko figupelaaminen ?

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

Se riippuu paljon missä porukassa sattuu pelailemaan. Suurin osa harrastajista kuitenkin pelailee pelejä muutaman kaverin kanssa ja "näkyvä" osa harrastajista ei anna välttämättä kauhean kattavaa kuvaa. Esimerkiksi Nopat ja Taktiikka kerhon n. 70-80 jäsenen keski-ikä on varmaan yli 30v, mutta jos otannan tekee Warhammer-kaupan kerhoilloista, voi keski-ikä olla kovin eri.
Timorion

Viesti Kirjoittaja Timorion »

Toistan tässä jo aikaisemmin ehkä jossain esittämäni ajatuksen siitä, että on hyvinkin mahdollista, että figupelaamiseen vaaditaan omanlaisensa ihmistyyppi. Jos käytän esimerkkinä itseäni, niin yhden sääntöjärjestelmän opettelu, figumaalaus ja maastonrakentelu vie havaintojeni mukaan minulta noin vuoden. Oikeastihan prosessi ei pääty koskaan, kuten tiedämme, mutta vuoden keskittymisen jälkeen huomaan olevani tilanteessa, jossa voin nauttia kulloisestakin sääntöjärjestelmästä haluamallani tavalla.

Kuinka moni nykyajan hektistä internet- ja mobiilielämää (jossa ei aina ehdi edes laittaa pitkiä kalsareita jalkaan) elävä ihminen pystyy ja jaksaa antamaan edes ajoittain aikaansa ja keskittymistään pitkäkestoiseen projektiin vuoden tai jopa pidemmän ajan? Tämä foorumihan on muuten aika "huono" areena pohtia tätä seikkaa, koska suurin osa lukijoita varmasti kokee pystyvänsä edellämainittuun suoritukseen.
"A wise man hears one word and understands two."

https://pikkumiehet.wordpress.com
Darius

Viesti Kirjoittaja Darius »

Tämä foorumi ei ole tosiaankaan kovin hyvä esimerkki, tiedän ite jonkun parikymmentä figuilijaa joista olen ainoa joka ikinä sotuun mitään kommentoi, jos joku jotain postaa niin ilmoittautuu turnauksiin tai peliporukat osioon, joksi mielestäni sotu on kehittynytkin pitkuhiljaa. Toisin kuin asiat oli 2004 kun liityin (minne ne 13 vuotta oikein meni?!), taktiikat, fluffikysymykset ja listapalautetta saa muualtakin netistä nykyään, lontoon kielikään ei ole yhtään niin iso ongelma kuin joskus muinoin.

Figuilu on aina ollut reunaharrastus, mutta en sanoisi että teinit on sen tyhmempiä kuin ennenkään, se mikä vapaa-ajan digitalisoitumisessa hävitään, saadaan takaisin internetin verkostoutumisella ja harrastuksen kehityksellä, xwing jne. "kevyemmät" figuilut.
Bep.
Morze

Viesti Kirjoittaja Morze »

Roskaa! Ennen kaikki oli paremmin ja nykynuorista ei oke mihinkään! Figut maalattiin vaikka pullasudilla jos muuta ei ollut ja ite taottiin kivestä veistämällä.
Hammerheart

Viesti Kirjoittaja Hammerheart »

Morze kirjoitti: To 19.01.2017 14:13 Roskaa! Ennen kaikki oli paremmin ja nykynuorista ei oke mihinkään! Figut maalattiin vaikka pullasudilla jos muuta ei ollut ja ite taottiin kivestä veistämällä.
Minä aloitin maalaamaan hammastikuilla ja nuppineuloilla kun varat piti käyttää figuihin eikä hullun kalliisiin siveltimiin.
Ja tämä siis ei ollut edes vitsi.

...ikävä kyllä.
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
Snowtrooper

Viesti Kirjoittaja Snowtrooper »

Neulankärjellä maalaaminen on ainakin minulle ainoa vaihtoehto jos pientä söherrystä (vaatteiden kuvio, vaakuna, tms.) pitää tehdä freehandina, siveltimellä tuosta ei opettelusta huolimatta minulla tule mitään.
THelppi

Viesti Kirjoittaja THelppi »

Hammerheart kirjoitti: To 19.01.2017 14:31 Minä aloitin maalaamaan hammastikuilla ja nuppineuloilla kun varat piti käyttää figuihin eikä hullun kalliisiin siveltimiin.
Ja tämä siis ei ollut edes vitsi.

...ikävä kyllä.
Sama täällä, hammastikuilla maalasin ekat HeroQuest ukkelit. Tosin, syynä oli pienoismalleja harrastavan kaverin suositus. Ikää oli tuolloin ehkä 10 vuotta, joten ei sitä osannut ajatellakaan maalaavansa pensseleillä kun käsitys niistä oli ala-asteen kuvistunneilta, ts. lörppiä vesivärisiveltimiä joissa ei ollut terää mihinkään suuntaan. Innostus lopahti, kunnes seiskaluokalla tjsp luin Maguksesta maalausohjeita, joissa sanottiin suoraan, että hammastikut on syytä jättää pois, siveltimen terä on paljon terävämpi kun on oikeanlainen työväline :)
http://sotatanner.blogspot.fi/ - Pikku-ukkoilua ja semmosta
Flogger

Viesti Kirjoittaja Flogger »

Meikämanne sattuu olemaan kiinnostunut aika monesta asiasta, ja oikeastaan poikkeuksetta kun olen vieraillut eri harrastuksien foorumeilla niin valitus on ollut sama: porukka vanhenee, miten saadaan nuoret kiinnostumaan.
Kyse ei varmaan ole siitä että olen niin kalkkis että olen valinnut vain taantuvia ja epätrendikkäitä harrastuksia (tai no, voi se vähän olla sitäkin). Pääasiassa tilanne taitaa kuitenkin olla se että erilaisia harrastuksia keksitään koko ajan lisää eikä maailmassa ole loputtomasti ihmisiä, eikä heillä loputtomasti aikaa. Funtsikaapa nyt itse: ennen vanhaan lapsilla oli vain käpylehmät. Nykyään on käpylehmät, pleikkarit, MtG, Pokemon, MMORPGit ja ostarilla notkuminen. Selvää on ettei käpylehmille riitä entisenlaista markkinaosuutta.

Omalla kohdalla olen pelipuolella huomannut jo jonkunlaista ähkyä. Pelkästään lautapelejä tulee nykyään niin paljon ettei kaikkea kiintoisaa ehdi mitenkään kokeilla tai ostaa, ja muitakin pelejä ja harrastuksia olisi joista ei kuitenkaan halua luopua. Osin tästä syystä en ole lähtenyt ollenkaan Kickstarter-huumaan mukaan, ei vaan kerkiä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”